MTB-trails kring Gävle/Valbo

duece19

Medlem
Hej!

Är det någon som har bra stalltips på mtb-spår- (stigar osv) kring Gävle/Valbo/Sandviken? Har kört milspåret i Valbo samt Högbo, Kungsberget och Ockelbo men jag anar att det måste finnas mer lokala favoriter och ställen att cykla på.

Tack på förhand

Gästrikeleden går genom hela landskapet. Exempelvis från Högbo ner till Hemlingby och sedan söderut.

Skidstavallen (precis bakom golfklubben i Gävle) där det finns många stigar, och fler uppmärkta leder.

https://www.bikinggastrikland.se/ kan nog ge en del tips.

Mina korta, snabba och inte helt aktuella erfarenheter
om några sträckor:

Hemlingby - Valbo, inte rolig, tråkig skog, stenigt
Valbo - Högbo, bättre
Högbo - Medskogssjön, bättre, ok/bra
Medskogssjön och norrut/västerut, bättre, bra
Kunsgberget och Jädraås, bra

/Fedde

Valbo är stort så jag vet inte vilket milspår du menar men på Valboåsen finns det massor med rolig stig man kan knyta ihop upp och ner för åsen för riktigt roliga slingor. Skidstavallen bakom golfbanan i Gävle har 2 markerade leder som är bitvis rätt utmanande men för det mesta kul stigcykling.
På andra sidan gamla E4an sett från Skidstavallen kan du ta dig till Testebovallen och Varvaterassen med ett nät av stigar på fin tallmo som du också kan knyta ihop till egna roliga slingor.
Kolla även in Biking Gästrikland för fler tips.

Gästrikeleden lämpar sig inte särskilt väl för cykling tycker jag. Mest sten. Åbyvallen är däremot kul att cykla på. Kuperat och fina stigar.

Om du går med i gruppen Gävle Happyride XC på Strava så hittar du de tävlingsbanor som körts under vårens digitala cup.

Tillbaka
Topp