Hör upp, cykel i media-tråden

De flesta journalister besitter nog trots allt tillräcklig kompetens för att välja orden de använder.
Jag ställer mig dock tveksamt till om de som återpublicerar små notiser likt dessa ska klassas som journalister.

Undrar även varför de så ofta är skrivna i passiv form?
Likt: "Flicka påkörd av bilist"
Istället för: "Bilist körde på flicka"

//j

Jag ställer mig dock tveksamt till om de som återpublicerar små notiser likt dessa ska klassas som journalister.

Undrar även varför de så ofta är skrivna i passiv form?
Likt: "Flicka påkörd av bilist"
Istället för: "Bilist körde på flicka"

//j
Mina tankar går i första varianten till att det var oavsiktligt medan det andra mer lutar åt att det var avsiktligt. Inte så att ngt av alternativen utesluter vare sig oavsiktlig eller avsiktlig påkörning. Bara att om jag visste att det var avsiktligt hade jag nog använt aktiv form och om det var oavsiktligt passiv form.

"Inlandsbanan skulle kunna bli en stor cykelturist-attraktion"
Tycker att det är en god idé att använda gamla banvallar till att göra cykelvägar. Mycket arbete är redan nedlagt i byggandet av banvallen och höjdkurvorna brukar vara blygsamma, något som förhoppningsvis lockar fler att trampa. Ingenting för höjdmeterjägaren.

Senast ändrad:
"Inlandsbanan skulle kunna bli en stor cykelturist-attraktion"
Tycker att det är en god idé att använda gamla banvallar till att göra cykelvägar. Mycket arbete är redan nedlagt i byggandet av banvallen och höjdkurvorna brukar vara blygsamma, något som förhoppningsvis lockar fler att trampa. Ingenting för höjdmeterjägaren.
Trevlig ide. Synd bara att Filipstad ligger så avigt till. Verkar som om att smidigaste sättet är att cykla till/från Kristinehöla vilket nog skulle komplicera logistiken lite för många

49c4b484-4627-4a2a-a8e1-03503509fff4.jpeg

I ärlighetens namn är det inte högt prioriterat, säger Magnus Nilsson som är kommunpolis i Järfälla/Upplands-Bro.

Åfan! Där ser man! Skräll!

Det är svårt att begripa att övervakning inte sätts upp. Det är samma visa även på andra tågstationer, drägg som åker dit och plockar på sig.

Med det sagt, folk låser inte fast sina cyklar och gör de det är det med värdelösa kabellås.

Det är svårt att begripa att övervakning inte sätts upp. Det är samma visa även på andra tågstationer, drägg som åker dit och plockar på sig.

Med det sagt, folk låser inte fast sina cyklar och gör de det är det med värdelösa kabellås.
Känns som det där cykelgaraget kan tänkas ha någon sorts övervakning.
Kan kanske vara värt att betala någon krona för ökad säkerhet?

Känns som det där cykelgaraget kan tänkas ha någon sorts övervakning.
Kan kanske vara värt att betala någon krona för ökad säkerhet?
Ja, men i ett relaterat inslag så framgår att stölder skett ur garaget och man kan se flera lösa framhjul därinne. På "min" station så finns små plåtbås att hyra för 50 kr/månad.

Folk kanske tycker att de redan betalt för säkerhet, lag och ordning...

Halvt ot men hur i glödheta h*lvete tänker man när man som infrastrukturminister får nys om att epatraktorerna översvämmar våra vägar.
Och då kommer på den briljanta (not so much) iden att det bästa vore att höja hastigheten för dessa barnbilar till 45 km/h!?!?!? Man tar sig för pannan!

Halvt ot men hur i glödheta h*lvete tänker man när man som infrastrukturminister får nys om att epatraktorerna översvämmar våra vägar.
Och då kommer på den briljanta (not so much) iden att det bästa vore att höja hastigheten för dessa barnbilar till 45 km/h!?!?!? Man tar sig för pannan!
Med tanke på att mopedbilarna, som i jämförelse är rena plastleksaker, får gå i 45 km/h så är det ju inte helt orimligt.

Infrastrukturminister - tänka, ... Syntax error!

Men infrastrukturminister är väl en liten omskrivning för bilminister väl? Den vi har nu är en gammal metallare och när vi inte haft en en sån som bilminister får vi en centerpartist ser det ut som när jag ögnar igenom listan på wikipedia.

Lite taskigt att bilarna ska få sin egen minister när de inte ens röstar men i det här fallet kan vi ju inte klaga eftersom ministern gjort sitt jobb och faktiskt talat för sin grupp, öh, bilarna...

Haha, kul hur man reagerar med ryggmärgen! Jag tänkte att det hade brunnit hos någon och vi skulle bjuda in dem till en morgonpendling i maj och se om de lyckas hålla avstånd vid en omkörning eller inte på cykelbanan.

Men att hålla avstånd på landsvägen vid omkörning vore ju trevligt!

"Moped gangs with machetes target London's cyclists.

Cyclists are having their bikes stolen in violent attacks from moped gangs with machetes in London.
Following the mugging of professional cyclist Alex Richardson earlier this month, there have been other reports of similar thefts."

Ah, så är det så klart. Själv förknippar jag ordet med annat än motsatsen till självmordsbenägen, men så är jag inte jurist heller
Nja, jag skojade mest och vet inte riktigt heller hur det hänger ihop :)

Kanske att levnadsglad avser någon som gärna strövar runt på måfå i skogen för att njuta av livet.

Tillbaka
Topp