[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Vad tror happyexpertisen om Fridas önskan om att få åka teamsprinten i OS med Maja?

Med tanke på Majas resultatrad i den disciplinen i mästerskap och VC lär hon vara svår att peta om hon är i form så frågan är då om Frida är rätt komplement.

Utan att ha sett banorna är det lite svårt att ha en uppfattning kring om det är rimligt tycker jag. Dessutom tillkommer aspekter som vilka övriga åkare som finns på plats och i vilken form de är.

Det beror ju på hur andra är tillgängliga, en renodlad sprinter i bra form tycker jag är bättre såvida inte Frida får mer träning på sprintsituationen i skarpt läge. Det handlar ju inte enbart om kapacitet där, utan även taktik och att åka smart. Det föll ju Frida på i finalen i Ruka. Sedan vet jag inte hur programmet ser ut i övrigt, med tanke på att Frida lär vara given på alla distanslopp och stafett så lär det spela in också (ser nu att det är fyra dagar både ”bakåt” och ”framåt”, så bör kunna funka).

Jag undrar ju också lite hur de här återkommande utspelen om ”team MDFK” påverkar lagkänslan, speciellt om hon nu framför det litegrann som ett skäl till grund för laguttagning också.

Mm, för min del skulle det krävas en bana som inte var alltför strulig, där det hyggligt lätt går att komma fram och med en mycket tydlig ”kapacitetsprofil”, dvs med en rejält lång backe, och gärna mot slutet snarare än början där Frida skulle kunna skapa avstånd/grilla konkurrenterna.

Om Sundling kommer i närhet av den form hon hade vid VM i fjol tror jag det ska oerhört mkt till för att lagledningen ska ”bänka” henne. Hon har en helt annan explosivitet än Frida och är inte oäven på distans.

Vad tror happyexpertisen om Fridas önskan om att få åka teamsprinten i OS med Maja?

Med tanke på Majas resultatrad i den disciplinen i mästerskap och VC lär hon vara svår att peta om hon är i form så frågan är då om Frida är rätt komplement.

Utan att ha sett banorna är det lite svårt att ha en uppfattning kring om det är rimligt tycker jag. Dessutom tillkommer aspekter som vilka övriga åkare som finns på plats och i vilken form de är.

Som har nämnts så beror det givetvis på vilken typ av profil det är på sprintbanan.
Om nu inte profilen är alltför platt tror jag att Frida i lag med Maja skulle ge Frida större chanser till ett OS-guld än vad hon skulle ha på de individuella distanssträckorna eller i stafetten.

Jag tror att Johaug kommer att vara i klart bättre form än senaste tävlingarna, men i stafetten har vi nog en bra chans, om än inte lika bra som i teamsprinten,
Med det sagt tror jag ändå att Dahlkvist får sällskap av Sundling i teamsprinten, med Hagström som utmanare.

Sprintkvalet samt finalen går för övrigt på fm/lunch onsdag den 16:e februari för den som vill markera i kalendern.
Här är hela programmet för OS:

Mm, för min del skulle det krävas en bana som inte var alltför strulig, där det hyggligt lätt går att komma fram och med en mycket tydlig ”kapacitetsprofil”, dvs med en rejält lång backe, och gärna mot slutet snarare än början där Frida skulle kunna skapa avstånd/grilla konkurrenterna.

Om Sundling kommer i närhet av den form hon hade vid VM i fjol tror jag det ska oerhört mkt till för att lagledningen ska ”bänka” henne. Hon har en helt annan explosivitet än Frida och är inte oäven på distans.

Det tror jag med. Även om det säkert finns stora guldchanser med Frida lite beroende på bana är väl Jonna och Maja betydligt bättre beroende på form. Finns ju andra namn som bör va lika heta som Frida med.

Fråga av den lite mer nördiga karaktären: Är det någon som vet något om Tove Ericsson? Hon åkte ju bra på några nationella tävlingar i fjol men blev sen petad från JVM-truppen och det var en del snack då. Jag hittar inga resultat för henne denna säsong och ingen information om någon anledning därtill.

Hon kanske åker nästa helg då bauhaus cupen startar, har väl bytt klubb till hudiksvalls if.

Tävlingsprogram 2021/2022

18 december Idre, 5/10 km F
19 december Idre, 10/15 km K

14 januari Skellefteå, 10/10 km K
15 januari Skellefteå, Sprint F
16 januari Skellefteå, JVM-test 15/30 km F masstart (ingår ej i BAUHAUS cup, tävlingen håller FIS-status)

4 februari Ulricehamn, 5/10 km K
5 februari Ulricehamn, Sprint F
6 februari Ulricehamn, Distriksstafett 3*3,3 km/3*5 km F (ingår ej i BAUHAUS Cup, tävlingen har nationell status)

8 april Sollefteå, Sprint K
9 april Sollefteå, 5/10 km F
10 april Sollefteå, 10/10 km K jaktstart

Fråga av den lite mer nördiga karaktären: Är det någon som vet något om Tove Ericsson? Hon åkte ju bra på några nationella tävlingar i fjol men blev sen petad från JVM-truppen och det var en del snack då. Jag hittar inga resultat för henne denna säsong och ingen information om någon anledning därtill.
Hon verkar i alla fall vara med i juniorlandslaget https://www.skidpepp.se/2021/05/01/landslagstrupper-2021-22/

Samt att hon gjorde premiär med nummerlapp i Vålådalen runt 22 oktober https://www.instagram.com/toveeriicsson/
Hittar dock inget resultat från den tävlingen.

Såg att Moa Olsson och Marcus Grate skickas hem fr Davis pga lätta förkylningssymptom.

När man kollar skidåkares instagram undrar man hur många olika hudvårdsserier som går att sälja egentligen?

Blir ändå spännande att se vad förra helgen betydde, kort lopp iof men en helt annan åkning ändå. Om inte annat måste det ha varit en välbehövlig personlig boost.

Blir ändå spännande att se vad förra helgen betydde, kort lopp iof men en helt annan åkning ändå. Om inte annat måste det ha varit en välbehövlig personlig boost.
Det är ju just det som gör att man förväntar sig ett sjukdomsbakslag nu. Calle presterar för en gångs skull bra brukar så gott som alltid snart följas av att Calle blir sjuk.

Men det är inget idag alltså.. hur ska man överleva en hel arbetsdag.

Men det är inget idag alltså.. hur ska man överleva en hel arbetsdag.
Beitostølen har tävlingar om du gillar denna typ av vyer:
1639130149871.png

Lite konstigt tidig start på Tønseth kan jag tycka. Han har ju åkt hyggligt på sistone och borde väl ha skapliga rankningspoäng. Nåväl. Klar ledning i mål än så länge.

Hård öppning på Novak, fyra efter 2 km men tappat rejält till 4,3 km där han är 23 sekunder efter. Har för mig att inledningen på banan är mer lättåkt och avslutningen är tyngre. Verkar som de kör 3x5 km.

Ah, är inte mkt kvar av tävlingen. Är ca 15 åkare som inte gått i mål. Ser alltså ut att bli utklassningsseger för Tønseth.

Läser att Davos blir sista tävlingen inför OS för Holund. Han säger att han inte behöver tävla för att komma i form, och ska således fr.o.m. nu inte tävla nåt mer inför OS. Dvs två månader tävlingsfritt. Hmm…
Å andra sidan är väl det ungefär det upplägg Johan Olsson körde de sista åren…

En svensk topp-10 i form av Eric Rosjö på just tionde plats.
1639130726270.png

Övriga svenskars insatser:
Plac   Namn       Tidsdiff
26    Brännmark     +2.40
28    Novak         +2.43
38    Ekberg        +3.07
42    Eriksson      +3.15
45    Andersson     +3.17
47    Jonsson       +3.19
49    Ekström       +3.21
51    Kvarnbrink    +3.35
57    Herbert       +3.46
60    Engdahl       +3.55
69    Danielsson    +4.21
96    Nygren        +5.08

Läser att Davos blir sista tävlingen inför OS för Holund. Han säger att han inte behöver tävla för att komma i form, och ska således fr.o.m. nu inte tävla nåt mer inför OS. Dvs två månader tävlingsfritt. Hmm…
Å andra sidan är väl det ungefär det upplägg Johan Olsson körde de sista åren…
Minns inte riktigt hur mkt Holund tävlat tidigare inför mästerskap, men det låter ju som ett lite oortodoxt upplägg. Jag vet inte hur han reagerar på höjd och om det kan vara en del i det hela. En annan aspekt är ju att tävlande innebär resor och kanske förhöjd infektionsrisk.

Genom att det är klassiskt gissar jag att Henriksson kan ha chansen att bli bästa svenska.

Henriksson just nu 5:a vid 2 km, 4 s efter ledande Slind.

Vinsa tappar ordentligt. 12 sekunder efter vid 2 km, 49 sekunder efter vid 4,3 km.

Theodorsen har gått bättre än Slind och är halvvägs 5 sekunder före.

Slind tappar ordentligt på Theodorsen och är vid 6,6 km 14 sekunder efter, bara tiondelar före Mörk.

Henriksson faller också i listan. Halvvägs 15 s efter Theodorsen.

Både Solin och Nordström tappar också. Är just nu vid 5 km 30 resp. 40 s efter Theodorsen på plats 11 resp. 14.

Theodorsen leder där med 13 s före Skaanes och 14 s före Slind.

Theodorsen avslutar starkt också. Både Slind och Mörk tappar över 15 s mellan 7 och 9,3 km.

Skaanes håller emot bättre och tappar bara 1 s på den delsträckan.

Norström och Solin är vid 7 km 11 resp. 13, 47 resp 56 s bakom.

Nej, Vinsa får verkligen inte till det. Hon kändes ju som hon var på gång för något år sen. Nu i mål 2.21 efter Theodorsen.

Skaplig avslutning av Henriksson, i mål som 4:a, 27 s efter Theodorsen. Då har hon tappat 12 s på andra varvet.

Hon tappade fick dock släppa Mogstad förbi sig sista 700 meterna. Hade några tiondelars försprång vid mellantiden men var i mål 1,6 s efter.

Är nog bara Fosnaes som har skaplig chans att ta Henriksson så skulle kunna bli topp-5.

Ingen superdag för Settlin idag heller, 51 sekunder efter vid 7 km.

Tillbaka
Topp