BJS
Aktiv medlem
[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Lägg till volvo suvar i den listan...Förbjud BMW och AUDI så minskar trafikolyckorna med 147% :)
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Lägg till volvo suvar i den listan...Förbjud BMW och AUDI så minskar trafikolyckorna med 147% :)
Säkert bra för deras ekonomi, men knappast bra för klimatet… Förresten, varför vill politikerna att vi ska skaffa elbilar nu igen?Har kollegor som har mindre elbil till pendling och en stor ICE bil till släpdragning och liknande. Det fungerar och även dieselpriset blir 50 sek/liter i närtid så kvittar det - få mil så blir det ändå ganska få kronor.
Man får ansöka utefter behov till en speciell myndighetKöpa cykel? Staten tilldelar dig en cykel om du behöver
Måste dom vara belånade för att de ska va giltigt?? min skoter är billigare än mtbn..Alla har väl ett kåpsläp med två belånade Ski-Doos!?
Elbil och två resor till Thailand per år är grejer det ?Säkert bra för deras ekonomi, men knappast bra för klimatet… Förresten, varför vill politikerna att vi ska skaffa elbilar nu igen?
Jag är inne på den linjen nu men vi har redan två bilar och jag funderar på att vi kan dela på en pendlarbil och bara ta traktorn när den lilla är tagen + på semester och liknandeSäkert bra för deras ekonomi, men knappast bra för klimatet… Förresten, varför vill politikerna att vi ska skaffa elbilar nu igen?
Så länge som man måste köpa något för att bli miljövänlig, då känns det lite lurt tycker jag.Säkert bra för deras ekonomi, men knappast bra för klimatet… Förresten, varför vill politikerna att vi ska skaffa elbilar nu igen?
Eller till Kanarieöarna för att cykla… En sån flygresa motsvarar 1000-1500 mils bilkörning på diesel. Det ena verkar vara helt ok, det andra helt förkastligtElbil och två resor till Thailand per år är grejer det ?
Japp, Thailand ska väl vara ca 4000 mil. Jag har dock inga som helst problem att låta bli att flyga, mitt intresse för sådana resor är väldigt lågt och har alltid varit.Eller till Kanarieöarna för att cykla… En sån flygresa motsvarar 1000-1500 mils bilkörning på diesel. Det ena verkar vara helt ok, det andra helt förkastligt![]()
Kör man fossilt har man bara kvar till en tågresa till Norrköping.Elbil och två resor till Thailand per år är grejer det ?
Det som haltar är väl att de som har fossilbilar flyger lika mycket per person som de få som har elbil idag.Medel körsträcka för en PB är väl på 11-1200 mil per år? Du kan ha 3 fossilbilar och ändå vara snällare än Thailandsresnärerna
Nja, snarare en bil och köra 3 ggr så långt som medelbilen…Medel körsträcka för en PB är väl på 11-1200 mil per år? Du kan ha 3 fossilbilar och ändå vara snällare än Thailandsresnärerna
Har de fått igenom det då? EU-nämnden har ju bestämt att Sverige ska supporta, men det återstår väl att se om det åtlyds.Just det, höll på att glömma. Jag får ta tillbaka allt har sagt. Fransmännen har bestämt att EU ska klassa kärnkraft som hållbart så det är bara att gasa på.
Jag trodde det var kört för alltid men det tog bara 10 år att glömma
Dags att jobba vidare på: https://motorbranschen.mrf.se/nu-fyller-atomdrivna-ford-nucleon-60-ar/Just det, höll på att glömma. Jag får ta tillbaka allt har sagt. Fransmännen har bestämt att EU ska klassa kärnkraft som hållbart så det är bara att gasa på.
Jag trodde det var kört för alltid men det tog bara 10 år att glömma
Trodde det var Vitus.Dags att jobba vidare på: https://motorbranschen.mrf.se/nu-fyller-atomdrivna-ford-nucleon-60-ar/
Min poäng var snarare att flyg och bil kommer brumma på som vanligt och att elbil för de flesta bara kommer bli lönsam om du det kommer någon jättestor svart svan eller liknande i framtiden. En framtid där alla kör el-bil men försätter med gc-cykelsemestrar, scootersläp och diverse annat skoj. Jag tror inte det kommer hända. Jag hoppas såklart jag har fel men fattar inte hur det ska gå ihop helt enkeltDet som haltar är väl att de som har fossilbilar flyger lika mycket per person som de få som har elbil idag.
Jag vet inte riktigt. Hörde det för inte så länge sen och har inte hunnit rota i detHar de fått igenom det då? EU-nämnden har ju bestämt att Sverige ska supporta, men det återstår väl att se om det åtlyds.
Jag fattar vad du menar. Jag tycker bara att det är löjligt att vinkla det så mycket. Jag har elbil för att det är bättre för mig och för miljön. Det möjliggörs genom mitt behov och mina inte släpkrävande hobbyaktiviteter. Flygandet är problematiskt, men jag gör max en resa till GC per år och inget annat. Nu är det dessutom ett par år sen och inget nytt bokat.Min poäng var snarare att flyg och bil kommer brumma på som vanligt och att elbil för de flesta bara kommer bli lönsam om du det kommer någon jättestor svart svan eller liknande i framtiden. En framtid där alla kör el-bil men försätter med gc-cykelsemestrar, scootersläp och diverse annat skoj. Jag tror inte det kommer hända. Jag hoppas såklart jag har fel men fattar inte hur det ska gå ihop helt enkelt
Men dra ballen i gruset, med laddhybrid hoppas jag man får dispens att slippa Norrköping?! ?Kör man fossilt har man bara kvar till en tågresa till Norrköping.
Visste inte att dra släp med scooter var en grej, men man ser ju helt klart att det är en miljöbov!En framtid där alla kör el-bil men försätter med gc-cykelsemestrar, scootersläp och diverse annat skoj.
Lyssnade på Vi Bilägares pod avsn 250 imorso. En liten undersökning de gjort bekräftade att jag hade rätt. BMW och Audi-förare gillar att bränna på.Lägg till volvo suvar i den listan...
Nu visar det sig, enligt P1 i morse, att banvallen innehåller så mycket betong att om vi bygger höghastighetståg till Norrköping så kan ingen jävel åka till Thailand på 4000 år. Dessutom kommer Thailand ligga under vatten.
Pinnar och halm har jag fått uppgifter omDet är lugnt. De där klåparna på Cementa kommer inte lyckas få en en vettig miljökonsekvensbeskrivning så att de får fortsätta bryta kalksten, så det blir till att bygga med andra material än cement fr.o.m. nu.
Koskit och halm. Den gotländska cementen är certifierad så du kan bygga i dålig polsk eller pingpong cement.Det är lugnt. De där klåparna på Cementa kommer inte lyckas få en en vettig miljökonsekvensbeskrivning så att de får fortsätta bryta kalksten, så det blir till att bygga med andra material än cement fr.o.m. nu.
Dragkroken skulle jag säga är lättast om du inte köper en beg utan krok. Många har dock takräcke så det är väl ett alternativ såklartHallåja. Går det att knö in en mountainbike i en Tesla model 3? Eller blir det till att ta den på taket?
Hallåja. Går det att knö in en mountainbike i en Tesla model 3? Eller blir det till att ta den på taket?
Dragkroken skulle jag säga är lättast om du inte köper en beg utan krok. Många har dock takräcke så det är väl ett alternativ såklart
Finns ju såklart någon som testat, (jag har inte sett resultatet ?)Den där öppningen såg faktiskt lite trång ut.
Nej jag brukar köra min i bilen på min passat när jag är på tjänsteresor och det är fasen tight i den även fast jag tar av hjuletNej det går nog inte med min 29:a.
Brompton....Nej jag brukar köra min i bilen på min passat när jag är på tjänsteresor och det är fasen tight i den även fast jag tar av hjulet
Jag fattar vad du menar. Jag tycker bara att det är löjligt att vinkla det så mycket. Jag har elbil för att det är bättre för mig och för miljön. Det möjliggörs genom mitt behov och mina inte släpkrävande hobbyaktiviteter. Flygandet är problematiskt, men jag gör max en resa till GC per år och inget annat. Nu är det dessutom ett par år sen och inget nytt bokat.
Jag tror man ska vara försiktig med både epitetet hjälte och buse. Men om man ändå ska byta bil och har möjligheten (ekonomiskt och att det funkar med ens liv) är det väl positivt att välja det minst dåliga alternativet. Bäst är såklart att inte ha en bil alls.Bara "max en resa till GC per år" ...Men kör elbil och är en "hjälte"!
Själv har jag flugit 3 ggr i mitt 62:åriga liv (en gång i jobbet o 2 charter) ,
men jag kör en DIESEL SUV tor till jobbet o ytterst lite privat. 0,48 l/m i snitt
på 18 månader, men jag är en miljöbuse...
Alltså jag tar ju med mig cykeln för att cykla istället för att ligga på hotellet. En Brompton blir skittråkig i Rörbäcksnäs, Lofsdalen osv ?Brompton....
Funkade faktiskt utmärkt med mycket plats över med min Propain Tyee 29” i large.Finns ju såklart någon som testat, (jag har inte sett resultatet ?)
Nu har jag sett och det gick ju men jag är tveksam att det har gått med min 29" XL..?
I en tesla? Det är imponerande isf ? Ska fler än en åka med brukar jag köra cykelställ.Funkade faktiskt utmärkt med mycket plats över med min Propain Tyee 29” i large.
Fantastiskt snålt. Vad för bil och riktig förbrukning eller "färddator"?i S90 gick det med råge men det är ju också ett långt fordon.
(Ang. dieselbusarna körde jag Gbg-Åre med 0,4l/mil utan problem. Man undrar hur snålt de kunnat pressa ner det hele om utvecklingen fått fortsätta)