Livslängd 12 delad SRAM Force flattop-kedja?

kontorsråttan

Aktiv medlem
Vad har ni för erfarenheter av dessa? Har en AXS Force drivlina på min gravel som jag byggde i julas, den har gått ca 170 mil nu, det mesta givetvis på grus. Jag har hållit efter den hyfsat väl med mina mått mätt, d v s torkat av och smort den ca var 10:e mil. Jag börjar få dåliga växlingar och har inte mycket annat än kedjan att misstänka. Har faktiskt införskaffat en kedjeslitagemätare men den ligger hemma och jag är på semester... Har dock med mig en reservkedja så jag kan byta, men tycker att 170 mil är alldeles för kort livslängd för kedja. Vad säger juryn? Nåt annat som kan strula?

170 mil är lite om du sköter om kedjan på rätt sätt om den inte gått mycket gruppcykling i grusmoln osv...
Ja, jag tycker det också! Visst dammar det lite nu på sportgruset, men så jäkligt ska det inte vara. Jag tror jag byter för att se om det löser problemen, man vill inte stå med havererad drivlina mitt ute i Nedre Ankvattnet liksom....

Låter det illa om kedjan i övrigt, t ex när du tar i?

Fått en kyss på växel så örat är aningen oraktt?
Tycker också 170 mil på en välskött drivlina låter lite men inte helt osannolikt om du kört hårt i dammig /lerig miljö.

Har 100 mil asfalt på min, mätte igår med en bra mätare som visade samma slitage som när den var ny.

Jag höll på att säga "uteslutningsmetoden" men det låter litet väl vetenskapligt... men i brist på annat kan jag väl säga. Växelörat ser rakt ut och det finns inga vajrar som kan jäklas. Jag vet inte annars vad jag ska skylla på...

Nu är jag inte hemma på AXS men även om vajer saknas kan ju finjustering behövas. Något som ju brukar vara sjukt smidigt på elväxlat. Du har även b skruv att leka med. Kan också vara dumma saker som kassett som glappar på bodyn, växelöra som kanske är löst, bakväxel som är lös osv. Låter väldigt osannolikt att kedjan skulle vara slut redan.

Nog går det att slita ut en kedja på några hundra mil om man har små drev, är stark, kör i damm och det är tunna kedjor.

Men nog låter under 200 mils livslängd lite lågt.

Nog går det att slita ut en kedja på några hundra mil om man har små drev, är stark, kör i damm och det är tunna kedjor.

Men nog låter under 200 mils livslängd lite lågt.
Ja, det föll ju på rekvisitet "stark" :-)

Jag kanske dock använder lillklingan för mycket och därmed de små dreven en del.

Jag har rengjort hyfsat noggrant, smort väl och kommer låta det stå ett drygt dygn nu, så får vi se vad som händer sen.

170 mil låter lite för en Force AXS kedja ja.

Du köpte en kedjemätare som fungerar med flattop hoppas jag, alla funkar ju inte med tanke på att rullarna är större än på vanliga kedjor.
Denna typen som trycker inner-inner fungerar ej:
park-tool-cc-32-kettenverschleisslehre-1.jpg

Måste vara av typen:
ptcc4.640.jpeg

170 mil låter lite för en Force AXS kedja ja.

Du köpte en kedjemätare som fungerar med flattop hoppas jag, alla funkar ju inte med tanke på att rullarna är större än på vanliga kedjor.
Denna typen som trycker inner-inner fungerar ej:
park-tool-cc-32-kettenverschleisslehre-1.jpg

Måste vara av typen:
ptcc4.640.jpeg
Ah, p*ss! Näpp, köpte den andra sorten, visste inte att det var olika men självklart. Nåja, har ju några andra cyklar också...

När vi ändå är på temat, är det någon som känner till en smidigare kedjebrytare för flattop än den eminenta men svintunga park tools ct-3.3? Skulle vilja ha något smidigare att ha med på längre turer.

Bytte kedja idag, från Rival AXS Flattop till Force. Drygt 1000 lvg-mil blev det. Inte upplevt något större problem med kedjan egentligen. Det har hänt nån gång att kedjan ramlat av då skiftat från stora till lilla klingan. Har samma problem, fast värre på hybriden, så det har nog med sliten kedja att göra.

Tillbaka
Topp