[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Skall den se ut som i närheten av det där, då vill jag inte ha någon:

• Gilla
Reactions: NON
Så tokig såg den väl inte ut?
Man vill ha en retrofuturistisk buss och får en dålig kopia på en Toyota Hiace:

VW_ID_Buzz,_GIMS_2018,_Le_Grand-Saconnex_(1X7A1690).jpeg

original.jpg

2017_Toyota_HiAce_(TRH201R)_LWB_van_(2018-10-01)_01.jpg

Behöver man inte en liten generator + solceller för att få till van life? Det kanske finns?

Skall den se ut som i närheten av det där, då vill jag inte ha någon:
Har du förbeställt?
Det är ju dels en mula, dels förmodligen basvariant. Den på reklamen är ju rätt nishad.

Har du förbeställt?
Det är ju dels en mula, dels förmodligen basvariant. Den på reklamen är ju rätt nishad.
Nej, har inte förbeställt. Reagerade mest på den stora skillnaden mellan konceptet och den eventuella verkligheten (som det brukar vara).
Den gröngrå varianten skulle jag inte ha något mot att ha stående på gården, men varianten som är ute på test nu drar ingenting.

Spaning: i framtiden kommer bilarna gå mer och mer åt att se ut ungefär som den där wv-buzz:en, med liten eller obefintlig motorhuv. Det finns liksom ingen anledning att ha en lång motorhuv längre i o m att man inte ska knö ner en motor framför kupén.

Spaning: i framtiden kommer bilarna gå mer och mer åt att se ut ungefär som den där wv-buzz:en, med liten eller obefintlig motorhuv. Det finns liksom ingen anledning att ha en lång motorhuv längre i o m att man inte ska knö ner en motor framför kupén.
Och ändå rymmer frunken på Ioniq5 awd bara 25 liter... (på rwd 50 liter).

Även deformationszon kan ju vara bra att ha.

På temat deformationszon: min fru lyfte igpr farhågan att räddningstjänsten inte klipper en mosad elbil. Stämmer detta och är det ett problem i realiteten?

På temat deformationszon: min fru lyfte igpr farhågan att räddningstjänsten inte klipper en mosad elbil. Stämmer detta och är det ett problem i realiteten?
Räddningstjänsten klipper väl inte bort något annat än taket vid en olycka?
Just taket skiljer väldigt lite mellan en batteribil och en bil med förbränningsmotor.

Alla elbilar har (måste ha!) ett ställe där man mekaniskt kan bryta högspänningen lätt tillgänglig, räddningtjänsten har koll på var. Sen är det ju som nämns taket de klipper och där finns ingen högspänning.

Edit: Läste på lite, tydligen så har räddningtjänsten också guider för varje bilmodell som visar exakt var de säkert kan klippa och inte. Det verkar som att de har tänkt på det här.

Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: H.
Tack för info! Jag misstänkte att det fanns lösningar på klippandet. Det låter som en förutsättning för att få rulla på vägarna, och att det mest handlar om att utbilda/skapa regelverk men då verkar det ju inte som att det är ett så stort problem.

Nä, där blev alla så otrevliga mot varandra... Sjukt onödigt. Håll er till bilar istället :) cyklar verkar alla slutat med ändå :p
Var det det som hände med den fina tråden, tillslut...
El-Energi är helt enkelt ett riktigt engagerande ämne.

Appropå bilbatterier och räckvidd.
Måste köpa längre startkablar och med större tvärsnittsarea. Igår blev det riktig ful-mek för att få igång SAAB:en. Kallt och krångligt pga en glömd bakluckebelysning...

äh man kan snabbladda för 5kr/kWh på publika laddare om man bestämt måste ladda på årets dyraste timma..

Priset på bensin kanske också skulle fluktuera över dygnet. Dyrare på dagen när "alla" vill tanka och billigare på natten då "ingen" tankar... ;-)

Ja, då skulle alla försöka hitta ett sätt att lagra bensin över natten....

Priset på bensin kanske också skulle fluktuera över dygnet. Dyrare på dagen när "alla" vill tanka och billigare på natten då "ingen" tankar... ;-)

Bensin flukturerar väl över dagar veckor och år? Man kan ju trots allt lagra bensin vilket verkar svårare med el

Tack för info! Jag misstänkte att det fanns lösningar på klippandet. Det låter som en förutsättning för att få rulla på vägarna, och att det mest handlar om att utbilda/skapa regelverk men då verkar det ju inte som att det är ett så stort problem.
Det jag sett att de lyfter är bristen på standardisering av detta. Det är tydligen olika lösningar på de flesta bilmodeller, vilket gör att de måste slå upp det eller leta sig fram. Lär ju kunna fördröja insatsen iaf.

Sedan är det väl problem med giftiga gaser och s.k. termisk rusning när en elbil brinner. Vet inte om det har nån påverkan på släckinsatsen, men tydligen behövs det mycket större säkerhetsavstånd när en elbil brinner pga de giftiga gaserna.

Var det det som hände med den fina tråden, tillslut...
El-Energi är helt enkelt ett riktigt engagerande ämne.

Appropå bilbatterier och räckvidd.
Måste köpa längre startkablar och med större tvärsnittsarea. Igår blev det riktig ful-mek för att få igång SAAB:en. Kallt och krångligt pga en glömd bakluckebelysning...
Kan varmt rekommendera en sån här

Tror den jag köpte klarar motorer upp till 3l och var snäppet billigare än den där. Mycket smidigare än att koppla startkablar

Tror att tillverkarna har ryckt upp sig lite i arbetet med att få bort fulolja sedan den där artikeln skrevs.
Bevisbördan ligger uppenbarligen på producenterna. Om det för ett år sedan var så mycket skit i HVO100 att vanlig diesel bedömdes mindre miljöskadlig är ett rimligt antagande att om inte annat sägs gäller detsamma även idag. Storföretag svänger långsamt.

Jag har gärna fel men att döma ut artikeln som gammal och orelevant efter ett år kräver mer motbevis än "de har nog ryckt upp sig". Varför? För att det har skrivits en artikel? Eller har det kommit ny lagstiftning som tvingar dem att ta bort palmolja etc i blandningen? Eller är de förbjudna att marknadsföra HVO100 som fossilfri eller miljövänlig så länge den innehåller palmolja mm?

Edit: Så här står det tex på Circle Ks HVO100-dekal. Som visserligen gäller år 2020 men jag ser inte direkt att de ber om ursäkt. De skriver ju inte ens en svensk översättning på palmolja och palmoljederivat.

1639034873004.png

Senast ändrad:
Bevisbördan ligger uppenbarligen på producenterna. Om det för ett år sedan var så mycket skit i HVO100 att vanlig diesel bedömdes mindre miljöskadlig är ett rimligt antagande att om inte annat sägs gäller detsamma även idag. Storföretag svänger långsamt.

Jag har gärna fel men att döma ut artikeln som gammal och orelevant efter ett år kräver mer motbevis än "de har nog ryckt upp sig". Varför? För att det har skrivits en artikel? Eller har det kommit ny lagstiftning som tvingar dem att ta bort palmolja etc i blandningen? Eller är de förbjudna att marknadsföra HVO100 som fossilfri eller miljövänlig så länge den innehåller palmolja mm?
Nej, inte på grund av artikeln. Konsumenterna sätter högre krav på producenterna. Kunderna vill inte ha trädgårdsmöbler av regnskog, kunderna vill inte tanka bilen med regnskog.
Att den marknadsförs på ett felaktigt sätt är inte rätt.

Nej, inte på grund av artikeln. Konsumenterna sätter högre krav på producenterna. Kunderna vill inte ha trädgårdsmöbler av regnskog, kunderna vill inte tanka bilen med regnskog.
Att den marknadsförs på ett felaktigt sätt är inte rätt.
Gör en nyhetssök på HVO100 palmolja i google och gissa sedan hur bred den allmänna kunskapen om palmolja i "miljödiesel" är. Hur kan man ha ett konsumenttryck om konsumenterna inte vet om detta?

Jag kan hjälpa med en screenshot. Inte mycket Aftonbladet, SVT, DN eller annan bred nyhetsförmedlare där inte.

1639035211069.png

Gör en nyhetssök på HVO100 palmolja i google och gissa sedan hur bred den allmänna kunskapen om palmolja i "miljödiesel" är. Hur kan man ha ett konsumenttryck om konsumenterna inte vet om detta?

Jag kan hjälpa med en screenshot. Inte mycket Aftonbladet, SVT, DN eller annan bred nyhetsförmedlare där inte.

Visa bilaga 527671
Har bara sett siffror från 2019 på palmoljenivån i HVO100, så det kan ha hänt en del sedan dess.
Tar man informationen från Preem så har det hänt en del med deras HVO.

Har bara sett siffror från 2019 på palmoljenivån i HVO100, så det kan ha hänt en del sedan dess.
Tar man informationen från Preem så har det hänt en del med deras HVO.
OK, topp! Det rör på sig. Men jag tror ändå det kommer dröja innan man kan se det som en allmän kunskap bland befolkningen hur syntetisk diesel framställs och vilka råvarorna är, samt vilka råvaror som är bra och dåliga...

Vad jag förstår så har inte Preem någon HVO100 utan det där gäller väl deras Evolution diesel, där de spär ut fossilolja?
1639036545731.png

HVO... vad har det med byte till elbil?

Någon som ha en BMW elbil? Hur fungerar det med appen och på distans kyla/värma kupén? Vilka funktioner erbjuds? Och på det hela taget - fungerar appen bra? Många tillverkare verkar ju har kommunikationsproblem till/från app till bil.

Edit: Så här står det tex på Circle Ks HVO100-dekal. Som visserligen gäller år 2020 men jag ser inte direkt att de ber om ursäkt. De skriver ju inte ens en svensk översättning på palmolja och palmoljederivat.

Neste MY HVO100 innehåller åtminstone ingen palmolja enl. OKQ8.
1639044219861.png

Är inte happy lite mer av temat "nån skjuter upp en testballong och sen får man se om den flyger". Vem som ur upphovsperson och vad det ursprungliga syftet var är sällan relevant mer än ett par dagar.
Snarare "ts ställer en fråga. Får 200 sidor trams som svar och lämnar forumet helt och hållet" Vilket mitt inlägg kanske var en pik mot

Inget fel med det såklart. Mycket intressanta diskussioner här :)

Snarare "ts ställer en fråga. Får 200 sidor trams som svar och lämnar forumet helt och hållet" Vilket mitt inlägg kanske var en pik mot

Inget fel med det såklart. Mycket intressanta diskussioner här :)
@EchoDelta har nog fullt upp med arbete plus pendling 14 mil per dag så han hinner inte uppdatera oss.

Renault Zoe fick jättedåligt på EuroNCAP iaf. Noll eller en stjärna.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp