[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
All tillgänglig erfarenhet av batterier, laddcykler och ålder. Att köra långt på kort tid (upp till 6-7 år) är troligtvis inget problem, det intressanta är hur det funkar med mer normalt brukande (1000-1500 mil/år) och därmed när åldern överstiger 10 år. Och i vårt kalla klimat. Som sagt, idag går inget att säga om det, men om några år vet vi om elbil är en unik batteritillämpning som lyckats lösa denna svåra ekvation.

Jag har för mig att vi har en batteriladdningstekniker här på forumet som kan lite detaljer. Men mina 5 öre...
Det skiljer på batterier och batterier samt hur de sköts. Många mobiler, inklusive mina tidigare, laddas till 100% dagligen, och har inget "overhead" det sägs slita på batteriet. Min nuvarande mobil har jag bara laddat till 100% när jag verkligen behöver det. Övrig tid bara till 80%, inställning i telefonen. Efter nästan två år har jag ingen upplevd kapacitetsminskning på mobilen.
Elbilar har, vad jag förstår, mer verklig kapacitet än vad specen säger. Så även om jag laddar till 100, så blir inte batteriet helt fullt. Denna overhead, gör dels att batteriet håller längre rent fysiskt/kemiskt, och dels får det en längre upplevd livslängd eftersom minskad kapacitet kan kompenseras av att overheaden börjar användas.

Om jag inte fattat helt fel...

Nej, men kanske öka bränslepriserna långsamt och förutsägbart?

Jag hade tänkt ha kvar v40 i 4-5 år till men de senaste höjningarna gör mig tveksam till att sitta på ett så stort kapital i diesbilar. Att de snabbt sjunker i värde är en sak men om vi inte har råd att köra dem till jobb så är det inte bra alls.
Till saken hör att jag blev överaskad över hur mycket v40 fortfarande är värd trots allt så det var det som drog igång hela katastrofen.
Det finns såklart krafter som försöker bromsa takten på prisökningen, men att den kommer det bör man inte tveka på.

Värdet på beg bilar är oväntat högt, men lite räddades nog av COVID och fortsatte under halvledarbristen. Gissningsvis ser marknaden väldigt annourlunda ut om ett till två år.

Jag har för mig att vi har en batteriladdningstekniker här på forumet som kan lite detaljer. Men mina 5 öre...
Det skiljer på batterier och batterier samt hur de sköts. Många mobiler, inklusive mina tidigare, laddas till 100% dagligen, och har inget "overhead" det sägs slita på batteriet. Min nuvarande mobil har jag bara laddat till 100% när jag verkligen behöver det. Övrig tid bara till 80%, inställning i telefonen. Efter nästan två år har jag ingen upplevd kapacitetsminskning på mobilen.
Elbilar har, vad jag förstår, mer verklig kapacitet än vad specen säger. Så även om jag laddar till 100, så blir inte batteriet helt fullt. Denna overhead, gör dels att batteriet håller längre rent fysiskt/kemiskt, och dels får det en längre upplevd livslängd eftersom minskad kapacitet kan kompenseras av att overheaden börjar användas.

Om jag inte fattat helt fel...
Det stämmer bra. Toppladdning och djupurladdning är väldigt dåligt för batteriers livslängd.

Det finns såklart krafter som försöker bromsa takten på prisökningen, men att den kommer det bör man inte tveka på.

Värdet på beg bilar är oväntat högt, men lite räddades nog av COVID och fortsatte under halvledarbristen. Gissningsvis ser marknaden väldigt annourlunda ut om ett till två år.
ja, så den som kan bör kanske passa på att styra om lite i maskinparken. Det är det jag går och funtar på.

Egentligen borde jag göra mig av med den dyrare bilen men jag ser inget bra alternativ så där får väl lagt kort ligga medan vi minimerar den rörliga kostnaden och gör en mindre justering nedåt i kapital bundet i dieselbil.

All tillgänglig erfarenhet av batterier, laddcykler och ålder. Att köra långt på kort tid (upp till 6-7 år) är troligtvis inget problem, det intressanta är hur det funkar med mer normalt brukande (1000-1500 mil/år) och därmed när åldern överstiger 10 år. Och i vårt kalla klimat. Som sagt, idag går inget att säga om det, men om några år vet vi om elbil är en unik batteritillämpning som lyckats lösa denna svåra ekvation.
Jag är blockad av alla skeptiker?

Just det.... Cyklar utför eller finns det något annat kul att göra i Åre på senhösten?
Liftarna är stängda och det är grymt lerigt här nu och snö högre upp. Men det är en del som har cykel med, men de flesta är nog på diverse jippon för barn, vandrar eller badar på holiday club.

Tror det är mest folk med mindre barn här typ låg/mellanstadiet.

• Gilla
Reactions: BJS
Vill bara nämna att såvitt jag förstår är det inte så mycket värt att behålla gamla fossilbilar. Det är en väldigt liten del av klimatavtrycket som utgörs av produktionen. Huvuddelen utgörs av körandet. Det tar en relativt normal person 2,5 år att med en dieselbil bränna lika mycket co2 som det krävs för att producera en elbil. Och ju förr vi blir av med fossilbilar desto bättre - så skrota på! ;)

• Gilla
Reactions: H.
Sedan - eftersom tråden redan spårat - måste jag erkänna att det här är den första bilen jag sett som får mig att bli sugen på att skaffa bil (90-talist). Inte för solcells-gimmicken. Det känns som att den praktiska användningen är väldigt begränsad i en svensk stad. Men jag går igång på att man försökt göra en så effektiv bil som möjligt. Lite som cykel - less is more. Dessutom kan man ladda den i vägguttag på natten eftersom den drar såpass lite. Samma luftmotstånd som backspegeln på en Ford F150 ;) Såklart även med tält :D

Bilagor

• 16E2B0F5-8FBA-487F-9BAA-CD2A8ECB3640.jpeg
    16E2B0F5-8FBA-487F-9BAA-CD2A8ECB3640.jpeg
    147.3 KB · Besök: 50
  • F0AAC9BB-8029-42D3-BBEE-882E95E6FD75.png
    F0AAC9BB-8029-42D3-BBEE-882E95E6FD75.png
    653.3 KB · Besök: 48
Vill bara nämna att såvitt jag förstår är det inte så mycket värt att behålla gamla fossilbilar. Det är en väldigt liten del av klimatavtrycket som utgörs av produktionen. Huvuddelen utgörs av körandet. Det tar en relativt normal person 2,5 år att med en dieselbil bränna lika mycket co2 som det krävs för att producera en elbil. Och ju förr vi blir av med fossilbilar desto bättre - så skrota på! ;)

Va, fan. Det tar alltså lika mycket co2 att bygga en elbil som att köra ett dieselmonster i hela 2.5 år? Då har vi bara 5,5 år kvar på batterigarantin att tjäna in 100 000 års lagring av radioaktivt avfall.

Om bara isbjörnar kunde simma.

Just för elbilar kan man ju misstänka att batteribytet kommer där kring 15-20k mil och då fuckas ju LCA:n upp rejält. Men det lär dröja ytterligare några år innan det finns tillförlitliga data på det i vårt kalla klimat.
Batteribyte vid 15k mil, ha! Ett vätskekylt batteri har inte ens tappat 10% på den sträckan om man ser på statstiken hittills.

• Gilla
Reactions: H.
Fast just elbilar har ju BMS som justerar så att 0% och 100% ligger i ett säkert område och man kontrollerar batteritemperatur.
Jo. Vad som är 100% till kund är väldigt beroende på hur man programmerar BMS. Kloka ingengörer offrar lite kapacitet för att få livslängd

Va, fan. Det tar alltså lika mycket co2 att bygga en elbil som att köra ett dieselmonster i hela 2.5 år? Då har vi bara 5,5 år kvar på batterigarantin att tjäna in 100 000 års lagring av radioaktivt avfall.

Om bara isbjörnar kunde simma.

Observera att eventuella nya bensinbilen också ska byggas - så står du och väljer mellan två bilar är ju el bättre. :)

Taget ur minnet från P1 klotet.

Vet inte hur, men säljaren sa att de byter delar av batteriet på min Kona vid behov. En kollega som har en etron har fått några celler utbytta.
Teslas batteri tas ned underifrån och tar kanske 30-60 min att byta. Sen byts det redan nu celler i deras pack, men endast i Nederländerna än så länge.

Observera att eventuella nya bensinbilen också ska byggas - så står du och väljer mellan två bilar är ju el bättre. :)

Taget ur minnet från P1 klotet.
Ja, jag är bara sur för att jag inte tror det räcker med elbilar för att fixa biffen

Jag är blockad av alla skeptiker?
Nej, men för att kunna dra slutsatser behövs det större mängder data. Det är väl först senaste 2 åren det lossnat i Sverige i några bredare lager, sedan ska de vara ute hos kreti och pleti som inte bryr sig om bilen i några år, därefter börjar data trilla in.

Därom debattera ju de lärde. Det har ju gjorts studier som pekar åt både det ena och andra hållet. Idag är ju dessutom svensk diesel tvungen att till minst 26% vara förnybar, och om några år ska det vara 90% om jag minns rätt. Bensin däremot går det ju inte att ha så hög inblandning i, men paradoxalt nog inbebär det att den beräknas vara betydligt billigare än dieseln om några år.

I verkliga världen har det redan rullat bilar väldigt långt och i över 10 år. Batterier i telefoner och handverktyg hanteras inte riktigt lika försiktigt så det går inte att dra några slutsatser av dem riktigt.

Det som visat sig fungera mindre bra är att inte ha någon batterikylning i varmt klimat. Nissan Leaf som rullat i väldigt varmt klimat har rätt mycket degradering (60-70%). I kallt klimat har de klarat sig avsevärt bättre.

Mest riktat till de som är intresserade och inte bara skeptiska.

F.ö. finner jag det lite komiskt att så många här verkar köpa bilindustrins argument kring elbilar med hull och hår. Historiskt sett så kan man ju inte säga att bilindustrins trovärdighet är så hög, så varför skulle det ändras bara för att bilarna drivs av el?

Förstår inte vad du menar? Köp en tesla - sedan kan du ta bilen 2 km till jobbet varje dag och vara miljöhjälte ;)
Ja, läste någon artikel om två st elbilsägare där i alla fall en tyckte att man inte behövde skämmas för att ta bilen ner på byn för att köpa en mjölk.
Det tycker jag att man skall göra ändå. Ställ biljäveln och ta cykeln.

Fick beröm av livsmedelsbutiksägaren här i byn för att jag cyklade dit. Sa att jag inte startar bilen för att ta mig 2 km till affären. Då tyckte han att jag ändå var duktig som cyklade när det var så blött. Men det regnar ju inte svarade jag. ”Men ändå!” fick jag som svar innan jag drog.

Ja, läste någon artikel om två st elbilsägare där i alla fall en tyckte att man inte behövde skämmas för att ta bilen ner på byn för att köpa en mjölk.

Det gör ju ingen med fossilbil heller iofs så det har han ju helt rätt i. Folk är oroväckande slöa.

Och jag har gjort första långkörningen med hybrid (V60 T8), 70 mil. Snittade 0,75 enligt färddatorn på en sträcka jag brukar snitta 0,56 på enligt färddatorn i dieselskodan (Superb 190 hk).

Visste att det skulle vara en sträcka där bilen skulle visa sig från sin sämsta sida vad gäller förbrukning. Så jag är inte överraskad. Men lite besviken att mina fördomar om hybrider stämmer - att de egentligen inte är så smarta och att vanliga bensinare eller dieslar egentligen är det bättre valet (förutom ren el då) på alla sätt utom skattemässigt. Tidigare bensinare har jag ju kört snålare än så på samma sträcka. Vill minnas att min gamla Seat Leon kombi drog typ 0,68 - förvisso med betydligt mindre motor…
Men så är ju t8 rätt speciell på det sättet att den fosilmotor som Sitter där heller kanske inte är tänkt att vara den snålaste. Där sitter ju hybrid delen mer där för att ta ner den fosilmotorn till ”normala” nivåer snarare än att göra bilen snålare än snittbilen.

Hybridbilarna brukar ju annars ha en lite svagare fosilmotor eftersom elen väger upp prestandan. I t8 är det ju mer för att försöka ta ner förbrukningen till normala nivåer.

Det stämmer med att folk är slöa. Sitter nog i ryggmärgen nuförtin att hoppa in i bilen.
En sorglig orsak är att man inte kan slafslåsa cykeln utan måste låsa väl om den skall stå kvar när man kommer ut. Dessa förbaskade cykeltjuvar är en del bakom beteendet att ta bilen istället för cykeln till affären.

Men så är ju t8 rätt speciell på det sättet att den fosilmotor som Sitter där heller kanske inte är tänkt att vara den snålaste. Där sitter ju hybrid delen mer där för att ta ner den fosilmotorn till ”normala” nivåer snarare än att göra bilen snålare än snittbilen.

Hybridbilarna brukar ju annars ha en lite svagare fosilmotor eftersom elen väger upp prestandan. I t8 är det ju mer för att försöka ta ner förbrukningen till normala nivåer.
Den är väl en av låtsashybriderna som är hybrid bara på pappret då den har för klen eldrivlina för att göra någon skillnad. Volvo kan inte det här.

En sorglig orsak är att man inte kan slafslåsa cykeln utan måste låsa väl om den skall stå kvar när man kommer ut. Dessa förbaskade cykeltjuvar är en del bakom beteendet att ta bilen istället för cykeln till affären.
Det gäller på många ställen, men inte här i byn. De värsta bovarna har nog ingen cykel.
Eller som en fd kollega uttryckte det när han hörde att jag cyklade: ”Va?! Har du inget körkort?!”

Det gäller på många ställen, men inte här i byn. De värsta bovarna har nog ingen cykel.
Eller som en fd kollega uttryckte det när han hörde att jag cyklade: ”Va?! Har du inget körkort?!”
Å andra sidan finns det väl inte ett enda hyreshus i den där byn heller? Är väl hotell, villor/gårdar och sommarboenden till 100%? Jag gissar att nere i Leksand parkerar du inte cykeln hur som helst, misstänker det finns mer av klientelet som gjort mindre lyckade val i livet där.

Å andra sidan finns det väl inte ett enda hyreshus i den där byn heller? Är väl hotell, villor/gårdar och sommarboenden till 100%? Jag gissar att nere i Leksand parkerar du inte cykeln hur som helst, misstänker det finns mer av klientelet som gjort mindre lyckade val i livet där.
Jo, det finns några lägenheter faktiskt. Men visst, det är ett udda ställe som man bor på.
Leksand är annorlunda, men det är nog bara att muta a-lagarna att bli cykelvakt.

Nej, men för att kunna dra slutsatser behövs det större mängder data. Det är väl först senaste 2 åren det lossnat i Sverige i några bredare lager, sedan ska de vara ute hos kreti och pleti som inte bryr sig om bilen i några år, därefter börjar data trilla in.
Model S kom 2012 och världen består inte bara av Sverige.

Därom debattera ju de lärde. Det har ju gjorts studier som pekar åt både det ena och andra hållet. Idag är ju dessutom svensk diesel tvungen att till minst 26% vara förnybar, och om några år ska det vara 90% om jag minns rätt. Bensin däremot går det ju inte att ha så hög inblandning i, men paradoxalt nog inbebär det att den beräknas vara betydligt billigare än dieseln om några år.
Här har jag en utmaning för dig. Visa mig en enda studie som pekar ”åt det andra hållet” som inte är direkt felaktig och räknar med att bensinen/dieseln hamnar på macken magiskt utan utsläpp.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp