Huskvarna Emtb, någon som testat eller köpt?

implor

Aktiv medlem
Lite lur på en emtb till 2022. För att inte bli helt lat så är jag sugen att köpa en med dubbelkrona så man inte tar ut den på varje tur. Tanken är att vara sin egen lift till toppen för att sedan bomba ner.

sett att Husqvarna dykt upp som märke och undrar om någon har testat eller rent av köpt en? Cross 9/10 är väll de närmaste till hands just nu.

Cyklarna har inte ett skvatt med anrika Husqvarna och deras motocrosshojar att göra. Varumärket för den delen är avyttrat för länge sen och är just bara ett märke.
Stämmer, den sista cykeln som var tillverkad av fabriken Husqvarna trampades ut på 50-talet om jag minns rätt.

Den korta eMTB-historien ser väl ut ungefär så här. På ngt sätt hamnade varumärket Husqvarna i Schweinfurt och hos företaget Pexco som även har varumärket Raymon (oxå eMTB). Nu i år, eller sent förra året, hamnade både Husqvarna samt Raymon hos Pierer Mobility AG, d v s hos KTM i Österrike som ju har Husqvarna-motorcyklarna. Pexco verkar inte finnas längre så jag tolkar det som att KTM köpte upp Pexco i ungefär samma veva som GasGas köptes upp men det är en annan historia.

Svenska generalagenturen för Husqvarna samt Raymon finns hos https://www.pro-e-bike.se/varumarken/husqvarna-elcyklar/. Ligger passande nog i staden Husqvarna.

Senast ändrad:
Stämmer, den sista cykeln som var tillverkad av fabriken Husqvarna trampades ut på 50-talet om jag minns rätt.

Den korta eMTB-historien ser väl ut ungefär så här. På ngt sätt hamnade varumärket Husqvarna i Schweinfurt och hos företaget Pexco som även har varumärket Raymon (oxå eMTB). Nu i år, eller sent förra året, hamnade både Husqvarna samt Raymon hos Pierer Mobility AG, d v s hos KTM i Österrike som ju har Husqvarna-motorcyklarna. Pexco verkar inte finnas längre så jag tolkar det som att KTM köpte upp Pexco i ungefär samma veva som GasGas köptes upp men det är en annan historia.

Svenska generalagenturen för Husqvarna samt Raymon finns hos https://www.pro-e-bike.se/varumarken/husqvarna-elcyklar/. Ligger passande nog i staden Husqvarna.
Det är skillnad på varumärket Husqvarna och ortsnamnet Huskvarna ?
Intressanta detaljer. Förklarar Raymon som jag aldrig sett dessförinnan.

Husqvarna E-bikes ägs idag av Pierer group som också äger KTM och Husqvarna motorcyklar och 50% av Kiska. Tror utveckling sker i ett dotterbolag till Kiska med en designchef med förflutet hos Haibike. Med tanke på Kiska’s arbete med Husqvarna motorcyklar så ser jag fram emot vad de kommer göra med cyklarna!

eMBN Kanalen tycker iaf om dem (eller är hårt sponsrade iaf, då de verkar använda dem för alla seriösare grejjer de gör som inte bara handlar om att visa upp en viss cykel).

eMBN Kanalen tycker iaf om dem (eller är hårt sponsrade iaf, då de verkar använda dem för alla seriösare grejjer de gör som inte bara handlar om att visa upp en viss cykel).
Då de är sponsrade så blir jag skeptisk till deras åsikt. Kan lika väl vara att den ska visas upp i videos i den mån det går som en del av sponsringen.

Vann faktiskt en tävling på Insta där priset var att förfoga över 2st Husqvarna Hard Cross en helg. En HC7 & en HC8. Förvisso inte DC gaffel på dem men ändå ämnade att bomba utför med tack vare 180mm slag bak å fram på dem båda två. Drog till Lindvallen och körde både i BikeParken och i TrailParken. Trodde verkligen inte att det skulle vara så kul å köra eMtb ? Sket jag pengar skulle jag omgående gå in å krysta fram till en.
IMG_20210828_204209_576.jpg

Vann faktiskt en tävling på Insta där priset var att förfoga över 2st Husqvarna Hard Cross en helg. En HC7 & en HC8. Förvisso inte DC gaffel på dem men ändå ämnade att bomba utför med tack vare 180mm slag bak å fram på dem båda två. Drog till Lindvallen och körde både i BikeParken och i TrailParken. Trodde verkligen inte att det skulle vara så kul å köra eMtb ? Sket jag pengar skulle jag omgående gå in å krysta fram till en.Visa bilaga 511287
Är lite min plan. Glida upp och bomba ner. Säkert grymt kul att köra 7 varv på en dag istället för 3.

Är lite min plan. Glida upp och bomba ner. Säkert grymt kul att köra 7 varv på en dag istället för 3.
Ja, exakt så. Och utför kändes inte den extra vikten (+7kg upp från min Reign) något nämnvärt. Hoppen å dropen i både Charter, JollyJumper & i Drop Zone (de vid liften) svaldes utan större ansträngning. Sherpa var väl enda banan där den kändes bitvis "otymplig" men det man inte tog sig igenom med finess, klarade man av med extra kraft i pedalerna??

Ja, exakt så. Och utför kändes inte den extra vikten (+7kg upp från min Reign) något nämnvärt. Hoppen å dropen i både Charter, JollyJumper & i Drop Zone (de vid liften) svaldes utan större ansträngning. Sherpa var väl enda banan där den kändes bitvis "otymplig" men det man inte tog sig igenom med finess, klarade man av med extra kraft i pedalerna??
Orbea Rise är ett alternativ om man vill ha något lätt. Sett folk bygga om dom till 160/160.

Tillbaka
Topp