[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det finns ju specialfall i gruvnäringen där de kör med batteridriven truck, som aldrig behöver laddas.

Mängden bränsle en sådan lastare sparar in under ett år räcker för min körning i resten av mitt liv ungefär.

Användarfallet, kör tung last i nerförsbacke, tippa av, kör upp för backen utan last är dock rätt så begränsat

Användarfallet, kör tung last i nerförsbacke, tippa av, kör upp för backen utan last är dock rätt så begränsat
Så är det, men en besparing på mellan 41639 och 75708 liter diesel per år och truck är ett ganska så bra. Ger bättre utslag än att producera bilar med "mildhybrid".

Bränslet som används i en sådan truck per år räcker för mig att köra mellan 80 och 150 år ungefär om mitt körmönster fortsätter som nu.
"A typical dump truck uses between 11,000 and 22,000 gallons of diesel fuel a year."

Ja, mildhybrid verkar helt meningslöst. Är nåt 48V-system som ska hjälpa till lite grann, men tittar man på förbrukningssiffror verkar det spara på sin höjd nån centiliter per mil. Volvo har det i sina ”B4”-modeller vet jag, och BMW har det på flera av sina dieslar.

Alla modeller med "B" i emblemet är mildhybrider, både bensin o diesel.
Inte helt meningslöst då jag fick 22000 i miljöavdrag på nya bilen jag beställde :giggle:

Alla modeller med "B" i emblemet är mildhybrider, både bensin o diesel.
Inte helt meningslöst då jag fick 22000 i miljöavdrag på nya bilen jag beställde :giggle:
Ja, och detta är väl både svaret på varför modellen finns och ett talande exempel på det skeva resultatet av att beskatta/belöna teknik istället för bränslet som sådant.

Så är det, men en besparing på mellan 41639 och 75708 liter diesel per år och truck är ett ganska så bra. Ger bättre utslag än att producera bilar med "mildhybrid".

Mildhybriderna är givetvis inte lösningen på våra utsläppsproblem men se dem som ett steg i rätt riktigt. Om inte annat fick säkert 1000 ingenjörer och en massa annat bil-fölk på jorden erfarenhet av regenerativa bromsar och det tar de med sig in i framtiden

Mildhybriderna är givetvis inte lösningen på våra utsläppsproblem men se dem som ett steg i rätt riktigt. Om inte annat fick säkert 1000 ingenjörer och en massa annat bil-fölk på jorden erfarenhet av regenerativa bromsar och det tar de med sig in i framtiden
Kanske inte skulle lagt mildhybrid som exempel i mitt inlägg. Reagerade mest på den stora förbrukningen som anges i exemplet om den gröna eltrucken.

Ja, och detta är väl både svaret på varför modellen finns och ett talande exempel på det skeva resultatet av att beskatta/belöna teknik istället för bränslet som sådant.
Ytterligare ett exempel är ju att det är samma skattesats på bränsle framställt från fossil som förnybar råvara, vilket innebär att det förnybara bränslet är dyrare än det fossila. Hål i huvudet.

Kanske inte skulle lagt mildhybrid som exempel i mitt inlägg. Reagerade mest på den stora förbrukningen som anges i exemplet om den gröna eltrucken.

Någonstans läste jag om någon gruva som föredrar kvinnor som förare av sina fossil-gruvtruckar eftersom de körde med en lägre bränsleförbrukning. Med tanke på hur mycket dessa drar var det mycket pengar det handlade om.

Borde det dessutom inte vara samma skatt på all diesel / olja istället för att hålla på med olika färger och skit? Beskatta miljökostnaden och inte tillämpningen och så får man hantera konsekvenserna i andra änden.

Någonstans läste jag om någon gruva som föredrar kvinnor som förare av sina fossil-gruvtruckar eftersom de körde med en lägre bränsleförbrukning. Med tanke på hur mycket dessa drar var det mycket pengar det handlade om.
Tror till och med att det varit med i några TV-nyheter. Har för mig att jag har sett rörliga bilder på just det du nämner.

Tror till och med att det varit med i några TV-nyheter. Har för mig att jag har sett rörliga bilder på just det du nämner.
Den där "nyheten" har gått runt i alla branscher med maskiner iaf sedan jag var liten. Egentligen ganska liten substans men jag förstår tänket. Vissa använder ju fortfarande "tjejkörd" om tex sin bil. Enligt min erfarenhet är det inte alltid så positivt :D

Överallt där det går använder man elektricitet istället bensin, olja eller diesel. Finns inget annat val så används fossila ämnen. Alla 5g-hattar som gnäller laddar ju sina telefoner, lagar mat, rakar sig osv med hjälp av el, men nu när teknologin är mogen nog att få bilen att rulla på det, då jäklar! Det finns ju ingen som har ett elverk utanför knuten och drar igång det när det ska lagas mat, tvättas eller laddas telefon liksom.
Återigen:

Den där "nyheten" har gått runt i alla branscher med maskiner iaf sedan jag var liten. Egentligen ganska liten substans men jag förstår tänket. Vissa använder ju fortfarande "tjejkörd" om tex sin bil. Enligt min erfarenhet är det inte alltid så positivt :D

Överallt där det går använder man elektricitet istället bensin, olja eller diesel. Finns inget annat val så används fossila ämnen. Alla 5g-hattar som gnäller laddar ju sina telefoner, lagar mat, rakar sig osv med hjälp av el, men nu när teknologin är mogen nog att få bilen att rulla på det, då jäklar! Det finns ju ingen som har ett elverk utanför knuten och drar igång det när det ska lagas mat, tvättas eller laddas telefon liksom.
Återigen:
Okej?

När till och med Timbro tycker att en skatt är bra ska man kanske lyssna.
Lättplockade röster. 90% av sveriges befolkning utanför storstäderna rasar över energipriserna. Dessutom är skiftet till elbilar redan igång, så det kommer inte påverkas ändå. Kanske förskjutas nåt år, men det har ju ingen som helst betydelse sett i ett större sammanhang.

Jag brukar gå ett varv runt bilen och sparka på däcken, gör inte alla det inför besiktningen? ?
Kollar i alla fall om lysena lyser och det kommer spolarvätska. Tutan använder man hela tiden, så den märker man direkt om den är trasig.

Amperan 2012 gick igenom bilprovningen igen i morse, förberedde inget innan.
Ha, min 2009 Bmw har alltid gått igenom utan anmärkning, oftast även med beröm. Trots 21000 mil hittar de ännu inget som helst glapp i chassit, som gammal Volvoägare har jag väntat på det i åtminstone 5 år. Men ännu ingenting,

Ha, min 2009 Bmw har alltid gått igenom utan anmärkning, oftast även med beröm. Trots 21000 mil hittar de ännu inget som helst glapp i chassit, som gammal Volvoägare har jag väntat på det i åtminstone 5 år. Men ännu ingenting,
Ja fast fossila bilar kan ju inte gå sönder. Jag tänkte bara nämna att den här elbilen går mot strömmen och håller ihop trots dåliga garantier och barnarbete utan känsla för kvalitet.

Det kan ju vara bra att ta en runda och kolla så belysningen fungerar, irriterande om det inte lyser när dom provar.

Ja fast fossila bilar kan ju inte gå sönder. Jag tänkte bara nämna att den här elbilen går mot strömmen och håller ihop trots dåliga garantier och barnarbete utan känsla för kvalitet.
Du får ursäkta, men det är väl inget konstigt att en ny bil går genom besiktningen?

En elbil som går mot strömmen? ?

När till och med Timbro tycker att en skatt är bra ska man kanske lyssna.
Eller så anar man ugglor i mossen. Den rikaste procenten säger vi måste hushålla med resurserna. Om dagen samhällsutveckling fortsätter så kommer enprocentrarna stå för en femtedel av resursutnyttjandet år 2030. Så de verkar inte oroliga för sin egen konsumtion.

Det är väl inte direkt en lätt sak att få en tvåa sedan privatiseringen... ?

Men du har rätt. Elbilar håller bara 2 år sedan är allt slut.
Jag åker bara till den klassiska bilprovningen. Råkade prova en annan av misstag för länge sen. Bilen halvt inne i en lokal och en garagedomkraft för att lyfta. Mycket märkligt upplägg

Eller så anar man ugglor i mossen. Den rikaste procenten säger vi måste hushålla med resurserna. Om dagen samhällsutveckling fortsätter så kommer enprocentrarna stå för en femtedel av resursutnyttjandet år 2030. Så de verkar inte oroliga för sin egen konsumtion.

Eller så är det faktiskt så att även de som jobbar på Timbro bryr sig om miljön?

Vems handstil är det här?
FD4C436E-AF83-4997-9B89-9EFDB555067B.jpeg

Jaha, vi klarade skatt, kärnkraft och en hel del annat i god ton men nu sprack det

Kolla upp saker om du orkar, men ditt intresse kanske främst är att skydda makten?

Jag har inte tänkt att kolla upp ett skit faktiskt. Kommer du med ett huvudlöst påstående taget från allt åt allas playbook är det du som ska underbygga påståendet med länkar, fakta och information. Jag har inte tänkt att lägga mer tid än typ såhär på att säga att det du insinuerar ovanför är ren bullshit.

Jag har inte tänkt att kolla upp ett skit faktiskt. Kommer du med ett huvudlöst påstående taget från allt åt allas playbook är det du som ska underbygga påståendet med länkar, fakta och information. Jag har inte tänkt att lägga mer tid än typ såhär på att säga att det du insinuerar ovanför är ren bullshit.
Så CIA populariserade inte begreppet konspirationsteori?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp