[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Jag har trådlös/induktiv laddning av min bilnyckel, det får räcka.
Jag också faktiskt! Fast jag använder det bara i bilen, hemma kör jag med sladd.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag har trådlös/induktiv laddning av min bilnyckel, det får räcka.
Min kan bara laddas i bilen, när den sitter på sin plats (det är en ”stubbe”). Har hittills bara varit ”död” en gång, efter ett skidpass på drygt 4 mil i minus 10 i Harsa. Var lagom kul att trött och frusen komma till bilen och inse att inget hände när jag försökte låsa upp. Som tur är finns en riktig nyckel att dra ut och öppna med. Det var efter det jag lärde mig att den laddas induktivt, och att det inte finns något batteri att byta.Jag också faktiskt! Fast jag använder det bara i bilen, hemma kör jag med sladd.
Jag också faktiskt! Fast jag använder det bara i bilen, hemma kör jag med sladd.
Min kan bara laddas i bilen, när den sitter på sin plats (det är en ”stubbe”). Har hittills bara varit ”död” en gång, efter ett skidpass på drygt 4 mil i minus 10 i Harsa. Var lagom kul att trött och frusen komma till bilen och inse att inget hände när jag försökte låsa upp. Som tur är finns en riktig nyckel att dra ut och öppna med. Det var efter det jag lärde mig att den laddas induktivt, och att det inte finns något batteri att byta.
Låt mig gissa - mobilen?
Vet inte, men det fanns tidigare en sträcka elektrifierad väg längs E16 utanför Sandviken. Men där var det luftledning och lastbilarna hade strömavtagare. Är riven nu sedan ett par år tillbaka.Orkar inte googla just nu, men har man inte en sträcka på prov i Gotland med "trådlös" laddning på asfaltsväg för bussar o lastbil?
Säkert en annan teknik än ex de som görs i ex med betongen
Vet inte, men det fanns tidigare en sträcka elektrifierad väg längs E16 utanför Sandviken. Men där var det luftledning och lastbilarna hade strömavtagare. Är riven nu sedan ett par år tillbaka.
Fungerar det på vintern?Är ur testfas och i produktion nu :)
Visa bilaga 503492
Behövs inte, Göteborg har höst året runt.Fungerar det på vintern?
Inte hört något om strul, Tänker du på laddning eller batterikapacitet? Som ooms nämner ahr vi ju sällan speciellt bistra vintrar men man skulle kunna tänka sig att rejält med snö och is skulle kanske kunna täcka kontakterna på taketFungerar det på vintern?
Är det snö och is fungerar ändå ingen kollektivtrafik i Göteborg, oavsett drivmedel.
Det var många år sedan jag drabbades av lövhalka nu (pendeltågen iofs). Har för mig de har nåt speciellt tåg som sprutar bort skiten med högtryck nattetid de dagar det är aktuellt.Tjena!
Lustigt nog fungerar det klart bättre än i STHLM där den spårbundna trafiken går till stora delar under jord, där räcker det ju med lite blöta löv på spåren för att det ska bli kaos.
Konstigt då att det var väldigt vanligt med förseningar pga lövhalka på pendeln tills för ca 5 år sedan.Jag gissar att pendel inte påverkas eftersom avstånden aldrig är mindre en en kvart eller så. Då kan tågen fjölbromsa utan att de påverkar tidtabellen i större utsträckning när det är halt. Tunnelbanan har mindre marginaler så då blir det förseningar
Hur många såna reggade fordar finns det då? Känns som underlaget inte är jättestort. Sen i artikeln så nämns "kabelfel" som en av de vanligaste. Vad är det för ngt?Förvånad ggr 2. Dels verkar det fortfarande vara så att underhållskosnaderna för elbilar är högre än för förbränningsmotorbilar, det trodde jag inte, och dels verkar en Ford ligga bäst till då det gäller detta! Ford och underhåll...
![]()
Studie: Elbilar dyrare att underhålla än bensinbilar
Analysfirman We Predict har studerat servicekostnaden för elbilar under fem års tid och jämfört med bensindrivna motsvarigheter. Vad studien fann var att det fortsatt kostar mer att underhålla en elbil men att gapet minskar över tid.teknikensvarld.se
Underlaget är förmodligen inte så stort när det gäller Mach E. Å andra sidan fick jag mina fördomar bekräftade när det gäller AUDI. "Bankrutt genom teknik" eller hur är nu deras slogan?Hur många såna reggade fordar finns det då? Känns som underlaget inte är jättestort. Sen i artikeln så nämns "kabelfel" som en av de vanligaste. Vad är det för ngt?
Jag trodde deras slogan var - "fyra nollor i fronten, en bakom ratten" men det kanske finns flera?Underlaget är förmodligen inte så stort när det gäller Mach E. Å andra sidan fick jag mina fördomar bekräftade när det gäller AUDI. "Bankrutt genom teknik" eller hur är nu deras slogan?
Hur många såna reggade fordar finns det då? Känns som underlaget inte är jättestort. Sen i artikeln så nämns "kabelfel" som en av de vanligaste. Vad är det för ngt?
På en ny bil? En kan ju tycka att de har lärt sig sätta fast sladdarna så de inte skavs sönder eller lossnar direkt.Fel på isolering som skapar kortslutning.
På en ny bil? En kan ju tycka att de har lärt sig sätta fast sladdarna så de inte skavs sönder eller lossnar direkt.
Det ska ju ske några månader efter garantin gått ut.På en ny bil? En kan ju tycka att de har lärt sig sätta fast sladdarna så de inte skavs sönder eller lossnar direkt.
Men det låter ju också fel. Det är väl en dyr reservdel som är lätt att byta som ska gå sönder. En sladd ger väl bara pengar till verkstaden, inte till tillverkaren? Jagvetinte men kabel och laddfel låter mer som vi-vet-inte-vad-som-är-fel-fel, sen byter de lite prylar på känn eller nåtDet ska ju ske några månader efter garantin gått ut.
Ja de kan inte längre bygga varken bensin eller el bilar som fungerar. Skall vi gissa att audi och opel inte finns om fem år?!Underlaget är förmodligen inte så stort när det gäller Mach E. Å andra sidan fick jag mina fördomar bekräftade när det gäller AUDI. "Bankrutt genom teknik" eller hur är nu deras slogan?
Hela den där artikeln känns konstig, på en 3mån gammal bil har man garanti som ska täcka den typen av fel och ej drabba ägarna.Förvånad ggr 2. Dels verkar det fortfarande vara så att underhållskosnaderna för elbilar är högre än för förbränningsmotorbilar, det trodde jag inte, och dels verkar en Ford ligga bäst till då det gäller detta! Ford och underhåll...
![]()
Studie: Elbilar dyrare att underhålla än bensinbilar
Analysfirman We Predict har studerat servicekostnaden för elbilar under fem års tid och jämfört med bensindrivna motsvarigheter. Vad studien fann var att det fortsatt kostar mer att underhålla en elbil men att gapet minskar över tid.teknikensvarld.se
Den är kanske skriven med en agenda?Helt obegriplig artikel.
Jönsarna på teknikens värld har lite svårt med engelska språket. :)Helt obegriplig artikel.
Förvisso men de två första åren så måste tillverkarna ta sitt ansvar, i artikeln står det att kostnaderna minskar med 77% efter 9 månader, ställer tveksam till ordvalet "underhållskostnad" då det enbart borde kostnader för tillverkarna.
Var lika förra året, då gjorde de en ändring efter en månad och skröt till mer pengar.![]()
Klimatbonuspaus: "Osäkert för konsumenterna"
Utbetalningen av klimatbonus till bilköpare pausas. Orsaken är att hela den avsatta potten för i år – 2,91 miljarder kronor – snart är slut. Föreningen Gröna bilister kräver att staten skjuter till mer pengar.www.svd.se