[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Skulle aldrig köpa en Teslabil när vår lokala tillverkare gör ish lika bra bilar. Hade jag haft villa hade jag dock definitivt investerat en slant i en Powerwall. Högt timpris vid peaks? Inga problem.

Man köper en bil från Tesla för deras laddnätverk, det är där deras konkurrensfördel ligger.

Är det inte Falck eller liknande som kommer?

Man ringer ett 020-nummer sannolikt något callcenter som hanterar flera märken, sen ringer dom en bärgare dom har avtal med i närheten. Kan sannolikt vara rätt många olika, samma lika med hyrbil. Men något som inte ingår är hämtning av hyrbilsfirman utan du ska ringa taxi för att ta dig dit, det ingår.

Problemet sist var att jag stod iofs inte väldigt långt hemifrån (fick haveri strax innan Järvsö) hyrbil fanns bokad i Ljusdal och dom menade att jag skulle beställa taxi från Hudik, (det finns ingen taxi i Ljusdal). Taxi hade antagligen dröjt minst 1,5h. Så jag sa tack men nej tack och ringde hyrbilsfirman själv och frågade om dom inte kunde hämta mig och 10 min senare var jag på väg.

Det här är väl det som oroar mig mest. Det är för härligt att man väljer att slanta upp mer pengar per månad för att få tryggheten att man inte blir stillastående, sen kommer man ändå behöva vara orolig för det.

Skulle min stanna - om den nu kommer någon gång ;) på väg till tävling kommer jag gå helt apeshit :D

Bara det här att man inte har riktigt reservhjul är katastrof imho. Jag skickar i ett eget när vi kör långt men det tar ju plats och nån balja för att lägga det i finns inte. Tråkiga pengar att köpa ett extra hjul med om man inte har en verkstad full med hjul redan.

Ett 17-18" hjul har man ju knappast plats för i bagaget när det vankas semester :LOL:

Haha, jag har nog mer etiska problem med MG än fysiska. Har kollegor som råkat ut för mkt fel på Golf/Passat, både på
privata och jobbilar.

Ska man äga bil skulle jag undvika hybrider - olika motorer / drivlinor som kan haverera.

Jag leasar lyckligt och billigt MGn innan farbror staten kommer straffskatta mig även för elbilen. När tror ni det sker med kilometerskatt och annat?

Största problemet är väl elhandelspriserna, tänk er för innan ni byter till timpris - det går inte att byta tillbaka sedan.

/D
Kilometerskatt är väl ändå rimlig. Kör mer - betala mer. Tyvärr är det ju ganska vanligt med avställda bilar i trafik redan nu och det lär ju öka.

Att en elbil ska komma undan är bogus. Däremot är det mer fördelaktigt under övergångsperioden.

Jag vill ju också ha en Tesla och vi får väl snart se en massa 3or på blocket efter 3årsleasing. Ska bli kul att se priserna.

De står inför en del utmaningar som också adresseras i länken - bland annat att deras laddstationer är gjorda för bilar med laddluckan vänster bak. Kablarna är korta som tusan, många bilar kommer inte kunna komma åt.

Det kommer också bara gå att ladda när det inte är trängsel, så Teslor kommer ha företräde. Jag har dock aldrig varit med om ens 50% beläggning men det kan ju komma att ändras iom detta.

Sen är det ju en pilot på 10 anläggningar i Holland än så länge, vi får väl se vartåt det barkar! Spännande är det hur som helst. Tätt utbyggt nätverk med bra kapacitet öppnar för att inte ha så sjukt stora batterier.

Jag hade en passat års mod 2016 där hela radio/GPS enheten byttes ut. Så det verkar ju inte vara så ovanligt
Finns garanterat firmor i tyskland som kan fixa det där. Råkade ut för att skärmen i PCM-enheten dog på min 911. Porsche ville byta ut hela enheten för typ 90000. Hittade en firma i tyskland som bytte display för 4000. Fanns YT video på hur man monterade ur hela burken, superenkelt tog typ 3 minuter. :)

Jaha, men vilken laddbar bil ska man ersätta en XC70 med?
Svaret finns tidigare i tråden:
Nevera_In_New_York-14-1600x1530.jpg

Känns som det finns en mindre skog laddbara bilar nu. Men få kombisar

Känns som det finns en mindre skog laddbara bilar nu. Men få kombisar
Jag killgissar och säger att andelen kombisar/konstig-suv-crossover är samma för el respektive o-elbilar. Kombin är tydligen på utdöende:

Jag faktiskt inne på model 3 av just den anledningen. De flesta andra är höga tycker jag.

Den är extremt effektiv med elektronerna. Men det är Model Y också.

3:an är på gränsen till för låg för att vara smidig för oss som är 40+ kanske men jag tycker det funkar helt ok.

Ett 17-18" hjul har man ju knappast plats för i bagaget när det vankas semester :LOL:

Tjena!

Är det lättare att få plats med ett 16"?
Skillnaden mellan mina 17" vintersulor och 20" sommarsulor är 20 mm i bredd och några mm i diameter. 20" är bredare men med mindre diameter.

Tjena!

Är det lättare att få plats med ett 16"?
Skillnaden mellan mina 17" vintersulor och 20" sommarsulor är 20 mm i bredd och några mm i diameter. 20" är bredare men med mindre diameter.

Det var väl mer ett konstaterande vad jag har på min bil och vad jag inte får plats med. Jag har 17" vintern och 18" på sommaren så för mig är det strl som är aktuell, men jag hade ju kunnat skriva att jag inte fick plats med ett däck i intervallet 13"-23" för av vara riktigt tydlig.

Får pudla på den ?‍♂️..

Du är för kort för att få gnälla

Det är rätt gott om plats när man väl sitter i bilen faktiskt, men man sitter rätt lågt vilket kan vara bökigt om man är gammal och stel :-) Iofs, långt från så lågt som jag satt i den rätt låga MX5:a som jag hade en gång i tiden.

Den är extremt effektiv med elektronerna. Men det är Model Y också.

3:an är på gränsen till för låg för att vara smidig för oss som är 40+ kanske men jag tycker det funkar helt ok.

Y har ju en vettig baklucka i varje fall (halvkombi-). 3 kör ju med ett äkta brevinkast till lucka.

Det var väl mer ett konstaterande vad jag har på min bil och vad jag inte får plats med. Jag har 17" vintern och 18" på sommaren så för mig är det strl som är aktuell, men jag hade ju kunnat skriva att jag inte fick plats med ett däck i intervallet 13"-23" för av vara riktigt tydlig.

Får pudla på den ?‍♂️..

Tjena!

Jag menade mest att fälgstorleken har inget med saken att göra. Det är ju däck storleken som spelar roll. Väldigt många tror att par 17" hjul är mindre än ett par 18". Det beror ju helt på vilka däck som sitter på fälgarna.

Relaterat ett 175/70-14 från en Ascona B såklart. =)

Hjul har blivit väldigt stora idag, även om det bara är ett par cm på alla håll.

Y har ju en vettig baklucka i varje fall (halvkombi-). 3 kör ju med ett äkta brevinkast till lucka.

Verkligen. Det är för att få lite bättre takhöjd i baksätet, men med en riktig baklucka hade det varit riktigt bra. För bagaget är rejält stort men vad hjälper det när man inte får in en del saker genom luckan. :)

Verkligen. Det är för att få lite bättre takhöjd i baksätet, men med en riktig baklucka hade det varit riktigt bra. För bagaget är rejält stort men vad hjälper det när man inte får in en del saker genom luckan. :)
Man för vara glad för att modell 3 är snygg. Det har ju inte Y lyckats med direkt.

Jag börjar acceptera utseendet. Har svårt för snortunna däck på jättefälgar bara.

Den enda som är riktigt ful är X tycker jag.

Min elektriska Fiat 500e är en modell som i US låg som beg för 6000 dollar och däromkring. De som köpt en sån för den summan, och kört ett par år, kan nu sälja för 9000 dollar.

På slutet velade jag mellan just Fiat 500 och M3. Fiats säljare var mer intresserade av sina kaffekoppar, så efter att ha väntat 30 minuter på att någon skulle ha lite tid över lämnade jag butiken.

På slutet velade jag mellan just Fiat 500 och M3. Fiats säljare var mer intresserade av sina kaffekoppar, så efter att ha väntat 30 minuter på att någon skulle ha lite tid över lämnade jag butiken.
Nu är ju min en compliance car importerad från US. En 2013. Det är inte samma sak som nya Europamodellen.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp