Byta drivlina Trek DS 8.5 nybörjare

blitz

Aktiv medlem
Hej,

Drivlinan på min Trek DS 8.5 börjar gå på sista versen och tänkte försöka mig på att byta detta själv. Det jag tänkte byta är kasset, kedja och framdrev.

Skulle dock behöva veta lite vad som passar och om det är något jag ska tänka på.

Spec på cykeln https://www.allterraincycles.co.uk/gary-fisher-collection-2014-85-ds-hybrid-bike

Passar nedan?
Kasset: https://www.bikester.se/shimano-cs-hg200-kassett-9-stegs-376482_455697.html
Kedja: https://www.bikester.se/shimano-deore-cn-hg53-kedja-9-stegs-551920_1046515.html

Vilka drev ska jag ha fram? Finns det bättre alternativ till ovan?

Tack på förhand

Är du säker på att drevet är slut, eller vill du byta det av annan anledning? Min erfarenhet är att det slits betydligt mindre än kedja och kassett, och jag har nog typ aldrig behövt byta för att det varit slitet.

Är du säker på att drevet är slut, eller vill du byta det av annan anledning? Min erfarenhet är att det slits betydligt mindre än kedja och kassett, och jag har nog typ aldrig behövt byta för att det varit slitet.
Tänkte väl att det är bättre att ta allt när man ändå är igång. Kan fota lite imorgon.
Cykeln har väl ca 500 mil på denna uppsättningen.
Ser det lite som lärotid med.

Här kommer lite bilder, cykeln är skitig som bara den. Konstaterade i våras att när jag håller drivlinan ren och smord så tappar kedjan greppet oftare så jag har låtit bli det för att ha mer friktion.

Kasset
20210828_113035.jpg

Drev
20210828_112329.jpg

Kedjestatus när man har den på minsta fram och bak. Känns sådär...
20210828_113252.jpg

Den kasset och kedja jag hade hittat, passar de? Jag tycker att dreven fram ser slut ut med så skulle behöva lite stöd i att hitta passande dit med.

Till att börja med ser det ut som om din kedja är för lång vilket kan göra att växlingen blir dålig eftersom kedjan är för slapp. Möjligtvis är det också orsaken att kedjan "släpper".

Kedjan ser också torr ut vilket också kan göra att växlingen och greppet blir lidande.

Här är en bra video hur man bestämmer kedjans längd:

Eftersom du har Shimano rakt av är det lätt att avgöra vad som passar eftersom Shimano har en bra hemsida för kompatibilitet.

Din kassett HG20 tillverkas inte längre, men kolla länken "2004-2021 archive". Där ser det ut som om HG20, HG200, HG300 och HG400 är kompatibla med varandra och alla fungerar med kedja HG53, HG73 eller HG93.

Du får räkna hur många du har helt enkelt. Nu har du ju lite längre kedja än du ska ha egentligen så det blir lite knepigt. Men du kan väl börja med att räkna och sen rapportera tillbaka till tråden?
Har räknat nu, 116 länkar är det på nuvarande. Kan det vara så att med åren så har kedjan sträckts ut?

Tänk på att det kan vara så att du behöver korta kedjan ytterligare när du installerar den. Kolla länken till park tools video som länkades innan.

Sista frågan nu är drev fram. Vad ska jag välja där?
Det går att köpa lösa drev som matchar de gamla som sitter där, mät hur långt det är mellan drevbultarna, det måttet kallas bcd. Men antagligen blir det lika billigt att köpa ett helt vevparti, tex:

Det går att köpa lösa drev som matchar de gamla som sitter där, mät hur långt det är mellan drevbultarna, det måttet kallas bcd. Men antagligen blir det lika billigt att köpa ett helt vevparti, tex:
Tack för svaret, det specifika står dock till 6/7/8 delat. Kan det bli några problem med 9 delad kassett?

Tack för svaret, det specifika står dock till 6/7/8 delat. Kan det bli några problem med 9 delad kassett?
Borde inte vara några problem. Dreven är lika breda, men kedjan är lite tunnare. Vevparti för 10-delat har jag kört med 9-delat kassett/kedja utan problem. Borde gå bra tänker jag, men har inte testat själv.

Om vevpartiet som sitter på fungerar ser jag ingen vits med att byta det om inte nuvarande klingor är fastnitade, vilket de inte ser ut att vara på bilden. Dessutom är det som sitter på bättre kvalitet än det länkade FC-TY501.

Det blir bara mer jobb och vi är väl inte ens säkra på om vevlagret är fyrkant eller octalink?

Så mät BCD och köp rätt klingor.

@blitz Pinga mig med ett PM på måndag när jag är hemma igen så ska vi se vad som finns i gömmorna hos mig. Rätt säkerpå att jag har minsta klingan du behöver, och ev även mellanklingan.

Vad gäller kassett så skulle jag lägga aningen mer pengar för en Shimano CS-HG400-9, de finns ibland hos Biltema och XXL, alternativt SRAM PG-950/PG-970, de andas alla en helt annan kvalitet än CS-HG200.

Med tredelat i fram föredrar jag en kassett med tightare steg, 11-30 eller 11-28, men det är en smaksak.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp