Höjdmeter hyfsat nära Stockholm?

Foxis

Aktiv medlem
Tjena!

Jag har spenderat en del tid i husbilstråden då vi funderar hyfsat allvarligt på något sådant.

Resmål sommar och vinter är rätt givna: Järvsö, Åre, m.m. Men då liftarna är stängda och man vill spendera en helg trampandes uppför och lekandes nedför - var åker man då på en fredagseftermiddag från Sthlm om man vill stanna några nätter?

Jag är fullt införstådd med att Sverige inte är jämförbart med British Columbia, men det är inte heller tokplatt, inte ens söder om Järvsö. Så några kul områden med Endurocykling med sammanhängande höjdmeter måste det väl ändå finnas? Eller? :)

Stort tack på förhand för tips och diskussion!

Du kommer nog att få nöja dig med tvåsiffrigt antal höjdmeter om du ska vara inom säg 10 mil från Stockholm.

Isaberg får du ju in på 4h
Annars kanske du hittar något här som inte är park dvs .
Tack!
Och för att vara tydlig: Det ska/behöver inte alls vara park. Allt med höjdmeter som är kul och sammanhängande (alltså inte upp/ner hela tiden som Hellas) är intressant!

Lite högre tänkte jag. Flottsbro känns klart innan man ens börjat. :)

Behöver inte vara skitbrant med hopp hela tiden heller. Mest att de flowar bra nedför och finns läge för lek. Har ingen kravspec annat än ”större kulle än på hemmaplan med bra cykling”. :)
Du skulle inte åkt till Stockholm...

Vi har husbil sen ett drygt år, och utgår från Stockholm. Föredrar utförsåk framför trampa stig. På kortare turer har vi gjort: Gränna, Omberg (Ödeshög), Isaberg, Norrköping (Yxbacken), Kisa, Ulricehamn, Örebro (Kvarntorpshögen), Järvsö. Inte alla på samma resa så klart, och lite varierande kvalitet och höjdmeter. Bara i Kisa och Järvsö som vi haft 100% lift. Även Falun, Gesunda och Kungsberget är ju väl inom räckhåll.

Tack för många bra förslag! Det verkar finnas ett gäng platser att om inte annat testa.
Jag förväntar mig högkvalitativ squamish-liknande åkning, annars kommer jag reklamera. ???

Kungsberget är rätt schizo, massa gröna leder (padelanpassad märkning som i tex Idre) men sen två håriga svarta och en lite mer röd svart.

Tillbaka
Topp