Ersätta Canyon Neuron

Raftö

Aktiv medlem
Ersätta Canyon Neuron
Så var min fina Neuron såld och ska ersättas. Jag gillade verkligen cykeln men vill att nästa ska vara

Lättare, iaf lättare att klättra med
Rappare att manövrera
Gärna remote lockout fram och bak

Man kan tro att jag beskrivit en Canyon Lux Trail vilket stämmer ? men jag vill ha fler kandidater på listan. Downcountry tänker jag eller lätt Trailcykel.

<50kkr, onlinebutik går bra.

Ersätta Canyon Neuron
Transition Spur
Allebike Alpha

Specialized och Orbea har varsin halvfusk DC variant av Epic och Oiz.
Ibis Ripley med 120mm gaffel kanske platsar.
Santa Cruz Tallboy skjuter nog över budget.

Ersätta Canyon Neuron
Ovanligt (?) tips här dock utan lockout

Ersätta Canyon Neuron
Så var min fina Neuron såld och ska ersättas. Jag gillade verkligen cykeln men vill att nästa ska vara

Lättare, iaf lättare att klättra med
Rappare att manövrera
Gärna remote lockout fram och bak

Man kan tro att jag beskrivit en Canyon Lux Trail vilket stämmer ? men jag vill ha fler kandidater på listan. Downcountry tänker jag eller lätt Trailcykel.

<50kkr, onlinebutik går bra.
Köp KTM s nya, vikt 10 kg

Ersätta Canyon Neuron
Nya Top Fuel är oxå en överraskande bra klättrare men är lite tyngre (bl a tåligare hjul o mer trail-däck än Spark). Har dock ej lockout vad jag sett men det kanske man kan sätta dit med lite tejp?

Har ingen större erfarenhet av cyklarna men tycker båda känns riktigt sköna det lilla jag trampat runt på dom.

Ska det vara lättviktare finns ju alltid Spesh Epic Evo som just kommit i en ny relativt prisvärd basmodell (dock ej lika lätt längre i basmodell då... ? ).

Canyon Lux Trail såg väl fin ut den med? Har ej provat men den ser nice ut. (y)

Ersätta Canyon Neuron
Canyon Lux Trail toppar fortfarande min lista. De övriga trillar bort pga pris/vikt/utr. Men så handlar det också om vad som går att beställla. Börjar Scott Spark 900 lagerföras i min prisklass så ryker Canyon.

Ersätta Canyon Neuron
Tänkte runda av denna tråd med vad jag ersatte min Canyon Neuron FC 8.0 med. Det blev en Orbea Oiz M10 tr. Oiz är vad jag förstår en XC-cykel. Just M10 kommer XT-specad med fina dämpare och helt ok hjul, tillägget tr betyder slackare vinklar. Det blev dropper som jag ville men av något skäl använder jag den mycket mindre än på min Neuron. Ett skäl kan vara att den är mycket mer svårtkörd i de partier där droppern används (för mig). Oiz M10 är mycket styvare och race:igare än Neuron, allt handlar om fart. Men är man inte van så blir det mindre fart det det är svårt och mycket snabbare på alla andra ställen. Dämparna sväljer aldrig riktigt utan det är sportigt men tre-stegs justeringen uppskattas.

Mina tankar är att om man plockar upp mtb i medelåldern och har råd med en fin cykel så betyder inte det att en dyr och lätt cykel är rätt val. Nu har jag cyklat ett tag men hade nog kanske behövt några säsonger till på en ren trail-cykel. De dropp som jag klarade lätt på min Neuron känns jävligt branta just nu.

Med det sagt så är cykeln fin som f*n och det blir nog bra detta om jag får en säsong på den. Tack alla för svaren ovan, de hjälpte mig mycket med vad jag skulle kolla efter och sedan blev det en tillfällighet att just denna cykel var tillgänglig. Jag är väldigt glad att det inte blev en Canyon Lux Trail för den hade varit ännu race:igare. ^.^

Ersätta Canyon Neuron
Tänkte runda av denna tråd med vad jag ersatte min Canyon Neuron FC 8.0 med. Det blev en Orbea Oiz M10 tr. Oiz är vad jag förstår en XC-cykel. Just M10 kommer XT-specad med fina dämpare och helt ok hjul, tillägget tr betyder slackare vinklar. Det blev dropper som jag ville men av något skäl använder jag den mycket mindre än på min Neuron. Ett skäl kan vara att den är mycket mer svårtkörd i de partier där droppern används (för mig). Oiz M10 är mycket styvare och race:igare än Neuron, allt handlar om fart. Men är man inte van så blir det mindre fart det det är svårt och mycket snabbare på alla andra ställen. Dämparna sväljer aldrig riktigt utan det är sportigt men tre-stegs justeringen uppskattas.

Mina tankar är att om man plockar upp mtb i medelåldern och har råd med en fin cykel så betyder inte det att en dyr och lätt cykel är rätt val. Nu har jag cyklat ett tag men hade nog kanske behövt några säsonger till på en ren trail-cykel. De dropp som jag klarade lätt på min Neuron känns jävligt branta just nu.

Med det sagt så är cykeln fin som f*n och det blir nog bra detta om jag får en säsong på den. Tack alla för svaren ovan, de hjälpte mig mycket med vad jag skulle kolla efter och sedan blev det en tillfällighet att just denna cykel var tillgänglig. Jag är väldigt glad att det inte blev en Canyon Lux Trail för den hade varit ännu race:igare. ^.^

Bra reflektion. Det XC-eliten kör med lätthet blir nog en annan utmaning för medelålders plus. Finns nog en anledning att trailhojen Fuel EX är en av Treks mest populära modeller.

Ersätta Canyon Neuron
Det var några få hojar kvar på shortlist, Fuel Ex var en av dem, med fin rabatt hos lokala cykelhandlaren, men för mig var uppför viktigare än utför så den föll på det. Jag kommer aldrig bli så stark som jag var i 30-årsåldern och jag vill inte ha el än.

Shortlist (som jag kunde få tag på ): Scott Spark, Allebike Alpha, Trek Fuel Ex, Trek Top Fuel

Hoppas någon annan som letar lätt och rapp cykel och tänker sälja sin trygga trail-cykel får lite hjälp här. ^.^

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp