[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Idag tog jag bilen till jobbet. Minus 6,X och ingen förvärmning. Förbrukningen ligger "typ" runt 1,7 om man kollar på evnotify alla 10km till jobbet, men bilen förvärmer av någon anledning batteriet för fulla muggar tills det är ca 12-14 grader varmt. Kupé och batterivärmning förbrukar runt 1... Ja det är törstigt att åka id3 korta sträckor när det är kallt. Hoppas dom fixar så man kan stänga av förvärmning för korta resor snart... ?
Eller ja här kommer datan i bildform. Vatten på elbilshatarnas kvarn.

Det är ju precis vad vår diesel gör vid korta resor, startar dieselvärmaren! Argh. Och det utan att tända lampan så man inte "kan" stänga av den. Fungerar ju att slå på, sedan av... oftast. Sedan in med bilen i garage och diesellukten stinker ner hela garaget.

Det är väl så att vissa i tråden (någon enstaka, inte kan hålla isär kW och kWh). Energianvändning per mil ligger väl ofta på lite under 2 kWh.
Det är ganska vanligt att folk inte kan skilja på effekt och energi, även de högst ansvariga för landets elförsörjning lider av den åkomman.

Skillnaden illustreras bäst jämförelsen. "Du har inte vattenbrist, det är bara inget tryck i rören"

12 km, då hade du kunnat tagit cykeln.
Jag brukar cykla, men samtidigt är det bättre med en elbil som snurrar är en trött surluktande diesel efter vägen. Bilarna förstör ju mycket av nöjet med pendling på cykel.
12km. Jag tog bilen ?

Det är ganska vanligt att folk inte kan skilja på effekt och energi, även de högst ansvariga för landets elförsörjning lider av den åkomman.

Det är väldigt vanligt. Tycker folk i den här tråden är rätt så duktiga.

12km. Jag tog bilen ?

10 km för mig, 1° ute, slutade på 1,3 kWh.

Vet inte ens hur jag gör en förvämning eller om det går att göra utan att vara inkopplad. Har igen laddning hemma, det kommer laddas på en parkering 200 meter från jobb tills jag orkar sätta upp egen laddare där.

Jag är en av dom som skriver fel på kW och kWh emellanåt.

Men körstil har sjukt stor inverkan på båda dessa grupper då många bilar har uppemot 400 hästar och många har försumbar drivmedelskostnad…?‍♂️ Jag vill tro att man kan köra elbil snålare än mänga tror, om man vill. Bara att titta på Spacekittys exempel

Det har mycket mindre inverkan på elbilar än avgasbilar - fråga mig inte varför.

Men det går antagligen inte åt så mycket mer energi att accelerera fort än långsamt? Däremot påverkar andra saker - hastighet (luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten) och regn/slask (rullmotstånd) är sådant som gör stor skillnad.

Polestar är törstig.

Såg siffror ngn stans där man redovisade skillnaden i elförbrukning mellan ca 90 kmh och 120 kmh (mknns inte hastigheterna exakt). Minns det som att det var ordentlig skillnad!
Undrar om det ökande antalet elbilar kommer att påverka körstil och hastighet på motorvägarna? Till det bättre kunde man ju hoppas.

Såg siffror ngn stans där man redovisade skillnaden i elförbrukning mellan ca 90 kmh och 120 kmh (mknns inte hastigheterna exakt). Minns det som att det var ordentlig skillnad!
Undrar om det ökande antalet elbilar kommer att påverka körstil och hastighet på motorvägarna? Till det bättre kunde man ju hoppas.
Kör du mycket i stadstrafik så är elbil optimalt, i alla fall om du jämför med fosilbil.

Ja, narrativet är ju att det ska laddas när man rastar. Då borde ju laddmöjligheter finnas på rastplatserna.
Varför skall skatebetalarna betala andras elbils laddning .möjligt om det är betalstolpe.

Man märker ju redan att elbilar oftast ligger och tuggar 110km exakt mer eller mindre :) så förhoppningsvis så blir de förbättringar på motorvägarna kring hastigheterna.

Tänker väl att bilens dator kan räkna ut optimal hastighet beroende på sträcka man skall köra? Trycker man på och detta resulterar i ett extra laddstopp, så äts ju tidsvinsten snabbt upp.

Fast det är ju många osäkerhetsfaktorer, tex strul vid laddstationerna...

Ja, det är ju en jävla surprise för den som aldrig kört en dieselbil.
Precis som med takboxen på fel håll så har det inget med elbil att göra.

Jag kan lite förstå det. Det har så klart med elpriset att göra. Helst plötsligt är den inte gratis att gasa på i elbil. Kanske till och med inte är bra för miljön att gasa på.

Drivmedelskostnaden är fortfarande en marginell del av TCO. Däcken kostar mer per mil..

Att börja köra långt under skyltad hastighet leder ju till att trafikrytmen sabbas rätt ordentligt - om man inte lägger sig med farthållare på lagom avstånd bakom en lastbil kanske.

När jag kör "till vardags" har jag inte en tanke på förbrukningen, bilen var laddad på morgonen och kommer vara laddad nästa morgon också. På längre resor har jag aldrig "blåkört" så där gör det egentligen inte heller någon skillnad, men eftersom jag tycker det är intressant så observerar jag ändå.

I morgon eftermiddag ser elpriserna för första gången ut att gå över 5kr/kwh, så det blir nog billigast att skippa laddstoppet. :/

Eller snarare billigare att ladda på just publik laddplats än hemma… iaf om man har spot- och timprisdebitering.

Men det går antagligen inte åt så mycket mer energi att accelerera fort än långsamt? Däremot påverkar andra saker - hastighet (luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten) och regn/slask (rullmotstånd) är sådant som gör stor skillnad.
Jag har alltid trott att det är snålare att acca hyfsat snabbt med ICE-bilar. Men har aldrig orkat verifiera detta.

Gratis laddning är för övrigt helt feltänkt, möjligen undantaget dig som vill locka kunder till din verksamhet men egentligen även där.

Dels är det orimligt att staten/kommunen/skattebetalarna står för kostnaden och dels leder det till att en hel del förare pluggar in fast det inte behövs - och då är det upptaget när någon som behöver ladda kommer.

Redovisade maxhastigheter för elbilar är ju relativt låga också trots ganska höga effekter, nån som vet om det är mjukvarubestämt eller om det är nån annan parameter som kommer in (ex.vis högt uttag ur batteriet under lång tid)? Det är ju mycket luftmotstånd som ska övervinnas.

Ex.vis ID3 toppar 160 km/h trots 204 HK i relativt liten bil. Tesla har lite högre Max.hastigheter, ex.vis model 3 har 225 km/h angivet men har också över 400 hk. Å andra sidan når ju många ICE-bilar 220+ med motorer på strax under 200 hk.

Sedan kan det diskuteras vad man ska med hög max hastighet till, men det kan vi lämna därhän. Jag är intresserad av om det finns nån teknisk anledning till att elbilar verkar ha låg max hastighet i förhållande till motoreffekt.

Enda anledningen är just den att förbrukningen ökar markant, skulle jag säga. Teslas P-modeller har ännu högre gräns.

För mig personligen är 160 km/h helt ok. Har mycket sällan behov av att köra så fort, tror bara jag varit uppe i 200+ på Autobahn. Och den bilen hade inte ens 200hk (Forester Turbo) :-)

Redovisade maxhastigheter för elbilar är ju relativt låga också trots ganska höga effekter, nån som vet om det är mjukvarubestämt eller om det är nån annan parameter som kommer in (ex.vis högt uttag ur batteriet under lång tid)? Det är ju mycket luftmotstånd som ska övervinnas.

Ex.vis ID3 toppar 160 km/h trots 204 HK i relativt liten bil. Tesla har lite högre Max.hastigheter, ex.vis model 3 har 225 km/h angivet men har också över 400 hk. Å andra sidan når ju många ICE-bilar 220+ med motorer på strax under 200 hk.

Sedan kan det diskuteras vad man ska med hög max hastighet till, men det kan vi lämna därhän. Jag är intresserad av om det finns nån teknisk anledning till att elbilar verkar ha låg max hastighet i förhållande till motoreffekt.
Kan det ha något att göra med att elbilar oftast saknar växellåda? Att om man lägger in en t.ex. tvåväxlad låda så kan man skjuta fram bilen i lite raskare takt? Tänkte på den där Porschen som har någon växellåda som ser till att den går lite snabbare.
Endast en spekulation.

Kan det ha något att göra med att elbilar oftast saknar växellåda? Att om man lägger in en t.ex. tvåväxlad låda så kan man skjuta fram bilen i lite raskare takt? Tänkte på den där Porschen som har någon växellåda som ser till att den går lite snabbare.
Endast en spekulation.

Växellådan främjar främst accelleration i hög fart. Tesla labbade också med tvåväxlad växellåda i Roadstern (sin första bil) men hade svårt att få det att hålla. Den gjorde ändå 0-100 under 4 sekunder - för tio år sen.

Skulle nog tro de är spärrade? Har ju blivit vanligare med andra bilar också väl?

Idag tog jag bilen till jobbet. Minus 6,X och ingen förvärmning. Förbrukningen ligger "typ" runt 1,7 om man kollar på evnotify alla 10km till jobbet, men bilen förvärmer av någon anledning batteriet för fulla muggar tills det är ca 12-14 grader varmt. Kupé och batterivärmning förbrukar runt 1... Ja det är törstigt att åka id3 korta sträckor när det är kallt. Hoppas dom fixar så man kan stänga av förvärmning för korta resor snart... ?
Eller ja här kommer datan i bildform. Vatten på elbilshatarnas kvarn.
Intressant att ange kWh/h, har dom inte heller koll kanske.

Ja, Volvo från årets modell går inte att köra snabbare än 180 km/h. Finns kanske fler?

Cyklade långt i iskyla med barnen på släp i vagnen igår. Har aldrig varit så nära att köpa bil som då. Stod utanför en butik vi pausade vid och googlade Lync&Co priser och avtal :)
Jag var helt säker på att det var Elbilar men det var Hybrider av olika slag tyvärr. Bra deal annars om man inte vill ha bil året runt.

Jag har alltid trott att det är snålare att acca hyfsat snabbt med ICE-bilar. Men har aldrig orkat verifiera detta.
Idealt rent fysikaliskt så går det åt samma energimängd att öka hastigheten långsamt eller snabbt, men effekten som krävs skiljer. Och, ICE-motorer har olika verkningsgrad i olika driftfall, ett musseldiagram kan visa hur. Här en bild och en återanvänd text:

mussel.gif

"Ett musseldiagram som visar moment och varvtal och bränsleförbrukning för en typisk ICE, internal combustion engine, en vanlig förbränningsmotor alltså. Tomgång längst nere till vänster och max effekt uppe till höger.
De någorlunda runda områdena som tillsammans ser ut lite som ett musselskal visar bränsleförbrukningen i gram per kilowattimme, 260 g/kWh är alltså det snålaste den här motorn går att köra.
Det finns en linje inritad som är märkt "OOL", optimum operation line. Den visar vart man ska ligga vid olika effektuttag och generellt så är det max eller nära max momentuttag som gäller. Så här funkar förbränningsmotorer generellt.
För ecodriving (som är ett varumärke, energisnålt körsätt kan man ju också säga) så är det här en av grunderna. Någorlunda rask acceleration för att snabbt komma i ett läge med konstant fart, lågt varv och högt momentuttag. Segdra helt enkelt

Tysken har ansett att man behöver lite fart för att motivera gubbjävlarna att lägga upp 1 mille på en premiumbil där mycket är byggt för 200kmh+. Tvek på att många av de gubbarna köper en bil som är spärrad till 180 om det finns alternativ.

Sen vet jag inte om 0-100 på 4-5 s är säkrare än att tuffa på i 180 på en bra väg.

Allt snack om förbrukning får mig att tänka att min idé om en Strava för bilar kunde vara nåt. Man diskas på ett segment om man kör mer än x% för snabbt eller avviker för mycket från snitthastigheten nedåt, men annars tävlar man om lägsta energiförbrukning per km på olika segment. AC-användningen kommer störtdyka, de värsta hetsarna kör inte ens radion.

• Gilla
Reactions: .A.
Tysken har ansett att man behöver lite fart för att motivera gubbjävlarna att lägga upp 1 mille på en premiumbil där mycket är byggt för 200kmh+. Tvek på att många av de gubbarna köper en bil som är spärrad till 180 om det finns alternativ.

Sen vet jag inte om 0-100 på 4-5 s är säkrare än att tuffa på i 180 på en bra väg.

Du "tuffar" inte på i 180 km/t hur bra än vägen må vara.
180 är riktigt fort när något oberäknat händer vilket det ofta gör.

Ett mysterium varför Volvo inte stryper vid 110 då. De borde även sätta en maxtid på 45 min.

Ja, 180 är snabbare än 110 och farligare allt annat lika. Tycker ändå vägen har betydelse och att det tuffar på rätt bra i 180.
Sen är 110 snabbare än 90....

Min poäng var att snabb acceleration inte låter så säkert heller.

Jag förstår inte riktigt hur det skulle vara ett motsatsförhållande mellan faran i att köra supermycket fortare än omkringvarande trafik och att accelerera dito.

Jag förstår inte riktigt hur det skulle vara ett motsatsförhållande mellan faran i att köra supermycket fortare än omkringvarande trafik och att accelerera dito.
Det är det inte men det stämmer med min upplevelse att just fartskillnaden är farligast. Det och icke fartanpassande avstånd.

Jag tyckte bara att det var spännande att det är viktigt för miljö och säkerhet att spärra hastigheten men ett bra argument för elbil är att det accar så in i helvete. Inte ett problem, bara spännande.

Det finns inga problem med en Volvo spärrad till 180 men jag tror det det kommer att slå ut de motorstarka ice alternativen. Det kan ju vara ett problem för den som är ansvarig för att sälja skiten.

Är nog snarare läge att spara strömmen i batteriet i dagsläget, man undrar hur det ska fungera praktiskt i framtiden?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp