weldion
Aktiv medlem
[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Ja, det var meningen. Eller mer bara ja eller ingenting.Man kanske bara fick svara ja eller nej?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja, det var meningen. Eller mer bara ja eller ingenting.Man kanske bara fick svara ja eller nej?
Jag har arbetsfält Sörmland Närke för att generalisera så destination varierar en del.Har inget vattentätt förslag i ditt fall. Det är för olikt mina vanor. Sen saknar jag lite input, är det åt samma håll hela tiden eller kan det vara lite var som helst? Är de första 12 milen alltid samma skulle man kanske kunna tänka sig en tvåbilslösning. Men som sagt svårt att veta.
Vänta ett tag till.Jag har arbetsfält Sörmland Närke för att generalisera så destination varierar en del.
Leasar alla nu för tiden? Jag gillar att äga saker.
Den såg riktigt trevlig ut så länge man inte skall in i ett parkeringsgarage =D men efter att vänner haft pickup tidigare så har jag testat fördelarna med att ha 4 cyklar ståendes på flaket
Dels kan du välja ”spara batteri” dvs att den går helt på bensin, dels kan du välja ”ladda batteri” vilket gör återuppladdningen mer aggressiv/effektiv vid inbromsningar och motorbromsning. Antar att de funktionerna finns på alla hybrider iaf.Kan man tvinga bilen att inte köra på el? Vore nog det bästa för mig, så elen sparas tills skogsvägarna kommer där det går betydligt långsammare samt start och stopp, in och ut ur bilen.
Bra jobbat!Inte jag, köper bara kontant. Men dom flesta tar leasing nuförtiiin.
tillägg: Blir jag missnöjd vill jag kunna sälja av eländet direkt eller göra inbyte, inte sitta med tre års avtal och lida. Är jag nöjd kanske den får stanna 6-10 år.
Det låter lite som du är en av de som kanske skall fortsätta med ICE bil. Gärna E85 om du inte vill känna dig som ett miljösvin
Subaru Outback 2.5 Touring Xfuel E85 AWD Automat!
Vi verkar vara tre urtidsödlor som inte vill vara i klorna på ett leasingbolag ?Inte jag, köper bara kontant. Men dom flesta tar leasing nuförtiiin.
tillägg: Blir jag missnöjd vill jag kunna sälja av eländet direkt eller göra inbyte, inte sitta med tre års avtal och lida. Är jag nöjd kanske den får stanna 6-10 år.
Finns väl inte en människa som kör på E85 idag, tanka oftare och betala mer. Alla kör ju sina spritbilar på bensin. Så det är som du säger ett slag i luften för miljön.X-fuel måste väl vara årets skämt? Jag tror att alla är samma motor men att man tar betalt för skatten. Men att lura staten på 8000kr i skatt på att kunna köra på E85 är för mig en gåta…
Jo, en människa tror jag nog att det finns. Men ingen vettig människa. Blir väl ökade serviceintervaller också när man kör på spriten?Finns väl inte en människa som kör på E85 idag, tanka oftare och betala mer. Alla kör ju sina spritbilar på bensin. Så det är som du säger ett slag i luften för miljön.
Lura och lura. E85 är helt okej att köra på.X-fuel måste väl vara årets skämt? Jag tror att alla är samma motor men att man tar betalt för skatten. Men att lura staten på 8000kr i skatt på att kunna köra på E85 är för mig en gåta…
Jag har kollegor som kör på E85 trots att det är dyrare. Alla är inte miljösvin.Finns väl inte en människa som kör på E85 idag, tanka oftare och betala mer. Alla kör ju sina spritbilar på bensin. Så det är som du säger ett slag i luften för miljön.
Det där är en myt. Problemen i Amazonas är pga sojaodlingar (djurfoder), köttproduktion och guldgruvor. Så biffen är klimatproblematisk på flera sätt.Jag trodde det dog en indian i Amazonas för varje liter e85?
Ok, den är så klart prisad mot Y, då kanske priset är "rimligt". Jag vill ju ha en liten bil med låg förbrukning men bättre än Zoe och Niro. Verkar väldigt tunnt bredvid model 3 i det segmentet.
Biffen är utmärkt om kossan betar gräs.Det där är en myt. Problemen i Amazonas är pga sojaodlingar (djurfoder), köttproduktion och guldgruvor. Så biffen är klimatproblematisk på flera sätt.
.. och när man dissar privatleasing rakt av missar man två faktorer.
1. Månadskostnaderna är helt dopade av framför allt miljöbilsbonusen som kan sänka kostnaden flera tusen i månaden på många bilar. Därav ofta korta kontrakt på sådana bilar.
2. Högt restvärde (=låg månadskostnad) är ofta ett sätt att ge rabatt i smyg om de har för mycket bilar, utan att störa marknaden för mycket. VAG jobbar väldigt mycket på det viset.
Det har periodvis gått att privatleasa Audi e-Tron 55 för runt 5500 kr / mån i 24 månader. Det är en bil för en mille. Då kombineras man de två ovan och ffa restvärdet de räknade med (och tog risken för) var väldigt högt. Just nu kostar den nästan det dubbla och då är det givetvis en urusel deal istället. Den har dessutom inte jättebra andrahandsvärde verkar det som :-)
Men man behöver ha bra koll på vad det kostar att äga bil och vara medveten om fallgroparna, det finns gott om dåliga affärer också.
Biffen är utmärkt om kossan betar gräs.
Det var tur Amerikas bufflar så gott som utrotades, en rejäl reducering av metanutsläppen.Och en Dodge Ram släpper inte ut något om den står stilla ;)
Vidare ska ju elbilar tydligen kunna säljas efter den svenska leasingperioden är slut i Norge med norsk elbilspremie vilket också sänker kostnaden.
Miljönytta, miljövänlig... eller mindre miljöskada än alternativet kanske.Det finns ingen norsk elbilspremie men däremot är det till skillnad från andra bilar rätt lönsamt att importera just elbilar til Norge eftersom de inte behöver betala någon moms på dem.
Förr gick nära 100% av de leasade elbilarna dit men jag tror inte det är så längre. Kan tycka att man borde behöva betala tillbaka miljöbonusen vid export av såpass nya bilar.
Å andra sidan, är man riktigt pragmatisk så gör de ju samma miljönytta där.
"Annan miljöskada"?Miljönytta, miljövänlig... eller mindre miljöskada än alternativet kanske.
Miljönytta, miljövänlig... eller mindre miljöskada än alternativet kanske.
En gång hade vi ett skitland till grannland där getterna vallades runt på bergen... Nu är landet förmöget på olja(!) Och har råd att betala för det själv. Oljefonden ska dock bestå så norsk standard kommer aldrig bli som här, men miljöbonusen har deras land röd att pröjsa för.Det finns ingen norsk elbilspremie men däremot är det till skillnad från andra bilar rätt lönsamt att importera just elbilar til Norge eftersom de inte behöver betala någon moms på dem.
Förr gick nära 100% av de leasade elbilarna dit men jag tror inte det är så längre. Kan tycka att man borde behöva betala tillbaka miljöbonusen vid export av såpass nya bilar.
Å andra sidan, är man riktigt pragmatisk så gör de ju samma miljönytta där.
.. och när man dissar privatleasing rakt av missar man två faktorer.
1. Månadskostnaderna är helt dopade av framför allt miljöbilsbonusen som kan sänka kostnaden flera tusen i månaden på många bilar. Därav ofta korta kontrakt på sådana bilar.
2. Högt restvärde (=låg månadskostnad) är ofta ett sätt att ge rabatt i smyg om de har för mycket bilar, utan att störa marknaden för mycket. VAG jobbar väldigt mycket på det viset.
Det har periodvis gått att privatleasa Audi e-Tron 55 för runt 5500 kr / mån i 24 månader. Det är en bil för en mille. Då kombineras man de två ovan och ffa restvärdet de räknade med (och tog risken för) var väldigt högt. Just nu kostar den nästan det dubbla och då är det givetvis en urusel deal istället. Den har dessutom inte jättebra andrahandsvärde verkar det som :-)
Men man behöver ha bra koll på vad det kostar att äga bil och vara medveten om fallgroparna, det finns gott om dåliga affärer också.
https://billigtvvs.se/ Första träffen gav 66 kronor kapad i valfri längd. Jag gissar på att det går att komma under femtiolappen per meter.En gång hade vi ett skitland till grannland där getterna vallades runt på bergen... Nu är landet förmöget på olja(!) Och har råd att betala för det själv. Oljefonden ska dock bestå så norsk standard kommer aldrig bli som här, men miljöbonusen har deras land röd att pröjsa för.
Jag behöver jordkabel 5g6... Är verkligen 80kr metern billigaste man hittar? Till laddbox. Sen är ju frågan om placering av den i carporten. I mitten eller till höger som passar nuvarande bil? Tesla har ju på fel sida men en sådan lär inte dyka upp på ett tag...
Kör man mer än 1500 är det väl fortdarande svårt med leasing? Kommer att köra 2000-2500 och det kan med kortvarsel bli mer beroende på jobb (även om det känns osannlikt just nu)
Beror på vad övermilen kostar och vad det drar med sig för ytterligare kostnad i form av nya däck osv - det är inte förbjudet att köra mer det som ingår.
Bilen vi leasade förut kostade 7:50 kr / mil att köra "för mycket" med. Man fick tillbaka 3:25 kr / mil för undermil. Det är klart mindre än de milen som ingår i leasingen - men om du kör så mycket att du behöver byta däck innan du lämnar tillbaka bilen så är blir det ju dyrare.
Sen behöver man ha koll på vad den service som ingår i leasingen täcker också. Om jag fortsätter att ha vår gamla bil som exempel så ingick service upp till 4500 mil (egentligen bara ett servicetillfälle, 3000 mil / 2 år). Om man då kör mer än 6000 mil totalt så åker man på att betala en service till.
Att avtala om längre körsträcka från start kan vara en ide - men bara om man vet att man behöver.
Jag ser det mer som en fråga om man ständigt vill köra hyrbil och därmed sitta fast i deras klor, dvs sitta fast i ett avtal och vara helt utlämnad till deras godtycke när det gäller bedömning/åtgärd av skador etc. Eller om man vill äga själv och därmed ha frihet att styra alla val själv.Kör man mer än 1500 är det väl fortdarande svårt med leasing? Kommer att köra 2000-2500 och det kan med kortvarsel bli mer beroende på jobb (även om det känns osannlikt just nu)
Jag tror man är snett ute om man ser det som en moralisk fråga om man ska casha eller leasa. Det bör väl vara fråga om vad som blir billigast/tryggast.
Ja, den biten med skadebedömningen är näst intill en deal breaker för mig. Köra hyrbil är inget problem. Hade gärna haft tjänstebil men när jag hade det så betalade jag INGET utom löneavdrag/skatt + bränsle.Jag ser det mer som en fråga om man ständigt vill köra hyrbil och därmed sitta fast i deras klor, dvs sitta fast i ett avtal och vara helt utlämnad till deras godtycke när det gäller bedömning/åtgärd av skador etc. Eller om man vill äga själv och därmed ha frihet att styra alla val själv.
Ehh köper du bilen får du premien själv så det är inget argument och kan mycket väl räknas med i de 50% jag skrev i mitt inlägg. ((Inköpspris/2) - premien)/36....... och när man dissar privatleasing rakt av missar man två faktorer.
du verkar vara en av relativt få som faktiskt behöver en bil med lite frigång och fyrhjulsdrift. V60CC är snygg, med hybridlina?
Orkade inte skriva mildhybrid och förstår inte helt riktigt vad det är för skillnad på hybrid och "mildhybrid". Skillnaden mellan laddhybrid och hybrid är ju uppenbar. Antar att mildhybrid är ett nytt hittepåord för en hybrid där allt är lite mindre. Läser i en länk att batteriet är på 400 Wh, det är som ett ok elcykelbatteri... https://www.volvocars.com/se/v/cars/v60-cross-country https://www.volvocars.com/se/edit/artikel/extra-kraft-med-mildhybridV60CC finns inte som hybrid.
Ja, mildhybrid verkar helt meningslöst. Är nåt 48V-system som ska hjälpa till lite grann, men tittar man på förbrukningssiffror verkar det spara på sin höjd nån centiliter per mil. Volvo har det i sina ”B4”-modeller vet jag, och BMW har det på flera av sina dieslar.Orkade inte skriva mildhybrid och förstår inte helt riktigt vad det är för skillnad på hybrid och "mildhybrid". Skillnaden mellan laddhybrid och hybrid är ju uppenbar. Antar att mildhybrid är ett nytt hittepåord för en hybrid där allt är lite mindre. Läser i en länk att batteriet är på 400 Wh, det är som ett ok elcykelbatteri... https://www.volvocars.com/se/v/cars/v60-cross-country https://www.volvocars.com/se/edit/artikel/extra-kraft-med-mildhybrid
Finns hos Audi också. En kompis syster kör någon sådan modell.Ja, mildhybrid verkar helt meningslöst. Är nåt 48V-system som ska hjälpa till lite grann, men tittar man på förbrukningssiffror verkar det spara på sin höjd nån centiliter per mil. Volvo har det i sina ”B4”-modeller vet jag, och BMW har det på flera av sina dieslar.
Det som kallades för "dynator" för 20 år sedan :) https://www.nyteknik.se/digitalisering/dynatorn-redo-for-42-volt-6476119Ja, mildhybrid verkar helt meningslöst. Är nåt 48V-system som ska hjälpa till lite grann, men tittar man på förbrukningssiffror verkar det spara på sin höjd nån centiliter per mil. Volvo har det i sina ”B4”-modeller vet jag, och BMW har det på flera av sina dieslar.
Ehh köper du bilen får du premien själv så det är inget argument och kan mycket väl räknas med i de 50% jag skrev i mitt inlägg. ((Inköpspris/2) - premien)/36.....
Sen har vi det där vad som är normalt slitage när man lämnar tillbaka den.
Har ingen egen erfarenhet men man läser om en del som råkat illa ut sen vet man inte hela sanningen bakom. dessa artiklar.
Vad gäller försäkringar lär det inte bli så stor skillnad risken är vad den är för ett försäkringsbolag oavsett om VAG eller du själv upphandlat den.
Tricket är att vara otrogen mot försäkringsbolagen och byta/kolla varje år.
Många sköna tusenlappar att spara på det.
Är du ung,orsakat många skador osv kommer det bli en högre premie oavsett.
Servicen är i leasingfallet ofta bara en då det brukar vara 2000 eller 3000 mil i intervall
Elbilar kräver f.ö inte någon större service då det inte finns mycket mer än bromsvätska och kupefilter att byta.
Tillverkarnas s.k inspektionsservice på elbilar är bara ett sätt att skinna folk på pengar.
Är man läskunning skulle nog de flesta kunna göra inspektionen själva med lite vägledning.