[OT] HVO 100 med eller utan palmolja & slaktavfall.

Avgaserna är fortfarande ungefär lika giftiga, om jag fattat rätt.

Frid!
Vad jag läst så ska HVO100 brinna ”renare” än vanlig diesel. När det gäller giftighet har jag för mig jag läst att en modern euro6-klassad diesel med ad-blue rening är renare än motsvarande bensinbil.

Vad jag läst så ska HVO100 brinna ”renare” än vanlig diesel. När det gäller giftighet har jag för mig jag läst att en modern euro6-klassad diesel med ad-blue rening är renare än motsvarande bensinbil.
Jag kör just en sådan, och känner tack vare denna för mig nya info att mitt samvete stillas.

Biobränslen släpper ut mer än fossilbränslen per liter och klimatet skiter tyvärr i var utsläppen kommer i från… Allt är skit! Cykla istället ;-)

Självklart ska vi cykla mer och jag äger ingen bil så jag har inga problem med det. Men vad är det som släpps ut i större mängd med biobränslen om vi ser till hela cykeln?

Om grejorna funkar som utlovat, temperaturen är rätt, grejorna är inkopplade osv så kanske vissa emissioner är lägre på pappret... "Renare" är för enkelt. Tex så kan moderna bilar, bensin som diesel, speca liten mängd partiklar i gram men de är ultrafina och alltså väldigt många och väldigt skadliga osv. På det hela så är det nog en galenskap att åka omkring med förbränningsmotorer bland folk, hoppas den tiden är över snart.

Jag tänker på en nu pågående liknelse, att dammsuga östersjön på t ex strömming med trålare, för att sen mala ner fisken till fiskmjöl och ha som mat vid fiskodling.

Det blir en jädra omväg för att få sig en fisk till middag. Dessutom en odlad fisk...

Tror att enda sättet att begränsa sånt här fel-tänk är att politiska beslut går in och förhindrar eller fördyrar. Men det är svårt att stå emot en lobby för alla särintressen som finns. Finns säkert bussbolag m.m. som tankar ful-HVO för att uppfylla CO2-styrmål osv...

Vad menar jag? Ta reda på vad du tankar i bilen och ta ett eget beslut.

Jag visste iaf inte om vad som fanns i HVO innan den här tråden.
Sen tankar jag i alla fall Preems-talloljediesel. Tills nu.
Kanske bättre att gå 100% fossilt om jag tänker ett varv till..

Ska följa tråden och se vilka insikter den kan ge ?

Senast ändrad:
Det är typiskt dåligt för miljön att såga ner regnskog för att producera palmolja. Även en del tveksam skövling av skog i tex baltländerna där det inte direkt handlar om att producera bränsle av restprodukter.
Ja, palmolja är dåligt för miljön men dels så var det en fråga om UTSLÄPP av skadliga ämnen och dels så innehåller HVA100 ganska lite palmolja (<5 %) och inga jungfruliga ämnen från skogen (dock restprodukter från papperstillverkning) enligt en stor producent.
HVA 100 leder till 80 - 90 % lägre utsläpp av växthusgaser.
Det är skoj om en diskussion håller sig till fakta.

Sen tankar jag iafs Preems-talloljediesel. Tills nu.

Ska följa tråden och se om vilka insinter den kan ge ?
[/QUOTE]
Tallolja är en restprodukt från tillverkning av pappersmassa. Det kapas alltså inga tallar för att tillverka tallolja.

Vad jag läst så ska HVO100 brinna ”renare” än vanlig diesel.
Gäller det generellt?
Dvs finns det sådan kvalitetsklassning av HVO100?

När det gäller giftighet har jag för mig jag läst att en modern euro6-klassad diesel med ad-blue rening är renare än motsvarande bensinbil.
Stämmer inte riktigt
Det krävs Euro 6d, dvs det räcker inte med äldre Euro 6 (och AdBlue),
dessutom är det, såvitt jag vet, NOx-utsläppen som Euro 6d-reningen ger en minskning av.
Men Euro 6d-reningen ger en enorm minskning av NOx-utsläppen, det visar flera oberoende avgastester. Tyska bilistorganisationen ADAC mätte för några år sedan en reducering av NOx-utsläppen i verklig trafik för Euro 6d bilar på hela 95–99 procent jmf med äldre Euro 6 och Euro 5-bilar.
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/abgas-diesel-fahrverbote/abgasnorm/euro-6d-temp/
euro6d-temp--nox-ausstoss-kalte-720x540.jpg

Jag tror du tog fel på en tiopotens. CirkleKs HVO100 består till 33% av palmoljeprodukter.

Visa bilaga 527767

Dessutom så är det lite feltänk kring förnybara råvaror. För ett träd som sågas ner idag genererar ett utsläpp som tar ~60 år innan det ackumulerats av ett nytt träd. Så ska vi snabbt kunna minska utsläppen så kan vi inte börja såga ner massa träd, även om de är förnybara, eftersom det är först när träden vi planterat istället växt upp som vi fått netto-noll. Tills dess har utsläppen ökat.

Kan vara olika från olika tillverkare, jag kollade Nestle/Energifabriken, de har < 5 %. Nestle hugger inte ned några tallar för att tillverka tallolja. De skriver t o m att mängden tallolja är begränsad.

Jag kollade vidare, Preem använder 57 % tallolja och 43 % slakteriavfall vid sin produktion i Göteborg. I Lysekil använder de rapsolja som råvara. Ingen palmolja i någon anläggning.

Vad jag läst ska det bli mindre partiklar av hvo än dinodiesel. Har inte hittat nåt om hur mkt dock. Min bil stinker nåt j@vu15k7 men det kanske är nåt man får ta om man kör diesel. (Renault Traffic)

/T

Har Adblue-bilar alltid värmning av det systemet? Det verkar som att det fryser vid -11 och då ju bilen gå utan aktivt adblue-syste tills den tinat?

Tankar hvo100 ibland men känner mig lite som en skattesmittare och får lite dåligt samvete när den är skattefri .
Ungefär som när jag smyger upp tygpåsen på Ica . Tycker alltid kassörskan tittar med en blick " snåle gubbjävel, bidra lite till samhället istl"

Diesel och HVO är ju ungefär lika illa när det gäller att döda cyklister med partiklar. Ute på E4 kvittar det väl, men dieselmotorer oaktat bränsle har fan inte i stan att göra.

Tyvärr följer jag inte alla trådar lika slaviskt som vissa andra...

Jag är emot kategorier och gillar ibland OT-trådarna. Men skulle kunna tänka mig att det görs samma sak med OT-trådarna som med elcykeltrådarna då de för tillfället tillåts att ta allt mer plats. Skapa ett subforum för de som gillar det, HappyOT.

Jag är emot kategorier och gillar ibland OT-trådarna. Men skulle kunna tänka mig att det görs samma sak med OT-trådarna som med elcykeltrådarna då de för tillfället tillåts att ta allt mer plats. Skapa ett subforum för de som gillar det, HappyOT.
Fast under vintern blir det inte lika mycket cykelsnack. Till våren så kommer klassiker som ”Singelklinga, vad behöver jag” och ”Hur gör jag tubeless” tillbaka.

Ot trådar har alltid varit en del av happy, men rätt tröttsamt när det blir spinoffs på ot trådarna.. :p

Jag tänker på en nu pågående liknelse, att dammsuga östersjön på t ex strömming med trålare, för att sen mala ner fisken till fiskmjöl och ha som mat vid fiskodling.

Det blir en jädra omväg för att få sig en fisk till middag. Dessutom en odlad fisk...
Har ett par av de där båtarna som grannar. Blir knallarg varje gång jag ser dem.

vinterdieseln, av den variant med som säljs som fossil, har i många år brukat vara ett oönskat möte varje höst. hårdare gång vid kallstart, och minst 5 procent högre förbrukning. alltså redan innan det blir kall väderlek och vinterdäcken monterats.

men denna höst verkar kvaliteten bättre:) ingen ökad förbrukning och klart mjukare gång vid kallstart. någon som vet vad som hänt?

såvitt jag förstått har nya reglerna om iblandning av biobränsle, den sk reduktionsplikten gjort att man inte längre kan blanda i problembarnet rme på samma vis, och som dessutom bara funkar utan grumling ned till typ minus 5.

misstänkt att det är hvo100 man istället blandar i, och då kanske slipper andra typer av spädning för att uppnå köldhärdighet?

någon initierad som vet besked?

Tror att enda sättet att begränsa sånt här fel-tänk är att politiska beslut går in och förhindrar eller fördyrar. Men det är svårt att stå emot en lobby för alla särintressen som finns. Finns säkert bussbolag m.m. som tankar ful-HVO för att uppfylla CO2-styrmål osv...

Vad menar jag? Ta reda på vad du tankar i bilen och ta ett eget beslut.

Sen tankar jag iafs Preems-talloljediesel. Tills nu.

Ska följa tråden och se om vilka insinter den kan ge ?

Nu ska man väl inte äta strömming från den där gölen Östersjön så många gånger per år… Det räcker väl tredje torsdagen i Augusti. Så kan man käka sill från ett riktigt hav resten av tiden om man tvunget ska ha ha just den sortens fisk.

vinterdieseln, av den variant med som säljs som fossil, har i många år brukat vara ett oönskat möte varje höst. hårdare gång vid kallstart, och minst 5 procent högre förbrukning. alltså redan innan det blir kall väderlek och vinterdäcken monterats.

men denna höst verkar kvaliteten bättre:) ingen ökad förbrukning och klart mjukare gång vid kallstart. någon som vet vad som hänt?

såvitt jag förstått har nya reglerna om iblandning av biobränsle, den sk reduktionsplikten gjort att man inte längre kan blanda i problembarnet rme på samma vis, och som dessutom bara funkar utan grumling ned till typ minus 5.

misstänkt att det är hvo100 man istället blandar i, och då kanske slipper andra typer av spädning för att uppnå köldhärdighet?

någon initierad som vet besked?
Vart brukar du tanka?
Jag känner nämligen inte igen det där problemet, har alltid tankat Preem Evolution Diesel sedan 2012 annat än nån enstaka gång.

Fast under vintern blir det inte lika mycket cykelsnack. Till våren så kommer klassiker som ”Singelklinga, vad behöver jag” och ”Hur gör jag tubeless” tillbaka.
Hej.. "Hur gör jag tubeless" är iskallt. "Får inte på däcket", "Får inte av däcket", "Det poppar inte", "Det läcker satan"... DÄR får du läsning tills detta forum går upp i rök... mvh borano20

Tillbaka
Topp