[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
En kompis gör. Den byts ut mot en Ioniq 5 om en månad.
För att dom inte gillar Kian? Eller för att det är dags att byta och Ioniq 5 passar bättre nu?
Ioniq 5 och Enyaq har varit med i tanken men E-Niro är ändå en hel del billigare och skulle nog räcka åt vår familj de närmsta 3 åren åtminstone

Provsatt i helgen. Inget som är ett alternativ till en Tesla.
Fanns ingen ioniq 5 på plats när jag var förbi där
Hade Tesla varit ekonomiskt försvarbart för mig så hade jag nog inte frågat om en E-Niro ;)

För att dom inte gillar Kian? Eller för att det är dags att byta och Ioniq 5 passar bättre nu?
Ioniq 5 och Enyaq har varit med i tanken men E-Niro är ändå en hel del billigare och skulle nog räcka åt vår familj de närmsta 3 åren åtminstone

Hade Tesla varit ekonomiskt försvarbart för mig så hade jag nog inte frågat om en E-Niro ;)
Han är nöjd med Kian men vill ha nytt.
Kian är en vettig elbil men man får inte mycket bil för pengarna.

Nej, nu kollade jag inte så noga på Niro men många andra ligger ju inte SÅ långt ifrån den billigaste Tesla. Sen har jag väldigt svårt för de höga små SUVarna eller vad det heter. Ska ända kolla på ioniq

Han är nöjd med Kian men vill ha nytt.
Kian är en vettig elbil men man får inte mycket bil för pengarna.
Nä så är det ju. Nu är jag inte ute efter nåt mer än att det ska vara ett färdmedel så komfort och kvalitetskänska behöver inte vara på topp. (Bilar står ju mest stilla ändå)

Nej, nu kollade jag inte så noga på Niro men många andra ligger ju inte SÅ långt ifrån den billigaste Tesla. Sen har jag väldigt svårt för de höga små SUVarna eller vad det heter. Ska ända kolla på ioniq
Det är det som fått mig att titta åt andra hållet. Tesla mfl skulle, åtminstone för min del, innebära ett dyrare bilägande men där en mindre andel, jämfört med nuvarande bil, går till drivmedel.
Med t ex E-Niro så skulle jag få ett bilägande som totalt sett är ca 1500kr per månad billigare (och massa kapital slipper vara bundet i bilen jag äger nu)
Och det lockar mer just nu än att köra den "bästa" elbilen.

Med det sagt så var det just Ionicen som fick mig att på allvar fundera på elbil :) Kanske nästa gång

Problemet med 70-talets miljörörelse var att de inte kunde teknik. De som kunde teknik höll på med annat....

Delvis finns tendenserna kvar, men det är sak samma med blame-game nu. Vi är där vi är och får gräva där vi står. Det hade nog varit klokt att börja bygga några nya reaktorer 1994, men nu gjorde vi inte det och nu hinner vi inte.
Vadå "inte hinner"? Hade vi verkligen velat skulle vi ha nya reaktorer inom 5 år. 5 hela nya kraftverk inom 15, det tog 6 år från byggstart till att R1 leverade ström.
Hur snäv är din tidsplan för apokalypsen egentligen? Och om vi inte har 5-10 år så är det väl ingen ide att göra något av det du förespråkar heller?

Det är sådana som du som leker något konstigt blame game genom att låtsas att den enkla och tillgängliga lösningen är omöjlig. Att sätta upp vindsnurror på halva Sveriges area och införa elransonering går tydligen på en handvändning men att göra om något vi gjorde på 60-70-talen fast liite effektivare den här gången är tydligen helt omöjligt.

Logiken haltar.

De bygger bilar som inte fungerar som hybrider i verkligheten och ägnar sig åt politisk påverkan för att få politikerna att ändra reglerna så att de räknas som "miljöbilar" trots att de förbrukningsmässigt är som 20 år äldre fordon.
Jag har långa perioder när jag ligger på 70%+ el på min V60 T8, så det beror ju på hur man kör. Hela vintern för mig i princip, eftersom jag då bara kör till och från jobbet (som har laddplats) och till affären (15 km bort, så jag tar bilen ?). Långresor ändrar ju snittet såklart, men fusk är väl att ta i.

Nä så är det ju. Nu är jag inte ute efter nåt mer än att det ska vara ett färdmedel så komfort och kvalitetskänska behöver inte vara på topp. (Bilar står ju mest stilla ändå)

Det är det som fått mig att titta åt andra hållet. Tesla mfl skulle, åtminstone för min del, innebära ett dyrare bilägande men där en mindre andel, jämfört med nuvarande bil, går till drivmedel.
Med t ex E-Niro så skulle jag få ett bilägande som totalt sett är ca 1500kr per månad billigare (och massa kapital slipper vara bundet i bilen jag äger nu)

Med det sagt så var det just Ionicen som fick mig att på allvar fundera på elbil :) Kanske nästa gång
Du har rätt jag kan egentligen inte förklara det. Utom att jag fick känslan att ioniq 5 är lite next gen medan Niro inte är det. Någon annan kan säkert bekräfta det och berätta om det spelar någon roll.

Jag kör kusinen Hyundai Kona, vad det nu säger i sammanhanget.
Jag tycker det är en bra bil. Den är lite daterad på mjukvarusidan. Jag har dock inte koll på hur den står sig prismässigt idag. När jag köpte den (personalbil) tyckte jag att det var mycket elbil för pengarna. Men det är ju egentligen en ganska billig bil i grunden i fossilvarianten.

Skall du inte köra så mycket, då kanske det är bättre att köpa en enkel bil med förbränningsmotor. Betydligt billigare och någon som kör väldigt mycket bil kan då kanske köpa elbilen som du har ögonen på?

Skall du inte köra så mycket, då kanske det är bättre att köpa en enkel bil med förbränningsmotor. Betydligt billigare och någon som kör väldigt mycket bil kan då kanske köpa elbilen som du har ögonen på?
Ok, det här var inte diskussionen jag eftersökte men låt oss ta ditt tips och fördjupa oss i lite.
Förutsättningen är:
Ny bil, för att budgeten tillåter det och för att jag vill lägga så lite tid som möjligt på bilen utöver körandet.
Leasing, för att kapitalet gör sig bättre på börsen än fastlåst i en bil

Om vi då jämför en E-Niro med t ex en Ford Focus så får vi fram detta

E-Niro 3350kr/mån
Ford Focus 2345kr/månad
Kör ca 1500 mil per år
Focusen drar ca 0.6
1500*0.6*17=16065, alltså ca 1340kr/månad
Kian drar typ 3kr/mil (?) Om jag fattat det rätt, alltså ca 345kr/månad
Focus=3685kr/mån
E-Niro=3725kr/mån

Så ditt tips är att för 40kr besparing per månad så ska jag hellre bränna 1000l bensin om året?
Såg detta som ett utmärkt tillfälle att sluta elda bensin (plus en del andra fördelar jag tycker elbilar har)

Ber om ursäkt på förhand om jämförelsen E-Niro vs Focus haltar lite, orkade inte leta upp en bil som stämde rakt av med måtten på Kian

Men det var som sagt inte det jag frågade om ;)
Undrade mest om någon hade erfarenhet av just E-Niro, framförallt om det i så fall var det värsta skit dom använt och varför.

Senast ändrad:
Undrade mest om någon hade erfarenhet av just E-Niro, framförallt om det i så fall var det värsta skit dom använt och varför.
Om man ser till räckvidden så är det en vettig elbil tycker jag. Sedan så får man vara beredd på att man får en asiatisk plastraket för pengarna med en tråkig plastkänsla i hela bilen, ganska så mycket vägljud (speciellt bakifrån) och ruskigt tråkiga säten. Har åkt/kört den bilen kanske 80 mil och tänkte mest att man inte får mycket bil för pengarna.
Har man dåligt med laddmöjligheter och klarar sig ganska så länge på cirka 40 mil laddning, då är det säkert ett alternativ. För långresor (trots den långa räckvidden) så skulle jag valt något annat pga dålig komfort.

Ok, det här var inte diskussionen jag eftersökte men låt oss ta ditt tips och fördjupa oss i lite.
Förutsättningen är:
Ny bil, för att budgeten tillåter det och för att jag vill lägga så lite tid som möjligt på bilen utöver körandet.

E-Niro 3350kr/mån
Ford Focus 2345kr/månad
Kör ca 1500 mil per år
Focusen drar ca 0.6
Focus=3685kr/mån
E-Niro=3725kr/mån

Så ditt tips är att för 40kr besparing per månad så ska jag hellre bränna 1000l bensin om året?
Såg detta som ett utmärkt tillfälle att sluta elda bensin (plus en del andra fördelar jag tycker elbilar har)

Ber om ursäkt på förhand om jämförelsen E-Niro vs Focus haltar lite, orkade inte leta upp en bil som stämde rakt av med måtten på Kian

1500 mil gränsar till mycket (även om det inte är ovanligt med bilar som går 3000), snittet i Se är just över 1000 mil/bil, så weldions råd är bra men gäller inte dig helt enkelt (tror inte dina årsmil var kända tidigare). Rätt många har bil och kör under 1000 på ett år, jag tex, och då är inte elbil en vettig investering.

Förutsättningen är:

E-Niro 3350kr/mån
Ford Focus 2345kr/månad
Kör ca 1500 mil per år
Focusen drar ca 0.6
Focus=3685kr/mån
E-Niro=3725kr/mån

Om jag inte ser fel är skatten inte med i kalkylen. Tar du med den blir Kian billigare än Fårrrden.

Vad räknar ni med för pris för Kia? Jag ser från 487 900 - och det är därför jag säger att det är för nära Tesla. Det är klart det är mycket pengar upp men också en helt annat produkt.

För detta pris saknas dessutom parkeringssensor fram(!) och Lane Follow-Assistans.
Ska man gå upp en nivå så landar vi på 527.700,00 vilket känns absurt om jag ska vara ärlig

Vad räknar ni med för pris för Kia? Jag ser från 487 900 - och det är därför jag säger att det är för nära Tesla. Det är klart det är mycket pengar upp men också en helt annat produkt.

För detta pris saknas dessutom parkeringssensor fram(!) och Lane Follow-Assistans.
Ska man gå upp en nivå så landar vi på 527.700,00 vilket känns absurt om jag ska vara ärlig
Inte mycket bil för pengarna som sagt.

Kalkylen ovan bygger på privatleasing. Då kostar Eniro typ hälften mot en modell 3.

Tycker att det är spännande hur bra priser biltillverkare väljer när det gäller leasing.

D8C7480F-1E57-4DD9-B754-C9CCED1A87B6.jpeg

Skiljer 200 spänn i månaden mellan den billigaste bensinaren mot den billigaste elvarianten. Köper man bilen så är det dubbla priset för en med el.
Hoppar man upp ett hack på bensinaren så är man redan vid samma månadskostnad som elbilen (och med samma utrustningsnivå).
Skall man ha bilen länge och kör väldigt få mil per år, då känns det som 175 kkr är ett lågt pris för en modern småbil.

Säger väl en del om hur de ser på andrahandsvärdet för fossiler. Sen räknar många med miljöbonusen i sina leasingerbjudanden. Uteblir den får man i flera fall en väldigt mycket högre månadskostnad.

Ja, det finns väl någon matematik bakom det också men det är över mitt huvud.

EDIT, Ja 70 000 ska bort. 140 000 kvar.

Säger väl en del om hur de ser på andrahandsvärdet för fossiler. Sen räknar många med miljöbonusen i sina leasingerbjudanden. Uteblir den får man i flera fall en väldigt mycket högre månadskostnad.
Tur är väl det att leasingpriset hålls nere. Finns det i alla fall en sportslig chans att räkna hem en elbil för folk med normal mängd mil per år.

Tur är väl det att leasingpriset hålls nere. Finns det i alla fall en sportslig chans att räkna hem en elbil för folk med normal mängd mil per år.
Vi kör bara 1500-1800 mil och där var det inga problem att räkna hem.
Sen är det värt att åka en knäpptyst bil med bra acceleration också. Förhöjer körupplevelsen rejält mot en trött automatlåda i dieselbil.
Nackdelen är ju att vi efter 500 mil fick börja betala elen själv. Förr var det gratis ?

Våra modell verkar kosta mer nu pga hög efterfrågan.

Vi lär köra 2000-2500 mil och får jag nåt projekt inom köravstånd kan det bli mycket mer. Inte så sannolikt men om jag förstått det hela rätt är det inte perfekt för leasing att inte veta hur det blir. Annars verkar det finnas en väldig uppsida med rätt bil.

Vad är det som är ”knäpptyst” med elbil? Jag mötte en ID3 när jag var ute med hunden i helgen, och den slamrade precis lika mycket som den XC60 jag mötte strax efteråt. Det är ju chassi och däckbuller som dominerar ljudbilden. Är man van billigare bilar med taskig ljudisolering kan jag möjligtvis förstå att man kan tycka en elbil är tystare invändigt.

Vad är det som är ”knäpptyst” med elbil? Jag mötte en ID3 när jag var ute med hunden i helgen, och den slamrade precis lika mycket som den XC60 jag mötte strax efteråt. Det är ju chassi och däckbuller som dominerar ljudbilden. Är man van billigare bilar med taskig ljudisolering kan jag möjligtvis förstå att man kan tycka en elbil är tystare invändigt.
När jag var ung åkte jag gärna tex halvny BMW-touring (är ju från en by) och liknande. Att höra en trött dieselmotor varva i kulissen samtidigt som den försöker synka sig med en tomatlåda är knappast lockande längre när man levt utan det.
Däckljud blev för övrigt väldigt märkbart med byte till Pirelli zero eller vad dom heter. Väghållningen fick dig också en törn...

Nej jagr inte van vid billigare bilar med taskig ljudisolering. Du försöker ju bara greppa efter halmstrån i din fight mot väderkvarnarna. Det förstår väl alla att en motsvarande bil blir tystare om den går på el.

Däremot anses ju kanske inte Tesla vara särskilt tyst, men ägarna verkar väldigt nöjd ändå.

Pratade med en säljare om iD4 och enligt honom så tar VW själva risken med eventuellt utebliven miljöbonus. Så leasing avgiften skulle vara samma oavsett.
Tycker det låter lite för bra för att vara sant

Pratade med en säljare om iD4 och enligt honom så tar VW själva risken med eventuellt utebliven miljöbonus. Så leasing avgiften skulle vara samma oavsett.
Klart det är för bra för att vara sant, säljaren ljög så klart. Läs fotnötterna:
”Om utbetalning uteblir påverkas leasingavgiften.”

Fick samma info när jag pratade med en VW-säljare. Som Ooms påpekar stämmer inte det med den skriftliga informationen från VW. Jag väljer att tro på skriftlig info…

Edit: Och med den fladdriga och opålitliga politiken hade jag nog bangat på att beställa en bil med 6 månaders leveranstid, där bonusen (antagligen) utbetalas efter ytterligare 6 månader, på den premissen.

Har börjat kolla på ny MG ZS EV grunden kostar den 2499kr månaden men kör upp den till 2000 mil samt ska se vad krok kostar att kasta på (till cykeln).
Gillar min Mazda 6 men frun hatar den :) sen att man bara kan hotta in cykeln i bagaget i den.
Men har kollat runt och MG har fått bra kritik i princip överallt inkl Tesla Sweden forum så ska försöka klämma på den i dagarna även om det bara är short range som finns ute just nu (men ska ha long range på 44mil).

Det är nog svårt att köpa elbil (och mycket annat) om man inte vill stödja kinesiska staten. T.ex. ägs flera vindkraftparker i Sverige av bolag som kontrolleras av kinesiska staten.

Det är nog svårt att köpa elbil (och mycket annat) om man inte vill stödja kinesiska staten. T.ex. ägs flera vindkraftparker i Sverige av bolag som kontrolleras av kinesiska staten.
Samt att det blinkar kinesisk kommunikationsutrustning i hela fibernätet i Sverige.

Som vanligt (och som hela elbilsfrågan handlar om) så handlar det ju att göra de val man kan göra och påverka det man rår över.

Varför tror ni de köpte MG-varumärket? Var det på grund av det höga anseendet märket har, eller för att ge sken av att vara en europeisk biltillverkare?

Låta bli att ta ställning där det faktiskt går, för att man ändå inte rår över allt i hela världen? Ja, då kan man ju skita i allt. Uppenbart barnarbete? Varför inte, det finns säkert massa barnarbete som man inte vet om ändå. Miljöförstöring? De största utsläppen sker ju oavsett om jag köper min giftiga bottenfärg eller inte.

Osv...

Det behöver uppenbarligen gå några varv till. Finns ingen anledning att stödja diktaturer mer än nödvändigt.

Å andra sidan så är ju de Teslor som levereras nu i Sverige (Model 3 och Y) också byggda i Kina. Precis som Polestar.. Ingen enkel fråga..

Tänkte mest på ägandet. Men för all del. Byggandet också. Blir rätt svårt att avhålla sig helt men man kan ju så klart göra sitt bästa om man upplever det som lovvärt.

Tänkte mest på ägandet. Men för all del. Byggandet också. Blir rätt svårt att avhålla sig helt men man kan ju så klart göra sitt bästa om man upplever det som lovvärt.
Volvo är ju tyvärr lite kalle-bakom vad gäller elbilar. Hoppas dom kommer ifatt snart. Fick man inte två MG för en xc40 elbil tex?

Lustiga med Tesla är att bilarna från Kina verkar vara bättre byggda. ,?

Att en bil är USA-byggd är väl ett klassiskt recept på smäckig sammansättningskvalitet.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp