Cykeldator/gps med mer display än dödyta?

InlineOla

Aktiv medlem
Försökte i helgen följa lite stigar med min gamla Garmin 520 o gick väl lika dåligt som vanligt, för liten o plottrig display för att kunna läsa av kartan i fart.

Så, då den har 5-6 år på nacken började jag optimistiskt surfa efter modernare datorer och konstaterade till min stora förvåning att de fortfarande ser ut som första generationens touchmobiler med gigantiska dödytor ovanför, under o på sidorna om displayen. Resultatet är ju att enheten blir bautastor om man vill ha någorlunda displaystorlek...det här va det superfokus på i telefonbranschen o man löste det för flera år sen.

Finns det någon gps/cykeldator som utnyttjar storleken till aktiv skärm istället för dödyta?... Kollade runt lite andra märken som nämnts i gps trådarna men dom ser ju allesammans likadana ut.

Senast ändrad:
Problemet med 520 är ju annars frånvaron av touch och pytteminne. Den duger bara till att följa en inlagd rutt med.

Orsaken delvis till gpsernas dödyta är ju bättre stöttålighet och att det är en nishprodukt med väldigt mycket färre enheter att slå ut utvecklingskostnad på gentemot mobiler. Edge 1030 går att frinavigera med.

Problemet med 520 är ju annars frånvaron av touch och pytteminne. Den duger bara till att följa en inlagd rutt med.

Orsaken delvis till gpsernas dödyta är ju bättre stöttålighet och att det är en nishprodukt med väldigt mycket färre enheter att slå ut utvecklingskostnad på gentemot mobiler. Edge 1030 går att frinavigera med.

Ja jag letade nåt med lite större display än 520 men 530/830 har ungefär samma displaystorlek och 1030 tycker jag är för stor. Dödytan beror kanske mest på att utvecklingstakten för gps'er inte är i stil med mobiler. Blev bara förvånad då det funnits på telefoner sen typ 2017 o jag tänkte det skulle ramlat ner till gps'erna vid det här laget. Det går att bygga stöttåligt även med 5mm dödyta så tror inte det är främsta orsaken till deras 20mm. Gamla displayer/nutida icke top of the line displayer hade alltid drivaren nedanför aktiva ytan så denna yta (10-15mm) va körd att ha som aktiv yta o ville man bygga symmetriskt blev det dött uppe o nere.

Senast ändrad:
Ja jag letade nåt med lite större display än 520 men 530/830 har ungefär samma displaystorlek och 1030 tycker jag är för stor. Dödytan beror kanske mest på att utvecklingstakten för gps'er inte är i stil med mobiler. Blev bara förvånad då det funnits på telefoner sen typ 2017 o jag tänkte det skulle ramlat ner till gps'erna vid det här laget. Det går att bygga stöttåligt även med 5mm dödyta så tror inte det är främsta orsaken till deras 20mm. Gamla displayer/nutida icke top of the line displayer hade alltid drivaren nedanför aktiva ytan så denna yta (10-15mm) va körd att ha som aktiv yta o ville man bygga symmetriskt blev det dött uppe o nere.
Vi får köpa fler gpser så att segmentet utvecklas bättre!

vad är den bästa iPhone hållaren för cykel? Då är det väl endast batteritiden som blir ett bekymmer för långa turer.. bonus om man kan ha Laddsladden inkopplad om det behövs

vad är den bästa iPhone hållaren för cykel? Då är det väl endast batteritiden som blir ett bekymmer för långa turer.. bonus om man kan ha Laddsladden inkopplad om det behövs
Jag har haft quadlock i några månader och är mycket nöjd. Sitt ner när du kollar prislappen men man får iaf ett system som funkar. Skall tillägas att jag såg framför mig att jag skulle fylla mitt Garmin begär med ett mobilfäste där jag kunde köra trailforks och strava etc. Nu efter några månader har jag dock kommit fram till att det nog lär bli en garmin till skogen ändå.

Oförklarligt nog finns det inga vettiga screenshots på Garmin Edge Explore när den navigerar, men du kan se den lite i videon här:

Hyfsat stor skärm och nästan hela ytan används för att visa karta och pilar, funkar bra för att följa nya okända rutter i skogen.

Oförklarligt nog finns det inga vettiga screenshots på Garmin Edge Explore när den navigerar, men du kan se den lite i videon här:

Hyfsat stor skärm och nästan hela ytan används för att visa karta och pilar, funkar bra för att följa nya okända rutter i skogen.

Jamen den där är väl lika stor som en 1030?...och fortfarande för mycket dödyta för min smak. Dock bra pris jämfört med 1030an och funktionerna hade nog räckt till det jag tänkt ha den till.

Jag använder och gillar SP Connect (finns till många olika mobiler). Ej provat quadlock som verkar snarlik men inte lika låg profil.
Dock sitter telefonen lite utsatt vid eventuell crasch. Jag fastnade och råkade lägga mig över telefonen en gång och då bröts fästet i skalet så efter det kör jag med ett fäste man klistrar på på valfritt skal. Stor skärm (beroende på telefon) och enkelt att vrida loss och ta en bild vid behov.

Håller med. Det är riktigt märkligt särskilt eftersom att de borde kunna köpa samma skärm. Nackdelen är väl att de skärmar som sitter i mobilerna kanske kräver mer ström och inte är reflektiva. En bra gps-skärm borde vara riktigt snål och klara solsken.

Jamen den där är väl lika stor som en 1030?...och fortfarande för mycket dödyta för min smak. Dock bra pris jämfört med 1030an och funktionerna hade nog räckt till det jag tänkt ha den till.
Ja är väl exakt samma maskin i grunden. Bara mjykvara och minne som skiljer om jag inte minns fel. Dock saknas funktioner för träning så det är ingen äkta tränings gpsm

0CDBD790-1517-4B97-9EB4-C250C21CD5A0.jpeg

Visst, långt ifrån edge to edge men inte såå farligt och ändå tillräckligt för karta + data/TbT/live segments/etc... samtidigt. Karoo 2.
Handlar nog mest om att det egentligen inte finns något behov för heltäckande skärm (vs. något större enhet) hos denna typ av produkt, mer än "vore coolt!". Helt andra premisser för telefoner.

Fattar inte riktigt hur en 1030 (eller K2 ovan) kan ses som "för stor" när den sitter fastmonterad på ett styre... Knappast snålt om plats där liksom?

Senast ändrad:
Fattar inte riktigt hur en 1030 (eller K2 ovan) kan ses som "för stor" när den sitter fastmonterad på ett styre... Knappast snålt om plats där liksom?

För min del är det mest estetiskt o psykologiskt. Det optimeras o köps kolfiberprylar o sparas gram o storlek på alla möjliga prylar på cykeln o känns då helfel att sätta en pryl stor som en surfplatta på styret. Mest tar det emot då det finns teknik tillgänglig som skulle få ner storleken väsentligt.

K2 väger typ 130g, 1030 ännu mindre. Surfplatta på styret vore rätt nice faktiskt :) men nöjer mig med vad jag har.

Kära du tänk på hååållbarheten, du vill inte stå med mobildilemmat eller snarare mobildöden som säger att en tappad pryl är en död pryl. Inte i dessa hastigheter.

Förövrigt är en betald krona till Garmin en betald krona till ryska hackare.

Tillbaka
Topp