Jag är solskenscyklist och cyklar i princip endast under när det är bekvämt klimatmässigt, och njuter av mer öl och mat under den delen av året när jag cyklar. Fakta talar sitt tydliga språk för min del.
Visa bilaga 501500
Tycker det blir väldigt godtyckligt utan att samtidigt ha en graf på totalt kaloriintag samt total energiförbrukning över perioden ;-)
Är nog inte bara att du cyklar som skiljer sig i ditt beteende under perioderna.
Folk gör det som vanligt onödigt svårt. Finns många studier på att kosten är nyckeln för viktnedgång men regelbunden träning brukar vara en nyckel för att sedan hålla vikten då det dels förbränner, dels sporrar till bättre vanor, folk som tränar känner sig piggare = mer vardagsmotion och allmän rörelse, mer muskelmassa osv.
Nån nämnde byggare tidigare som ju talar sitt tydliga språk; bygga = kaloriöverskott, deff = kaloriunderskott och försöka minska tappet i muskelmassa / styrka genom kost och justering av träningen.
Försöker man sen träna stenhårt och samtidigt gå ned i vikt är risken överhängande att man dels bränner ut sig och dels får relativ energibrist (viloämnesomsättningen skruvas ned) och stagnerar i sin träning.
Är man intresserad rekommenderar jag att goggla på Anna Melins forskning.
Kopplat till detta visar forskningen också att kolhydrater är avgörande för reglering av hormoner (bland annat testosteron = påverkan sexualdrift men även förmågan att bygga muskler) påverkan på risk för benskörhet mm. Där har man i senaste forskningen sett särskilda risker när folk stryper kolhydraterna till förmån för en massa smarta dieter.
I slutändan pekar all forskning på rätt enkla förhållningsregler:
- ät varierat med bra råvaror, uteslut inget
- rör på dig
- ät med måtta (hellre ofta än jättemåltider)
- ha rutiner kring sömn osv.
- kontrollera stressen så gott det går och då snackar vi totalstress, jobb, familj och träning. Är du mentalt slutkörd kommer din träning och omgivning lida (av ditt dåliga humör) oavsett hur fina 4*4 du kör ;-)