Funderar på en gravel...

Botanic

Medlem
Funderar på en gravel...
Jag behöver ett nytt bakhjul till min snart fyra år gamla pendlarcykel.
När jag letade efter hjul på internet, insåg jag att det finns något som heter gravel bikes.
Som ni kanske fattar så har jag inte tänkt på cyklar på ett par år ;-)

Jag har haft mountainbikes för många år sedan. Dom var roliga i skogen men tråkiga på asfalt.
Jag har en Bikeid med smala racedäck. Den är snabb och rolig på asfalt, men ja har saknat cykla i skogen.

Jag tror att gravel är precis det jag är ute efter, men jag har inte kommit så långt att jag har testat än.
Jag är inte ute efter att tävla, jag har inga planer på att cykla i flera dagar, men det ska vara en rolig och snabb cykel på både asfalt och grusstigar.

Har ni tips på vad jag ska kolla på i den billigare änden av prisskalan (15 - 20 000 kr) och varför?

Specialized Diverge E5
Lapierre Crosshill 5.0
Eller något annat som går att få tag på innan sommaren är slut.

Funderar på en gravel...
Jag skulle kolla den här tråden om White GX Ltd om du är beredd att betala mindre för att få mer, med lite tur innan veckans slut (en basic Diverge har 2x8 och vajerbromsar medan GX har hydraulik och 2x10); coolt märke blir det tyvärr inte och det kan förstås vara värt rätt mycket pengar ...

Funderar på en gravel...
Decatlhon lär vara bra smäll för slantarna men just 920 som Pfaff länkar till har ju 1x drivlina. Det tycker jag inte är optimalt om det ska vara "en rolig och snabb cykel på både asfalt och grusstigar".
Jag skulle inte vilja vara utan 2x (10 i mitt fall). Ger ett bra omfång för asfalt på stora klingan och annat bra omfång för grus/lättare stig på lilla klingan.

Funderar på en gravel...
Tack för tipsen!
Ska nog förbi XXL imorgon och kolla om White GX Ltd finns kvar att testa, och eventuellt köpa.

Kom gärna med fler tips!

Funderar på en gravel...
Senast ändrad:
Funderar på en gravel...
Kom ihåg lite fel. Deras första batch var visst 130 st, bild två nedan. Sjukt få oavsett för en internationell kedja.

Pratade även med cykelmänniskorna på Decathlon i Barkarby eller MOS när det började bli dags att släppa Riverside-modellerna och de var inte säkra på att de skulle få in en enda. De tog ju även beställningar på dem via Instagram innan de släpptes.

Funderar på en gravel...
Cube Nuroaden ser också bra ut. Sexigare märke än White, men White är mycket billigare.
Synd att Cube inte finns i butiken att testa.

Är det skillnad på körglädje och snabbhet på den här sortens cyklar i samma prissegment?
Många beskrivningar lyfter fram att cykeln har många fästen för väskor och behaglig at cykla i flera dagar i sträck. Jag har inga planer på att fästa väskor och kommer förmodligen inte att cykla mer än kanske 3-4 timmar åt gången, snabbt.

Funderar på en gravel...
@Bengt-re har en traumatisk barndomsupplevelse med någon Sramväxel, tror jag. Nånting med en hårfön involverat. Sånt sitter i.
Inte konstigt att det blir tok om man använder hårfön.
Har man inte kunskaper att montera/ justera växlar kan man nog misslyckas med det mesta.
Bägge mina grupper fungerar klanderfritt iaf, skrek dock jävla sram en gång när batteriet var slut.

Funderar på en gravel...
Inte konstigt att det blir tok om man använder hårfön.
Har man inte kunskaper att montera/ justera växlar kan man nog misslyckas med det mesta.
Bägge mina grupper fungerar klanderfritt iaf, skrek dock jävla sram en gång när batteriet var slut.

Jag tror inte att @Bengt-re saknar kunskaper i växeljusteringens svåra konst, det är nåt annat som gnager där. Mest nånting med den där hårfönen, tror jag.
Sen känner jag en skum typ som verkligen haft problem med elektriska Sram-växlar. Elektricitet ska man hålla sig ifrån, det kan ställa till det. Hos alla märken.

Funderar på en gravel...
Hej!
Har även jag köpt en GX LTD size XL (jag är 187 cm lång). Cykeln är hur bra som helst.
Men XXL är urkassa på att sätta ihop cyklar. Framväxeln var feljusterad och framhjulet inte fastsatt ordentligt. Men de har hjälp mig utan knot och gett mig kompensation. Så jag är nöjd än så länge.

Funderar på en gravel...
Alltså det här med gravel... Undrar om det inte är den största cykelflugan ever?'

Jag köpte en Topstone Lefty Carbon. Helt ok hoj. Jag känner mig som en sån där tuffing som finns på YouTube.

Men jag tycker att det är lite vare sig hackat eller malet faktiskt. Lite för långsam för lvg. Lite för sopig för dom där finare stigarna/hällarna.

Köp en modern racer med plats för stora däck. Eller en lätt HT. Det senare är nog fan mest optimalt!

Funderar på en gravel...
Alltså det här med gravel... Undrar om det inte är den största cykelflugan ever?'

Jag köpte en Topstone Lefty Carbon. Helt ok hoj. Jag känner mig som en sån där tuffing som finns på YouTube.

Men jag tycker att det är lite vare sig hackat eller malet faktiskt. Lite för långsam för lvg. Lite för sopig för dom där finare stigarna/hällarna.

Köp en modern racer med plats för stora däck. Eller en lätt HT. Det senare är nog fan mest optimalt!
För mig så är gravel kanon. Brukar cykla för att se mig om i världen och med min gravel så behöver jag inte ruttplanera efter underlaget så noga.
Roligare att mata 2 mil asfalt med min gravel än med min gamla XC. Roligare att mata 2 mil grusväg med min gravel än med min landsvägare.
Körde med en helstel kolfiber-XC innan jag köpte min första gravel och där blev utväxlingen bekymret. Fick inte dit tillräckligt stor framklinga för att kunna mata på i den takt som jag ville. Skönt med krullstyre för att krypa ihop i motvinden.
Fluga eller ej, men jag trivs som bäst på min gravel. Har sålt bort allt i MTB-väg för att jag inte kände något sug efter dem längre.
Avfärda en cykeltyp för att man inte själv har behov av den, det är lite skevt.

Funderar på en gravel...
Avfärda?

Har en fin-stigcykel (FS), 3 finracers och en fingravel.

Ja, jag är lite skev. Förlåt om jag kränkte dig. Det var inte meningen. :)

1634044595994.png

Funderar på en gravel...

Tanken var just att du skulle köpa en till cykel. Jokes on you.

Funderar på en gravel...
För mig landade det i att den bästa graveln är en 29” XC HT ca 5-7 år gammal innan boost och super långt reach. En ramstorlek där du sitter bra med en 90-110 styrstam med rakt styre är chansen stor att en 50-60 styrstam med flare bock passar bra. Den större hjulbasen är så trevlig särskilt för mig som är nära 2m, är för mig obegripligt varför hjulbasen inte växer mer med ramstorlekarna?
Den bredare Q-faktorn är också positivt och jag slipper strula med förlängda pedalaxlar. Tror väldigt många längre cyklister eller dem med bredare höfter åker runt med för lite Q-faktor. Behöver bara en uppsättningen med hjul för att få plats med feta däck dessutom 29” och slipper därför styggelsen och kompromissen som 650b är.
Se bara till att välja en ram som 40-42taggare får plats, de flesta nonboost ramarna med inte allt för korta kedjestag grejar det utan problem och det finns alltid alternativet att sätta en boostklinga på en nonboost ram även om kedjelinjen inte blir 100%ig så funkar det bra. För mig är problemet att det inte finns några 40T för shimano dm vevar och shimano är dem enda som gör 180 MTB vevar.
Inte svårt att hitta en gamal värsting XC för rimligt pris heller då dem flesta har uppgraderat till boost och super reach hojar!

Funderar på en gravel...
Känns som att allt flyter samman.... Spannet för vad som är en grushoj är ju så sjukt brett nu känns det som. BMC URS LT är ju en GRVL, men min Diverge (som typ (typ, inte exakt samma) är en Tarmac SL6 med plats för bredare däck) är ju oxå en grushoj men jag misstänker att känslan i dessa två skiljer sig markant. Divergen som kom efter min har ju helt andra vinklar och mått.
Skogling nämnde en modern racer med bra utrymme för bredare däck och jag håller med, frågan är väl bara vad som då skiljer den från en rejsig grushoj? Och vad är "bredare däck"? 38mm? 47mm? Ska man hoja sportgrus räcker ju 38mm anser jag men ska du in på stigar tycker iaf jag att 38mm känns lite i underkant, då kanske det är 650b hjul med 55mm som gäller och hur rappt känns det sen när asfalten kommer??

Med det sagt tror jag det är svårt att rekommendera något om inte rekommenderaren vet exakt vad frågaren är ute efter..
"men det ska vara en rolig och snabb cykel på både asfalt och grusstigar" känns ju rätt brett.. Som skrivet ovan, är 650b roligt på asfalten? Antagligen inte, på stigarna? Antagligen.

Funderar på en gravel...
Känns som att allt flyter samman.... Spannet för vad som är en grushoj är ju så sjukt brett nu känns det som. BMC URS LT är ju en GRVL, men min Diverge (som typ (typ, inte exakt samma) är en Tarmac SL6 med plats för bredare däck) är ju oxå en grushoj men jag misstänker att känslan i dessa två skiljer sig markant. Divergen som kom efter min har ju helt andra vinklar och mått.
Skogling nämnde en modern racer med bra utrymme för bredare däck och jag håller med, frågan är väl bara vad som då skiljer den från en rejsig grushoj? Och vad är "bredare däck"? 38mm? 47mm? Ska man hoja sportgrus räcker ju 38mm anser jag men ska du in på stigar tycker iaf jag att 38mm känns lite i underkant, då kanske det är 650b hjul med 55mm som gäller och hur rappt känns det sen när asfalten kommer??

Med det sagt tror jag det är svårt att rekommendera något om inte rekommenderaren vet exakt vad frågaren är ute efter..
"men det ska vara en rolig och snabb cykel på både asfalt och grusstigar" känns ju rätt brett.. Som skrivet ovan, är 650b roligt på asfalten? Antagligen inte, på stigarna? Antagligen.
Apapap. Crux 2018-2021 är en tarmac SL6 på grus!

I övrigt slående rätt.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp