Cykelpremiär i Kungsberget

Datum:
02 juli 2021 15:09

Häng med på cykelpremiär i Kungsberget i Gästrikland, en av alla skidorter som nu också satsar på cykling under sommaren. Happyride var på plats under invigningen och tog pulsen i Kungsberget.

Sedan en tid tillbaka är Kungsberget i Gästrikland känd som en välsmord skidort endast två timmarsbilresa från Stockholm. Lokalt så har det länge tisslats och tasslats om när liftburen cykling utför ska lanseras på berget, vilket idag är är en satsning som i det närmsta standardiserats för svenska skidorter. Nu slipper vi spekulera och fundera, svaret är tydligt; sedan torsdag den andra juli sommaren 2021 så rullar liftarna i Kungsberget även under sommartid.

Petter ElfsbergMingel på nybyggda verandan under invigningen.

Det vankas invigning och jag rullar in mot Kungsberget strax efter klockan nio på morgonen. Det bjuds på frukost i solskenet på den nya verandan intill restaurangen och det småpratas om hur bra cyklingen på berget har blivit på så pass kort tid. Ja, för detta är ett projekt som har genomförts inom ett snävt tidsintervall vilken framgår av många redan innan invigningen ens har börjat. Anledningen till detta är den kalla våren som just passerat vilket inneburit en långdragen snösmältningen som i sin tur har satt en och annan käpp i hjulet för cykelsatsningen i Kungsberget. Men nu, åtta veckor efter byggstart, så står anläggning otroligt nog redo att ta emot rullande gäster.

Petter ElfsbergDen stora stunden är kommen, Kungsberget öppnar upp för cykling.

Innan liftarna startar så håller Kungsbergets ledning tillsammans med kommunen ett invigningstal för media samt alla människor som på ett eller annat sätt bidragit till att berget faktiskt nu öppnar upp för cykling. Det märks att det råder en stor stolthet bland gruppen av inbjudna gäster som befinner sig här, vilket minst sagt är befogat. Tids nog klipps bandet intill åttastols-liften och de första gästerna med cykel åker glatt upp mot bergets topp.

Petter ElfsbergJohnny Jernqvist är sportchef på Kungsberget, sommar som vinter.

Johnny Jernqvist, sportchef i Kungsberget förklarar för mig hur berget är uppbyggt innan jag själv ska bege mig upp med liften också.

– Det går åtta stycken leder ned från toppen samt fyra leder i barnområdet där det även finns rullband. Vi erbjuder också sex stycken crosscountryleder, från dryga 5 kilometer upp till 17 kilometer. Utanför restaurangen finns också en pumptrack. Utöver det så har vi också padelbana, beachvolleyplan, skateramp, basketkorg och vandringsled över berget och naturreservatet.

Petter ElfsbergNågra av de första sommargästerna på väg uppför Kungsberget med cyklar.

”Det går åtta stycken leder ned från toppen samt fyra leder i barnområdet där det även finns rullband. Vi erbjuder också sex stycken crosscountryleder, från dryga 5 kilometer upp till 17 kilometer.”

– Vi har en vision att fortsätta arbetet här redan i höst så att det ska finnas nya leder klara till nästa sommar. Målgruppen är barnfamiljer, precis som under vintern, och jag tror att rullbandet i barnområdet är unikt i Sverige när det kommer till cykling.

Petter ElfsbergDrömsk cykling på Kungsbergets västra sida.

Därefter hoppar jag på liften och tar sikte mot toppen av Kungsberget. Solen skiner från en klarblå himmel och under liften rullar en aldrig sinande ström av tillsynes nöjda cyklister ned längs de ringlande breda lederna som grävts med maskin av anläggningen.

Petter ElfsbergVackra vyer, endast två timmar från Stockholm.

På toppen möter jag upp Jonas Jansson, Simon Åhlander och Andrea Persson som alla är verksamma inom Kungsbergets stigcyklister, som ska visa mig runt på berget idag. Denna förening har gjort ett enormt ideellt arbete på berget och är anledningen till att det också går att cykla svarta leder på på Kungsberget, trots en tydlig satsning mot barnfamiljer.

– Det har varit ett hårt jobb och vi har handgrävt alla svarta lederna. Men resultatet blev långt över förväntan, förklarar Jonas samtidigt som övriga gruppen instämmer.

Petter ElfsbergSimon Åhlander flyger fram på en av de svarta lederna i Kungsberget.

Vi börjar sakta ta oss nedåt på den brantaste sidan av berget. Vägen är tajt och snårig i jämförelse med lederna som gick att se från liften, dock i positiv bemärkelse, och min känsla är att även den mest erfarne cyklisten kan hitta utmaningar i denna terräng.

”Stigen går ut i ett skogsområde där det finns flera olika linjeval, som ett offpistområde… fast för cykling.”

– Här finns en Freeride-Zone. Stigen går ut i ett skogsområde där det finns flera olika linjeval, som ett offpistområde… fast för cykling. Fortsätter Jonas berätta med stor entusiasm.

Samtalen oss mellan landar titt som tätt i rena jämförelser med Järvsö Bergcykel Park, vilket är naturligt, då det är en väletablerad cykeldestination inte så långt ifrån Kungsberget. Det behövs dock ingen längre diskussion för att konstatera att dessa destinationer knappt går att jämföra med varandra. Järvsö har en av Sveriges bästa cykelparker och Kungsberget har nyligen öppnat upp en familjesatsning för att locka gäster även under sommartid, skillnaderna är fortfarande enorma.

Petter ElfsbergAndrea Persson är en av alla cyklister som varit delaktig i bygget av lederna.

– Men fallhöjden är ungefär densamma, säger Andrea.

– Och det finns väldigt bra stigcykling i anknytning till berget, både enklare crosscountry och endurocykling. Och barnområdet känns väldigt bra, flikar Jonas också in.

Värt att nämna är också närheten till Högbo MTB Arena (länk till ett reportage på Freeride.se) som inom en snar framtid kommer länkas samman med Kungsberget genom en längre led som är under uppbyggnad i skrivande stund. Detta gör att Gästrikland kommer kunna erbjuda riktigt omfattande cykling både för stigcyklister och utförsentusister.

Petter ElfsbergKungsbergets pumptrack från skyn.

Nåväl, färden ned för Kungsberget fortsätter. Mitt sällskap visar för mig vart skåpet ska stå och bjuder på kraftfulla och snygga svängar och vilda flygturer genom den frodiga vegetationen på Kungsbergets västra sida. Jag låter mig ödmjukt imponeras av ambassadörerna för Kungsbergets Stigcyklister varpå vi kort därefter glider in på frågan kring säkerhet när det kommer till utförscykling.

Det har sannolikt inte gått många cyklister obemärkt förbi att Järvsö drabbades av ett dödsfall i samband med ett fall i cykelparken förra sommaren och det går dessvärre inte att komma förbi det faktum att cykling nedför är en tämligen riskfylld aktivitet. I tidigare nämna anläggning råder också tvång på fullfacehjälm, vilket enligt många är en självklarhet när det kommer till att cykla utför. Men i Kungsberget finns inga sådana krav. Det ryktas också om en besökare som under dagen sågs på berget med klassisk kärringsnurra, utan hjälm.

Petter ElfsbergFull fart för Kungsbergets Stigcyklister.

Sammanfattningsvis så imponerar Kungsberget. Anläggningen är (precis som under vintertid) prydlig och genomtänkt och sommarsatsningen känns verkligen mitt i prick. Och när jag smaskar i mig en välsmakande lunch i solen samtidigt som jag blickar ut över pumptracken där cykel efter cykel åker varv efter varv så inser jag att detta definitivt inte är sista gången som jag besöker Kungsberget för cykling.

Kungsberget sommar 2021Denna första sommar har Kungsberget åtta leder ned från toppen, fyra leder i barnområdet där det även finns rullband. Utanför restaurangen finns en asfalterad pumptrack.
Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

glitch Idag 07:35

Glömde en sak - en stor eloge till liftpersonalen! Supertrevliga och hjälpsamma vilket verkligen gav en trygg miljö till sjuåringen när det skulle åkas lift för första gången. Att de sedan frågade flera gånger hur det går i backen osv. gjorde också m...

implor Idag 07:19

Som första försök är det ju helt godkänt :). Hoppas på finslipning av leder till 2022.

glitch Idag 07:10

Då var man åter hemma igen och sjuåring en mycket nöjd över första bikeparkbesöket. Han har mest kört runt på flowtrailen vid fiskartorpet i Stockholm och på grusvägar så ingen avancerad nivå. Vi körde grönt och blått och röda Velodromem hade också ...

implor Igår 10:32

Körde månskogen här i somras. Skulle nog nästa vilja sätta den till röd. Ganska köttigt vissa bitar och om du kör fel i iallafall en burm så är det några meter ner du kommer ramla. varit uppe i andra trådar men hur man graderar är inte helt enkelt ...

Fundadores Igår 10:19

Samma med Månskogen/Getrappet i Åre, mer medel än lätt IMHO, men nu är jag också kass på DH.

implor Igår 09:57

Mjo. Skulle inte säga manolito som exempel är lätt. Medel är nog mera rättvis beskriven. Håller med att deras gradering är mera rimlig.

Fundadores Igår 08:32

Järvsö har ju ändrat sina till: Grön - lätt Blå - medel Röd - svår Svart - expert Gissar att det är efter olyckorna. Personligen tycker jag det är en bättre gradering.

implor Igår 07:23

Den kändes inte helt klar. Bitar har man bara lagt ut grus och inte packat jord som övriga leden. Kanske ska komma till moment som kommer göra den lite svårare. Säger inte emot dig. Jag skulle satt den som blå.

Salle123 2021-07-28

Måste missat den delen som var brant när jag cyklade ner för deras röda. Känslan var att den blev röd så de hade alla färger…

implor 2021-07-28

Antagligen är den röd då den blir lite brant på några ställen. https://happyride.se/turtips-och-svarighetsgrader