Hör upp, cykel i media-tråden
Flicka påkörd av bilist – Supernytt – Aftonbladet live
En flicka på cykel har blivit påkörd av en bilist i Torslunda i Mörbylånga.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag ställer mig dock tveksamt till om de som återpublicerar små notiser likt dessa ska klassas som journalister.De flesta journalister besitter nog trots allt tillräcklig kompetens för att välja orden de använder.
Tråkigt att höra, såklart. Annars har det varit lugnt på vägarna här de senaste veckorna tycker jag.![]()
Flicka påkörd av bilist – Supernytt – Aftonbladet live
En flicka på cykel har blivit påkörd av en bilist i Torslunda i Mörbylånga.live.aftonbladet.se
Mina tankar går i första varianten till att det var oavsiktligt medan det andra mer lutar åt att det var avsiktligt. Inte så att ngt av alternativen utesluter vare sig oavsiktlig eller avsiktlig påkörning. Bara att om jag visste att det var avsiktligt hade jag nog använt aktiv form och om det var oavsiktligt passiv form.Jag ställer mig dock tveksamt till om de som återpublicerar små notiser likt dessa ska klassas som journalister.
Undrar även varför de så ofta är skrivna i passiv form?
Likt: "Flicka påkörd av bilist"
Istället för: "Bilist körde på flicka"
//j
Trevlig ide. Synd bara att Filipstad ligger så avigt till. Verkar som om att smidigaste sättet är att cykla till/från Kristinehöla vilket nog skulle komplicera logistiken lite för många"Inlandsbanan skulle kunna bli en stor cykelturist-attraktion"
Tycker att det är en god idé att använda gamla banvallar till att göra cykelvägar. Mycket arbete är redan nedlagt i byggandet av banvallen och höjdkurvorna brukar vara blygsamma, något som förhoppningsvis lockar fler att trampa. Ingenting för höjdmeterjägaren.Siljan News
www.siljannewsvast.se
![]()
Bara en halv procent av cykelstölderna klaras upp
Förra året anmäldes 77 200 cykelstölder i landet. Men polisen kunde bara knyta 308 personer till stölderna, det visar siffror från Brottsförebyggande rådet. Det motsvarar knappt en halv procents uppklarning. – I ärlighetens namn är det inte högt prioriterat, säger Magnus Nilsson som är...www.svt.se
Tydligen gick det inte så värst bra om man ser till gravelupplevelsen:26 tum på räser? Gravelexperiment?
"Upptäcker att jag tappat cykelintresset. Cykeln är som ny med en liten kosmetisk spricka i ramen. Prutat och klart!"
![]()
Bara en halv procent av cykelstölderna klaras upp
Förra året anmäldes 77 200 cykelstölder i landet. Men polisen kunde bara knyta 308 personer till stölderna, det visar siffror från Brottsförebyggande rådet. Det motsvarar knappt en halv procents uppklarning. – I ärlighetens namn är det inte högt prioriterat, säger Magnus Nilsson som är...www.svt.se
I ärlighetens namn är det inte högt prioriterat, säger Magnus Nilsson som är kommunpolis i Järfälla/Upplands-Bro.
Ha ha ha! Var precis på väg att lägga upp den som svar på mitt eget inlägg men du var uppenbarligen raskare!
Det är svårt att begripa att övervakning inte sätts upp. Det är samma visa även på andra tågstationer, drägg som åker dit och plockar på sig.![]()
Hanna har fått tre cyklar stulna i Köping på kort tid
På bara några månader har Hanna fått tre cyklar stulna. Alla stölderna har skett i Köpings kommun. – Jag vågar inte ha någon cykel här längre, säger Hanna Björkström.www.svt.se
Känns som det där cykelgaraget kan tänkas ha någon sorts övervakning.Det är svårt att begripa att övervakning inte sätts upp. Det är samma visa även på andra tågstationer, drägg som åker dit och plockar på sig.
Med det sagt, folk låser inte fast sina cyklar och gör de det är det med värdelösa kabellås.
Ja, men i ett relaterat inslag så framgår att stölder skett ur garaget och man kan se flera lösa framhjul därinne. På "min" station så finns små plåtbås att hyra för 50 kr/månad.Känns som det där cykelgaraget kan tänkas ha någon sorts övervakning.
Kan kanske vara värt att betala någon krona för ökad säkerhet?
Folk kanske tycker att de redan betalt för säkerhet, lag och ordning...Det är svårt att begripa att övervakning inte sätts upp. Det är samma visa även på andra tågstationer, drägg som åker dit och plockar på sig.
Med det sagt, folk låser inte fast sina cyklar och gör de det är det med värdelösa kabellås.
Se upp på vägarna!
Visa bilaga 517773![]()
Cyklist förd till sjukhus efter krock med vilt
En cyklist och något form av vilt kolliderade på Hedekasvägen i Färgelanda under måndagsmorgonen.www.bohuslaningen.se
Med tanke på att mopedbilarna, som i jämförelse är rena plastleksaker, får gå i 45 km/h så är det ju inte helt orimligt.Halvt ot men hur i glödheta h*lvete tänker man när man som infrastrukturminister får nys om att epatraktorerna översvämmar våra vägar.
Och då kommer på den briljanta (not so much) iden att det bästa vore att höja hastigheten för dessa barnbilar till 45 km/h!?!?!? Man tar sig för pannan!
Two wrongs doesn´t make a right....Med tanke på att mopedbilarna, som i jämförelse är rena plastleksaker, får gå i 45 km/h så är det ju inte helt orimligt.
Om ungarna ska vara på vägen med fyra hjul så låt dem ta bilkörkort.Med tanke på att mopedbilarna, som i jämförelse är rena plastleksaker, får gå i 45 km/h så är det ju inte helt orimligt.
Infrastrukturminister - tänka, ... Syntax error!Halvt ot men hur i glödheta h*lvete tänker man när man som infrastrukturminister får nys om att epatraktorerna översvämmar våra vägar.
Och då kommer på den briljanta (not so much) iden att det bästa vore att höja hastigheten för dessa barnbilar till 45 km/h!?!?!? Man tar sig för pannan!
Nära politik nu va?Infrastrukturminister - tänka, ... Syntax error!
Ssshhhh, snart fredag juh... ?Nära politik nu va?![]()
Hm gäller det alla? Trodde bara det var högsta hönset som det berörde.Nä, inte nu igen. GoranS ska inte använda ordet minister, för då kan tråden låsas...?
15000 euro för ett styre. Hoppla!Mer cykelstölder, men på en liten annan nivå här...
![]()
VN ticker: Italian track team bikes stolen, Van Aert-Nuyens legal battle rumbles on, Sobrero joins BikeExchange
Here's the news making headlines for Saturday, October 23.www.velonews.com
Så blir det i delar som stöldgodset säljs?15000 euro för ett styre. Hoppla!
Tingsrätten menar att det inte går att ifrågasätta hennes uppgift att hon är levnadsglad
Är hon levnadsglad så sjunker ju sannolikheten att hon avsiktligt beträdde skjutområdet. Som levnadsglad vill man ju inte bli skjuten.Fan,läger dom sig i sånt
Ah, så är det så klart. Själv förknippar jag ordet med annat än motsatsen till självmordsbenägen, men så är jag inte jurist hellerÄr hon levnadsglad så sjunker ju sannolikheten att hon avsiktligt beträdde skjutområdet. Som levnadsglad vill man ju inte bli skjuten.
Nja, jag skojade mest och vet inte riktigt heller hur det hänger ihop :)Ah, så är det så klart. Själv förknippar jag ordet med annat än motsatsen till självmordsbenägen, men så är jag inte jurist heller