Byggbiten - Vi som bygger egna MTB

Stefan Bystedt

Aktiv medlem
För ca 1.5 år sedan byggde jag min första egna cykel. Kolfiberramar köptes av en kinatillverkare som verkat pålitlig, komponenter köptes både begagnat och nytt, gärna på rea om möjligt. Det var otroligt kul och lärorikt, man lär sig hur allt hänger ihop och man lär sig meka, rätt användbart. Det var så kul att jag ville bygga fler cyklar så det har blivit byggen både till fru och son. Nu har vi dock inte behov av fler cyklar, men jag vill bygga mer, testa fler ramar, fler geometrier, osv. Finns det nåt värde i en begagnad ram av okänt märke? Eller går det att sälja en komplett cykel för i vart fall komponentpris, så att man kan fortsätta roa sig med att bygga?

Jag har en butik som heter Akkelis Audio, en stuga i Akkelis och vissa av mina kunder kallar mig Akke, så samlingsnamnet på cyklarna blev Akkebike. Jag försöker inte rida på kändisskapet från vår kända tillverkare i Alingsås, utan namnet låg bara fint i munnen. Sedan har varje modell blivit döpt efter ett fjäll i Arjeplogskommun där jag kommer ifrån.

Man ser inte mycket om hembyggen i Sverige, ingen fler som blivit byggbiten?

tjeaksa2.jpg

182367269-origpic-451e42.jpg

ahkalis2021s.jpg

josses1.jpg

Sälja till komponentpris kan väl aldrig vara en omöjlighet - fast tar vi det bokstavligt blir det billigare att slumpa bort ramen och behålla komponenter till nästa bygge?

Det byggs cyklar som bara den. Inte ovanligt att man utgår från en Kina-ram. De riktigt coola bygger sin ram själv. ;-)

Jag tror att det är svårt att räkna hem, tyvärr.

Räknas hem nej, jag tänkte komponentpris minus ram.

Ska du sälja till kostpris måste du ändå lämna garant etc.

Sugen är man ju, men komponentbristen ställer till det och jag har inte cyklat länge nog för att ha några godsaker i reservdelslådan. Om man leker med tanken att man skulle vilja skruva ihop en småstökig HT för lite vintercykling, var hittar man en billig kolfiberram med kul geo? Och kanske ett par fälgar också så man får lära sig att bygga hjul?

Sugen är man ju, men komponentbristen ställer till det och jag har inte cyklat länge nog för att ha några godsaker i reservdelslådan. Om man leker med tanken att man skulle vilja skruva ihop en småstökig HT för lite vintercykling, var hittar man en billig kolfiberram med kul geo? Och kanske ett par fälgar också så man får lära sig att bygga hjul?

köp en ragley, det är dock inte kokosplast utan stål men det är riktigt roliga cyklar med modern geo, dom är lätta att få tag på okså .

Det hade varit lite knasigt att även retrofitta en gammal V10 med annat material än stål/alu.
Dock finns ambition att lätta någorlunda men det är svårt att få till på åtminstone de här delarna som nu är klara dessutom.

Nästa steg är lackmotivet som kommer att bli snyggt.

Ja, ska man bygga nåt coolt nu med modern geo så får man nog beställs en stålram.

Här finns iofs en primal om man tycker den är cool.

Annars cromo eccentric

Roligare och modernare är spanskt stål eller marino

Senast ändrad:
Ahhh. Hoppades på att du byggde ramar. Att köpa komponenter och montera på ram köpt löst gör nog om inte en majoritet så i alla fall en stor del här. Alternativt köpa en färdig cykel och sälja majoriteten av komponenterna och ersätta dem med sådana som man vill ha i stället.
Tycker du ska börja bygga egna ramar och kalla dem för Akkebike :)

Ahhh. Hoppades på att du byggde ramar. Att köpa komponenter och montera på ram köpt löst gör nog om inte en majoritet så i alla fall en stor del här. Alternativt köpa en färdig cykel och sälja majoriteten av komponenterna och ersätta dem med sådana som man vill ha i stället.
Tycker du ska börja bygga egna ramar och kalla dem för Akkebike :)

Jag missförstod rubriken på samma sätt som du. Att använda uttrycket ”bygga cykel” när det handlar om att montera komponenter på en färdig ram har jag alltid upplevt som lite generöst.
Jag bygger ju t.ex. inte om bilen bara för att jag monterar vinterhjulen på den.

Alltså begreppet bygga en cykel kräver väll lite mer än att montera detaljer på en ram?
Det är ju att montera ihop en cykel.

Alltså begreppet bygga en cykel kräver väl lite mer än att montera detaljer på en ram?
Det är ju att montera ihop en cykel.
Jo så kan man se det. Hur ska man se på byggsatser för hus, är det att bygga ett hus eller måste man sätta upp allt med lösvirke.
Att bygga egna ramar är det nog ytterst få som har kompetens och förutsättningar för, många cyklar som köps bygger på att en tillverkare tagit fram en ram, visat upp den på en mässa, fått någon halvliten tillverkare intresserad och så har det blivit en ny cykelmodell. Två av ramarna jag köpt finns det "cykeltillverkare" som använder under eget namn. Eller vi kanske ska benämna dom cykelmontörer........

Hursomhelst så är det roligt, och man kan ju med sina val göra väldigt roliga, personliga, cyklar, även om man använder en ram som inte är unik.

Det finns säkert en liten marknad, skulle nog kunna tänka mig det. Då tror jag att de flesta vill veta exakt vilken tillverkare och modell det är på ramen.
Tror att utmaningen är att få ut ”rätt” pris.

Det finns säkert en liten marknad, skulle nog kunna tänka mig det. Då tror jag att de flesta vill veta exakt vilken tillverkare och modell det är på ramen.
Tror att utmaningen är att få ut ”rätt” pris.
Ja, konsten är att få till rätt prisbild mot leverantör. Gissar att det kräver volym och därmed marknadsföring och kapital.

Jag vet inte men jag tror skickligheten att montera komponenter på en ram är en väldigt liten del av ekvationen.

En kan ju alltid börja med att förhandla till ett bra pris med kinesen för ett par modeller och börja kränga dem. Bygget kan erbjudas som en optional service. Sourca en hel hoj med bra avtal är nog lite jobb?

Barnramar med med 67° hta tror kanske det går att göra business på om det finns nån form.

Jo så kan man se det. Hur ska man se på byggsatser för hus, är det att bygga ett hus eller måste man sätta upp allt med lösvirke.
Att bygga egna ramar är det nog ytterst få som har kompetens och förutsättningar för, många cyklar som köps bygger på att en tillverkare tagit fram en ram, visat upp den på en mässa, fått någon halvliten tillverkare intresserad och så har det blivit en ny cykelmodell. Två av ramarna jag köpt finns det "cykeltillverkare" som använder under eget namn. Eller vi kanske ska benämna dom cykelmontörer........

Hursomhelst så är det roligt, och man kan ju med sina val göra väldigt roliga, personliga, cyklar, även om man använder en ram som inte är unik.

Ja inom bygg så skiljer vi på de som bara monterar färdiga produkter och de som jobbar med lösvirke. Men det finns såklart ingen rak gräns.

Det är väl just det vi lite insatta gör när t ex folk på happy ifrågasätter Crescents open mould-ramar de säljer som sina egna, även om de har sin egen kravlista på hur produkten är tillverkad oavsett form.

Ja, konsten är att få till rätt prisbild mot leverantör. Gissar att det kräver volym och därmed marknadsföring och kapital.

Jag vet inte men jag tror skickligheten att montera komponenter på en ram är en väldigt liten del av ekvationen.

En kan ju alltid börja med att förhandla till ett bra pris med kinesen för ett par modeller och börja kränga dem. Bygget kan erbjudas som en optional service. Sourca en hel hoj med bra avtal är nog lite jobb?

Barnramar med med 67° hta tror kanske det går att göra business på om det finns nån form.
Jepp, håller med.
Har faktiskt lekt med tanken på att konkurrera med Vpace, men det skulle krävas rätt mycket jobb och trycka in rätt mycket egna pengar innan första cyklarna säljs. Sen kommer motsvarande covid och företaget är kört…. Så jag stannar nog som trygghetsknarkande anställd ?

Jepp, håller med.
Har faktiskt lekt med tanken på att konkurrera med Vpace, men det skulle krävas rätt mycket jobb och trycka in rätt mycket egna pengar innan första cyklarna säljs. Sen kommer motsvarande covid och företaget är kört…. Så jag stannar nog som trygghetsknarkande anställd ?
Ja, jag har ingen koll på den typen av avtal men gissar är det handlar om att köpa ett antal ramar Up front. Vilket antal har jag ingen aning om men blir nog en slant.

Jag har inte hittat någon bra barnkinaram utom den kända 26an.
Designa nåt själv i kol är inte att tänka på. Vpace tar väl 349euro för ramen och det är knappt man får kinakol för det inkl moms och tull.

Jepp, håller med.

Tycker att Vpace har förvånansvärt bra priser på sina cyklar jämfört med många tillverkare av vuxencyklar. Skulle tänka att det är svårt att konkurrera där. Men Vpace verkar går bra, så det är mögligt.

EDIT: glömde att dom har höjt fraktkostnader till Sverige till 100 euro, det gör Vpace lite mindre prisvärt.

Riktigt snygga cyklar. Vad kostar de att bygga? Jag antar att det är billigare än att köpa en färdigmonterad, eller?
Tack. Jo kanske att det blir lite billigare, möjligen, det är kolfiberramen man annars får gå upp i pris för att få på en köpecykel. Komponenterna kostar ju vad dom kostar. Men jag har köpt flera dämpare här på Happyride, nya eller nästan nya av folk som börjar med att uppgradera sin nya cykel. Sedan har jag varit lite pragmatisk då det gäller vissa val, kanske tagit mitt andraval, om priset varit juste, osv. Men billigt blir det inte. Gjorde en kalkyl på den gröna cykeln och totalkostnaden där för att bygga, inkl allt, hamnade på ca 27 000 kr. Det finns fina cyklar att köpa i butik för dom pengarna, men inte lika unika.

Tillbaka
Topp