white cx pro

Piskfinne

Medlem
white cx pro
Sådärja, då var cykeln hemma, monterad och provkörd.
Allt gick bra, men eftersom man är nybörjare så har man ju ändå lite funderingar.
Hur vet man att man sitter rätt? Det kändes rätt när jag cyklade förutom att jag nog fick dit sadeln lite lågt. Sen, när man har den tyngsta växeln i så upplevde jag ett litet rasslande framme vid framväxeln, som att den där metallgrejen (som för upp och ner kedjan) egentligen skulle spännas upp en aning, alltså att vajern skulle spännas åt något, eller är det sånt man justerar på de där två skruvarna?

white cx pro
Googla bikefit.

Dom 2 skruvarna ställer över och undre ändläge.

Ligger du på stora klingan fram eller lilla? Ligger du på lilla så kan det rassla om du kör lilla fram och lilla bak.

Men justera växeln kan behövas. Kolla där du köpt cyklen.

white cx pro
Stora fram och lilla bak, då blir det lite rassel. Vore nog bra å andra sidan om man lär sig sånt själv inför framtiden.
Men vilken skillnad att cykla på jämfört med min gamla tröga järnklump.

white cx pro
Innerbenslängd x 0.883 ger en hyffsat bra sadelhöjd. CC vevlager upp till överst på sadeln.
Sadeln skall vara horisontellt inställd så gott som.

white cx pro
Vad var det för fel på gamla tråden? :-)
Jag tycker 0.883 ger för högt. Jag kör med innerbenslängd x 1,06 - 17 för samma mått som förra inlägget. Prova vilket du gillar bäst.

white cx pro
det var inget fel med den, förutom att det mer var en köprådstråd:) Men mod får gärna slå ihop med den, för jag vet inte hur man tar bort en tråd.

Okey, ska mäta och testa lite. Tack!:)

white cx pro
jonja sa:
Vad var det för fel på gamla tråden? :-)
Jag tycker 0.883 ger för högt. Jag kör med innerbenslängd x 1,06 - 17 för samma mått som förra inlägget. Prova vilket du gillar bäst.

Det skiljer 10.7mm om man har en innerbenslängd på 90cm.
0.883 är som sagt högre än 1.06-17.
Jag sitter högre än 0.883 resultatet.

white cx pro
...men det gäller att mäta grenmåttet ända in till höftbenet, annars faller alla formler platt oavsett. Jag tror många newbiesar missar där.

white cx pro
Samt att man har koll på vevlängd, skosulans tjocklek samt hur mycket pedalerna bygger från axelns centrum.

Pratar vi ytterligheter där så kan det säkert diffa över 10 mm.

white cx pro
Herregud, ni skrämmer ju livet av en nybliven cyklist. Testa sadelhöjden, till slut känns det bra. Då kan man ju mäta så har man riktmått att använda vid ett annat tillfälle. Skriv upp måttet på en lapp som du sedan aldrig hittar.

white cx pro
Snuten sa:
Herregud, ni skrämmer ju livet av en nybliven cyklist. Testa sadelhöjden, till slut känns det bra. Då kan man ju mäta så har man riktmått att använda vid ett annat tillfälle. Skriv upp måttet på en lapp som du sedan aldrig hittar.

Risken är ganska stor att man sitter för lågt eller för högt.

white cx pro
Tack för jättebra svar, det är precis sånt här jag uppskattar med ett forum!

Har åkt på förkylning så det blir nog inget cyklat på några dagar ändå, skit oxå. Jag får nöja mig med att läsa på så länge!

white cx pro
Piskfinne sa:

Har åkt på förkylning så det blir nog inget cyklat på några dagar ändå, skit oxå. Jag får nöja mig med att läsa på så länge!

Skaffa en buff så kanske du slipper en del krämpor.

white cx pro
Piskfinne sa:

Ha! Kan slå vad om att du blev förkyld pga kass bikefit. Kroppen reagerar direkt. Immunförsvaret kan slås ut helt!

white cx pro
bump.
Hur uppgraderar ni era Cx Pros?
Det har varit lite torka på 10-delat här och var.
På min har jag:
Bytt till 50t-klinga framtill. Cyklar bara landsväg och original 46t är för lågt växlad.
Bytt till smalare styre i kolfiber.
Bytt till kolfiberhjul med 38mm höjd.

Samt bytt slitdelar som däck, kedja och kassett.

Senast ändrad:
white cx pro
bump.
Hur uppgraderar ni era Cx Pros?
Det har varit lite torka på 10-delat här och var.
Rätt dålig kvalla på hojen så ingen het kandidat för uppgraderingar. Bakhjulslagret är helt slut och glappar betänkligt. Kolvarna på trp hyrd kärvar och har dålig funktion. Tiagra handtagen känns väldigt trötta. Så mkt toe-overlap att jag inte vågat montera framskärm och då faller ju rätt mkt av poängen som pendlarhoj. Väldigt kort ram med kort styrrör och högt vevhus, men det är väl så cx hojarna är? Ingen bra bas för vinterpendlare i mina ögon. Hojen var onekligen billig i inköp men heller inte så mkt att ha, blir väl mitt slutomdöme.

white cx pro
Rätt dålig kvalla på hojen så ingen het kandidat för uppgraderingar. Bakhjulslagret är helt slut och glappar betänkligt. Kolvarna på trp hyrd kärvar och har dålig funktion. Tiagra handtagen känns väldigt trötta. Så mkt toe-overlap att jag inte vågat montera framskärm och då faller ju rätt mkt av poängen som pendlarhoj. Väldigt kort ram med kort styrrör och högt vevhus, men det är väl så cx hojarna är? Ingen bra bas för vinterpendlare i mina ögon. Hojen var onekligen billig i inköp men heller inte så mkt att ha, blir väl mitt slutomdöme.
Tror du har helt rätt att det inte är en bra pendlarram jmf med modernare gravelgeometrier (som t.ex. de senare white-crossarna). Och att en del lager och sånt inte är speciellt bra, så det blir inte så bra driftskostnad som det ser ut från början.

Samtidigt tycker jag den är roligare än en "bra pendlare", just pga geometrin och att den är ganska lätt givet priset/årsmodellen. Så det är därför jag är lite intresserad av hur folk förlänger livslängden på den. Vore ju synd att återvinna ramen bara för att komponenterna tagit slut, om inte annat.

Tillbaka
Topp