Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är inte svenska marknaden som är sjuk. Vi hänger hårt ihop med vår gemensamma elmarknad och detta är till en stor del bidragande till lustigheterna vi ser nu. Sen visar ju också detta att fossilbränslen är på tok för billiga - vi behöver öka priset rejält på alla elda dinos.Vet inte om denna varit uppe, men ämnet har ju avhandlats:
Dagens PS: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil.
![]()
Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Elpriset slår rekord – och gör det chockdyrt att ladda elbilen hemma. Laddar du när det är som dyrast är vissa elbilar just nu dyrare att köra än enwww.dagensps.se
Som bensinbilsägare som inte lär ha råd att skaffa elbil inom överskådlig framtid, kan jag ju gotta mig lite.
Samtidigt inser jag ju att det här med elmarknaden i Sverige är helt sjukt. Marknadssjukan kanske man kan kalla det.
Det är inte alpluft som kommer ur avgasröret utan co2 .En liten diesel som du tankar med HVO100 så kör du i princip fossilfritt och avsevärt mindre fossilt än europeisk elmix.
Är det nån som påstått nåt annat? Men du får nog ta och läsa på lite om fossil vs förnybar råvara och vad det innebär.Det är inte alpluft som kommer ur avgasröret utan co2 .
Tycker att det är mycket gnäll. Sitter man på ett rörligt elavtal så har man accepterat upp och nedgångar, på kalla dagar har elen alltid blivit dyrare, kan inte komma som en nyhet för många.Vet inte om denna varit uppe, men ämnet har ju avhandlats:
Dagens PS: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil.
![]()
Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil
Elpriset slår rekord – och gör det chockdyrt att ladda elbilen hemma. Laddar du när det är som dyrast är vissa elbilar just nu dyrare att köra än enwww.dagensps.se
Som bensinbilsägare som inte lär ha råd att skaffa elbil inom överskådlig framtid, kan jag ju gotta mig lite.
Samtidigt inser jag ju att det här med elmarknaden i Sverige är helt sjukt. Marknadssjukan kanske man kan kalla det.
Hm, jag antar att anledningen till det höga elpriser just nu är att vi måste importera el. Om så är fallet skulle väl priset bli ännu högre om vi klippte kablarna till utlandet genom att vi i så fall skulle behöva sätta in ännu dyrare produktion för att täcka bortfallet från importen!?Det är inte svenska marknaden som är sjuk. Vi hänger hårt ihop med vår gemensamma elmarknad och detta är till en stor del bidragande till lustigheterna vi ser nu. Sen visar ju också detta att fossilbränslen är på tok för billiga - vi behöver öka priset rejält på alla elda dinos.
Något är sjukt:Det är inte svenska marknaden som är sjuk. Vi hänger hårt ihop med vår gemensamma elmarknad och detta är till en stor del bidragande till lustigheterna vi ser nu. Sen visar ju också detta att fossilbränslen är på tok för billiga - vi behöver öka priset rejält på alla elda dinos.
Att det skulle bli rekord kanske inte alla visste. Att det blir billigare över tid med rörligt vet nog de flesta. Bara man har råd med den rörliga kostnaden. Det bör inte vara några problem. Tant Wibble lämnade tydliga instruktioner.Tycker att det är mycket gnäll. Sitter man på ett rörligt elavtal så har man accepterat upp och nedgångar, på kalla dagar har elen alltid blivit dyrare, kan inte komma som en nyhet för många.
Jag tröstas avNågot är sjukt:
![]()
SMEDJAN | Fanatikerna förstörde Sveriges elförsörjning
Jan Blomgren: Vi har i dag tillgång till mindre el än för 40 år sedan, och den el vi har tillgång till är dessutom av sämre kvalitet än tidigare. Krisen i den svenska energiförsörjningen är resultatet av en politik som styrts av inkompetens, önsketänkande och fanatism.timbro.se
Åtminstone 99 procent av alla gånger man tror att det handlar om en konspiration är förklaringen vanlig inkompetens
En vettig inhemsk produktion som sätter de svenska kunderna i första rummet, skulle garanterat ge stabilare och billigare elförsörjning långsiktigt för både privatkunder och industri i Sverige.Hm, jag antar att anledningen till det höga elpriser just nu är att vi måste importera el. Om så är fallet skulle väl priset bli ännu högre om vi klippte kablarna till utlandet genom att vi i så fall skulle behöva sätta in ännu dyrare produktion för att täcka bortfallet från importen!?
Man får hoppas att vi inte exporterar vattenkraft och sen importerar fossilel. Tyvärr kan man nog inte förutsätta att nåt.Hm, jag antar att anledningen till det höga elpriser just nu är att vi måste importera el. Om så är fallet skulle väl priset bli ännu högre om vi klippte kablarna till utlandet genom att vi i så fall skulle behöva sätta in ännu dyrare produktion för att täcka bortfallet från importen!?
Det tråkiga är att det kommer att ta decenier att fixa till. Vänta till nästa vinter om ni tycker att nuvarande elpriser är höga. Och nästa...Något är sjukt:
![]()
SMEDJAN | Fanatikerna förstörde Sveriges elförsörjning
Jan Blomgren: Vi har i dag tillgång till mindre el än för 40 år sedan, och den el vi har tillgång till är dessutom av sämre kvalitet än tidigare. Krisen i den svenska energiförsörjningen är resultatet av en politik som styrts av inkompetens, önsketänkande och fanatism.timbro.se
True that!Ständigt samma slutsats. Det finns ingen miljövänlig bil. Jag får fortsätta cykla. Och vi i generation #Vanlife får byta dröm :(
Off grid-livet börjar nästan att kännas som ett realistiskt alternativ.Det tråkiga är att det kommer att ta decenier att fixa till. Vänta till nästa vinter om ni tycker att nuvarande elpriser är höga. Och nästa...
Det jag skrev något om var skillnaden mellan att ha importmöjligheter och att inte ha det.En vettig inhemsk produktion som sätter de svenska kunderna i första rummet, skulle garanterat ge stabilare och billigare elförsörjning långsiktigt för både privatkunder och industri i Sverige.
Är det ens möjligt att säga något sådant?Man får hoppas att vi inte exporterar vattenkraft och sen importerar fossilel. Tyvärr kan man nog inte förutsätta att nåt.
Tror att man kan konstruera ett elsystem som i 99% av fallen innebär ett överskott (som vi kan exportera), utan att vi ens kommer i närheten av de inhemska priser vi ser nu.Det jag skrev något om var skillnaden mellan att ha importmöjligheter och att inte ha det.
Naturligtvis kan man dimensionera elsystemet så att vi aldrig behöver importera el under några förutsättningar. Tveksam till om det kommer att bli den billigaste lösningen dock.
Det är inte alpluft som kommer ur avgasröret utan co2 .
Som cyklist är det inte co2 jag har problem med när jag cyklar förbi en lång bilkö utan det är alla partiklar som förbränningen orsakar.Precis, co2, livets gas! Att något så livsviktigt för nästan allt levande grönt, och därmed övrigt levande, på jorden fått sådan giftstämpel. Ja, jag fattar att mängden har betydelse men ändå.
Det farligaste är ju annars partiklar från däck och vägbana och där är elbilarna sämre eftersom de generellt väger mer.Som cyklist är det inte co2 jag har problem med när jag cyklar förbi en lång bilkö utan det är alla partiklar som förbränningen orsakar.
![]()
385 000 dog av avgaser – på ett år | Sveriges Radio
385 000 människor miste livet i förtid till följd av avgaser under 2015, enligt en ny studie.sverigesradio.se
Men det har väl aldrig hänt förr på happy? ?Ja nu har vi verkligen två trådar om samma ämne. Underbart.
Det farligaste är ju annars partiklar från däck och vägbana och där är elbilarna sämre eftersom de generellt väger mer.
Tittar vi sen på miljömålen. Ska vi följa dem blir det till en rejäl i alla fall hastighetsminskning i trafiken till 2030 och det där med att elda med ved i brasan blir bara att glömma...
Stockholms län
sverigesmiljomal.se
Minns att jag hörde talas om plastbatterier för några år sedan. Inte så energitäta men kanske skulle de kunna göras relativt billiga och användas för att utjämna de toppar och dalar som alternativa energislag lider av. Vad har hänt? Känns som att det skulle vara bra att använda som enskild elköpare också för att jämna ut prissvängningarna:Då kan jag trösta dig med att det är en ren klickbait-rubrik. Det må vara höga elpriser, men man får vara skicklig om man prickar in att ladda hela batteriet fullt när det är om dyrast. Även om nattpriserna varit ganska höga senaste dygnen så blir det ändå 5-6 kr / mil i elkostnad på sin höjd.
Och för bara några veckor sen var det nästan gratis nattetid.
Har du läst länken? Boomer alert på att försöka prata sig förbi utsläpp från fossilbilar och gnälla på att elbilar minsann är tunga och är rena mordmaskinerna med dubbdäck ? tänk dig då en dieselsuv med dubbdäck! Hin håle själv isåfall.Det farligaste är ju annars partiklar från däck och vägbana och där är elbilarna sämre eftersom de generellt väger mer.
Tittar vi sen på miljömålen. Ska vi följa dem blir det till en rejäl i alla fall hastighetsminskning i trafiken till 2030 och det där med att elda med ved i brasan blir bara att glömma...
Stockholms län
sverigesmiljomal.se
Minns att jag hörde talas om plastbatterier för några år sedan. Inte så energitäta men kanske skulle de kunna göras relativt billiga och användas för att utjämna de toppar och dalar som alternativa energislag lider av. Vad har hänt? Känns som att det skulle vara bra att använda som enskild elköpare också för att jämna ut prissvängningarna:
![]()
Batteriet du nästan kan äta | Sveriges Radio
Forskare har utvecklat ett plastbatteri som fungerar helt utan syra och metall.sverigesradio.se
Det går inte, skulle bli alldeles för dyrt nu sen plastpåseskatten infördes!Minns att jag hörde talas om plastbatterier för några år sedan. Inte så energitäta men kanske skulle de kunna göras relativt billiga och användas för att utjämna de toppar och dalar som alternativa energislag lider av. Vad har hänt? Känns som att det skulle vara bra att använda som enskild elköpare också för att jämna ut prissvängningarna:
![]()
Batteriet du nästan kan äta | Sveriges Radio
Forskare har utvecklat ett plastbatteri som fungerar helt utan syra och metall.sverigesradio.se
Lol!Det går inte, skulle bli alldeles för dyrt nu sen plastpåseskatten infördes!
Det där med att använda elbilens batteri som utjämningsbuffert tjatade man ju väldigt mkt om för typ 1-2 år sedan. Upplever att det blivit tyst om det nu, eller? Låter ju bra i teorin, men vem vill köpa så pass stora och dyra batterier att man kan sälja el till nätet från bilen? Eller är det bara överskott till det egna hushållet man pratar om nu?Jag tror jag ser reklam för att man kan värma huset med elbilen när det behövs? Är det lagligt i sverige idag? Jag menar att koppla in det på det viset....
Kanske lika bra att köpa en extra bil.
Nu vill jag inte gå och försvara kväveoxiden som är en riktig usling. Bara påpeka att alla bilar oavsett drivmedel bidrar till rätt stora luftföroreningar.Har du läst länken? Boomer alert på att försöka prata sig förbi utsläpp från fossilbilar och gnälla på att elbilar minsann är tunga och är rena mordmaskinerna med dubbdäck ? tänk dig då en dieselsuv med dubbdäck! Hin håle själv isåfall.
Men då, en elbil med dubbfria däck är - i närmiljön bäst.
"385 000 människor miste livet i förtid till följd av avgaser under 2015, enligt en ny studie. Dieselfordon pekas ut som den främsta källan till dödsfallen."
https://www.trafikverket.se/resa-oc...t-i-bil/Dack/vinterdack/vinterdack-och-halsa/ lite läsning.
Det där med att använda elbilens batteri som utjämningsbuffert tjatade man ju väldigt mkt om för typ 1-2 år sedan. Upplever att det blivit tyst om det nu, eller? Låter ju bra i teorin, men vem vill köpa så pass stora och dyra batterier att man kan sälja el till nätet från bilen? Eller är det bara överskott till det egna hushållet man pratar om nu?
ibland när man skulle använda bilen var den inte laddad, säger Jonas Tannerstad.
Tror inte det finns någon bil på svenska marknaden som har stöd för V2G (Grid)? Möjligen en del gamla Chademobilar som kanske har det som standard - Mitsubishin ovan och Nissan Leaf då, men jag tror inte de hade det i Europa.
Närmast är väl Ioniq 5 och EV6 som har en adapter från CSS till shuko. Och då kan man ju nämna Honda e också som har ett 220v uttag inne i kupen, osäker på hur mycket du kan lasta det. Men de räknas som V2L (Load).
Menar du att man ska backa från plastpåseskatten? Hatar du alla djur som bor i havet som nu har räddats???Lol!
Fast allvarligt talat, där ger du ju prov på resonemanget om att ngt inte går att genomföra, när man i själva verket menar att det tagits beslut som hindrar att ngt genomförs. Ibland verkar folk på riktigt blanda ihop dessa saker (nu tror jag alltså inte att ditt skämt visade verkligt prov på detta feltänk!).
Verkar farligt. Skulle hellre ha ett kärnkraftverk i källarn. Fick bara flytta pingisbordet lite...![]()
Bränslecell i källaren: ”Nu är det vätgasdrift som gäller”
Hans solceller fixade 2 250 kubik vätgas i somras. Nu i vinter fixar hans bränslecell all el som behövs – till både villan och familjens Tesla.www.elinstallatoren.se
Dubbdäcken drar upp mera skit än vad en diesel släpper ut dom har nämligen partikel filer i dag.och dom flesta lastbilar har minst steg 3 motorer i dag.Som cyklist är det inte co2 jag har problem med när jag cyklar förbi en lång bilkö utan det är alla partiklar som förbränningen orsakar.
![]()
385 000 dog av avgaser – på ett år | Sveriges Radio
385 000 människor miste livet i förtid till följd av avgaser under 2015, enligt en ny studie.sverigesradio.se
![]()
Bränslecell i källaren: ”Nu är det vätgasdrift som gäller”
Hans solceller fixade 2 250 kubik vätgas i somras. Nu i vinter fixar hans bränslecell all el som behövs – till både villan och familjens Tesla.www.elinstallatoren.se
Ja, ,men det där är finlir. Får köra med öppen låga i kakelugnen. Project Hindenburg kallar jag det. Varmt som fan.Totalpris för villan= 15 miljoner.
Tur att han jobbar inom vindkraftsbranschen?
Vad kan gå fel?
En omfattande explosion