Spacekitty
Aktiv medlem
[OT] HVO 100 med eller utan palmolja & slaktavfall.
Varsågod att diskutera här.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vad jag läst så ska HVO100 brinna ”renare” än vanlig diesel. När det gäller giftighet har jag för mig jag läst att en modern euro6-klassad diesel med ad-blue rening är renare än motsvarande bensinbil.Avgaserna är fortfarande ungefär lika giftiga, om jag fattat rätt.
Frid!
Jag kör just en sådan, och känner tack vare denna för mig nya info att mitt samvete stillas.Vad jag läst så ska HVO100 brinna ”renare” än vanlig diesel. När det gäller giftighet har jag för mig jag läst att en modern euro6-klassad diesel med ad-blue rening är renare än motsvarande bensinbil.
Om grejorna funkar som utlovat, temperaturen är rätt, grejorna är inkopplade osv så kanske vissa emissioner är lägre på pappret... "Renare" är för enkelt. Tex så kan moderna bilar, bensin som diesel, speca liten mängd partiklar i gram men de är ultrafina och alltså väldigt många och väldigt skadliga osv. På det hela så är det nog en galenskap att åka omkring med förbränningsmotorer bland folk, hoppas den tiden är över snart.Vad jag läst så ska HVO100 brinna ”renare” än vanlig diesel. När det gäller giftighet har jag för mig jag läst att en modern euro6-klassad diesel med ad-blue rening är renare än motsvarande bensinbil.
Ja, palmolja är dåligt för miljön men dels så var det en fråga om UTSLÄPP av skadliga ämnen och dels så innehåller HVA100 ganska lite palmolja (<5 %) och inga jungfruliga ämnen från skogen (dock restprodukter från papperstillverkning) enligt en stor producent.Det är typiskt dåligt för miljön att såga ner regnskog för att producera palmolja. Även en del tveksam skövling av skog i tex baltländerna där det inte direkt handlar om att producera bränsle av restprodukter.
Gäller det generellt?Vad jag läst så ska HVO100 brinna ”renare” än vanlig diesel.
Stämmer inte riktigtNär det gäller giftighet har jag för mig jag läst att en modern euro6-klassad diesel med ad-blue rening är renare än motsvarande bensinbil.
Jag tror du tog fel på en tiopotens. CirkleKs HVO100 består till 33% av palmoljeprodukter.
Visa bilaga 527767
Dessutom så är det lite feltänk kring förnybara råvaror. För ett träd som sågas ner idag genererar ett utsläpp som tar ~60 år innan det ackumulerats av ett nytt träd. Så ska vi snabbt kunna minska utsläppen så kan vi inte börja såga ner massa träd, även om de är förnybara, eftersom det är först när träden vi planterat istället växt upp som vi fått netto-noll. Tills dess har utsläppen ökat.
Mera vatten i den.Vad jag läst så ska HVO100 brinna ”renare” än vanlig diesel. När det gäller giftighet har jag för mig jag läst att en modern euro6-klassad diesel med ad-blue rening är renare än motsvarande bensinbil.
Sjukt fantasilös trådstart...
Tyvärr följer jag inte alla trådar lika slaviskt som vissa andra...Folk ville diskutera ämnet i andra biltråden, bättre att bryta ut den diskussionen.
En moderator skulle kunna ha gjort det och flyttat inläggen, som det fungerar på andra forum.
Tyvärr följer jag inte alla trådar lika slaviskt som vissa andra...
Fast under vintern blir det inte lika mycket cykelsnack. Till våren så kommer klassiker som ”Singelklinga, vad behöver jag” och ”Hur gör jag tubeless” tillbaka.Jag är emot kategorier och gillar ibland OT-trådarna. Men skulle kunna tänka mig att det görs samma sak med OT-trådarna som med elcykeltrådarna då de för tillfället tillåts att ta allt mer plats. Skapa ett subforum för de som gillar det, HappyOT.
Fast under vintern blir det inte lika mycket cykelsnack. Till våren så kommer klassiker som ”Singelklinga, vad behöver jag” och ”Hur gör jag tubeless” tillbaka.
Fler inlägg i ”vilken öl”-tråden.Jovisst men mellandagarna är minst två veckor bort! Hur kommer det vara då!?
Men saknas det inte en tråd för den härFler inlägg i ”vilken öl”-tråden.
Starta en vettja!Men saknas det inte en tråd för den här
![]()
Liksom de andra under samma rubrik
De gör semlor på HVO.Kan en dricka HVO? Palmolja och slakteriavfall borde ju vara lugnt.
Troligen inte eftersom det är gamla växtdelar…Man frågar sig om inte fossil kan klassas som slaktavfall.
Men kategorier skulle kunna styra upp denna röra till forumJag är emot kategorier och gillar ibland OT-trådarna. Men skulle kunna tänka mig att det görs samma sak med OT-trådarna som med elcykeltrådarna då de för tillfället tillåts att ta allt mer plats. Skapa ett subforum för de som gillar det, HappyOT.
Nej!Men kategorier skulle kunna styra upp denna röra till forum
En och annan dino ingår!Troligen inte eftersom det är gamla växtdelar…
Har ett par av de där båtarna som grannar. Blir knallarg varje gång jag ser dem.Jag tänker på en nu pågående liknelse, att dammsuga östersjön på t ex strömming med trålare, för att sen mala ner fisken till fiskmjöl och ha som mat vid fiskodling.
Det blir en jädra omväg för att få sig en fisk till middag. Dessutom en odlad fisk...
Jag tänker på en nu pågående liknelse, att dammsuga östersjön på t ex strömming med trålare, för att sen mala ner fisken till fiskmjöl och ha som mat vid fiskodling.
Det blir en jädra omväg för att få sig en fisk till middag. Dessutom en odlad fisk...
Tror att enda sättet att begränsa sånt här fel-tänk är att politiska beslut går in och förhindrar eller fördyrar. Men det är svårt att stå emot en lobby för alla särintressen som finns. Finns säkert bussbolag m.m. som tankar ful-HVO för att uppfylla CO2-styrmål osv...
Vad menar jag? Ta reda på vad du tankar i bilen och ta ett eget beslut.
Jag visste iaf inte om vad som fanns i HVO innan den här tråden.
Sen tankar jag iafs Preems-talloljediesel. Tills nu.
Kanske bättre att gå 100% fossilt om jag tänker ett varv till..
Ska följa tråden och se om vilka insinter den kan ge ?
Vart brukar du tanka?vinterdieseln, av den variant med som säljs som fossil, har i många år brukat vara ett oönskat möte varje höst. hårdare gång vid kallstart, och minst 5 procent högre förbrukning. alltså redan innan det blir kall väderlek och vinterdäcken monterats.
men denna höst verkar kvaliteten bättre:) ingen ökad förbrukning och klart mjukare gång vid kallstart. någon som vet vad som hänt?
såvitt jag förstått har nya reglerna om iblandning av biobränsle, den sk reduktionsplikten gjort att man inte längre kan blanda i problembarnet rme på samma vis, och som dessutom bara funkar utan grumling ned till typ minus 5.
misstänkt att det är hvo100 man istället blandar i, och då kanske slipper andra typer av spädning för att uppnå köldhärdighet?
någon initierad som vet besked?
Hej.. "Hur gör jag tubeless" är iskallt. "Får inte på däcket", "Får inte av däcket", "Det poppar inte", "Det läcker satan"... DÄR får du läsning tills detta forum går upp i rök... mvh borano20Fast under vintern blir det inte lika mycket cykelsnack. Till våren så kommer klassiker som ”Singelklinga, vad behöver jag” och ”Hur gör jag tubeless” tillbaka.