[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jaha, nu blev det lik förbannat en diskussion om det lämpliga i att köra fort...

Men, vad blev konsensus i ursprungsfrågan, är det bara en pk-spärr, eller finns det nåt tekniskt bakom (ex.vis att batteriet sugs ur åt skogen för fort)?
Om det är det första, är det ju lite underligt att bara Volvo även infört det för ice-bilar.

Jaha, nu blev det lik förbannat en diskussion om det lämpliga i att köra fort...

Men, vad blev konsensus i ursprungsfrågan, är det bara en pk-spärr, eller finns det nåt tekniskt bakom (ex.vis att batteriet sugs ur åt skogen för fort)?
Om det är det första, är det ju lite underligt att bara Volvo även infört det för ice-bilar.

Allt som ökar effektbehovet ordentligt suger ju såklart ur batteriet fort, som att dra släp köra jävligt fort osv. Jag tror ju fortfarande att anledningen att elbilar ofta inte får dra något är att räckvidden blir pinsamt kort. Sen kanske det finns andra problem, ingen aning. En ICE-bil kompenserar ju i hög grad detta genom att verkningsgraden ökar från den vid normal körning väldigt kassa till att bli en del bättre vid högre belastning.

Om det bara är en ”pk-spärr” så är det väl jättenaturligt att Volvo har infört det först av alla?

Både och, om du vinklar det så. Volvo har någon slags mål att ingen ska dö i deras bilar i en olycka, klipper man bort 180+ så tar man väl bort en stor andel av dem misstänker jag.

Att köra jättefort drar som sagt mycket ström, och ännu mera mycket om bilen inte är extremt aerodynamisk. Så det är garanterat också en orsak. Teslas bilar tillhör de bättre i klassen så problemet är kanske mindre (men långt från obefintligt) där. Men P-modellerna får som sagt köra 250.

Både och, om du vinklar det så. Volvo har någon slags mål att ingen ska dö i deras bilar i en olycka, klipper man bort 180+ så tar man väl bort en stor andel av dem misstänker jag.

Att köra jättefort drar som sagt mycket ström, och ännu mera mycket om bilen inte är extremt aerodynamisk. Så det är garanterat också en orsak. Teslas bilar tillhör de bättre i klassen så problemet är kanske mindre (men långt från obefintligt) där. Men P-modellerna får som sagt köra 250.
Ja, jag misstänker starkt att det främst är en teknisk orsak. Varför skulle det annars komma först nu med elbilarna, och inte tidigare (tekniken att elektroniskt begränsa har ju funnits länge, men ingen har ju lagt spärren under 200 km/h, snarare är det väl 250 km/h som varit standard).

Ja, jag misstänker starkt att det främst är en teknisk orsak. Varför skulle det annars komma först nu med elbilarna, och inte tidigare (tekniken att elektroniskt begränsa har ju funnits länge, men ingen har ju lagt spärren under 200 km/h, snarare är det väl 250 km/h som varit standard).
En fossilbil drar också mer bränsle om man kör jättesnabbt, så du vet ?

Givetvis är det ju säkerhetstänk iaf från Volvo, dom är ju sämst (typ) på elbilar så varför ska dom sätta in det på sina padelcrossovers för? Det är ju sällan dom går på el

Teslan är bra på att köra fort för att de snabba av dem har dubbla motorer där den där fram är gjord för att snurra fort. De flesta andra har bara en motor som får för stora effektförluster på höga varvtal med (gissar jag) sämre livslängd som resultat. Porschen har löst problemet genom att stoppa in en växellåda.

De teslor som bara har en motor har väl ungefär samma topphastighet som många andra el-bilar?

Teslan är bra på att köra fort för att de snabba av dem har dubbla motorer där den där fram är gjord för att snurra fort. De flesta andra har bara en motor som får för stora effektförluster på höga varvtal med (gissar jag) sämre livslängd som resultat. Porschen har löst problemet genom att stoppa in en växellåda.

De teslor som bara har en motor har väl ungefär samma topphastighet som många andra el-bilar?

Jag har snål-Teslan med bara en motor, den går på max 225 precis som dom andra Teslorna med fler och kraftigare motorer.

Fast Performancebilarna går som sagt 250 :-) det är väl en ren principsak antar jag.

Volvos spärr tror jag inte har direkt med elbilar att göra som jag minns det.

1638191781115.png

En rimlig fråga är ju ändå varför de inte spärrar vid 175 eller lägre

1638191807674.png

Ja, det är nog det mest rimliga svaret som kommit hittills, att det är nåt med utväxling som gör att man blir tvungen att begränsa, t.ex. som du säger att MTBF påverkas. Att de helt plötsligt nu, som av en händelse när elbilen kommer, skulle få för sig att göra det av ”säkerhetsskäl” känns långsökt.

Undrar vilken räckvidd tesla skulle kunna ha om de spärrade toppfarten rejält och satte på lättrullade hjul därefter...

Undrar vilken räckvidd tesla skulle kunna ha om de spärrade toppfarten rejält och satte på lättrullade hjul därefter...
Räckvidden skulle väl bara ändras för någon som annars kör över spärren? Sätter de spärren vid 225, 180 eller 150 gör väl ingen skillnad för någon som max kör 130?

Nej, 235/40 17” är det optimala har jag lärt mig idag - i alla fall om de sitter på en lite för smal fälg.

Nej, 235/40 17” är det optimala har jag lärt mig idag - i alla fall om de sitter på en lite för smal fälg.
Nja, 215/40-17 tror jag det var. Medan 205/40-17 var misär. Tydligen enorm skillnad.

edit: nä jävlar, det var visst 235 ändå…men med 45 profil.

Räckvidden skulle väl bara ändras för någon som annars kör över spärren? Sätter de spärren vid 225, 180 eller 150 gör väl ingen skillnad för någon som max kör 130?
Men alltså poängen är att en Tesla med Priushjul skulle rulla lättare. Och längre. Breda däck rullar trögare. Däck med hög hastighetsklass rullar trögare (tror jag). ((edit, ja: The higher speed classes usually have more rolling resistance.https://info.simuleon.com/blog/calculating-rolling-resistance-with-a-parametrical-equation ))

Senast ändrad:

Det handlar troligen mest om att en elmotor om det är en permanentmagnetmotor har ett max rpm som är givet av spänningen in och motorns KV (rpm/V). Är det en asynkronmotor så tappar den moment efter ett visst varvtal.
Antar att biltillverkarnas incitament att införa en dyr växellåda är låg när behovet av den endast är för att kunna köra olagligt höga hastigheter.

Polestar är törstig.

Jag försöker en sista gång:
Det är synd att de flesta dömmer ut Polestar 2 utifrån första årsmodellen som är fyrhjulsdriven, saknar värmepump och har stora fälgar. Det finns andra modeller nu.

Liksom andra fordon kommer förbrukningen bli hög om du accelererar upp och bromsar ner 2500 kg utan att planera din körning.

IMG_2765.jpg

• Gilla
Reactions: .A.
Starkt att köra 1h i 90kmh och komma 86.6 km :D
Nej men ärligt var det ju hyfasat bra siffra.
Är det något annat än motorväg? Vad är det för förhållanden? (minus tre ser jag ju nu iaf.)

Jag försöker en sista gång:
Det är synd att de flesta dömmer ut Polestar 2 utifrån första årsmodellen som är fyrhjulsdriven, saknar värmepump och har stora fälgar. Det finns andra modeller nu.
Men om man dömer ut den för att den, till skillnad från Polestar 1, är ful. Är det ok? Det är helt enkelt något med proportionerna som bara känns helt fel.

Starkt att köra 1h i 90kmh och komma 86.6 km :D
Nej men ärligt var det ju hyfasat bra siffra.
Är det något annat än motorväg? Vad är det för förhållanden? (minus tre ser jag ju nu iaf.)
Blandat 50-110, torra/frusna vägar, ganska lite vind. Jag är helt övertygad om att Teslas lite lägre mer aerodynamiska former är bättre men tycker Polestar 2 förtjänar vara kvar i matchen iaf

Så…vad ska man ha för laddbox då? Tips?
Lastbalacering?
Har 20A huvudsäkring hemma. 3 fas med egen undercentral i garaget

Den där är en av få intressanta elbilar för min del men med ett stort minus. Tyvärr inte reggad för taklast och därmed får jag inte med kajak. I övrigt lagom stor, lagom räckvidd för mig och inte hög. Enda icke-höga elbilen som jag hittat som får ha takräcke är Mini Cooper SE men den har något kort räckvidd och är för dyr.
Men å andra sidan kommer jag alltid fram till att jag ska nog vänta några år. Kör alldeles för lite och har inte lust att ha en dyr bil stående i garaget mesta tiden. Fast samtidigt vill jag verkligen inte köra fossilbil, svår avvägning...

Den där är en av få intressanta elbilar för min del men med ett stort minus. Tyvärr inte reggad för taklast och därmed får jag inte med kajak. I övrigt lagom stor, lagom räckvidd för mig och inte hög. Enda icke-höga elbilen som jag hittat som får ha takräcke är Mini Cooper SE men den har något kort räckvidd och är för dyr.
Men å andra sidan kommer jag alltid fram till att jag ska nog vänta några år. Kör alldeles för lite och har inte lust att ha en dyr bil stående i garaget mesta tiden. Fast samtidigt vill jag verkligen inte köra fossilbil, svår avvägning...
En liten diesel som du tankar med HVO100 så kör du i princip fossilfritt och avsevärt mindre fossilt än europeisk elmix.

Ja, den där bilen gillar jag också men kör inte tillräckligt med bil för att det skall vara värt det. De har fått till fina priser för att leasa en sådan kärra.

En liten diesel som du tankar med HVO100 så kör du i princip fossilfritt och avsevärt mindre fossilt än europeisk elmix.
Har Mini Clubman diesel på blocketbevakning… ? HVO är klart intressant tills vidare med mitt körmönster.

Det är skillnad på LR och P.
Så…vad ska man ha för laddbox då? Tips?
Lastbalacering?
Har 20A huvudsäkring hemma. 3 fas med egen undercentral i garaget

Easee är enkla svaret, om du inte har solceller för då finns det andra parametrar att ta med i beräkningen.

Vad har du för uttag i mätaren? Vad har du för säkring till garaget? Vad har du för andra förbrukare? Kan du tänka dig att själv vara lite aktiv med när du laddar?

Många klarar sig utan lastbalansering genom att alltid ladda efter att ha lagat mat, kört tvättmaskiner osv. Men med rätt elmätare är lastbalanseraren billig, har den "modern" P1-port kostar den 1000 kr bara till Easee, för äldre elmätare verkar den kosta ca 2500. Båda priserna kan bli lägre om du blir kund.

Blir du Tibberkund får du rabatt på installationen, tror du kan få nån referal-länk av befintlig kund också för att få yttterligare rabatt.

Det är det inte men det stämmer med min upplevelse att just fartskillnaden är farligast. Det och icke fartanpassande avstånd.

Jag tyckte bara att det var spännande att det är viktigt för miljö och säkerhet att spärra hastigheten men ett bra argument för elbil är att det accar så in i helvete. Inte ett problem, bara spännande.

Det finns inga problem med en Volvo spärrad till 180 men jag tror det det kommer att slå ut de motorstarka ice alternativen. Det kan ju vara ett problem för den som är ansvarig för att sälja skiten.
Båda är givetvis problematiska. Hög maxfart ger dyra tungrullade däck. Kraftig maxacc onödigt tung och dyr drivlina. Lång räckvidd ger ett tungt batteri och hög förbrukning och så vidare. Skulle tesla ta modell3 och sätta på lite smalare lågfartsdäck, klenare drivlina och behålla lilla batteriet och kalla den supereco så skulle de ha en vass produkt. Lite lägre vikt och lägre rullmotstånd hade gjort nytta för buller, räckvidd och enerieffektivitet.

Det är skillnad på LR och P.

Easee är enkla svaret, om du inte har solceller för då finns det andra parametrar att ta med i beräkningen.

Vad har du för uttag i mätaren? Vad har du för säkring till garaget? Vad har du för andra förbrukare? Kan du tänka dig att själv vara lite aktiv med när du laddar?

Många klarar sig utan lastbalansering genom att alltid ladda efter att ha lagat mat, kört tvättmaskiner osv. Men med rätt elmätare är lastbalanseraren billig, har den "modern" P1-port kostar den 1000 kr bara till Easee, för äldre elmätare verkar den kosta ca 2500. Båda priserna kan bli lägre om du blir kund.

Blir du Tibberkund får du rabatt på installationen, tror du kan få nån referal-länk av befintlig kund också för att få yttterligare rabatt.

LR och P?

Tyvärr har jag ju mätare från typ 70-talet (EON påstår att dom håller på att byta ut alla mätare till moderna men finns ingen info om när det kan tänkas hända hos oss)

Fel av mig, garaget har inte en undercentral utan en helt egen central matad direkt från mätarskåpet, 3x20A.
5kw Luft/vatten-värmepump och i övrigt utrustat som ett normalt hus.

Så utan lastbalansering får man helt enkelt vara aktiv och begränsa laddningen manuellt i laddare? (Alternativt i bilen?)
Med 5 mil pendling per dag kanske det inte är nåt vardagsproblem. Så får man vara lite mer aktiv de gånger man ska längre

Tibber har jag kollat på sen innan vi tänkte skaffa elbil så det kanske jag borde kolla mer på nu

LR och P?

Tyvärr har jag ju mätare från typ 70-talet (EON påstår att dom håller på att byta ut alla mätare till moderna men finns ingen info om när det kan tänkas hända hos oss)

Fel av mig, garaget har inte en undercentral utan en helt egen central matad direkt från mätarskåpet, 3x20A.

Så utan lastbalansering får man helt enkelt vara aktiv och begränsa laddningen manuellt i laddare? (Alternativt i bilen?)
Med 5 mil pendling per dag kanske det inte är nåt vardagsproblem. Så får man vara lite mer aktiv de gånger man ska längre

Tibber har jag kollat på sen innan vi tänkte skaffa elbil så det kanske jag borde kolla mer på nu

Alla mätare ska bytas pga lagkrav så det blir snart er tur med.
Många pengar till väldigt liten glädje.

LR och P?

Jag har Ellevio som nät. Jag ringde och frågade när jag skulle få en ny. Då frågade de när jag ville ha en. Typ två veckor senare satt den på plats.

Vi har fått ny mätare två gånger än jag flyttade hit 2014.

Vet inte om denna varit uppe, men ämnet har ju avhandlats:

Dagens PS: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil.

Som bensinbilsägare som inte lär ha råd att skaffa elbil inom överskådlig framtid, kan jag ju gotta mig lite.
Samtidigt inser jag ju att det här med elmarknaden i Sverige är helt sjukt. Marknadssjukan kanske man kan kalla det.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp