värdera cykel. Canyon

ekcykell

Medlem
värdera cykel. Canyon
Tänkte köpa en cykel av en kille online och enligt honom är det en canyon nerve al 6.
Dock vet han inte årsmodell men enligt de bilder han skickat och som jag jämfört med så lutar jag åt att det är en från 2016

Vad är den värd idag?
Vill inte betala för mycket för en flera år gammal cykel även om den är bra.

värdera cykel. Canyon
Tänkte köpa en cykel av en kille online och enligt honom är det en canyon nerve al 6.
Dock vet han inte årsmodell men enligt de bilder han skickat och som jag jämfört med så lutar jag åt att det är en från 2016

Vad är den värd idag?
Vill inte betala för mycket för en flera år gammal cykel även om den är bra.
Det är väl bara att läsa de senaste dagarnas fina recensioner i länken du klistrade in så förstår du vilken fantastisk cykel det måste vara. Såväl ”cute, stylish & comfortable”, vad kan möjligen gå fel?
1759A8AA-B2A8-429D-B4C6-A281FADA5C8A.png

värdera cykel. Canyon

??

Jag sålde en 13 år gammal Canyon hardtail för 6000 kr. Den hade dock bättre komponenter och var i jättebra skick. Vi vet inte skicket av cyklen så vi kan inte säga mycket.

Vad jag kan säga är att geometrin är gammaldags med brant gaffelvinkel, för kort reach och för hög standover. För en riktigt kört cyklist är standöver för högt, för en kort cyklist är reach för kort.

värdera cykel. Canyon
Tjejen har en Neuron 6.0 2017. Nerve bytte namn till Neuron 2017. Ingen annan förändring. Cykeln köptes på Canyons outlet i början av 2018 för strax över 10000 vilket då var ett kanonpris. Skulle tro att hon får 7-8000 om hon skulle sälja den nu. Ungefär samma för den du frågar på om den är i fint skick och välservad.

värdera cykel. Canyon
Tjejen har en Neuron 6.0 2017. Nerve bytte namn till Neuron 2017. Ingen annan förändring. Cykeln köptes på Canyons outlet i början av 2018 för strax över 10000 vilket då var ett kanonpris. Skulle tro att hon får 7-8000 om hon skulle sälja den nu. Ungefär samma för den du frågar på om den är i fint skick och välservad.
Väldigt bra info.
Funderade faktiskt på detta för när jag googalde kom det upp mest bilder på en canyon neuron som såg likadan ut.

Dock står det " nerve" på cykeln och på google står det " neuron" så jag antar att så länge det ståre " nerve" på den så är den från 2016 och äldre

värdera cykel. Canyon
Elitismen på happy är stark. Det är stor efterfrågan på heldämpade cyklar under 10.000 kr på blocket. Speciellt när tillgången på nya runt 15-20 är klen.

Är det elitism att inte vilja betala mer än 2000kr för en snart 6 år gammal cykel med föråldrad geometri, drivlina utan clutch, okänt skick på komponenterna, ingen servicehistorik på dämpare osv?

Säljaren vet inte ens vilken årsmodell det är.

värdera cykel. Canyon
Är det elitism att inte vilja betala mer än 2000kr för en snart 6 år gammal cykel med föråldrad geometri, drivlina utan clutch, okänt skick på komponenterna, ingen servicehistorik på dämpare osv?

Säljaren vet inte ens vilken årsmodell det är.
Ingen har bett raggamuffin att köpa någon cykel. Den cykeln är värd mer än 2000 på marknaden. Har sett det många gånger här på happy att cyklar som inte platsar i coolaste geometriklubben automatiskt värderas till nästan noll när det går utmärkt att utan att lura någon sälja den cykeln för klart mer på blocket.

värdera cykel. Canyon
Nu är ju TS fråga vad cykeln är värd ifall han ska köpa den, inte vad det går att lura någon stackare på blocket att betala för den.
Värde är inte konstant på grejer. Varken cyklar, bilar, eller annat.
Men det går ju att få ett ungefär vad en grej är värd även begagnat.
Att nån vill betala 100 kr för en ferarri betyder inte att den är värt det generellt.

värdera cykel. Canyon
Går cykeln att sälja för 7-8 så är det nog per definition vad den är "värd"

Hade någon jag kände köpt den där cykeln för 8000kr så hade jag nog velat påstå att denne blivit blåst.
Kring 4k hade jag väl tyckt varit rimligt, men hade även då avrått en vän från att köpa den då det enligt mig är alldeles för stor chans att man får betala väldigt mycket i servicekostnader.

Oavsett ifall du vill definiera "värd" som vad man kan få en okunnig köpare på blocket att betala för den :)

värdera cykel. Canyon
Detta är väl årsmodellen 1 år äldre än min och den går för 2k pund här iaf: https://www.pinkbike.com/buysell/2968249/
Ser ingen skillnad på dom heller.

Här går den för 1450 USD: https://www.carousell.sg/p/canyon-neuron-7-0-al-2017-stealth-black-259076825/

Ingen av dom annonserna är visserligen markerade som sålda, och dom är upplagda för 10mån samt över ett år sen.

Den andra är dessutom rejält uppgraderad motför orginal, samt verkar säljas av någon som iaf vet vilken årsmodell det är. Lite elitistiskt sådär

Tillbaka
Topp