[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ok. Släppte den här tråden någon gång i somras när jag tappade sugen på bilbyte. Nu är jag igång igen och tänkte då att det är bäst att jag läser ifatt så jag får veta aktuell ställning. Tjugo-tjufem sidor senare inser jag att det var ett stort misstag, vad är det för fel på er? Så fokusera nu igen! ”Vilken laddbar bil ska jag köpa…” ;-)

Kör hybrid (GTE med över niotusen felfria mil, älskar den) idag, nästa bil ska bara gå på el. Enda bilen i hushållet (fru, två barn, marsvin), pendlas fem mil fem dagar i veckan, ganska få (ärligt talat) långresor under ett år. Krav på dragkrok och takräcke.

Jag vet att Tesla inte går att slå på fingrarna egentligen, men de går bort pga ful/dyr/typ längst leveranstid, så jag siktar på den ”runner-up” som kommer närmast.

Svaret är Hyundai Ionic 5.

Förklara gärna varför jag har fel, och vilken annan elbil som är näst bäst på marknaden. ;-)
KIA EV6 kanske? Delar samma platta med ioniqen men har lite annat prisläge? Utseendet är en smaksak :)

Eller en MG Marvel R?

Lösningar och inte fusk.
Det är lite spännande att biltillverkarna kämpade med att få ner skatten på effektstarka bilar för att få dem säljbara. Sedan så kom hybridlösningen och det gick att vräka på med effekt och ökad bränsleförbrukning och samtidigt få den lägsta vägskatten någonsin.
Skevt!

Det är lite spännande att biltillverkarna kämpade med att få ner skatten på effektstarka bilar för att få dem säljbara. Sedan så kom hybridlösningen och det gick att vräka på med effekt och ökad bränsleförbrukning och samtidigt få den lägsta vägskatten någonsin.
Skevt!
Jo. Och att det godtogs politiskt är ju tveksamt... man ville ju värna Svenska jobb så ändrade reglerna för att skydda Svenska Volvo... joråsåatt....

De bygger bilar som inte fungerar som hybrider i verkligheten och ägnar sig åt politisk påverkan för att få politikerna att ändra reglerna så att de räknas som "miljöbilar" trots att de förbrukningsmässigt är som 20 år äldre fordon.

De bygger bilar som inte fungerar som hybrider i verkligheten och ägnar sig åt politisk påverkan för att få politikerna att ändra reglerna så att de räknas som "miljöbilar" trots att de förbrukningsmässigt är som 20 år äldre fordon.

Jag tror du tittar på den bilen från fel håll. Du räknar upp saker den lyckats perfekt med, inte misslyckats.

Tycker du att Norge har annat klimat än Sverige?
Nä. Har du data fr Norge för ett antal olika elbilsmodeller fr ett antal olika tillverkare? Bilarna bör vara äldre än 10 år och gått 20-30k mil. Det behövs väl några tusen datapunkter per bilmodell. Har du det så kan man ju titta på det istället för att vänta på att liknande data fr Sverige blir tillgängligt om 7-8 år tidigast.

Inte bestämt mig om box än, easee verkar studsat upp lite i pris?
Kan inte använda medföljande 1-fasare så börjar bli aktuellt att bestämma sig.

Hur nöjd kan man bli med en sådan tråkig sak, men är nån missnöjd med någon modell?

Borde inte ett svalt klimat snarare vara bättre för batteriets livslängd? (Jag fattar att ett kallt batteri presterar sämre en ett varmt vid användning, allt annat lika)

Största delen av bilens liv är ju "förvaring" och då är väl värme mer skadligt än kyla eller?

/Johan

Hur nöjd kan man bli med en sådan tråkig sak, men är nån missnöjd med någon modell?

Ingen aning men har precis beställt en. Verkar få bra i test och gillar Tibberkopplingen. Dock rörigt med olika installatören om vad som ingår - antal håltagningar, meter kabel, samt nya eller befintliga säkringar. Dessutom stor skillnad i extraarbeten. Blev nästan ett blunda och peka-val. Men själva laddaren känns trygg. Glöm inte att beställa tillbehör i samma veva för 50% avdrag - tyvärr även här stor skillnad mellan leverantörer…

Här har jag en utmaning för dig. Visa mig en enda studie som pekar ”åt det andra hållet” som inte är direkt felaktig och räknar med att bensinen/dieseln hamnar på macken magiskt utan utsläpp.
Gäller det miljöpåverkan så beror det på vad man anser är värst.

Nej, precis det jag säger, den data som det hänvisas till är till stor del fr länder med helt annat klimat än Sverige.

Du gör misstaget att tro att det skulle vara kallt klimat som är ett problem. Det är tvärtom mycket värre med värme. Det är vad erfarenheten från de senaste dryga 10 åren visat iaf. Nissan Leaf som är en av världens mest sålda elbilar började säljas och levereras 2010.

Du gör misstaget att tro att det skulle vara kallt klimat som är ett problem. Det är tvärtom mycket värre med värme. Det är vad erfarenheten från de senaste dryga 10 åren visat iaf. Nissan Leaf som är en av världens mest sålda elbilar började säljas och levereras 2010.
Och du/ni gör misstaget att tro att bara för att enstaka elbilsmodeller funnits i ca 10 år så kan man säga nåt om elbilars livslängd generellt. Det är bilarna äldre än 10 år som är intressanta, för det är vad som händer mellan 10 och 20 år som avgör livslängden. Det behövs flera modeller och märken, som ägs/körs av ”vanligt folk” (inte enbart entusiaster), stora antal bilar per modell, och helst körda under svenska förhållanden, för att kunna säga något om livslängden i Sverige.

Ingen aning men har precis beställt en. Verkar få bra i test och gillar Tibberkopplingen. Dock rörigt med olika installatören om vad som ingår - antal håltagningar, meter kabel, samt nya eller befintliga säkringar. Dessutom stor skillnad i extraarbeten. Blev nästan ett blunda och peka-val. Men själva laddaren känns trygg. Glöm inte att beställa tillbehör i samma veva för 50% avdrag - tyvärr även här stor skillnad mellan leverantörer…

Gör allt arbete själv och använder inte tibber. Återkoppla gärna när den är på plats.
Frågan är om man behöver smarta effektbegränsaren eller om det inte räcker att bara ställa ner effekten i boxen, om det går att göra det.

Easee är storsäljare. Köp med pulse eller watty.

Gör allt arbete själv och använder inte tibber. Återkoppla gärna när den är på plats.
Frågan är om man behöver smarta effektbegränsaren eller om det inte räcker att bara ställa ner effekten i boxen, om det går att göra det.

Laddar du på natten är det väl inget problem antar jag? Vi har 20A huvudsäkring och skjuter den ibland om tvättmaskin går och vi lagar mat samtidigt som bilen laddas.

Det finns iaf på GTE två knappar vid laddhålet en för timer och en för att ladda direkt. Jag har min timer på att den ska vara laddad till 0600 och då blir det aldrig något problem. Jag satte upp ett cee uttag, och sparar laddaren tills det är dags för riktig elbil då lär det vara aktuellt med balansering.

Easee är storsäljare. Köp med pulse eller watty.

Har inte wifi där boxen hamnar och gräva ner 100 meter slang för nätverkskabel lockar inte heller. Eller ta mig genom hela huset och tre stenväggar och sen gräva ner 30 meter slang ?.

Laddar du på natten är det väl inget problem antar jag? Vi har 20A huvudsäkring och skjuter den ibland om tvättmaskin går och vi lagar mat samtidigt som bilen laddas.

Det finns iaf på GTE två knappar vid laddhålet en för timer och en för att ladda direkt. Jag har min timer på att den ska vara laddad till 0600 och då blir det aldrig något problem. Jag satte upp ett cee uttag, och sparar laddaren tills det är dags för riktig elbil då lär det vara aktuellt med balansering.

Jo tyvärr, jag tänkte att det inte skulle behövas till detta lilla batteri. Ska försöka bli klok på om jag kan sänka effekten, gör ju inget det tar tio timmar när den står hemma.

Har alus till slutstolpe i hagen, säkringslåda, 50m 16kvadrat till fasadskåp. Huvudcentral på andra sidan vägg. 60 meter 6kvadrat i krypgrund till undercentral på andra sidan huset, ytterligare 50meter 6kvadrat fingerkopplad därifrån ner i grunden och ut i marken till stallet till en undercentral som sedan matar ut till uttag vid parkeringen där jag kan ladda.
Du har satt CEE? Vad kör man för kabel då? Med lite tur hade det räckt att få det på tre faser i alla fall.

Lättare att gräva en parkeringsplats på andra sidan, om inte bäcken hade gått där ?

Mycket jobb för väldigt lite ström.

Senast ändrad:
Har inte wifi där boxen hamnar och gräva ner 100 meter slang för nätverkskabel lockar inte heller. Eller ta mig genom hela huset och tre stenväggar och sen gräva ner 30 meter slang ?.

Jo tyvärr, jag tänkte att det inte skulle behövas till detta lilla batteri. Ska försöka bli klok på om jag kan sänka effekten, gör ju inget det tar tio timmar när den står hemma.

Har alus till slutstolpe i hagen, säkringslåda med 35A diazed, 50m 16kvadrat till fasadskåp. Huvudcentral på andra sidan vägg. 60 meter 6kvadrat i krypgrund till undercentral på andra sidan huset, ytterligare 50meter 6kvadrat fingerkopplad därifrån ner i grunden och ut i marken till stallet till en undercentral som sedan matar ut till uttag vid parkeringen där jag kan ladda.
Du har satt CEE? Vad kör man för kabel då? Med lite tur hade det räckt att få det på tre faser i alla fall.

Lättare att gräva en parkeringsplats på andra sidan, om inte bäcken hade gått där ?

Mycket jobb för väldigt lite ström.
Du kan ändra laddeffekten till "min" i appen då tar det ca 10h att ladda och går bra i ett vanligt schuko. Rent effektmässigt hamnar du väl på motsvarande motor/kupevärmare.

Jag har ett sånt garouttag med både 16a handske och 220 stickkontakt, jag laddar med den medföljande laddaren.

Så här ser det ut på VW, det går också att göra i bilen.

Bilagor

• B6391993-67DA-4D46-8037-3E3204EC0D59.png
    B6391993-67DA-4D46-8037-3E3204EC0D59.png
    28.6 KB · Besök: 41
Du kan ändra laddeffekten till "min" i appen då tar det ca 10h att ladda och går bra i ett vanligt schuko. Rent effektmässigt hamnar du väl på motsvarande motor/kupevärmare.

Jag har ett sånt garouttag med både 16a handske och 220 stickkontakt, jag laddar med den medföljande laddaren.

Har inte fått igång appen än men det där borde ju lösa det, tack. Får väl ändra det hela tiden iof, annars får man ju jobba över varje dag :)

Har inte fått igång appen än men det där borde ju lösa det, tack. Får väl ändra det hela tiden iof, annars får man ju jobba över varje dag :)
Haha ja det går ju inte! Sen om du som jag är mycket ute på site där det för det mesta finns tillgång till 16a så har iaf jag en adapter liggande i bilen så jag kan ladda.

Alla som har riktig elbil i vår bransch har en 11kW laddare som går direkt på 16a uttaget och laddar upp dem på våra siter. Finns ju inte så många laddstolpar där vi verkar ?

Varför behöver man en box alls hemma om man är nöjd med att ladda på 10h? Är det bättre för bilen? Jag har varken hage eller bäck men 3 fas i garaget.

Varför behöver man en box alls hemma om man är nöjd med att ladda på 10h? Är det bättre för bilen? Jag har varken hage eller bäck men 3 fas i garaget.

Det var för att reglera uttaget, idag går det inte att ladda alls. På max i alla fall.

Hittade en manager, typiskt man inte kan välja Max/reducerad vid de olika tillfällena. Kommer ju glömma det direkt. :)

Det var för att reglera uttaget, idag går det inte att ladda alls. På max i alla fall.

Hittade en manager, typiskt man inte kan välja Max/reducerad vid de olika tillfällena. Kommer ju glömma det direkt. :)
Du får ha en stående påminnelse i mobilen, efter några veckor kanske du börjar komma ihåg ?

En anledning är att hålla ned sitt effektuttag till ett minimum. Det är bra för konsumenten, elnätet och samhället. Jag kör utan box men med friska separata grupper och låg ström tills vidare. Funkar utmärkt för min del som sällan åker oplanerat och har mer än en bil i hushållet.

En anledning är att hålla ned sitt effektuttag till ett minimum. Det är bra för konsumenten, elnätet och samhället. Jag kör utan box men med friska separata grupper och låg ström tills vidare. Funkar utmärkt för min del som sällan åker oplanerat och har mer än en bil i hushållet.
Som tillägg kan jag nämna att det bär mig kraftigt emot att få bidrag på en laddbox jag har råd med men knappt behöver. Bidraget gör mer nytta hos någon som har svårt att få upp en box alls för att öht kunna ladda.

Och du/ni gör misstaget att tro att bara för att enstaka elbilsmodeller funnits i ca 10 år så kan man säga nåt om elbilars livslängd generellt. Det är bilarna äldre än 10 år som är intressanta, för det är vad som händer mellan 10 och 20 år som avgör livslängden. Det behövs flera modeller och märken, som ägs/körs av ”vanligt folk” (inte enbart entusiaster), stora antal bilar per modell, och helst körda under svenska förhållanden, för att kunna säga något om livslängden i Sverige.
Du har en poäng och jag har bara sett data på Tesla (Leaf har inte ett vätskekylt batteri). Men som nämnt tidigare, svenskt klimat är snarare bra för batteriet. Men du missar också elefanten i rummet. Du var ju så säker att man behövde byta batteri runt 15000 mil, eller hur? Du tror inte att det skulle bli krigsrubriker om det vore så? Ni kan inte heller räkna på snittkörningen/år på hela vagnparken. De flesta elbilarna har gått ut som tjänstebilar och dessa tenderar köras mycket längre under sina första tre år. Till skillnad mot alla tusentals hobbybilar etc som kanske rullar nån hundring per år max.

Nu började väl hela diskussionen med att nån ansåg att IVL:s antagande om 15000 mils livslängd var totalt felaktigt.
Den fakta som går att hitta om Sverige är att medellivslängden på en bil är 17 år, och att en bil i snitt körs 1100 mil per år. Det ger 18700 mil, antagandet om 15000 mil är alltså inte helt galet.
Och självklart är det medelvärden man måste räkna på i en miljöanalys, och samma livslängd om jämförelser skall göras. Sedan att representanter för bilindustrin vill annat får väl ses som vad det är.

Det blir också vanligare med effektdebitering. I exemplet nedan (första träff i Google för mig) har Malung "fri tid" på kvällar och nätter. Jag har dock läst om något ställe som INTE har fri tid, kunden fick alltså hög taxa pga hög effekt nattetid.

Det gäller alltså nätavgiften

Effektdebiteringen bygger på att varje timmes förbrukning registreras och du betalar för ett medeltal av de 5 högsta timvärdena per kalendermånad. För att beräknas måste de 5 högsta värdena infalla mellan klockan 07.00-19.00. Det innebär att mellan klockan 19.00-07.00 är det så kallad fri tid. Timvärden kommer att beräknas veckans alla dagar, men det kan endast bli ett timvärde/dygn.

Notera att de behåller befintligt batteri! Håller det i en fransk bil finns det förutsättningar. En herre körde väl sin Tesla 100000 mil på samma batteri. Så det må finnas vissa invändningar mot elbilar generellt men batteriet ska man nog inte oroa sig för. Dvs är Renaults affärsmodell med batterihyra vansinnig (och dyr).

Bilagor

• C4984585-3B4C-47A3-8189-C5AF3163CC5A.png
    C4984585-3B4C-47A3-8189-C5AF3163CC5A.png
    365.6 KB · Besök: 72
  • 43564C04-E948-45F4-B650-98E278EA3945.png
    43564C04-E948-45F4-B650-98E278EA3945.png
    353.9 KB · Besök: 65
Senast ändrad:
Det blir också vanligare med effektdebitering. I exemplet nedan (första träff i Google för mig) har Malung "fri tid" på kvällar och nätter. Jag har dock läst om något ställe som INTE har fri tid, kunden fick alltså hög taxa pga hög effekt nattetid.

Det gäller alltså nätavgiften

Jag avsåg detta med att ange "konsumenten". Men detta är ju ett helt kapitel för sig.

Utsläpp av tungmetall, barnarbete, avfall med mera.
Här vore det snyggt med en liten uppställning där du visar på varför fossilt inte har motsvarande påverkan. Den första gäller även för oljeindustrin, den andra är troligen värre inom olja plus samma gruvor eller värre och oljerelaterade krig, den sista kan man fundera över om avfall i en hög eller osynligt utspritt överallt är värst.

Problemet är att det verkar passa agendan att låta både bilindustrin och svennebanan påstå att el är rent. Det står till och med co2 = 0 på en del bilar.

Edit. Min hang Up är motviljan att nöja sig med sanningen. El är bra och kanske är kärnkraft också bra.

Problemet är att det verkar passa agendan att låta både bilindustrin och svennebanan påstå att el är rent. Det står till och med co2 = 0 på en del bilar.

Edit. Min hang Up är motviljan att nöja sig med sanningen. El är bra och kanske är kärnkraft också bra.
Det mesta är bättre än kol. Minska det och ersätt med annat efter hand. Forska på kärnkraft medan man kör slut på det vi har. En återvinnande form av kärnkraft med minskat avfall och låg möjlighet att göra vapen av det är en bra väg om möjligt.

Det mesta är bättre än kol. Minska det och ersätt med annat efter hand. Forska på kärnkraft medan man kör slut på det vi har. En återvinnande form av kärnkraft med minskat avfall och låg möjlighet att göra vapen av det är en bra väg om möjligt.
Ja, jag tror det är det vi måste hoppas på. Tyvärr förbjöd vi forskning på området i många år och sen förstörde japanen allt 2011. Tysken ska väl nu lösa det med solceller och kärlek....och då blir det väl kol tyvärr.

Ja, jag tror det är det vi måste hoppas på. Tyvärr förbjöd vi forskning på området i många år och sen förstörde japanen allt 2011. Tysken ska väl nu lösa det med solceller och kärlek....och då blir det väl kol tyvärr.
Jag tror inte att el är helt rent. Min huvudsakliga anledning att använda det globalt är att man kan få saker gjort med lägre energiförbrukning och låga lokala utsläpp. Det är även lättare att rena stationärt än mobilt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp