Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
En kompis gör. Den byts ut mot en Ioniq 5 om en månad.Är inte den här tråden snubblande nära politik-träsket nu?
OnT - Är det någon som kör Kia E-Niro?
Provsatt i helgen. Inget som är ett alternativ till en Tesla.Är inte den här tråden snubblande nära politik-träsket nu?
OnT - Är det någon som kör Kia E-Niro?
Nja, det är nog du som får läsa dem en gång till och hoppas på bättre lycka då.Läs dina egna inlägg igen kanske. Du ville ha det till batteribyte vid 15k.
För att dom inte gillar Kian? Eller för att det är dags att byta och Ioniq 5 passar bättre nu?En kompis gör. Den byts ut mot en Ioniq 5 om en månad.
Hade Tesla varit ekonomiskt försvarbart för mig så hade jag nog inte frågat om en E-Niro ;)Provsatt i helgen. Inget som är ett alternativ till en Tesla.
Fanns ingen ioniq 5 på plats när jag var förbi där
Han är nöjd med Kian men vill ha nytt.För att dom inte gillar Kian? Eller för att det är dags att byta och Ioniq 5 passar bättre nu?
Ioniq 5 och Enyaq har varit med i tanken men E-Niro är ändå en hel del billigare och skulle nog räcka åt vår familj de närmsta 3 åren åtminstone
Hade Tesla varit ekonomiskt försvarbart för mig så hade jag nog inte frågat om en E-Niro ;)
Nej, nu kollade jag inte så noga på Niro men många andra ligger ju inte SÅ långt ifrån den billigaste Tesla. Sen har jag väldigt svårt för de höga små SUVarna eller vad det heter. Ska ända kolla på ioniqFör att dom inte gillar Kian? Eller för att det är dags att byta och Ioniq 5 passar bättre nu?
Ioniq 5 och Enyaq har varit med i tanken men E-Niro är ändå en hel del billigare och skulle nog räcka åt vår familj de närmsta 3 åren åtminstone
Hade Tesla varit ekonomiskt försvarbart för mig så hade jag nog inte frågat om en E-Niro ;)
Nä så är det ju. Nu är jag inte ute efter nåt mer än att det ska vara ett färdmedel så komfort och kvalitetskänska behöver inte vara på topp. (Bilar står ju mest stilla ändå)Han är nöjd med Kian men vill ha nytt.
Kian är en vettig elbil men man får inte mycket bil för pengarna.
Det är det som fått mig att titta åt andra hållet. Tesla mfl skulle, åtminstone för min del, innebära ett dyrare bilägande men där en mindre andel, jämfört med nuvarande bil, går till drivmedel.Nej, nu kollade jag inte så noga på Niro men många andra ligger ju inte SÅ långt ifrån den billigaste Tesla. Sen har jag väldigt svårt för de höga små SUVarna eller vad det heter. Ska ända kolla på ioniq
Vadå "inte hinner"? Hade vi verkligen velat skulle vi ha nya reaktorer inom 5 år. 5 hela nya kraftverk inom 15, det tog 6 år från byggstart till att R1 leverade ström.Problemet med 70-talets miljörörelse var att de inte kunde teknik. De som kunde teknik höll på med annat....
Delvis finns tendenserna kvar, men det är sak samma med blame-game nu. Vi är där vi är och får gräva där vi står. Det hade nog varit klokt att börja bygga några nya reaktorer 1994, men nu gjorde vi inte det och nu hinner vi inte.
Jag har långa perioder när jag ligger på 70%+ el på min V60 T8, så det beror ju på hur man kör. Hela vintern för mig i princip, eftersom jag då bara kör till och från jobbet (som har laddplats) och till affären (15 km bort, så jag tar bilen ?). Långresor ändrar ju snittet såklart, men fusk är väl att ta i.De bygger bilar som inte fungerar som hybrider i verkligheten och ägnar sig åt politisk påverkan för att få politikerna att ändra reglerna så att de räknas som "miljöbilar" trots att de förbrukningsmässigt är som 20 år äldre fordon.
Du har rätt jag kan egentligen inte förklara det. Utom att jag fick känslan att ioniq 5 är lite next gen medan Niro inte är det. Någon annan kan säkert bekräfta det och berätta om det spelar någon roll.Nä så är det ju. Nu är jag inte ute efter nåt mer än att det ska vara ett färdmedel så komfort och kvalitetskänska behöver inte vara på topp. (Bilar står ju mest stilla ändå)
Det är det som fått mig att titta åt andra hållet. Tesla mfl skulle, åtminstone för min del, innebära ett dyrare bilägande men där en mindre andel, jämfört med nuvarande bil, går till drivmedel.
Med t ex E-Niro så skulle jag få ett bilägande som totalt sett är ca 1500kr per månad billigare (och massa kapital slipper vara bundet i bilen jag äger nu)
Och det lockar mer just nu än att köra den "bästa" elbilen.
Med det sagt så var det just Ionicen som fick mig att på allvar fundera på elbil :) Kanske nästa gång
För att dom inte gillar Kian? Eller för att det är dags att byta och Ioniq 5 passar bättre nu?
Skall du inte köra så mycket, då kanske det är bättre att köpa en enkel bil med förbränningsmotor. Betydligt billigare och någon som kör väldigt mycket bil kan då kanske köpa elbilen som du har ögonen på?Nä så är det ju. Nu är jag inte ute efter nåt mer än att det ska vara ett färdmedel så komfort och kvalitetskänska behöver inte vara på topp. (Bilar står ju mest stilla ändå)
Det är det som fått mig att titta åt andra hållet. Tesla mfl skulle, åtminstone för min del, innebära ett dyrare bilägande men där en mindre andel, jämfört med nuvarande bil, går till drivmedel.
Med t ex E-Niro så skulle jag få ett bilägande som totalt sett är ca 1500kr per månad billigare (och massa kapital slipper vara bundet i bilen jag äger nu)
Och det lockar mer just nu än att köra den "bästa" elbilen.
Med det sagt så var det just Ionicen som fick mig att på allvar fundera på elbil :) Kanske nästa gång
Ok, det här var inte diskussionen jag eftersökte men låt oss ta ditt tips och fördjupa oss i lite.Skall du inte köra så mycket, då kanske det är bättre att köpa en enkel bil med förbränningsmotor. Betydligt billigare och någon som kör väldigt mycket bil kan då kanske köpa elbilen som du har ögonen på?
Om man ser till räckvidden så är det en vettig elbil tycker jag. Sedan så får man vara beredd på att man får en asiatisk plastraket för pengarna med en tråkig plastkänsla i hela bilen, ganska så mycket vägljud (speciellt bakifrån) och ruskigt tråkiga säten. Har åkt/kört den bilen kanske 80 mil och tänkte mest att man inte får mycket bil för pengarna.Men det var som sagt inte det jag frågade om ;)
Undrade mest om någon hade erfarenhet av just E-Niro, framförallt om det i så fall var det värsta skit dom använt och varför.
1500 mil gränsar till mycket (även om det inte är ovanligt med bilar som går 3000), snittet i Se är just över 1000 mil/bil, så weldions råd är bra men gäller inte dig helt enkelt (tror inte dina årsmil var kända tidigare). Rätt många har bil och kör under 1000 på ett år, jag tex, och då är inte elbil en vettig investering.Ok, det här var inte diskussionen jag eftersökte men låt oss ta ditt tips och fördjupa oss i lite.
Förutsättningen är:
Ny bil, för att budgeten tillåter det och för att jag vill lägga så lite tid som möjligt på bilen utöver körandet.
Leasing, för att kapitalet gör sig bättre på börsen än fastlåst i en bil
Om vi då jämför en E-Niro med t ex en Ford Focus så får vi fram detta
E-Niro 3350kr/mån
Ford Focus 2345kr/månad
Kör ca 1500 mil per år
Focusen drar ca 0.6
1500*0.6*17=16065, alltså ca 1340kr/månad
Kian drar typ 3kr/mil (?) Om jag fattat det rätt, alltså ca 345kr/månad
Focus=3685kr/mån
E-Niro=3725kr/mån
Så ditt tips är att för 40kr besparing per månad så ska jag hellre bränna 1000l bensin om året?
Såg detta som ett utmärkt tillfälle att sluta elda bensin (plus en del andra fördelar jag tycker elbilar har)
Ber om ursäkt på förhand om jämförelsen E-Niro vs Focus haltar lite, orkade inte leta upp en bil som stämde rakt av med måtten på Kian
Men det var som sagt inte det jag frågade om ;)
Undrade mest om någon hade erfarenhet av just E-Niro, framförallt om det i så fall var det värsta skit dom använt och varför.
Ok, det här var inte diskussionen jag eftersökte men låt oss ta ditt tips och fördjupa oss i lite.
Förutsättningen är:
Ny bil, för att budgeten tillåter det och för att jag vill lägga så lite tid som möjligt på bilen utöver körandet.
Leasing, för att kapitalet gör sig bättre på börsen än fastlåst i en bil
Om vi då jämför en E-Niro med t ex en Ford Focus så får vi fram detta
E-Niro 3350kr/mån
Ford Focus 2345kr/månad
Kör ca 1500 mil per år
Focusen drar ca 0.6
1500*0.6*17=16065, alltså ca 1340kr/månad
Kian drar typ 3kr/mil (?) Om jag fattat det rätt, alltså ca 345kr/månad
Focus=3685kr/mån
E-Niro=3725kr/mån
Så ditt tips är att för 40kr besparing per månad så ska jag hellre bränna 1000l bensin om året?
Såg detta som ett utmärkt tillfälle att sluta elda bensin (plus en del andra fördelar jag tycker elbilar har)
Ber om ursäkt på förhand om jämförelsen E-Niro vs Focus haltar lite, orkade inte leta upp en bil som stämde rakt av med måtten på Kian
Men det var som sagt inte det jag frågade om ;)
Inte mycket bil för pengarna som sagt.Vad räknar ni med för pris för Kia? Jag ser från 487 900 - och det är därför jag säger att det är för nära Tesla. Det är klart det är mycket pengar upp men också en helt annat produkt.
För detta pris saknas dessutom parkeringssensor fram(!) och Lane Follow-Assistans.
Ska man gå upp en nivå så landar vi på 527.700,00 vilket känns absurt om jag ska vara ärlig
Vad räknar ni med för pris för Kia? Jag ser från 487 900 - och det är därför jag säger att det är för nära Tesla. Det är klart det är mycket pengar upp men också en helt annat produkt.
För detta pris saknas dessutom parkeringssensor fram(!) och Lane Follow-Assistans.
Ska man gå upp en nivå så landar vi på 527.700,00 vilket känns absurt om jag ska vara ärlig
Tur är väl det att leasingpriset hålls nere. Finns det i alla fall en sportslig chans att räkna hem en elbil för folk med normal mängd mil per år.Säger väl en del om hur de ser på andrahandsvärdet för fossiler. Sen räknar många med miljöbonusen i sina leasingerbjudanden. Uteblir den får man i flera fall en väldigt mycket högre månadskostnad.
Vi kör bara 1500-1800 mil och där var det inga problem att räkna hem.Tur är väl det att leasingpriset hålls nere. Finns det i alla fall en sportslig chans att räkna hem en elbil för folk med normal mängd mil per år.
När jag var ung åkte jag gärna tex halvny BMW-touring (är ju från en by) och liknande. Att höra en trött dieselmotor varva i kulissen samtidigt som den försöker synka sig med en tomatlåda är knappast lockande längre när man levt utan det.Vad är det som är ”knäpptyst” med elbil? Jag mötte en ID3 när jag var ute med hunden i helgen, och den slamrade precis lika mycket som den XC60 jag mötte strax efteråt. Det är ju chassi och däckbuller som dominerar ljudbilden. Är man van billigare bilar med taskig ljudisolering kan jag möjligtvis förstå att man kan tycka en elbil är tystare invändigt.
Pratade med en säljare om iD4 och enligt honom så tar VW själva risken med eventuellt utebliven miljöbonus. Så leasing avgiften skulle vara samma oavsett.Säger väl en del om hur de ser på andrahandsvärdet för fossiler. Sen räknar många med miljöbonusen i sina leasingerbjudanden. Uteblir den får man i flera fall en väldigt mycket högre månadskostnad.
Klart det är för bra för att vara sant, säljaren ljög så klart. Läs fotnötterna:Pratade med en säljare om iD4 och enligt honom så tar VW själva risken med eventuellt utebliven miljöbonus. Så leasing avgiften skulle vara samma oavsett.
Tycker det låter lite för bra för att vara sant
Pratade med en säljare om iD4 och enligt honom så tar VW själva risken med eventuellt utebliven miljöbonus. Så leasing avgiften skulle vara samma oavsett.
Tycker det låter lite för bra för att vara sant
Nej, men jag tror det där gått några varv i tråden...MG ägs av kinesiska staten, vill man stödja sådant?
Det behöver uppenbarligen gå några varv till. Finns ingen anledning att stödja diktaturer mer än nödvändigt.Nej, men jag tror det där gått några varv i tråden...
Samt att det blinkar kinesisk kommunikationsutrustning i hela fibernätet i Sverige.Det är nog svårt att köpa elbil (och mycket annat) om man inte vill stödja kinesiska staten. T.ex. ägs flera vindkraftparker i Sverige av bolag som kontrolleras av kinesiska staten.
Det behöver uppenbarligen gå några varv till. Finns ingen anledning att stödja diktaturer mer än nödvändigt.
Volvo?!
Volvo är ju tyvärr lite kalle-bakom vad gäller elbilar. Hoppas dom kommer ifatt snart. Fick man inte två MG för en xc40 elbil tex?Tänkte mest på ägandet. Men för all del. Byggandet också. Blir rätt svårt att avhålla sig helt men man kan ju så klart göra sitt bästa om man upplever det som lovvärt.
Finns väl inget som säger att det ska vara likhetstecken mellan byggkvalitet och statsskick?Lustiga med Tesla är att bilarna från Kina verkar vara bättre byggda.