Kan vara värt att nämna att idag finns det fler tillverkare av TPU-slangar, till och med stora Schwalbe har börjat göra dem, men priserna är ungefär samma så vitt jag vet, och Tubolito har bäst utbud i fråga om olika storlekar.
Själv kör jag latex i de fall jag inte kör slanglöst, de är fortfarande bäst i fråga om lågt rullmotstånd, bättre än TPU, med rätt däck är de inom felmariginalen lika bra som slanglöst i fråga om rullmotstånd.
På landsvägscykeln tycker jag inte slanglöst är värt (körde Mavic slanglöst ett par år, men gått tillbaka till slang), särskilt jag som har äldre cykel och 25 mm breda däck, slanglöst blir väldigt meckigt då med tajt passform och tätningsvätska funkar inte lika bra med höga trycken. Blir lite bättre med 28 mm, men fortfarande tycker jag att det helt enkelt inte är värt, man håller inte på med superlåga tryck och dunkar däcket mot fälgen like crazy som MTB och gruscykling så punka med slang är rätt sällsynt ändå. Bor man nånstans där vägarna är fulla med törntaggar om hösten som verkar vara fallet i UK så kanske slanglöst väger över, men inte där jag cyklar.
Jag tycker latexslang förtjänar mer kärlek än de får idag, de har liksom fallit ur modet. Nackdelen med latex är som välkänt att eftersom materialet är poröst läcker luft ut ganska fort och i praktiken måste man toppa trycket inför varje cykelpass, men det kan jag leva med på en cykel som används för träning och tävling. Latexslangar är också lite meckiga att installera pga deras extremt höga töjbarhet så slangen är lätt att klämma om man gör fel och det är det som givit dem det dåliga internet-ryktet och diverse spontanpunkor, men får man in handlaget är det inga problem. Den höga töjbarheten gör att de klarar vissa typer av däckskador bättre, materialet viker undan istället för att stickas hål på.
Jag kör slanglöst på gruscykeln men har flera kompisar som kör latex och ironiskt nog har jag hittills fått punka oftare än dem, men jag kör nog lite mer och hårdare också. Kan hursomhelst konstatera att bara man inte kör jättelåga tryck så man får genomslag hela tiden funkar slang rätt bra i gruscykel också.