[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Que?
Måste vara nåt mer än momsen som skiljer när id3 är 60% dyrare än golf i sverige och 25% billigare än golf i norge.
För tjänstebilar blir ju kalkylen bättre för en elbil i sverige.
Id3 kostar i Norge 330 000nok X 1,25=412 500nok.
Id3 kostar i Sverige 445 000sek ink moms och har vagnskadegaranti som förmodligen kostar 15-30 000sek.

Notera att versionen med 45kWh-batteriet samt den med 145hk inte säljs i Sverige.

Id3 kostar i Norge 330 000nok X 1,25=412 500nok.
Id3 kostar i Sverige 445 000sek ink moms och har vagnskadegaranti som förmodligen kostar 15-30 000sek.

Notera att versionen med 45kWh-batteriet samt den med 145hk inte säljs i Sverige.

Lönerna är rimligtvis högre i Norge i rena kronor, men köpkraften bör väl vara rätt lik här? Kan man hitta nån rimlig siffra på det någonstans?

Är nog mycket en generationsfråga, jag är född och uppvuxen på landet och i mina föräldrars generation lånar man absolut inte till något annat än hus. Bilen sparar man ihop om det så tar 10-15 år.

Byn de bor i har fått en rätt rejäl föryngring då den ändå ligger nära stan och priserna är ok, de yngre förmågorna lånar absolut inte till en elbil men en Dodge pickup för samma pris ska man såklart ha, liksom 4-hjuling, skoter, vattenskoter osv... Och inte tror jag ett strävsamt månadssparande ligger bakom dessa inköp, det finns ju en anledning till varför alla handlare idag erbjuder köp utan kontantinsats på leksaker.
Låter lite "amerikanskt" om jag nu låter fördomarna blomstra. Konsumtionen är en livsstil och räkningen skickas till framtiden. Sorgligt...

Låter lite "amerikanskt" om jag nu låter fördomarna blomstra. Konsumtionen är en livsstil och räkningen skickas till framtiden. Sorgligt...
Det är väl däråt det går mer och mer.
40-talisterna lånade på sin höjd till huset, men betalade tillbaka lånet.
60-talisterna lånade också till huset, men ger fan i att betala tillbaka.
Och nu lånas det till huset utan att betala tillbaka, även konsumtionsprylar som bilar och annat lånas det hejvilt till (eller leasas/hyrs), osv. Full fart framåt, störst skuld när man dör vinner liksom…

Sunt ekonomiskt tänk de senaste åren annars. Belåna dig alltid till max. In med allt extra kapital i isk/indexfonder. Värdera om och belåna upp varje år.

Blev lite förskräckt när en kollega lade fram den strategin nästan 10 år sedan men hittills har han ju haft rätt....

Det är väl däråt det går mer och mer.
40-talisterna lånade på sin höjd till huset, men betalade tillbaka lånet.
60-talisterna lånade också till huset, men ger fan i att betala tillbaka.
Och nu lånas det till huset utan att betala tillbaka, även konsumtionsprylar som bilar och annat lånas det hejvilt till (eller leasas/hyrs), osv. Full fart framåt, störst skuld när man dör vinner liksom…
Nog måste man väl amortera idag? Fanns ett undantag under corona men i övrigt?

Har aldrig varit en fråga för mig så jag har inte brytt mig i dom reglerna, jag är uppfostrad med ett envetet mästrande om att lån är av ondo och ska betalas av även om jag är 80-talist?

Hade vi struntat i det och satt amorteringen på börsen istället de senaste tio åren så hade ju det gjort mer nytta...?

MG verkar vilja bli störst på elbilar och med prissättningen är dom nog på god väg
Vi kör en zs ev som andrabil, billigt speciellt om man tankar gratis
Kommande modeller verkar bli extremt bra utrustade och håller dom samma pris så har jag svårt att se varför nån överhuvudtaget ska köpa en fossilare

Tesla bygger (nu alltså, bygget pågår) Sveriges största laddplats med 32x250kW vid A6 i Jönköping. Inkommande kabel måste vara tjock. :)

De andra aktörerna är inte ens på samma planet tyvärr.

Tesla bygger (nu alltså, bygget pågår) Sveriges största laddplats med 32x250kW vid A6 i Jönköping. Inkommande kabel måste vara tjock. :)

Förr i tiden hade man tankar på små lokala kärnkraftverk som skulle försörja en stadsdel (Ågestaverket var ju en testanläggning). Nu pratar vi ju snart en reaktor per laddplats...

Nu kommer det aldrig ske att alla kör med full effekt samtidigt iofs. Tror jag nosat på 180kW som mest en kort stund me varmt, tomt batteri. Vore intressant att veta hur kraftig matning de har, svårt att tro att det är 8MW.

Nja, hus som det jag har byggdes 1972 och kostade väl i storleksordning 25 000 spänn varav staten bidrog med fördelaktig finansiering, skenande inflation, devalveringar och annat sattyg.

Likväl säljer första ägarna det 40 år senare med pantbrev på 800 000.
Har stått en hel del nya volvo bilar vid såna hus genom åren. Deras barnbarn får det inte lika roligt.
Det handlar då om 40 talister.

On topic. Kan jag lease en liten bil för max 3000 SEK/m och minst 2000 mil om året? Troligen räcker inte 2000.
Många små verkar vara höga. Kollar man inte alls på förbrukningen på elbilar eller det är som med diesel, folk måste sitta högt?

Den nya planen är att vi borde kunna dela på en pendlarbil och låta dieseln stå.

EDIT:
Med det sagt så har de gjort delvis rätt. Kan vara dumt att amortera under 50% eftersom banken inte gärna släpper tillbaka pengarna när man är gammal

Stirra inte blint på milbegränsningen heller, kolla vad övermil kostar. Det varierar stort, mellan 7:50 (VW tidigare) och 20 kr (Audi e-Tron) är siffror jag sett. Tror lilla MG:n kostar 10 kr / mil för övermilen. Sen är ju risken stor att man åker på däck också, det brukar inte få vara hur slitna som helst när man lämnar tillbaka bilen.

Det gäller att ha koll på detaljerna om man ska kunna göra en riktigt bra deal med privatleasing.

Det är bra att ni skriver sådana här saker så man fattar att man inte ska privatleasa.

Med de subentionerade priser som det är idag så kan det vara en bra deal, bara man har koll på alla delar. Det kan lika gärna vara en urusel affär.

MG verkar vilja bli störst på elbilar och med prissättningen är dom nog på god väg
Vi kör en zs ev som andrabil, billigt speciellt om man tankar gratis
Kommande modeller verkar bli extremt bra utrustade och håller dom samma pris så har jag svårt att se varför nån överhuvudtaget ska köpa en fossilare
Ja den ser ju verkligen orimligt billig ut. Det jag inte riktigt begriper är hur man ska kunna se något i mörkret med de väldigt små lysena som sitter på marvel r. Oavsett led så måste ju reflektorer etc ha lite storlek för att det ska bli något drag i dom. Måste vara tänkt att åka med i stan mest.

10kr/mil är ju billigare än vad det kostar att äga en så pass ny bil. Vår rätt gamla Avensis räknar vi med kostar oss 30 kr/mil, varav drygt hälften inte är bränslekostnader.

Även olika former av skador på bilen är ju sådant som hade påverkat andrahandsvärdet, dvs värdeminskningen, dvs alternativkostnaden.

Just nu tycker jag att privatleasing känns klart mer fördelaktigt - om man överväger en ny bil. Men jämför man med begagnat kanske det inte stämmer.

Just nu tycker jag att privatleasing känns klart mer fördelaktigt - om man överväger en ny bil. Men jämför man med begagnat kanske det inte stämmer.

Jämfört med en 740 som man lagar själv med delar från skroten är det svårt att tävla i kronor och ören. Bilar är ju sällan vinstaffärer.. Men vet man ungefär hur mkt man kommer köra och det går att köra en rimlig TCO i förväg så är det lätt att kolla. Räknade på en Nissan Leaf för runt 3000 kr / mån inkl försäkring och vinterdäck, 1500 mil per år. Kör man alla milen blir det 24-25 kr / mil. Det är extremt billigt. På de milen kommer du inte slita ut däck så de behöver bytas heller.

10kr/mil är ju billigare än vad det kostar att äga en så pass ny bil. Vår rätt gamla Avensis räknar vi med kostar oss 30 kr/mil, varav drygt hälften inte är bränslekostnader.

Även olika former av skador på bilen är ju sådant som hade påverkat andrahandsvärdet, dvs värdeminskningen, dvs alternativkostnaden.

Bara värdeminskningen på vår 2012 passat vi köpte ny var 35:-/mil när jag gjorde bokslut efter 6 års ägande. Det är ju ekonomiskt en katastrof att köpa nytt

Bara värdeminskningen på vår 2012 passat vi köpte ny var 35:-/mil när jag gjorde bokslut efter 6 års ägande. Det är ju ekonomiskt en katastrof att köpa nytt

Den VW Touran som vi privatleasade från 2018-2021 kostade rätt exakt 41 kr / mil inkl allt - leasing, bränsle, försäkring, vinterdäck, service. Det enda jag inte räknat med är biltvätt och spolarvätska. Vinterdäcken har jag kvar, borde sälja. Då sjunker milkostnaden lite. :)

Många tror att deras bil kostar mycket mindre än den gör.

Nja, hus som det jag har byggdes 1972 och kostade väl i storleksordning 25 000 spänn varav staten bidrog med fördelaktig finansiering, skenande inflation, devalveringar och annat sattyg.

Likväl säljer första ägarna det 40 år senare med pantbrev på 800 000.
Har stått en hel del nya volvo bilar vid såna hus genom åren. Deras barnbarn får det inte lika roligt.
Det handlar då om 40 talister.

On topic. Kan jag lease en liten bil för max 3000 SEK/m och minst 2000 mil om året? Troligen räcker inte 2000.
Många små verkar vara höga. Kollar man inte alls på förbrukningen på elbilar eller det är som med diesel, folk måste sitta högt?

Den nya planen är att vi borde kunna dela på en pendlarbil och låta dieseln stå.

EDIT:
Med det sagt så har de gjort delvis rätt. Kan vara dumt att amortera under 50% eftersom banken inte gärna släpper tillbaka pengarna när man är gammal
Har för mig jag sett nåt erbjudande om BMW i3 för strax under 3000kr/månad nyligen, minns dock inget mer om detaljerna. Går säkert googla fram.

Med de subentionerade priser som det är idag så kan det vara en bra deal, bara man har koll på alla delar. Det kan lika gärna vara en urusel affär.

Jo det tror jag säkert. Men mig passar det inte att räkna på övermil och sen som det verkar mer eller mindre låna bilen och sen bli tvungen att betala massa för saker man inte räknat med. Så är det ju förvisso i allara högsta grad med annat bilägande också men då ingår det för mig mer i konceptet, just det man ska slippa med privatleasing har jag alltid trott.

Det är nog tyvärr inte mer än 3 stycken a strax under 23mm styck tyvärr :)

Vi är inte många som cyklar med barnen till skolan jämfört med alla som kommer i bil. Det spelar ingen roll att de flesta bor inom en km från skolan.

Samma här vilket jag tycker är lite sjukt. Det är ju sådan skillnad mot när man själv var liten: antingen gick man eller så cyklade man, själv (!!) från första klass. Idag så blir barnen oftast skjutsade med bil, något som jag inte ens hade hört talas om när jag gick i låg-mellanstadiet.

Och hur gör jag med mina barn? Tja, visst fan får de åka bil på vintern... cyklar övriga tiden och har försökt att få de att cykla vintertid men så fort tempen närmar sig 5 grader så gnälls det så inibövelen att vi ger upp och låter de åka bil.

Samma här vilket jag tycker är lite sjukt. Det är ju sådan skillnad mot när man själv var liten: antingen gick man eller så cyklade man, själv (!!) från första klass. Idag så blir barnen oftast skjutsade med bil, något som jag inte ens hade hört talas om när jag gick i låg-mellanstadiet.

Och hur gör jag med mina barn? Tja, visst fan får de åka bil på vintern... cyklar övriga tiden och har försökt att få de att cykla vintertid men så fort tempen närmar sig 5 grader så gnälls det så inibövelen att vi ger upp och låter de åka bil.
Precis. Och jag tror ju att det är mycket sånt här också som skapar ”behovet” av två bilar i barnfamiljer, nämligen att barnen ska skjutsas till/från skolan och olika aktiviteter. Som du skriver, när man själv växte upp på 80-talet, inte f-n skjutsades det kors och tvärs då, man fick ju cykla själv 2-3 km till skola och fotbollsträningar fr det att man var 8-9 år.

Ja den ser ju verkligen orimligt billig ut. Det jag inte riktigt begriper är hur man ska kunna se något i mörkret med de väldigt små lysena som sitter på marvel r. Oavsett led så måste ju reflektorer etc ha lite storlek för att det ska bli något drag i dom. Måste vara tänkt att åka med i stan mest.
På zs evn funkar lyset hyfsat tycker jag, används å andra sidan mest i stadsmiljö och 70-90väg. Men det kommer säkert bli en del barnsjukdomar på marveln som tycks bli en helt ny modell
Ser dock ut att bli välutrustad, tex v2l. Perfekt om man behöver ha bilen som kraftverk i stugan/vid elavbrott
Rost är ju ett frågetecken, kommer kineserna hålla för saltet och vätan?
Sen är ju frågan om man vill stötta kinesiska staten som äger saic..

Senast ändrad:
Vi cyklar i princip alltid till skolan, antalet gånger det blir bil på en termin kan räknas på ena handens fingrar. Det är så sjukt stökigt med bilar utanför skolan att det går klart smidigare och enklare med cykel.

När jag gick på samma skola så gick vi själva från första klass i början på 80-talet. Cykla fick man göra först från fyran.

Det händer oftare att hämtningen blir med bil pga simskola (24 km t.o.r) eller att det sker i samband med att vi ändå luftat bilen av någon anledning.

Ja, dagens föräldrar är fan dumma i huvet när det kommer till att skjutsa avkomman till förskola/skola. Kaos och livsfara runt alla skolor och förskolor varje morgon. Man räknar säkert på minuter och kommer fram till att det går snabbare att ta sig till jobbet om man kan köra klonen till skolan och sen direkt till jobbet. Då missar man att uppfostra ungen att man inte är gjord av socker och faktiskt kan lära sig att klä sig.

Jag tycker att kommunerna borde fixa lokala ordningsstadgor att man inte får parkera närmare skolor/förskolor än 500 m 7.30-8.30.

Men det är väl bara jag det. ?‍♂️

Eller så får de fixa så att man kan släppa av folk vid gamla skolor som man kan göra vid alla nya skolor.

Att man följer barnet till skolan till fots för att sen gå hem och hämta bilen finns bara i fantasin.

Hur högt upp i åldrarna skjutsas eller följs det till skolan?

Beror helt på barnet och vägen. Min dotter i 3an hämtar nu pojken i F:an och cyklar hem. Mycket bra väg. Cykla hem kunde han gjort själv men han hade kommit hem i t shirt om han ens fått upp låset

Det beror ju helt och hållet på hur du bor skulle jag säga, vår yngsta började cykla själv i ettan. Cykelväg hela vägen. När jag sa det till en kollega i Sthlm 60+ undrade han om vi var dumma i huvudet....

Finns väl forskning som säger att barn ska vara 12 år för att vara säker i trafiken. När jag växte upp innan vajerräcken etc. kom till cyklade vi till stan i fyran efter e4, ingen såg det som något konstigt då. Idag kommer ju snuten om du cyklar på e4a :ROFLMAO:

Beror helt på barnet och vägen. Min dotter i 3an hämtar nu pojken i F:an och cyklar hem. Mycket bra väg. Cykla hem kunde han gjort själv men han hade kommit hem i t shirt om han ens fått upp låset

Beror ju lite på när skolan släpper dom också, våra får tidigast cykla hem från ettan.

Allt går. Det är bara att göra det så dyrt att jag måste åka kollektivt. Då cyklar jag så klart via skolan till tåget. Ett par timmar och en rask promenad senare är har framme på jobb.

Känns mer rimligt att folk flyttar ditt de jobbar istället för att hålla på i tramsa om sånt.

Tror fan inte vi fick cykla förrän i 6an eller sjuan. Tyckte det var helt sjukt då och tycker nog det fortf.
Det blev en del skjutsande faktiskt. Men jag gillade inte det ens när det var jag som blev skjutsad.

Tycker det är märkligt att den har mindre bagage än ZS EV som vi kör som prioriterad andrabil (leasing). Fyrhjulsdrift (på tre motorer) och massa grejer men mindre bagage.

Vi är dock oförskämt nöjda med MGn!

Tror fan inte vi fick cykla förrän i 6an eller sjuan. Tyckte det var helt sjukt då och tycker nog det fortf.
Det blev en del skjutsande faktiskt. Men jag gillade inte det ens när det var jag som blev skjutsad.
Barnen behöver skyddas......från typ andra barns föräldrar i bil. Återigen beror det på att samhället är byggt kring bilen som transportmedel. Det och allas rädsla för att ta eller få ta ansvar, eller utsätta barnen för någon som helst risk. Skjuts för att inte riskera möte med fula gubbar vid skolan. Sen när barnen är själva klättrar de upp i en gran eller går ut på okänd is.

Tycker det är märkligt att den har mindre bagage än ZS EV som vi kör som prioriterad andrabil (leasing). Fyrhjulsdrift (på tre motorer) och massa grejer men mindre bagage.

Vi är dock oförskämt nöjda med MGn!
Tittade på något test där dom tog upp det och det var väl pga att det inte var en dedikerad elbil från start. Batteriet tog ju upp grymt med plats där bak

Barnen behöver skyddas......från typ andra barns föräldrar i bil. Återigen beror det på att samhället är byggt kring bilen som transportmedel. Det och allas rädsla för att ta eller få ta ansvar, eller utsätta barnen för någon som helst risk. Skjuts för att inte riskera möte med fula gubbar vid skolan. Sen när barnen är själva klättrar de upp i en gran eller går ut på okänd is.
Vet jag inte riktigt vad jag ville ha sagt :)
Jag var nog fredagstrött, men ja barns största risk när de går till skolan måste ju vara andra föräldrar.

Vet jag inte riktigt vad jag ville ha sagt :)
Jag var nog fredagstrött, men ja barns största risk när de går till skolan måste ju vara andra föräldrar.
Vi är nog överens. Jag vill peka lite på att man inte kan skydda alla tills de är vuxna. Visst mått av egen riskbedömning är oftast av godo. Möjlighet att cykla till skolan utan förälder bör vara en av dem.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp