" Säljes lättviktsracer Factor O2 (6,3kg!!!) i så gott som nyskick!
Cykeln har förutom sin lätviktsram även wattmätare från Rotor och Zipp 303 Firecrest hjul!
Ramen köptes ny vintern 2020 och bygger på samma geometri som Cervélo. Övriga komponenter är inköpta mellan 2017-2020. Factor är ett lyx-cykelmärke dvs att de enbart gör high-end cyklar. Och inte såsom Trek, Specialized, Scott och andra mer kommersiella märken som gör både high-end och billigare cyklar. Så köper man en Factor så är det som att köpa en Ferrari eller en Koenigsegg. Ni kanske såg i årets TdF att Chris Froom körde just på Factor. Så han får avsluta sin karriär på en riktig finhojj ;) Ja, såpass fin att han har valt att gå in som delägare i Factor. Factor är än så länge ganska okända på svenska vägar då de tills i år ej har haft någon återförsäljare i Sverige. Lägg också till att en Factor kostar cirka 100.000kr.
Varför fälgbroms? Jo, för att fälgbromsar är än så länge överlägsna när man cyklar i bergen. Ett lysande exempel är Tadej Pogacar som vann TdF för andra året i rad på en cykel med fälgbromsar när han vann de utslagsgivande bergsetapperna. Fälgbromsar, ja i alla fall Shimanos är de bästa vad det gäller bett/vikt/prisvärde. Så det är därför jag har valt deras Dura-Ace 9000. Samt för att man steglöst kan ändra klossens distans till fälgen (går ej på Dura-Ace av senare modell). Vilket är perfekt när man klättrar uppför branta berg och kränger cykeln fram och tillbaka när man står upp och trampar och inte vill att bromsgummit tar i fälgen (prova att göra det med skivbroms...). Fälgbroms ger tillräckligt med bett när det bär av nedför. Tro mig, jag har testat båda. Så har även Tadej Pogacar med flera bergscyklister gjort.
länk
Sedan är inte alltid skivbroms det bästa valet. Inte ens i hemska förhållanden när de ska vara överlägsna fälgbroms. Ta årets Paris-Roubaix där Christophe Laportes bakbroms gav vika. Då önskar han nog att han hade haft fälgbromsar istället...
länk
Cykeln väger in på otroliga 6,3kg!!!
Läs mer om O2:an här:
länk
Jag har lagt ner många timmar på att flytta över komponenterna från min tidigare cykel (en Cervélo). Inte för att det var svårt att få över komponenterna. Nej, med eTap är det ju lätt. Men för att se till att allt blev perfekt. För jag är något av en pedant och perfektionist. Än mer när det kommer till cyklar. Cykeln är därför i nyskick skulle jag vilja säga. Finns någon liten skråma på komponenterna såsom på ett av bromshantagen. Men det är som sagt väldigt få märken. Jag kan skicka över foton separat på de små skråmorna som finns. Jag har även fler foton att skicka över, bara att hojta till.
Jag kan tala mig hes om cykels otroligt fina egenskaper, hur fint hjulen rullar, växlarna, mm. Allt är i nyskick. Ja, förutom ett par små repor på höger bromshandtag och på bakväxel (separata foton kan skickas över)
Cykeln är byggd med följande:
Ram: Factor O2 (storlek 54) med Factor Svelte gaffel
Hjul: Zipp 303 Firecrest
Växlar och reglage: Sram Red eTap (2x11 växlar)
Vevparti: Rotor INpower MAS 3D+ med effekt-/wattmätare (172.5/110 BCD)
Bromsar: 2x Shimano Dura-Ace 9000
Framklingor: 2x: Rotor 36T Q-ring (innern) och 52T Q-ring Aero (yttre)
Kassett: Sram Red 11-26
Kedja: Sram Red
Styre-styrstamskombo: Factor (kolfiber) med "inbyggt/avtagbart" Garmin out-front fäste
Styr- och vevlager: CeramicSpeed keramiska
Sadestolpe: Factor (kolfiber)
Sadel: Specialized Romin (titanrör)
eller mot tillägg:
(Sadel: Specialized S-WORKS Romin Evo +2500kr)
(Pedaler: Shimano Ultegra PD-R8000 SPD-SL +700kr)
(Flaskhållare: 2x Zefál Pulse L2 +300kr)
Nypris, enbart för ramen är 55.000kr (
https://www.bikeinn.com/cykling/factor-o2-road-frame/137594245/p)
Nypris för hela cykeln är cirka 110.000kr
Cykeln finns i Värmskog (nära Karlstad). Säljer helst till dig som kan komma förbi. Dels då du får se cykeln och provcykla den. Men också då det är smidigare för mig. Men kan skicka den och då står köparen för frakten. Säker affär och kvitto via SwiftCourt (
https://swiftcourt.com/sv/kontrakt/happyride/kopekontrakt?ad_id=156710)
Vid snabb och smidig affär kan priset förhandlas. Alternativt att jag bjuder på frakten.
/Anders"
Bör sparas för omvärlden.