Supersix evo Hi-Mod

Addema

Medlem
Supersix evo Hi-Mod
Hej!

Jag har köpt en Supersix EVO Hi-Mod med Vision Trimax 35 hjul. Försökt hitta hur många Nm jag ska dra för att fästa hjulen. Är det någon som vet var jag hittar den informationen? Står inget om det i manualen för cykeln.

Mvh Andreas

Supersix evo Hi-Mod
om det är med sån snabbkoppling man vrider som på min systemsix, så vrid tills spaken ger ett tydligt avtryck i handflatan. inte idiothårt med andra ord.

Supersix evo Hi-Mod
Har du momentnyckel så skulle jag säga 7Nm.

Men jag friskriver mig från svaret. Jag använder ALDRIG momentnyckel när jag drar fast mina hjul med insex.

Supersix evo Hi-Mod
Är det quick release? DT Swiss rekommenderar minst(!) 15 Nm för deras RWS. Hjulet sitter nog tillräckligt säkert med mindre, men det är inte heller något som riskerar gå sönder i navet eller ramen av de tryckkrafterna som blir. Jag mäter inte heller, men drar åt hårt, antagligen en bra bit mer än 15 Nm. Har man en liten klen insexbult snarare än ett fett handtag som på RWS så kanske man inte vill ta i för mycket så man rundar ur bulten.

Supersix evo Hi-Mod
Lagom.
Inte hårdare än att du klarar av att dra loss den med miniveektyget när du fått punka i fält . Kan bli jättejobbigt då har jag hört ...

Supersix evo Hi-Mod
Tillräckligt hårt för att det skall sitta fast. Mer behövs inte.
Jag brukar skruva tills det börjar ta emot och sedan lite till. Det räcker. Har aldrig tappat ett hjul. FLW.

Supersix evo Hi-Mod
Kan sägas att min vana av att dra åt hårt är delvis pga att jag har skivbroms. Dels så inbillar jag mig (antagligen inbillning) att framgaffeln flexar mindre om man klämmer åt ordentligt, med mindre skivbromsskrap till följd (faktiskt därför jag bytte till RWS, de är lättare dra åt hårt än klassiska quick releaser), och dels när man bromsar med skivbroms så blir det en kraft på hjulet som vill dra den ur framgaffeln. Men eftersom typ alla framgafflar har "laywer lips", så är det extremt liten risk att hjulet skulle hoppa ur även om det skulle glida i spåret.

Den andra andledningen är att jag några gånger lyckats trampa lös bakhjulet vid start från stillastående på hög växel pga för löst sittande quick release. Senast vid en rödljusstart så alla fick se idioten som trasslade in sig i sin egen hippa Colnago Master-cykel och drog i backen :oops:. Det som händer om bakhjulet lossnar i en sån här situation är inte att det hoppar ur, utan att man kilar fast det mot sadelstolpen så det tar tvärstopp. Om man kan trampa lös bakhjulet beror lite på hur spåret i cykelramen ser ut. Kromat stål är lite svårt för en QR att greppa i, har man dessutom dropouts med gammeldags justerskruvar så finns det mindre yta för QR-muttrarna att ligga an mot. Det ska helst synas tandmärken av muttern i metallen. Jag har råkat ut för samma missöde på en gammal Moser-aluminiumcykel som av någon anledning hade väldigt hårda dropouts som var svåra att greppa i.

Senast ändrad:
Supersix evo Hi-Mod
Kan sägas att min vana av att dra åt hårt är delvis pga att jag har skivbroms. Dels så inbillar jag mig (antagligen inbillning) att framgaffeln flexar mindre om man klämmer åt ordentligt, med mindre skivbromsskrap till följd (faktiskt därför jag bytte till RWS, de är lättare dra åt hårt än klassiska quick releaser), och dels när man bromsar med skivbroms så blir det en kraft på hjulet som vill dra den ur framgaffeln. Men eftersom typ alla framgafflar har "laywer lips", så är det extremt liten risk att hjulet skulle hoppa ur även om det skulle glida i spåret.

Den andra andledningen är att jag några gånger lyckats trampa lös bakhjulet vid start från stillastående på hög växel pga för löst sittande quick release. Senast vid en rödljusstart så alla fick se idioten som trasslade in sig i sin egen hippa Colnago Master-cykel och drog i backen :oops:. Det som händer om bakhjulet lossnar i en sån här situation är inte att det hoppar ur, utan att man kilar fast det mot sadelstolpen så det tar tvärstopp. Om man kan trampa lös bakhjulet beror lite på hur spåret i cykelramen ser ut. Kromat stål är lite svårt för en QR att greppa i, har man dessutom dropouts med gammeldags justerskruvar så finns det mindre yta för QR-muttrarna att ligga an mot. Det ska helst synas tandmärken av muttern i metallen. Jag har råkat ut för samma missöde på en gammal Moser-aluminiumcykel som av någon anledning hade väldigt hårda dropouts som var svåra att greppa i.

utgick från att det var en ny med genomgående axel. vad du beskriver var problem som fanns förr med qr men med genomgående axel ska man vara extremt skicklig om man lyckas få hjulet hamna snett.men det framgår ju faktiskt inte om det är qr eller ta.

Supersix evo Hi-Mod
utgick från att det var en ny med genomgående axel. vad du beskriver var problem som fanns förr med qr men med genomgående axel ska man vara extremt skicklig om man lyckas få hjulet hamna snett.men det framgår ju faktiskt inte om det är qr eller ta.
ahh... trodde det var begat gammeldags QR... ? glöm allt jag skrev. Borde ha fattat då han använder en nyckel vilket är ovanligt med gamla systemet om man inte är rädd för cykel(hjuls)tjuvar. Jag har en skruv-variant själv och blandade ihop SuperSix med gamla SuperX så det kopplade fel i skallen.

Problemen finns emellertid fortfarande för oss som har gammeldags cyklar, och ett tag tänkte jag att de är nog så stora att jag måste köpa ny ram som tar genomgående axel. Men sen lärde jag mig sätta fast QR ordentligt och bytte till en lättanvänd skruv-variant så tycker nu att det funkar fullt tillräckligt bra, inte värt byta cykel.

Senast ändrad:
Supersix evo Hi-Mod
Va roligt att så många svarade på min fråga :)
Det är 2021 års model ( borde ha skrivit det) så det är inte quickrelease. Har en momentnyckel som jag tänkt dra med men det kanske räcker att jag kör lite på känsla.

Supersix evo Hi-Mod
hur gör du vid punka? cyklar du runt med momentnyckel? det är inte så kritiskt, dra tills börjar ta emot och var nöjd så. Cannondale anger t.ex. inte moment på axlarna i manualerna men väl för sig stolpe, växelöra mm. där det är mycket känsligare.
många har dessutom en TA med handtag som gör det omöjligt att mäta momentet i alla fall. Som sagt dra tills det börjar gå tungt, får du ett lätt avtryck i handflatan av verktyget då är det nog där.

Tillbaka
Topp