Det finns ett gäng olika alternativ som säkert fungerar tillfredsställande. Det är lite svårt att vara nyanserad när man som i mitt fall bara kört ett system, men jag kan ju iallafall beskriva mitt tillvägagångssätt och vad jag uppskattar med det.
Kör idag med Wahoo Elemnt Roam. Inställningar sköts huvudsakligen från telefonen och grafiken är rejält enkel med bara några få färger. Funktionaliteten är, förutom något synkroniseringsbekymmer någon enstaka gång, riktigt bra. Har ganska ofta cyklat med folk som virrat bort sig i vägvisningen på sina Garmin 1030, när jag själv legat bakom och inte alls fattat varför de inte svängde till höger för 100 meter sedan. Det kan såklart bero på annat än att just en 1030 inte skulle vara bra, men jag upplever det ganska simpla gränssnittet hos Wahoo som en bra grej, både för dagligt handhavande men också under navigering.
Man kan enkelt ladda ner gpx-filer och lägga in direkt i Wahoo-appen. För spontana turer brukar jag antingen sno någon annans tur från Strava, alternativt rita en egen rutt i Strava (på datorn) om jag ska cykla långt eller på nya vägar, vilket fungerar mycket bra och funktionen är ganska intuitivt och snabb. Dessa rutter sparar jag därefter under Routes i Strava, varpå man får upp dem i Wahoo-appen.
Vid cykling kan man därefter synka turen antingen från telefonen eller direkt i enheten.
Det enda negativa jag upplever med Wahoo (Roam och äldre Elemnt) är att jag inte riktigt är kompis med knapparna. On-knappen är lite av en röv, men den används sällan som tur är.?
Edit: Kom på en sak till. Förr, på min första Elemnt, körde jag ibland vägvisning genom att bara skriva in en adress, ungefär som en bil-gps. Det gick alltid fullständigt åt skogen, bokstavligt talat. Gpsen valde rakaste vägen och ofta slutade det med en liten skogsstig trots att man satt på landsvägscykel. Har otaliga gånger trampat in på en lovande grusväg med rando-hojen, för att efter ett par kilometer hamna på en av skogsmaskiner sönderkörd leråker. Eftersom den funktionen var totalt värdelös så har jag idag inte ens vågat använda den på nya Roamen, så jag kan inte uttala mig om hur det funkar där.