Gubbråd

bsandborgh

Aktiv medlem
Gubbråd
Med anledning av alla unga män jag ser cykla på min pendlingssträcka med bara knän fast temperaturen endast är ensiffrig kommer här ett råd.
När jag dök upp barbent på min första gruppcykling vid Fredrikshofs klubbstuga en krispig vårmorgon 1989 sa gubbarna: ”Man kör inte med bara ben förrän det är minst 15 grader ute om man vill knäna ska hålla livet ut”.
Så det är det rådet vill jag föra vidare nu när det är jag som är gubben. Det har funkat för mig i dryga 32 år och 33000 cykelmil!

Gubbråd
Med anledning av alla unga män jag ser cykla på min pendlingssträcka med bara knän fast temperaturen endast är ensiffrig kommer här ett råd.
När jag dök upp barbent på min första gruppcykling vid Fredrikshofs klubbstuga en krispig vårmorgon 1989 sa gubbarna: ”Man kör inte med bara ben förrän det är minst 15 grader ute om man vill knäna ska hålla livet ut”.
Så det är det rådet vill jag föra vidare nu när det är jag som är gubben. Det har funkat för mig i dryga 32 år och 33000 cykelmil!

Du är klok du! Jag har numera gränsen vid knappa 20grader.... 3/4- bibs är kanske inte snyggt, men knäna tackar en!

Klistra tråden!

Gubbråd
Du är klok du! Jag har numera gränsen vid knappa 20grader.... 3/4- bibs är kanske inte snyggt, men knäna tackar en!

Klistra tråden!
Jag hade en period när knävärmarna knappt åkte av förrän det var över 20 grader. Numera är nog brytpunkten någonstans mellan 15 och 20 grader.

Sen beror det lite på. Om jag cyklar uppför en lång backe och startar i behaglig värme utan något förstärkningsplagg kan jag fortsätta barbent även om temperaturen droppar när jag kommer upp på höjd, åtminstone så länge jag håller igång och håller värmen.

Senast ändrad:
Gubbråd
temperaturen inne i knäleden lär inte mer än oberydligt marginellt påverkas av shorts eller inte vid 10-15 grader och pågående fysisk aktivitet.

själv kör jag med långbyxor året runt när det handlar om mtb. för att hindra sår som medför mix av blod med diverse andra åkare.

för en längre landsvägsrunda finner jag ts gubbråd högst rekommendabelt. det blir mer avkylning på en längre runda. temperaturstabila skor är en komfortfaktor.

när det gäller pendling tycker jag förväntad eftermiddagsväder avgör. är det på g över 15 gr och sol är det skönt med shorts, och då står jag gärna ut med kyla nedåt 8 gr på morgonen. en halvtimme eller så. bytte till långbyxor förra veckan.

Gubbråd
temperaturen inne i knäleden lär inte mer än oberydligt marginellt påverkas av shorts eller inte vid 10-15 grader och pågående fysisk aktivitet.

själv kör jag med långbyxor året runt när det handlar om mtb. för att hindra sår som medför mix av blod med diverse andra åkare.

för en längre landsvägsrunda finner jag ts gubbråd högst rekommendabelt. det blir mer avkylning på en längre runda. temperaturstabila skor är en komfortfaktor.

när det gäller pendling tycker jag förväntad eftermiddagsväder avgör. är det på g över 15 gr och sol är det skönt med shorts, och då står jag gärna ut med kyla nedåt 8 gr på morgonen. en halvtimme eller så. bytte till långbyxor förra veckan.
Varför inte dra på ett par knävärmare på morgonen så slipper du stå ut med kylan eller minskar i alla fall obehaget från den kylande vinden? Tar ju knappt någon plats att få med hem på em om du vill cykla kortbent då.

Gubbråd
Bra trådsnamn! Måste finnas fler bra gubbråd därute.

Mitt gubbråd som snart fyllda 47 är: börja styrketräna hela kroppen ett par gånger i vecka året runt om du inte redan gör det. Det betyder inte att man måste gå på gym och lyfta skittugnt i två timmar utan det räcker med att gå till utegymmet och köra lite cirkelträning i 20-30 min.

Börja gärna tidigt men blir viktigare tror jag ju äldre vi blir.

Gubbråd
Bra tips, jag kör också med 3/4 bibs, det är ju bästa uppfinningen! :)

På MTB har jag ibland knäskydden bara som knävärmare. Att de skyddar är en bonuseffekt :)

Gubbråd
Bra trådsnamn! Måste finnas fler bra gubbråd därute.

Mitt gubbråd som snart fyllda 47 är: börja styrketräna hela kroppen ett par gånger i vecka året runt om du inte redan gör det. Det betyder inte att man måste gå på gym och lyfta skittugnt i två timmar utan det räcker med att gå till utegymmet och köra lite cirkelträning i 20-30 min.

Börja gärna tidigt men blir viktigare tror jag ju äldre vi blir.
Ett "måste" för för de som börjar närma sig gubbåldern och sedan hålla fast vid det livet ut.
Men man ska heller inte vara rädd för att lyfta tungt på gymmet, det har sin charm det också. Men man börjar ju inte att lyfta skittungt från start.

Gubbråd
Ett råd är att när man skall resa sig ur en soffa/fåtölj, så skall man inte ta hjälp av armarna för att skjuta ifrån.
Luta sig framåt och trycka från med benen bara. Det skall hjälpa till med "explosiviteten" i musklerna och kan vara till fördel för att förhindra att man ramlar som gammalt på riktigt.

Gubbråd
Ett råd är att när man skall resa sig ur en soffa/fåtölj, så skall man inte ta hjälp av armarna för att skjuta ifrån.
Luta sig framåt och trycka från med benen bara. Det skall hjälpa till med "explosiviteten" i musklerna och kan vara till fördel för att förhindra att man ramlar som gammalt på riktigt.
Jag läste att Julian Alaphilippe tränade så hela förra vintern.

Gubbråd
Man får tänka utanför boxen ibland om man samtidigt vill visa lite lår.
1632986925200.png

Gubbråd
Att gå till badhuset för att lära sig simma som gubbe är fan coolt. Där snackar vi pondus
Men om man drunknar på första försöket!?

Och, nej, jag talar faktiskt inte för mig själv. Även om jag är en badkruka modell värre kan jag i alla fall hålla mig flytande och i lugn värdighet förflytta mig i vatten.

Gubbråd
Man ska även passa på att låta lite när man reser sig upp, det gör alla riktiga gubbar.

Gubbråd
Kan vi få tips på några konkreta modeller av knävärmare? Har ett par Castelli som korvar sig i knävecket till slut och orsakar obehag och skav på långa turer.

Gubbråd
Kan vi få tips på några konkreta modeller av knävärmare? Har ett par Castelli som korvar sig i knävecket till slut och orsakar obehag och skav på långa turer.
Har testat ett flertal knävärmare då jag i tidig ålder fick gubbknän och de gör stor skillnad upp till drygt 20 grader för min del. Jag har dock problemet att de inte får sitta åt så mycket så jag väljer ofta lite större. Men de som fungerat bäst för mig har varit Pearl Izumi (Elite?) Thermal.

Gubbråd
Ok. Jag cyklade tidigt på morgonen i lördags med shorts och kände mig rätt macho då alla de andra hade långa byxor istället. Mot kl 11.00 visade sig shorts vara rätt val dock.

Hur som.

Någon som skulle utveckla hur knäna tar skada av kylan?

Gubbråd
Jag känner mig lätt kränkt av ts anekdotiska bevisföring då jag själv högt, hööögt upp i åldrarna körde kortbrallor mellan mars och december. Har inga knäproblem så det där är nog ganska individuellt.
(Nu har man ju blivit en fryslort pch har gärna vadderat ända till/från midsommar)

Gubbråd
Min gissning är att det är rätt individuellt vad som funkar bra vad gäller knävärmare.

De som jag upplever funkar bäst för mig är ett par Sugoi. Även Assos har funkat hyggligt. Skav kan jag inte påminna mig att jag fått av knärvärmare, inte ens om de korvat sig. Men det kan ju säkert vad individ- och modellberoende också.

Gubbråd
Jag känner mig lätt kränkt av ts anekdotiska bevisföring då jag själv högt, hööögt upp i åldrarna körde kortbrallor mellan mars och december. Har inga knäproblem så det där är nog ganska individuellt.
(Nu har man ju blivit en fryslort pch har gärna vadderat ända till/från midsommar)
I sista meningen (den med parantes) har du resultatet av att kört utan knävärmare!

Gubbråd
Lite ot . brukar på min jobbparkering. Varje vinter se ungdomar med uppkavlade arbetsbyxor bara ben stå skrapa is eller snö från framrutor på bilen dom ska hem med. Aldrig förstått grejen med uppkavlat,kan inte vara för det varmt ialf.

Senast redigerad av en moderator:
Gubbråd
För min del har jag inte behövt luta mig mot forskningen för att veta vad konsekvenserna av att kyla ned knäna. Det finns säkert mycket stora individuella skillnader avseende detta.

Gubbråd
Bra tråd .
Nu är frågan hur vi ska nå ut till yngre förmågor med alla grymma råd.
Snap chat eller vad är det för plattform som gäller nu förtiden? Lite sent för oss här att ta till oss vad vi borde gjort förr när vi var yngre .

Gubbråd
Tror det är sådana som jag använder mest också. Ligger bakom ryggen, tillsammans med d:o armvärmare, och väntar på hemfärd just nu.
Skrev du precis d:o istället för dito? :>

Många knävärmare är så himla långa så man vet inte riktigt var man ska göra av allt material. Antingen det eller så skär de in sådär osnyggt och oskönt i benen. Hittade dessa som jag tycker är riktigt bra:
Benvärmare kör jag Assos, de är sköna och varma trots att de är relativt tunna.

Gubbråd

Klistra tråden!
Nja dåligt råd där. Cyklister i allmänhet klär sig alldeles för varmt. Klä sig sådär vid 20 är ju rena katastrofen.

Själv har jag som regel att inte börja fumla med extra förrän temperaturen går nedanför 15 grader (detta har kanske förändrats till 16-17 grader sen jag blev riktigt slimmad). Inomhus kan det vara så kallt som 10-12 grader.

Det beror på. Men generelllt sett så: klä dig itne för varmt.

Edit: Vid en enkel googling fann jag inget vetenskapligt stöd för trådens tes.

DUbbeledit: Detta fann jag, och fetade det viktigaste. Det kunde jag lista ut själv men ni gillar ju källor:
https://www.bicycling.com/news/a20028550/cyclings-weirdest-garment-the-knee-warmer/
However Burke made sure to emphasize that “the best way to actually warm up the joints, muscles and connective tissues is to send more blood flow to them by getting on the pedals. So as much as you might love your kneewarmers, remember that they won't get you off the hook when it comes to a proper warm up.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp