Söker svensk butik som säljer peaty's suspension grease eller animaliefria alternativ.

Goranpete

Aktiv medlem
Söker svensk butik som säljer peaty's suspension grease eller animaliefria alternativ.
Hejsan, jag undrar om någon vet en lbs eller större svensk butik som säljer Peaty's suspension grease? Har letat länge men finner inget.

Anledningen är att Peaty's är fritt från animalier och djurförsök och det står högt på listan för mig. ( det får man tycka vad man vill om?) begagnat dämparfett verkar desutom inte svämma över k&s

Alternativt om någon vet andra företag som har utalat sig på de punkterna, kanske är vi fler som söker efter samma kriterier i cykelprodukter?

Muc off och peatys är de som jag har pratat med kring deras produkter om ngn skulle vara nyfiken.

Ps. Innan tråden spårar ur mer, (dålig bedömning av mig) jag vet att det är petroleumbaserat, det är ingredienserna som ej skrivs ut som jag är nyfiken kring, samt framtagning och testning, t ex sram visste ej själva så de skulle kolla med slickoleum. Ds.

Tack på förhand!

/sebastian p

Senast ändrad:
Är inte det mesta petroleumbaserat? Dåligt med data sheet ser jag...

Animalier? Du menar att det på något vis skulle komma från djur? Det är ju en petroleumprodukt. Du tänker väl inte för det heter " butter", som om det vore mjölkbaserat?
Du får gärna upplysa en om jag missat något..
IMG_20211212_103154.jpg

PETroleum LubriCATIng Grease. Både husdjur och katt ju!? Blir det statisk elektricitet i framgaffeln...

Animalier? Du menar att det på något vis skulle komma från djur? Det är ju en petroleumprodukt. Du tänker väl inte för det heter " butter", som om det vore mjölkbaserat?
Du får gärna upplysa en om jag missat något..
Visa bilaga 528130
Nej så långt bakom flötet är jag ej, men det jag eftersöker är företag som har utalat sig om innehållet samt djurförsök, den glömde jag lägga till. Du skulle bli förvånad hur mkt animaliska ämnen som smygs in under t ex "confidential addditives" eller "naturliga aromer" eller bara limmet i ett par skor. Allt som nämns på papper är långt ifrån vad en produkt innehåller. Men tack för engagemang?

Är inte det mesta petroleumbaserat? Dåligt med data sheet ser jag...
Det stämmer, det jag söker är företag som aktivt utallat sig om animaliska "byproducts" samt djurförsök. Det går att köpa saker i god tro och det går att nörda ner sig, jag har valt det senare.

Nej så långt bakom flötet är jag ej, men det jag eftersöker är företag som har utalat sig om innehållet samt djurförsök, den glömde jag lägga till. Du skulle bli förvånad hur mkt animaliska ämnen som smygs in under t ex "confidential addditives" eller "naturliga aromer" eller bara limmet i ett par skor. Allt som nämns på papper är långt ifrån vad en produkt innehåller. Men tack för engagemang?
Ja det är ju typiskt sådant man inte har en aning om, särskilt när det inte står i databladet.

Tack alla som ger tips, vet att det är speciella önskemål och funderingar som ibland kan stimma upp lite kontroverser. Men alla har vi ju olika preferenser och som sagt när det kommer till alla produkter på marknaden är det svårt ibland att veta (ibland omöjligt) även om inehåll verkar självklart, så för egen sinnes ro försöker jag oftast få reda på infon från företaget.?

Skulle det vara någon med liknande preferenser och tankar kring cykelprodukter släng iväg ett pm för jag har en del mailkonversationer osv från flertal företag kring deras produkter som kanske kan hjälpa.

som vegan måste jag säga att tror det är kontraproduktivt att ägna sig åt sådana här hårklyverier. det största problemet för de ickemänskliga djuren är mänsklighetens utbredning och ekonomiska tillväxt. att hänge sig åt konsumentmakt och försöka välja "goda" varor är snarast reklam för och aktivt stöd till det ekonomiska system som är roten till undanträngandet och utrotandet av djuren.

i sin värsta form fungerar köp-goda-varor-veganismen som kreativ förstörelse av kapital. om denna typ av veganism når framgång och de gamla kapitalisterna i djurindustrin (eller industrier befläckade av djurindustrin) tvingas skrota sina gamla produktionsmetoder och införa nya "djurvänliga" produktionsmetoder så trissas hela samhällsekonomin på och tillväxten av den mänskliga totalproduktionen "säkras"/"tryggas". en växande mänsklig totalproduktion är det som slutligen helt kommer utrota de fria djuren och driva de sista sorgliga individerna till slaveri i olika djurparker som kommer kallas för "naturreservat".

självklart tycker jag det är en etisk grundhållning att välja bort rena djurprodukter. det är oftast mycket enkelt. men ens huvudsakliga arbete för djuren behöver handla om att försöka stoppa den mänskliga expansionen och inte tvärtom göra reklam för de "goda" varor som driver på den.

som vegan måste jag säga att tror det är kontraproduktivt att ägna sig åt sådana här hårklyverier. det största problemet för de ickemänskliga djuren är mänsklighetens utbredning och ekonomiska tillväxt. att hänge sig åt konsumentmakt och försöka välja "goda" varor är snarast reklam för och aktivt stöd till det ekonomiska system som är roten till undanträngandet och utrotandet av djuren.

i sin värsta form fungerar köp-goda-varor-veganismen som kreativ förstörelse av kapital. om denna typ av veganism når framgång och de gamla kapitalisterna i djurindustrin (eller industrier befläckade av djurindustrin) tvingas skrota sina gamla produktionsmetoder och införa nya "djurvänliga" produktionsmetoder så trissas hela samhällsekonomin på och tillväxten av den mänskliga totalproduktionen "säkras"/"tryggas". en växande mänsklig totalproduktion är det som slutligen helt kommer utrota de fria djuren och driva de sista sorgliga individerna till slaveri i olika djurparker som kommer kallas för "naturreservat".

självklart tycker jag det är en etisk grundhållning att välja bort rena djurprodukter. det är oftast mycket enkelt. men ens huvudsakliga arbete för djuren behöver handla om att försöka stoppa den mänskliga expansionen och inte tvärtom göra reklam för de "goda" varor som driver på den.

Väldigt bra skrivet, en tanke som är värd att brottas med. Självklart är det så. Enkelt kan man väl säga att produktion och som du uttrycker det mänskling expandering är negativt i alla olika former. Och lösningen för det är väl en så mörk tanke att den inte skall luftas.

Man får ju brottas med val i alla dess former hela tiden och jag har väl kommit till den insikten att i dagens slut är jag EN människa och jag får välja mina fighter.

Så som jag försöker tänka är att i den mån jag kan, inte orsaka andra levande varelser eller moder natur skada på grund av mina val, detta kommer väl fram tydligast vid konsumtion. Oftast handlar det om att handla så mycket begagnat som bara går (cykelfett visade sig vara svårt där). Och ibland handlar det faktiskt om att bara göra ett val som jag mår bra med, för det är ju faktiskt så att jag också ska må bra.

Man lär sig hela tiden och jag vet verkligen inte så mycket jag skulle vilja om det stora hela. Men ibland kommer jag ägna mig åt hårklyverier och pettitesser och inte se det ur ett globalt perspektiv bara för att det känns bra för mig.

Sen vill jag med min ringa kunskap kring det globala och världsliga perspektivet tror att "goda varor reklamen" t ex muc offs enkla texter om nedbrytbara produkter eller mindre plast skapar diskussion som är bra men även i vissa fall tyvärr ger indikationen att vi kan köpa oss fria.
Det är svårt men jag vill lära mig mer.

Tack för en bra konstruktiv diskussion ?

Jäklar vad confused jag blev av trådstarten, eftersom TS inte har [Team Vegan] i användarnamnet. Så är det alltid på Zwift.

Tillbaka
Topp