Hjälp med indoor cykel

Savve83

Medlem
Hjälp med indoor cykel
Som rubriken säger ?
Jag och frun kör kondition totalt kanske 4-7 ggr/vecka på en spinnincykel. Nu vill vi avancera upp oss dock är denna priskategori outforskad för våran del så all hjälp mottages.
Har googlat och youtobat i en vecka och kommit ner till dessa 2 alternativ
Keiser m3i med BT
Tacx neo t8000
Valde då bort wahoo kickr bike pga pris samt stages bike SB20 då den var dyrare än tacx.

Vilken ska man välja av dessa? Kör mest hiit då de är roligast och tidsmässigt super med barn.

Har.jag missat någon annan indoor cykel som är värd att räkna med.

Med vänlig hälsning, Daniel

Hjälp med indoor cykel
Jag ingen erfarenhet av någon av dessa men jag gissar att mycket handlar hur du tänker använda cykeln.

Keiser verkar ju vara mer av en traditionell spinningcykel som man gjort lite smartare medan Tacx är en cykel baserat på deras smart trainers. Tacx har lång erfarenhet av trainers och integrering med zwift, rouvy road etc. dock är Neo 8000t deras första kompletta cykel. Keiser verkar ju vara mer av ett gymmärke och har säker bra koll på vad som krävs för att hålla dag in och dag ut på en spinningstudio men verkar ju inte ha samma interaktivitet med exempelvis Zwift som Tacx (krävs dessutom behövs en extra bluetooth pod). Ska du bara köra HIIT-intervaller så kommer Keiser säkert funka fint med deras egna app/de spinningapparna som den stöder. Är du ute efter att simulera cykling i en digital värld (zwift etc), tävla mot andra osv. så lär Tacx vara ett bättre val.

Wattbike Atom brukar nämnas i samma sammanhang som Tacx Neo och Kirckr Bike. Dock vet jag inte om den finns tillgänglig i Sverige?

Hjälp med indoor cykel
Som rubriken säger ?
Jag och frun kör kondition totalt kanske 4-7 ggr/vecka på en spinnincykel. Nu vill vi avancera upp oss dock är denna priskategori outforskad för våran del så all hjälp mottages.
Keiser m3i med BT
Tacx neo t8000
Valde då bort wahoo kickr bike pga pris samt stages bike SB20 då den var dyrare än tacx.

Vilken ska man välja av dessa? Kör mest hiit då de är roligast och tidsmässigt super med barn.

Standardtipset när det gäller teknisk hårdvara för cykling inne och ute, är DC Rainmaker

Jag tror att även GP Lama är bra

Bägge finns även på Youtube

Hjälp med indoor cykel
Det man får se upp med är att Zwift ska kunna styra motståndet på hojen. I övrigt krävs inte precis någon intgration. Det handlar mer om att antingen stödjer hojen standard rakt av eller så måste Zwift vara programerad för att ta hänsyn till avvikelser från standard.

Det är väl kanske svårt att begripa, det man måste skilja på är "funkar med zwift" och "funkar verkligen med zwift".
I det ena fallet skickas bara effekt till Zwift i det andra fallet kan zwift styra motståndet.

EDIT. I det här fallet är det enklare. Spinningcykeln påstår sig inte ens att vara smart eller att funka med zwift.

- Bluetooth-kompatibel display som kan integreras med Indoor Cycling App: Keiser M series och Intelligent Cycling

Det är så klart inget problem om man vill använda den som en spinningcykel.

Hjälp med indoor cykel
EDIT. I det här fallet är det enklare. Spinningcykeln påstår sig inte ens att vara smart eller att funka med zwift.
Det verkar gå att köpa till en bluetooth pod som omvandlar bluetooth signalen till ett format som är kompatibelt med zwift. Sen verkar den fortfarande vara dum i den meningen att zwift inte kan styra motståndet, utan det får man nog reglera själv.

Hjälp med indoor cykel
Det verkar gå att köpa till en bluetooth pod som omvandlar bluetooth signalen till ett format som är kompatibelt med zwift. Sen verkar den fortfarande vara dum i den meningen att zwift inte kan styra motståndet, utan det får man nog reglera själv.

Ok, precis. Och det verkar vara folk som uppskattar det. För mig är det uteslutet att inte ha erg.

Hjälp med indoor cykel
Som rubriken säger ?
Keiser m3i med BT
Tacx neo t8000

Men om jag komplicerar det ännu mer ?
Har en ghost fulldämpad mtb som skulle säljas för att budgetera en indoor cykel MEN ska jag i stället köpa en tracx neo t2 alternativ wahoo kickr v5 till den istället? Får man ut "samma" egenskaper och dyligt som att köpa indoor cykeln?

Hjälp med indoor cykel
Jag ingen erfarenhet av någon av dessa men jag gissar att mycket handlar hur du tänker använda cykeln.

Keiser verkar ju vara mer av en traditionell spinningcykel som man gjort lite smartare medan Tacx är en cykel baserat på deras smart trainers. Tacx har lång erfarenhet av trainers och integrering med zwift, rouvy road etc. dock är Neo 8000t deras första kompletta cykel. Keiser verkar ju vara mer av ett gymmärke och har säker bra koll på vad som krävs för att hålla dag in och dag ut på en spinningstudio men verkar ju inte ha samma interaktivitet med exempelvis Zwift som Tacx (krävs dessutom behövs en extra bluetooth pod). Ska du bara köra HIIT-intervaller så kommer Keiser säkert funka fint med deras egna app/de spinningapparna som den stöder. Är du ute efter att simulera cykling i en digital värld (zwift etc), tävla mot andra osv. så lär Tacx vara ett bättre val.

Wattbike Atom brukar nämnas i samma sammanhang som Tacx Neo och Kirckr Bike. Dock vet jag inte om den finns tillgänglig i Sverige?
Har en ghost fulldämpad mtb som skulle säljas för att budgetera en indoor cykel MEN ska jag i stället köpa en tracx neo t2 alternativ wahoo kickr v5 till den istället? Får man ut "samma" egenskaper och dyligt som att köpa indoor cykeln?

Hjälp med indoor cykel

Om jag får gissa så kan man inte stå och bryta på samma sätt som på en spinning cykel.
Ska inte mtb användas till nåt annat så kanske det är smidigare med nåt odämpat på trainern. Tex en beggad racer för 5000.

Annars ska det väl gå bra med MTB om den passar er båda - det är väl det som är problemet i många fall.
Jag fick precis hem en v5 och jag har bara testat med 135mm QR men det kom med spacers till allt från 130mm - 148mm TA.
Kassett kan man behöva fixa nåt speciellt (tex NX) eller byta body på trainern

Hjälp med indoor cykel
Jag sålde min kickr trainer och köpte en kickr bike istället. Detta för att slippa av- och påmontering av en cykel jag använde ute lite då och då, samt att min sambo ville börja cykla lite inne också. Smidigt med en cykel som alltid är redo och som det även går på 10sek att ställa om mellan användarna. Sedan får man lite extra funktioner som climb delen.

Men har du en dedikerad innecykel som är kopplad till trainern hela tiden så kommer du inte känna någon skillnad att sitta på den eller en kickr bike, det du tappar är om ni är fler som ska nyttja den.

Hjälp med indoor cykel
Det jag är rädd för är att veckan efter man köper kickr bike upptäcks det att man ska cykla tillsammans så man behöver 2 v5 istället

Hjälp med indoor cykel
Jag sålde min kickr trainer och köpte en kickr bike istället. Detta för att slippa av- och påmontering av en cykel jag använde ute lite då och då, samt att min sambo ville börja cykla lite inne också. Smidigt med en cykel som alltid är redo och som det även går på 10sek att ställa om mellan användarna. Sedan får man lite extra funktioner som climb delen.

Men har du en dedikerad innecykel som är kopplad till trainern hela tiden så kommer du inte känna någon skillnad att sitta på den eller en kickr bike, det du tappar är om ni är fler som ska nyttja den.
Jo kickr bike är ju super på de sättet men kostar därefter, fast man får mtb såld så är de en del som ska läggas ut. Det var lite planen att "stationerna" mtb tills man får tid till att ta ut den i verkligheten igen men att då köra på kickr core eller v5 med climb funktionen.

Hjälp med indoor cykel
Jo kickr bike är ju super på de sättet men kostar därefter, fast man får mtb såld så är de en del som ska läggas ut. Det var lite planen att "stationerna" mtb tills man får tid till att ta ut den i verkligheten igen men att då köra på kickr core eller v5 med climb funktionen.
Kör du den bara över vinterhalvåret så fungerar det nog bra. Jag har mycket inne pass året runt så då är det bättre att ha nått som alltid är redo. Strukturerade intervallpass fungerar nästan bättre för mig inne än ute efter vägarna.

Hjälp med indoor cykel
Någon som testat Stages SB20?, jag har testat kickr bike men med 195cm och drygt 100 så blir den lite för vinglig för mig. Tycker SB20 ser bra ut, men har inte hittat någon i Stockholm som har den hemma, skulle vilja provsitta innan köp

Tillbaka
Topp