byggtråd; plussifiering av 26a

kais01

Aktiv medlem
byggtråd; plussifiering av 26a
ville göra något roligt med min första mtb, en cube ams pro från 2006 köpt beggad från tyskland för några år sedan när jag inledningsvis ville prova på, och ha heldämpat utan att ta kostnaden för en 29a. blev biten så förstås inköptes sedan en sådan.

haft plats för den gamla 26an i garaget och tagit fram den då och då när gäster fått ta ett par nyare hojar. varje gång har jag tyckt den känts rätt kul egentligen, och förtjänar något bättre än att mest stå där.

vad den egentligen skulle behöva är bättre rollover, och så kom tanken på att plussifiera, köpa bredare fälgar och sätta på fetare däck. har gjort samma på min 29a och varit väldigt nöjd.

inte varit direkt prio på projektet som av naturliga skäl borde vara budget, men häromdagen kom det sista som behövdes, ekernipplarna.
 

Bilagor

  • CA0851C7-A0D2-464E-9091-67F6CDB452BF.jpeg
    CA0851C7-A0D2-464E-9091-67F6CDB452BF.jpeg
    537.3 KB · Besök: 114

kais01

Aktiv medlem
byggtråd; plussifiering av 26a
den har dropper, troligen sedan födseln.

har sedan tidigare gjort en del försök med styren, styrhöjd och styrstammar, och den mår bäst med styret längre bak ån original.

man kan styra geo genom att justera längden på gaffeln och höjden på bak. det finns marginal för bb är nog rätt hög
 
D

Deleted member 43681

Guest
byggtråd; plussifiering av 26a
Trevlig tråd, ska följa. Cube är ju alltid trevliga saker! :)
 
Senast redigerad av en moderator:

kais01

Aktiv medlem
byggtråd; plussifiering av 26a
rut, ramen tycks blästrad utom där det står cube. håller sig blank och fin nu 13-14 år senare. verkar inte vara någon klarlack eller så. kanske någon form av eloxering??
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
byggtråd; plussifiering av 26a
Hur mycket plus blir det? Det brukar inte vara så gott om plats i ramen på gamla cyklar.

Vi har ju plusifierat min frus gamla Surly 1x1 från 2003, där gick det med mycket lite marginal i Surly Knard 26x3.0 på 47 mm (yttermått) breda Trialtech Sport Lite.
 

kais01

Aktiv medlem
byggtråd; plussifiering av 26a
här ser man ramytan lite bättre? den är blästrad med metallisk yta utan lack, men det är det blanka också. ingen etikett. men det svarta i kanten är påtryckt och delvis bortskavt.

det är förresten en backspegel längst fram på överröret. bra när man lotsar, och vill se att adepterna följer med. man tittar mellan benen, fungerar bra till ändamålet. zefal spy.
 

Bilagor

  • 1BCC823B-4196-46CD-881B-8D62F65F3FFA.jpeg
    1BCC823B-4196-46CD-881B-8D62F65F3FFA.jpeg
    242.1 KB · Besök: 67

kais01

Aktiv medlem
byggtråd; plussifiering av 26a
jomper, med den breda fälgen 40i räknar jag med att det blir 2,6, möjligen med lite ramsmide av bakvaggan 2,8

vill åt det mjuka rullet med stadig styrning med lågt tryck, mer än maximal bärighet. och det får gärna rulla lätt.

på min 29a har jag kommit att uppskatta 2,6, även om 3,0 också är läckert i t ex stenig fjällterräng.
 

Rut-66

Aktiv medlem
byggtråd; plussifiering av 26a
Tack för svar, funderar ibland på att sodablästra min ram istället för slitet att få till en snygg lack :)
Lite Robocop/Terminator-vibbar från den där :)
Får du in 2.8 blir den helfet.
 

kais01

Aktiv medlem
byggtråd; plussifiering av 26a
ja då var grejorna på plats, bara att sätta igång:)

det blev scraper 40i fälgar. var svarta och visade sig lackade. en del jobb att slipa och borsta bort färgen...

men mest jobb var att hitta nav. qr och 32 hål hål finns därute, men antingen billiga bojsänken eller superdyra highend som tune och hope. shimano med hög vikt och lösa kulor gick bort. novatec förstås, men dels tveksamt rykte, dels har deras lättare variant olikhöga flänsar, och det gillas inte.

blev ett par ebaynav från taiwan, mowa.
.
 

Bilagor

  • E10684D3-0459-4098-847D-D6F33CCA5A12.jpeg
    E10684D3-0459-4098-847D-D6F33CCA5A12.jpeg
    710.5 KB · Besök: 103

frippegubben

Aktiv medlem
byggtråd; plussifiering av 26a
Jaha, det här måste följas!
Jag köpte ju en gammal Scaott Ransom-ram i vintras och körde med som vintercykel, och tankar finns att sätta lite bredare däck på den, och kanske gå upp till 27.5 åtminstone på framhjulet. Sen kanske slacka ut gaffelvinkeln lite. Men det får bli i sommar om jag får tid och ork...
 

kais01

Aktiv medlem
byggtråd; plussifiering av 26a
sen uppkom frågan vad som ska hända med de gamla hjulen?

och däcken?

det är egentligen rätt lyxiga mavic-hjul med bladed spokes och straight pull. funderade först på att bara byta fälgbana till bredare, men hjulen är lite flexiga, och det kunde bli tajjt marginal i ramen. och 24-håls bred fälg hade krävt specialbeställning typ från kina.

kom på att de gamla hjulen kunde komma till pass för gravel eller kanske stadsåkning. slipa ner klossarna på gamla däcken för bättre rull. man kan ju alltid leka lite..
 

kais01

Aktiv medlem
byggtråd; plussifiering av 26a
hjulen klara. inget lättviktsprojekt, men 1830 g får väl vara ok för ett par budget plushjul.

provmonterade med mountain king 2,4 som fanns hemma. blir märkbart fetare på den breda fälgen.
.
 

Bilagor

  • 35E051D1-D6A9-4C6E-80AC-3892A61DA2CC.jpeg
    35E051D1-D6A9-4C6E-80AC-3892A61DA2CC.jpeg
    283.6 KB · Besök: 107
  • 28B0B3CA-4AB9-4680-A6BB-3485C13C8BD9.jpeg
    28B0B3CA-4AB9-4680-A6BB-3485C13C8BD9.jpeg
    440.4 KB · Besök: 98
Senast ändrad:
D

Deleted member 43681

Guest
byggtråd; plussifiering av 26a
Ser fett ut, men ser även lite "skära upp däcksidorna"- riskabelt ut. Men du kanske är bra på att spåra bland stenblocken.

Edit: Läste att det var provmontering, kanske blir andra däck sen?
 
Senast redigerad av en moderator:

kais01

Aktiv medlem
byggtråd; plussifiering av 26a
nej marr, de där contidäcken har lite lång övergång mellan centralgrepp och kanttrepp, som i sin tur är i mjukaste laget.

men cykeln kom med dessa contis,
så det blir att testa med dem först.

ang protection ser man på första bilden på bakdäcket att jag lagt på polyuretan för att kompensera bristen på detta. funkar helt ok.

min erfarenhet från breda fälgar på 29an och identiska däck på smal fälg tyder på bättre grepp på lösgruskurvor med bredare fälg och sammalika däck. detta trots plattare
profil.

men kommer hursomhelst vilja ha något hyggligt lätt och lättrullande som ändå tål en stenkista. alltså inte värsta downhillsulorna. våtgrepp på rötter uppskattas, inte contis starkaste sida.

öppen för förslag, blir nog troligast aktuellt med 2,6. eventuellt 2,8. b2b ca 160 mm.
 

kais01

Aktiv medlem
byggtråd; plussifiering av 26a
tack skogling!

köpt den alltså begad från tyskland när den var åtta-nio år gammal. att det ens kan finnas efterfrågan på en så gammal hoj. tyder kanske på någon sorts långsiktig kvalitet. man ser fortfarande annonser på betydligt mer än de ca 5000 sek jag gav, men tror den är värd mindre. nypriset lär ha varit kring 25.

uppekring av hjul är alltid trevligt göra :)
.
 

Bilagor

  • 7F2F504A-14FF-4342-9CC5-343D3462F4F4.jpeg
    7F2F504A-14FF-4342-9CC5-343D3462F4F4.jpeg
    503 KB · Besök: 77
Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
byggtråd; plussifiering av 26a
då var det kört en kort provtur med 2,4 orna på 40i-fälgarna. märks klar skillnad i stökigt flyt jämfört med samma däck på smal fälg (kräver högre tryck)

så nöjd så långt. gamla pärlan kommer mer till sin rätt! definitivt mindre otb-känsla och bättre rollover.

sen ska det handlas fetare och kanske motståndskraftigare däck. men prövar ett tag med 2,4orna. 2,8 går utan vidare in fram, bak skulle det kräva lite ändring av växelcagen. behövs känner jag preliminärt egentligen inte mycket mer volym, men ett par smidiga 2,6or skulle nog sitta helrätt på denna fälgbredd. bara fälgbytet ökar däckbredden märkbart.

får se vilka däck jag blir sugen på. som sagt våtgrepp och smidigt rull uppskattas. förslag??
.
 

Bilagor

  • AE9E0215-D7E3-4D05-9395-B43FD4E22283.jpeg
    AE9E0215-D7E3-4D05-9395-B43FD4E22283.jpeg
    612.4 KB · Besök: 156
  • 64B6E794-A424-455D-A1F7-09FE2AADD1E1.jpeg
    64B6E794-A424-455D-A1F7-09FE2AADD1E1.jpeg
    669.8 KB · Besök: 110
  • F6C12CBB-8688-4311-B846-B7D8B9D41D88.jpeg
    F6C12CBB-8688-4311-B846-B7D8B9D41D88.jpeg
    681.4 KB · Besök: 129

kais01

Aktiv medlem
byggtråd; plussifiering av 26a
blev lite uppehåll i projektet efter en något längre tur i veckan. gick skönt som tusan med conti 2,4 och latexslang.

tänkte köra så till en början innan jag bestämt mig för plussigare däck.

men slangen gillade inte utspänningen i däcken som blev rätt feta tillsammans med bredare fälgarna. det blev bristning i slangskarven först fram sedan bak. så lite vedermödor på den turen.

har alltid 26 butyl som reservslang eftersom den går till både 26, 27,5 och 29. men den ena slangen hade tjocka ventilen, och det gick inte inte med de nya fälgarna. så fick krångla in en 29-slang som ändå var med, och åka med den. ganska snart kändes att den veckat sig. försiktig framfart, men kom hem ändå.

så tejpa med tesa, och sedan
slanglöst med stans race. läckt lite i fälgskarven några dagar men efter lite extra skvalpning där verkar det nu tätt.

så snart ut på nya turer.

fanns förslag på lättrullande 26/2,6-2,8 däck med våtgrepp??
 

JojjeM

Aktiv medlem
byggtråd; plussifiering av 26a

kais01

Aktiv medlem
byggtråd; plussifiering av 26a
johan, har funderat på just dessa, med greppigare gummit, åtm fram.

har du möjlighet kolla däckets tvärmått på dina fälgar?
 
Senast ändrad:

jomper

Forumpappa
Forumvärd
byggtråd; plussifiering av 26a
Surly Dirt Wizard var tidiga på marknaden och då var det iaf många som var nöjda med dem. De är 2.75. Men utbudet av breda 26" är ju rätt begränsat.
 

kais01

Aktiv medlem
byggtråd; plussifiering av 26a
ja det är svårt veta måttet på styrröret utifrån bilder. det är rakt, och i just det här fallet får det inte internt plats större lager.

så vitt jag vet.

cykeln är ändå från 2006.
 

kais01

Aktiv medlem
byggtråd; plussifiering av 26a
sitter bra. är väl lite för stel i ryggen för att kunna ta ut framåtböjen där, så som det krävs med plan sadel.

om man ska sitta på sittknölarna och inte på vissa främre delar:)

det finns andra som tycks
ha det värre:)
.
 

Bilagor

  • CB26BCF2-5071-48ED-8B89-097ECF00ECD6.jpeg
    CB26BCF2-5071-48ED-8B89-097ECF00ECD6.jpeg
    270.1 KB · Besök: 150

Valhalla_

Aktiv medlem
byggtråd; plussifiering av 26a
Är inte ute efter att klanka ner på sittställningen, så länge du sitter bra är ju allt bra. :-)

Men får du inte ont i händer/handleder? Tänker, som bilden ovan illustrerar, varför inte höja styret så överkroppens vinkel gentemot sadeln blir densamma som du har idag..?
 

kais01

Aktiv medlem
byggtråd; plussifiering av 26a
sitter så här på alla mina cyklar. annars blir det domning och smärta i paketet.

kanske kulhavy och jag har små sittknölar?

det är förstås inte bästa ställningen vid söndagscykling eller för den del om man har högre styre.

kör alltid utan blöja och har aldrig ont.

belastningen på händerna är marginell vid mer energisk cykling, snarast drar man mer än stödjer sig på armarna.
 

Bilagor

  • 082A5481-7DED-498D-86A1-C933BCA29FFD.jpeg
    082A5481-7DED-498D-86A1-C933BCA29FFD.jpeg
    358.2 KB · Besök: 103

kais01

Aktiv medlem
byggtråd; plussifiering av 26a
har nu hunnit några rundor, och kan säga att det går över förväntan.

hittills bara kört med breda fälgarna och måttliga 26/2,4 i form av mountain king. de sväller ut påtagligt på de breda fälgarna, rullar som jag förmodat bättre än på smala fälgarna.

cykeln känns lättare över stöket på ett närmast 29-igt sätt och frågan är om jag ska gå upp i diameter eller inte.

otb-känslan är också förbättrad och såpass bra att jag dristade mig att prova styret 1-2 cm längre fram och nedåt. förbättrade kraftutveckling och klättring.

så det känns som den gamla pärlan kommer få mycket mer användning!
.
 

Bilagor

  • DA7862E9-59F2-4962-AF20-08E403260613.jpeg
    DA7862E9-59F2-4962-AF20-08E403260613.jpeg
    263.1 KB · Besök: 94
Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
byggtråd; plussifiering av 26a
i en annan tråd som jag igår skrev efter haveri med kedjan innanför kassetten såg skarpögde freddag att det satt en kassett med 11t som minsta på den här hojen.

urrk.

har varit latent missnöjd med arrangemanget, men inte bytt eftersom denna hoj hittills använts sparsamt och knappast utanför stigmiljö.

men freddag hade gjort ett grovarbete och länkade till några av mina skriv både på happy och internationellt.

https://happyride.se/forum/read.php/1/3553430

riktigt kul! men så kan vi ju inte ha det, att jag drar runt på en cykel med mindre än 12t i kassetten??‍♂️

så bytte dreven nu på em! utgångsläget:
.
 

Bilagor

  • 472A1973-077E-413A-8675-0EE506FBF56C.jpeg
    472A1973-077E-413A-8675-0EE506FBF56C.jpeg
    250.5 KB · Besök: 95

kais01

Aktiv medlem
byggtråd; plussifiering av 26a
lite grejor från bra-att-ha-lådan. gamla dreven överst.
.
 

Bilagor

  • FD29FEDE-7C65-4CA4-B3F7-3729D5B6BC29.jpeg
    FD29FEDE-7C65-4CA4-B3F7-3729D5B6BC29.jpeg
    400.1 KB · Besök: 64

kais01

Aktiv medlem
byggtråd; plussifiering av 26a
efter.

skönt tajta växlar 12-13-14- på toppen. får se om det blir större framkrans, har en 48a liggande, men kan vara trixigt över stockar med den. 44 i nuläget.
.
 

Bilagor

  • DAAA6D22-B6D3-4EFE-8D92-0BBF800589C8.jpeg
    DAAA6D22-B6D3-4EFE-8D92-0BBF800589C8.jpeg
    238.9 KB · Besök: 76

kais01

Aktiv medlem
byggtråd; plussifiering av 26a
blev lite mer meck häromdagen, upptäckte att det fanns glapp i anti-squat-leden till höger om bakhjulet.

yttre lagerbanan satt hårt fast, så jag gjorde som jag brukar i sådana vanskliga lägen; slipa ur en skåra med dremel. sedan ramlar banan närmast ur.

det har varit långhelg, kullageraffären stängd. så det dröjer några dagar innan ett nytt lager sitter på plats.
.
 

Bilagor

  • 2827CEA6-D02E-4EBE-8BAB-73000DDD5551.jpeg
    2827CEA6-D02E-4EBE-8BAB-73000DDD5551.jpeg
    184.1 KB · Besök: 85
  • 143C60FE-DC30-4DD3-B8DA-D3884171863F.jpeg
    143C60FE-DC30-4DD3-B8DA-D3884171863F.jpeg
    251.3 KB · Besök: 87

kais01

Aktiv medlem
byggtråd; plussifiering av 26a
lageraffären på hemorten stängd även denna klämdag. så beställde ett par lager för högre last/lägre varvtal tillsammans med 400 euro andra braattha-grejor från bike components.

väntade dock med fetare däck, de hade för övrigt inte high-grip varianten av wtb ranger 26/2,8.

faktiskt har jag kommit att gilla mina mountain king 2,4 mycket mer än tidigare. att de har bra rull visste jag redan, men upplevt dem vobbliga i sidled med de tryck jag velat ha. speciellt vid kompressioner och styrande inbromsningar.

med bredare fälgen är detta mycket bättre, går att lägga över cykeln hårt åt sidan även på asfalt.

så kör med dessa ett tag nu innan jag bestämmer mig. beror också på vad det visar sig för favo användningsområde. det är iaf redan en helt annan cykel i stök jämfört med tidigare. och den är samtidigt lätt och ledig med dessa däck.

gjorde lite mätningar av däckbredd. här är samma mountain king 2,4 på standard mabic fälg, jämfört med scraper 40i. ganska stor skillnad.
.
 

Bilagor

  • 0B946306-5917-4187-8790-56789509EF7C.jpeg
    0B946306-5917-4187-8790-56789509EF7C.jpeg
    292.7 KB · Besök: 57
  • E08D9DFD-29DF-4E9E-AE92-86895705CE8B.jpeg
    E08D9DFD-29DF-4E9E-AE92-86895705CE8B.jpeg
    249.2 KB · Besök: 84

kais01

Aktiv medlem
byggtråd; plussifiering av 26a
tack för tipset!

nej det blev fortsatt mountain king 2,4 denna säsong. de jäste rätt snabbt till 64 mm, vilket räckte bra till att med mjuk känsla kunna bomba vilken stenkista som helst.

nu under hösten velat ha bättre grepp på fuktigt underlag. min erfarenhet av vittoria i form av bomboloni 3,0 säger mig att deras gummi inte är optimalt för detta. men goma kanske är bättre?

kan iaf varmt rekommendera uppgraderingen jag gjort på denna gamla 26a!

den är numera med i cykelstallet på närmast lika villkor med min kolfiber 29a av samma serie cube ams, och kommit att användas ungefär lika mycket. till 29an har jag däck och hjul 2,25 - 3,0. det finns förstås fördelar med 29an, men skillnaden är nu mycket mindre.

alltid kul att leka med den gamla pärlan:)
 

kais01

Aktiv medlem
byggtråd; plussifiering av 26a
dagsformen:)

har numera alltså ett rakare styre lite lägre monterat. satt dit större matarhjul på bakväxeln.

fortsatt tredelad framväxel, kommer behålla den, och det är ju faktiskt ingen misär alls. bytte dock till större lillklinga som jag kan köra kontinuerligt på knixig stig. tidigare låg jag mest på mellanklingan, men även den är nu större, och bra för snabbare åkning. just inga motväxlingar med nuvarande setup.

om du funderar på något liknande med din 26a, do it:)
.
 

Bilagor

  • 7503D6A0-D4A9-46CD-8875-E45E3A871FA3.jpeg
    7503D6A0-D4A9-46CD-8875-E45E3A871FA3.jpeg
    493.3 KB · Besök: 113

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer