[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
All tillgänglig erfarenhet av batterier, laddcykler och ålder. Att köra långt på kort tid (upp till 6-7 år) är troligtvis inget problem, det intressanta är hur det funkar med mer normalt brukande (1000-1500 mil/år) och därmed när åldern överstiger 10 år. Och i vårt kalla klimat. Som sagt, idag går inget att säga om det, men om några år vet vi om elbil är en unik batteritillämpning som lyckats lösa denna svåra ekvation.
Jag har för mig att vi har en batteriladdningstekniker här på forumet som kan lite detaljer. Men mina 5 öre...
Det skiljer på batterier och batterier samt hur de sköts. Många mobiler, inklusive mina tidigare, laddas till 100% dagligen, och har inget "overhead" det sägs slita på batteriet. Min nuvarande mobil har jag bara laddat till 100% när jag verkligen behöver det. Övrig tid bara till 80%, inställning i telefonen. Efter nästan två år har jag ingen upplevd kapacitetsminskning på mobilen.
Elbilar har, vad jag förstår, mer verklig kapacitet än vad specen säger. Så även om jag laddar till 100, så blir inte batteriet helt fullt. Denna overhead, gör dels att batteriet håller längre rent fysiskt/kemiskt, och dels får det en längre upplevd livslängd eftersom minskad kapacitet kan kompenseras av att overheaden börjar användas.
Om jag inte fattat helt fel...