Short travel "all in one" MTB

Generellt så fungerar ju alla cyklar, bortsett från rena downhill cyklar.
Även en enduro är ju inte konstigheter att trampa familje-vänligt med, möjligen ett däckbyte så är man ju hemma.

Men de bästa tipset tycker jag är, välj en cykel för de stigar du tänker cykla 90% av tiden. Roligast så.

Och som vanligt tipsar man oftast om de man själv kör.
Jag tycker min hei hei matchar in väl, men även den känns ju halvtråkig när de inte är stökigt.

Radon Skeen Trail kanske?
Känns svårslagen om man vill ha nått att trampa på snart.

Var inne på samma frågeställning som ts inför den här säsongen. Epic evo/NS synonym/Transiton Spur/SC Tallboy tyckte jag var lite dyra. Så det fick stå mellan Radon Skeen/Allebike Alpha/YT Izzo. Blev en Alpha pga sugen på lockout och nån xc tävling men annars så skulle det nog blivit Skeen.

Känns svårslagen om man vill ha nått att trampa på snart.

Var inne på samma frågeställning som ts inför den här säsongen. Epic evo/NS synonym/Transiton Spur/SC Tallboy tyckte jag var lite dyra. Så det fick stå mellan Radon Skeen/Allebike Alpha/YT Izzo. Blev en Alpha pga sugen på lockout och nån xc tävling men annars så skulle det nog blivit Skeen.

Håller med här, bra geometri, bang for buck och tillgänglig. Bara slänga på fetare däck om man vill ha lite mer utförsorienterat. Givet val om jag hade letat efter en kortslagig all-around hoj.

Intressanta förslag...
* Norco optic ser intressant ut. Men svårt att hitta pris och försäljare
* Orbea Occam H10 väldigt intressant (verkar enklare att få tag i än Norco)
* Strumpy Alloy comp mycket intressant, verkar som man får mycket cykel för pengarna och verkar som den är lättast att få tag på.

Nästa fråga är så klart storlek på ovanstående? f
Är som sagt 187/188 cm lång, väger 88kg...längre överkropp/armar än ben (om det nu skulle spela någon roll)
Någon som är min längd som kört på Norco optic, Orbea Occam eller nya Stumpjumper?

Tack för att ni ger en newbie grym feedback
Köpte min Optic av Bikester, kanoncykel för terrängen i Norrköping/Kolmården, skulle jag bo i Linköping skulle jag inte vilja ha den som enda cykel. Roligare utför i lite fart och stök än XC på platten.
179cm lång och har L enligt deras tabell, klockrent.

Beror på vad man menar med stökigt. Man har olika preferenser. Jag skulle nog slå ihjäl mig utför med 67.5* HA som Hei Hei har.
Du övertolkade nog bara ordet lite, jag syftade snarare på när man lämnar grusvägarna och tar sig in på stigen.
Hei hei är ju oxå långt från någon utförshoj för den delen, ingen som påstått annat.

Radon Skeen Trail kanske?
Den och Canyon Neuron 9.0 CF verkar vara top of the class

Köpte min Optic av Bikester, kanoncykel för terrängen i Norrköping/Kolmården, skulle jag bo i Linköping skulle jag inte vilja ha den som enda cykel. Roligare utför i lite fart och stök än XC på platten.
179cm lång och har L enligt deras tabell, klockrent.
Ja optic lockar, men detta år verkar det kört att få tag i hoj. Bor ju i norrköping, och tänkt att stöka runt i Kolmården m.m.

canyon köper man direkt från dem om jag fattar det rätt. Är ju ingen cykelfantast, så hur mycket montering, inställning osv krävs när man få hem cykeln?

Jämförde man med kortslagiga hojar när man satte det betyget?

"Why would you still buy a Neuron? The Spectral climbs better, is more comfortable and an entirely different beast downhill" ....skriver de

"Why would you still buy a Neuron? The Spectral climbs better, is more comfortable and an entirely different beast downhill" ....skriver de
Då så :)

Trodde inte det var så illa. Neuron var fin när den kom men 2 månader senare var den omodern. Spectral verkar fin

Då så :)

Trodde inte det var så illa. Neuron var fin när den kom men 2 månader senare var den omodern. Spectral verkar fin
japp, verkar som man får mycket cykel för pengarna. Enda grejen är hur bra det funkar med om något strular och man måste ha med Canyon direkt att göra. Någon som har erfarenhet ?

Senast ändrad:
japp, verkar som man får mycket cykel för pengarna. Enda grejen är hur bra det funkar med om något strular och man måste ha med Canyon direkt att göra. Någon som har erfarenhet ?
Ibland kan det vara lättare att ha direktkontakt än att gå via en butik. Beror ju dock på vilken tillverkare och vilken butik. ?

Att montera cykel är inte svårt. Mycket lättare än att bygga ihop en Ikea-möbel.

Senast ändrad:
Snubblade över den här.
Verkar ju ha minst två i lager, i XL

Revolutionerande:

”130mm fram och 125mm bak, som effektivt doserar den fjädringsväg du behöver för stunden. Vilket innebär att Rift Zone upplevs snabb och responsiv på lättcyklade underlag, samtidigt som det känns som att du har mer fjädringsväg, än vad det faktiskt är, när det blir tufft och stökigt.”

Sram version av en sunrace kassett verkar ha levererats med Shimano 12s. Jag vet i fan, det verkar gå bra att blanda annars men tydligen inte på en marin och inte med sunrace

Någon som recenserade den sa t.ex. att kassetten resten av växlarna inte funkade ihop.
Navet var så där och hade dåliga kullager som saknade tätningar.
Ah plingar någon klocka när du säger det, dåligt att inte lyckas plocka ihop rätt växelprylar ja men var väl någon av de tidigare av denna gen som det var så på.
Tänkte köpa en för de positiva omdömena om dess köregenskaper innan jag trillade in på Optic, men i stort identisk geo på dessa

Tyvärr många, finns en officiell Canyon tråd med ett axplock. Jag har haft en, bra cykel, inga problem att sätt ihop. Dock var det sååå mycket garantistrul (50/50 komponenter/ram) att jag tillslut bad de skicka nya delar istället. Har hört att de lagt ner support-boden i Sverige så varje problem behöver nu skickas till Findland. Träffade en canyonägare idag som saknade ett wirefäste och de ville ha 120€ i frakt för det...gulp.
Bra cykel men lite meckkunskaper behövs nog för att slippa stå med en cykel någonstans på posten. Min åsikt.

Angående Rift Zone så var det väl en del i Rift Zone 3 tråden om om att en del cyklar med Shimano SLX skickats med fel Sunrace kassett samt dålig kvalité på de nav som monterats. Det är "bara" RZ 3 och RZ Carbon 1 som har SLX med Sunrace kasset. RZ 1, 2 och Carbon 2 levereras med Shimano nav och det är Shimano kassetter på RZ 2 och Carbon 2 enligt spec. Sedan om de har andra problem på de modellerna vet jag inte.

2020 RZ 2 hade samma nav som 2021 RZ 3 och Carbon 1 och hittat flera som klagat på den årsmodellens nav.

Senast ändrad:
Tyvärr många, finns en officiell Canyon tråd med ett axplock. Jag har haft en, bra cykel, inga problem att sätt ihop. Dock var det sååå mycket garantistrul (50/50 komponenter/ram) att jag tillslut bad de skicka nya delar istället. Har hört att de lagt ner support-boden i Sverige så varje problem behöver nu skickas till Findland. Träffade en canyonägare idag som saknade ett wirefäste och de ville ha 120€ i frakt för det...gulp.
Bra cykel men lite meckkunskaper behövs nog för att slippa stå med en cykel någonstans på posten. Min åsikt.
o fasen, så illa alltså... Kan ju vara drygt om det skulle vara något. Synd för det verkar vara riktigt schyssta cyklar.

o fasen, så illa alltså... Kan ju vara drygt om det skulle vara något. Synd för det verkar vara riktigt schyssta cyklar.
Det mesta går att lära sig eller lämna in till LBSen för. Det enda bråkiga är ju vissa delar och garantiärenden. Har själv ögonen efter en Spectral 7a just nu, verkar vara en perfekt allrounder

Du kommer kunna ha Occam i både L och XL beroende på preferenser. Men antagligen är XL ganska rätt särskilt med tanke på lite överkropp. Jag som är 185 med långa ben gillar L men hade valt XL om jag hade velat ha mer snabb/stabil än lekfull. Vette tusan om man ska va mycket längre än mig dock.
Jag är 180cm och tycker frugans Occam i large är precis lagom. Skulle jag varit ett par cm längre så skulle den helt klart kännas liten. Frugan är 174cm.

Occam känns väl ändå inte som det som TS söker? Eller finns det nån 130/140 variant? Visst jag trampar runt på en Ripmo i allt från platt till bikepark men skulle inte kalla den "all in one" för det.

Senast ändrad:
Occam känns väl ändå inte som det som TS söker? Eller finns det nån 130/140 variant? Visst jag trampar runt på en Ripmo i allt från platt till bikepark men skulle inte kalla den "all-around" för det.
Nä det är antagligen inte exakt rätt, Oiz passar nog t ex bättre. Men det kvarstår att den är betydligt roligare och rappare att trampa än rätt mycket annat i segmentet eller för den delen segmentet under.

Nä det är antagligen inte exakt rätt, Oiz passar nog t ex bättre. Men det kvarstår att den är betydligt roligare och rappare att trampa än rätt mycket annat i segmentet eller för den delen segmentet under.

Det tror jag säkerligen. Tar vi bort "kortslagig" och bara säger "all in one" hade jag nog sagt Occam också ?

Tillbaka
Topp