Stefan Bystedt
Aktiv medlem
Byggbiten - Vi som bygger egna MTB
För ca 1.5 år sedan byggde jag min första egna cykel. Kolfiberramar köptes av en kinatillverkare som verkat pålitlig, komponenter köptes både begagnat och nytt, gärna på rea om möjligt. Det var otroligt kul och lärorikt, man lär sig hur allt hänger ihop och man lär sig meka, rätt användbart. Det var så kul att jag ville bygga fler cyklar så det har blivit byggen både till fru och son. Nu har vi dock inte behov av fler cyklar, men jag vill bygga mer, testa fler ramar, fler geometrier, osv. Finns det nåt värde i en begagnad ram av okänt märke? Eller går det att sälja en komplett cykel för i vart fall komponentpris, så att man kan fortsätta roa sig med att bygga?
Jag har en butik som heter Akkelis Audio, en stuga i Akkelis och vissa av mina kunder kallar mig Akke, så samlingsnamnet på cyklarna blev Akkebike. Jag försöker inte rida på kändisskapet från vår kända tillverkare i Alingsås, utan namnet låg bara fint i munnen. Sedan har varje modell blivit döpt efter ett fjäll i Arjeplogskommun där jag kommer ifrån.
Man ser inte mycket om hembyggen i Sverige, ingen fler som blivit byggbiten?
Jag har en butik som heter Akkelis Audio, en stuga i Akkelis och vissa av mina kunder kallar mig Akke, så samlingsnamnet på cyklarna blev Akkebike. Jag försöker inte rida på kändisskapet från vår kända tillverkare i Alingsås, utan namnet låg bara fint i munnen. Sedan har varje modell blivit döpt efter ett fjäll i Arjeplogskommun där jag kommer ifrån.
Man ser inte mycket om hembyggen i Sverige, ingen fler som blivit byggbiten?