Storleksskillnad på 26" vs 27.5"

Alcez42

Medlem
Jag hittar en del olika uppgifter om hur stor skillnaden faktiskt blir mellan 26 och 27.5" hjul med däck. Säg att jag har continental raceking 2.3 på båda med samma däckstryck osv, vad blir skillnaden i diameter från centrum på navet till utsida däck?

så skillnaden i radie är minimal och knappast värd att nämna. och innan marketing-nissarna hittade på begreppet 27,5 benämndes 584 som en 26-dimension, 26x1 1/2. det gäller också 590, 26x 1 3/8. den senare lär på sjuttiotalet varit europas vanligaste dimension.

en annan kanske viktigare skillnad är att det vanligen ryms fetare däck på cyklar benämnda 27,5. och de har modernare geometri.

så mycket förvirring när det gäller dimensioner på cykelhjul. bland det värre är standarddimensionen på landsvägscyklar 25-622 som många benämner "28" men som i själva verket är 26,5. och följaktligen mindre än vissa "27", som går på 630-fälgar.

vilken soppa.

så mycket förvirring när det gäller dimensioner på cykelhjul. bland det värre är standarddimensionen på landsvägscyklar 25-622 som många benämner "28" men som i själva verket är 26,5. och följaktligen mindre än vissa "27", som går på 630-fälgar.

vilken soppa.

Alla hjuldimensioner i tum är värdslosa. Jag visste at 26" är olika på MTB och lvg, men har nu också upptäckt att 24" är annorlunda på MTB och lvg. Atminstone har mest använda 28" fälgar på lvg och MTB samma diameter.

en annan kanske viktigare skillnad är att det vanligen ryms fetare däck på cyklar benämnda 27,5. och de har modernare geometri.

Också viktigt är att de flesta nya MTB däck inte produceras längre i 559. De flesta finns i 584, även om urval där är nu mindre än i 622.

det är inga problem att hitta däck generellt till 559, fortfarande antagligen världens vanligaste fälgstorlek. om några decennier när 27,5/584 är bortglömt kommer det snarare kunna bli problem med dessa.

men till mtb 559/26 märker man att det nu finns en viss slagsida mot grövre och tyngre varianter tänkta för enduro och downhill. men köpte nyss ett par mer lättrullande däck 26/2,4 och hade just inga problem. det blev ardent denna gång.

däckindustrin är underbar i och med att man fortsätter år efter år att tillverka produkter där världsproduktionen antagligen räknas i hundratal. två närliggande exempel är diverse varianter av renee herse-däck liksom schwalbes dubbdäck till brompton. inte ens ett för oss skogsåkare så vanligt däck som nobby nic/29 tror jag fyller mer än några containers?

det är inga problem att hitta däck generellt till 559, fortfarande antagligen världens vanligaste fälgstorlek. om några decennier när 27,5/584 är bortglömt kommer det snarare kunna bli problem med dessa.

men till mtb 559/26 märker man att det nu finns en viss slagsida mot grövre och tyngre varianter tänkta för enduro och downhill. men köpte nyss ett par mer lättrullande däck 26/2,4 och hade just inga problem. det blev ardent denna gång.

däckindustrin är underbar i och med att man fortsätter år efter år att tillverka produkter där världsproduktionen antagligen räknas i hundratal. två närliggande exempel är diverse varianter av renee herse-däck liksom schwalbes dubbdäck till brompton. inte ens ett för oss skogsåkare så vanligt däck som nobby nic/29 tror jag fyller mer än några containers?
Även hjul är samma. Dåligt med lätta fäljar till 26. Väger gärna 2kg paret och uppåt.

Håller med, men det är redan nu svårt att hitta bra stigdäck till 26". Schwalbe har fortfarande många nya däck i 26", men dom har blivit tynga. Maxxis har bara gamla modeller i 26", och som du skriver många grova (och Ardent är inte bra på nånting). Specialized har nästan ingen däck alls i 26". Jag köpte för ett år sen nabbt gamla Nobby Nic i 26" till min sons MTB för att dom var de enda lätta allround MTB 26* MTB däck som fanns.

ja nobby nic finns, men bara i den nya tyngre modellen med höga kantdobbar som är som effektiva bromsklossar, och onödiga när man kör med bred fälg.

Även hjul är samma. Dåligt med lätta fäljar till 26. Väger gärna 2kg paret och uppåt.
det är väl som brukligt aktuellt med egenbygge om man vill ha något bra oavsett. köpte wtb scraper 26 tum 40i häromåret bara, och de är lätta. men de finns inte för tillfället. vet inte om det är pandemiorsakat möjligen?

det är en massa andra saker som är bristvara på marknaden nu; ekrar, kedjor och kassetter är bara några exempel.

det är väl som brukligt aktuellt med egenbygge om man vill ha något bra oavsett. köpte wtb scraper 26 tum 40i häromåret bara, och de är lätta. men de finns inte för tillfället. vet inte om det är pandemiorsakat möjligen?

det är en massa andra saker som är bristvara på marknaden nu; ekrar, kedjor och kassetter är bara några exempel.
Nä precis kan var influensan men kollade även enbart fälg och fanns inte så mycket lättare än höga 400 och mest runt 520g.

på 40i- fälgar får man nog acceptera uppåt 600 g. och är när det gäller rull och komfort är det en vanebildande njutning på 26 mer än något annat. ett veritabelt lyft när jag fixade det på gammelcykeln.

den mervikten också lägre än vad man får acceptera från klumpeklossdäck och kanske till och med inserts vilka kan krävas om man skall köra breda däck på smalfälg utan wobbel.

på 40i- fälgar får man nog acceptera uppåt 600 g. och är när det gäller rull och komfort är det en vanebildande njutning på 26 mer än något annat. ett veritabelt lyft när jag fixade det på gammelcykeln.

den mervikten också lägre än vad man får acceptera från klumpeklossdäck och kanske till och med inserts vilka kan krävas om man skall köra breda däck på smalfälg utan wobbel.

Ja fast jag har nosat nere på 20mm och jämför med skitfälgen som sitter på som väger 375. Visserligen med slitbana som är helt bortsliten.

det var väl dylik viktjakt som gjorde att vi hamnade på dessa smala fälgar. och det funkar ju så länge man stabiliserar med stenhårt tryck, och mindre dåligt ju snabbare man kör.

men nackdelarna för åkning i stökig terräng skogsåka i mera måttliga farter är betydande. värre ju lättare åkaren är.

Tillbaka
Topp