[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hade ju varit kanon att dra fram en sån fin MacGyver-grunka ?

Ska kolla upp det. Bra tips. Verkar väldigt bra när jag är på turer med bilen i ödemarken. Även om jag kanske missar något äventyr. Det är priset man får betala.

Håller den laddningen länge?
Förvånansvärt länge.
Nu har bilen jag hade lite problem med bara 1.6l motor men kunde starta den åtminstone 3 gånger på en laddning. (Då startade dock bilen rätt fort. Stod aldrig och tuggade på startmotorn)
Tror det står hur många starter den ska klara i instruktionerna.

Körde förbi ett gäng hyfsat feta vindkraftverk på den vinterdisiga skånska slätten för några timmar sedan. Deras blad roterade lojt i den svaga vinden och lyckades inte blåsa bort dimman ett dugg. Värdelösa...

Kan vi inte rotera jorden istället så VI har sol hela tiden, kan väl inte vara så svårt?
(Snöhelvete..)

Kan vi inte rotera jorden istället så VI har sol hela tiden, kan väl inte vara så svårt?
(Snöhelvete..)
Man har ju överskott när solen skiner. Teoretiskt borde man kunna bidra konstant genom en ringledning eller hopkopplat nät som matas från där solen når, jorden runt. Sen att det finns mer praktiska varianter är en annan sak.

Avseende laddning så ser jag det som ett tillfälligt problem. Bristerna vi ser idag lär vara bortbyggda inom kort. Själv har jag inte funderat så mycket över just denna fråga då vi inte kommer att använda bilen på ett sätt som kräver ett väl utbyggt laddsystem.

Avseende Tesla 3 o I4 så den stora skillnaden är nog hur du upplever bilen. Inget fel alls vill jag säga om Teslan då jag blev positivt överraskad men BMWn är flera snäpp bättre i helhets upplevelsen vill jag påstå. Har inte sett en I4 irl men jmf med en 440.. De rapporter man läser pekar mot samma sak, dvs att BMW är en bättre produkt. Teslan är en fin bil men jag kände inte att den var för mig.

Väntar nu på leveransdatum för min... I4 M50 Supercharged ;-)
Bristerna på laddstationer som ”byggs bort” måste korrelera med ökningen av nya elfordon. Drastiskt ökad räckvidd att man inte behöver ladda ofta är nog den enda lösningen. Annars kommer vi ha gigantiska laddparker.

Inte lyckats få tummen ur att beställa laddbox än och det verkar faktiskt lite meningslöst.
Min bil kan bara ta emot 1-fas och 3-fas boxarna verkar bara skicka faserna rakt igenom ändå.

Finns det några undantag?

Inte lyckats få tummen ur att beställa laddbox än och det verkar faktiskt lite meningslöst.
Min bil kan bara ta emot 1-fas och 3-fas boxarna verkar bara skicka faserna rakt igenom ändå.

Finns det några undantag?

Det finns väl två poänger med box. Lastbalansering och brandsäkerhet. Om du har ett schucko uttag som klarar den kontinuerliga strömmen under längre tid utan att bli överhettad och inte behöver lastbalansering så nej.

Det sägs att laddning har orsakat brand efter överhettning i schuckouttaget, men det sägs också att det var en inkopplad timer som orsakade branden... Och att grundproblemet då skulle vara att ett vanligt vägguttag inte är dimensionerat för långvarig 10A last.

Edit: rekommendationen brukar då vara att ställa ner laddströmen några ampere för att minska risken

Det finns väl två poänger med box. Lastbalansering och brandsäkerhet. Om du har ett schucko uttag som klarar den kontinuerliga strömmen under längre tid utan att bli överhettad och inte behöver lastbalansering så nej.

Det sägs att laddning har orsakat brand efter överhettning i schuckouttaget, men det sägs också att det var en inkopplad timer som orsakade branden... Och att grundproblemet då skulle vara att ett vanligt vägguttag inte är dimensionerat för långvarig 10A last.

Ersätt schuckouttaget med ett CEE216 som klarar lasten.

”Jag är egentligen ingen motorcykelälskare och känner ingen romantik kring det”

Nej tacka fn för det! När man ser hans produkter gör det ju ont i ens mc-hjärta. Fula, dyra och lågpresterande tvåhjulingar. Usch!
Det är nåt som händer när designers ska in och omdefiniera tvåhjulingar. Det blir sällan bra...

Behovet av laddbox är en aning överdrivet tycker jag. Så länge det är en frisk installation fungerar det fint att köra 10A över shuko men jag skulle nog ändå helst se till att ha en kabel med blå 16 A CEE och ett motsvarande uttag. Har man inget behov av att kunna lastbalansera och styra boxen så tillför den inte mycket i verkligheten. Speciellt inte om man via bilen/app till bilen kan styra laddström.

Senast ändrad:
Ett tillägg bara. Det är rätt bekvämt att kunna ha sin shukoladdare ligga i bilen och då är det för gemene man billigare att installera en box än att köpa en till kabel så som bidragen är utformade idag.

Ett tillägg bara. Det är rätt bekvämt att kunna ha sin shukoladdare ligga i bilen och då är det för gemene man billigare att installera en box än att köpa en till kabel så som bidragen är utformade idag.
Va? En Shukoladdare går ju att få för 2-3000kr, inte får man en laddbox installerad för de pengarna, ens med bidragen?

Va? En Shukoladdare går ju att få för 2-3000kr, inte får man en laddbox installerad för de pengarna, ens med bidragen?

Jag misslyckas tydligen med att formulera mig begripligt. Du brukar kunna få en box installerad för ungefär samma peng efter bidrag precis som du säger.

På ämnet faktiskt. Skulle vilja göra en snygg, permanent förlängning av en laddkabel jag har. Är en sån här förlängning pålitlig?

Givetvis får en riktig elektriker sköta monteringen (även om det faktiskt inte behövs eftersom det hela ansluts med stickpropp).

På ämnet faktiskt. Skulle vilja göra en snygg, permanent förlängning av en laddkabel jag har. Är en sån här förlängning pålitlig?

Givetvis får en riktig elektriker sköta monteringen (även om det faktiskt inte behövs eftersom det hela ansluts med stickpropp).
Vad är det för fel på eltejp?

Ja. Om du använder godkänt pressverktyg. ( dvs tex. Elpress till Elpress skarvstycken)

Ah, Ok, verkar ha skruvanslutningar. Tja, om säljaren har CE- märkt skarven ska den ju va ok. Jag hade använt presskarv och krympslang.

Finns även "sladdar" för trefas CEE, via adapter ansluter man till vanlig schucko (1-fas då)

Svagheten ligger i Schuckouttagen. Men det är CEE416/216 på bilderna och det skall fungera. Dock tror jag att samma värmeutveckling kommer att äga rum i uttag/stickpropp om man kör full malle, 16 A. Men sänk till 13 då.

Först bidrag för bilinköpet, sen bidrag för laddutrustning? Fantastiskt samhälle ändå!

Och sen gratis laddning på det, på vissa platser. Har nu laddat fritt i två veckor på laddarna i närheten av kontoret.

Svagheten ligger i Schuckouttagen. Men det är CEE416/216 på bilderna och det skall fungera. Dock tror jag att samma värmeutveckling kommer att äga rum i uttag/stickpropp om man kör full malle, 16 A. Men sänk till 13 då.

Absolut, håller med om schucko osv.

Tipset är mer att om man, som jag, kan ladda 3-fas på landet, så behöver man inte ha både en 1-fas och en 3-fas. På landet ställer jag ner till (3x) 10 A för huvudsäkringen är på 16 A.

Till och med 3x10A är onödigt fort för det mesta.

Jag är inte så förtjust i gratisladdare, det gör mest att folk laddar fast de inte behöver så att de som behöver ladda inte kan. Det får gärna vara lite dyrare än hemma så att det inte är värt att ladda om man inte behöver.

Vilken box ska man ha? Funderar på en VW ID4 som förmånsbil genom jobbet. Finns väl EV6 och Ioniq 5 som jag kikat på som alternativ, någon annan man ska kika på?

Easee är det enkla svaret. Blir sällan fel.

Vill du ha elbil som känns som en vanlig bil så är ID4 & co bra kandidater.

Efter snart 111 sidor, finns det några xc70 kvar i Sverige?

Känns som att en vit xc70 är den vanligaste bilen på vägarna, i norra delen iaf!

Det handlar ju om att få en bra laddinfrastruktur.

Det är väl där man kan applicera"tråkig plasthink". Jag tycker id4 är riktigt bekväm. Mer isolerad från ljud än id3.

Annars ska nya Renault Zoe vara livsfarlig.
Jag upplever inte model 3 som "tråkig plasthink" men helt klart väldigt ren i sin stil, alla kanske inte uppskattar den stilen.
Sen måste jag be om ursäkt då jag faktiskt tänkte på id3 och inte id4 som ju faktiskt diskuterades. id4 upplever jag ger bättre kvalitetsintryck i inredningen än id3 (transporter anno -90).
Men välj en model 3 long range eller performance så får du dra på smilbanden också när du kör :)

Tyvärr verkar det som att man behöver stöpa bilarna i ungefär samma form för att de ska bli riktigt effektiva, framför allt i lite högre fart. Det slår rätt hårt med kombikaross a'la Ioniq 5, ID4 och e-Tron 55 i lite fart. Original-Ioniq och Model 3 tillhör de mer effektiva däremot. e-Tron 55 Sportback är också en del effektivare än vanliga, enda skillnaden är väl just att den inte har kombibak.

Jag har 10 basbelopp att röra mig med, så en ID4 verkar gå in precis under det. EQB verkar gå en bit över?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp