[OT] Köpläge på börsen?

[OT] Köpläge på börsen?
Det finns 17 miljarder anledningar till uppgången.

"The Senate package includes a $17 billion federal loan program for businesses deemed “critical to maintaining national security.” The provision does not mention Boeing by name but was crafted largely for the company’s benefit, two of the people said."
17 miljarder dollars, en hiskelig massa pengar.

Tycker summorna det bollas med i den här krisen är helt obegripliga och det blir liksom tydligt att pengarna egentligen inte finns på riktigt.

[OT] Köpläge på börsen?
Lagreglerna är i princip helt kopplade till kassaflöde och inte till andra tillgångar. Säkerheten för lånet utgörs ju i grunden av bostaden och det går därför inte att direkt pantsätta ytterligare tillgångar som säkerhet för lånet. Om en person har stora likvida tillgångar kan man göra undantag från grundreglerna om de bedöms räcka för att täcka upp(under en längre tid) för ett eventuellt underskott i kassaflödet, men då är det ju som sagt ett undantag. Ej spärrade medel på konto/aktier, fonder etc kan ju de facto användas av låntagaren till annat. Personen kanske köper en vräkig båt/bil och vips så är pengarna borta.
Tack, då har jag lärt mig något idag. ?

[OT] Köpläge på börsen?
I sex and the city rebooten dör Mr Big i dushen efter att ha cyklat på sin Peloton träningscykel.
Resultatet: Aktien (PTON) störtdyker.
Efterspelet: Chris Noth (Mr big) spelar in en reklam film för Peloton Interactive
Köpläge?

[OT] Köpläge på börsen?
I sex and the city rebooten dör Mr Big i dushen efter att ha cyklat på sin Peloton träningscykel.
Resultatet: Aktien (PTON) störtdyker.
Efterspelet: Chris Noth (Mr big) spelar in en reklam film för Peloton Interactive
Köpläge?
Intressant observation.
Frågan är väl om reklamen får samma spridning som dödsscenen i serien, om det nu är en snabbswing som är ambitionen.

[OT] Köpläge på börsen?
Känns ju inte som att pton är köpvärd, men det kanske den är?

Mest röda siffror på mig. Är inte ens break even än på kindred. Helvete jag som har besökt ny cykel ??

[OT] Köpläge på börsen?
Cykelrelaterade aktier visade sig gynnsamma. Både Mips och Fox factory har gått bra för mig. Har ju gått hur bra som helst generellt även om det lyser rött bland de frimärksaktier och annat skumt jag petat in pengar i. Mest ångrar jag att jag sålde Nvidia i början på året, men vem fan trodde den skulle fortsätta brant uppåt. You win some you lose some.

[OT] Köpläge på börsen?
Cykelrelaterade aktier visade sig gynnsamma. Både Mips och Fox factory har gått bra för mig. Har ju gått hur bra som helst generellt även om det lyser rött bland de frimärksaktier och annat skumt jag petat in pengar i. Mest ångrar jag att jag sålde Nvidia i början på året, men vem fan trodde den skulle fortsätta brant uppåt. You win some you lose some.
Mips låter ju definitivt intressant. Den ska jag titta närmare på

[OT] Köpläge på börsen?
Mips låter ju definitivt intressant. Den ska jag titta närmare på

Tåget har väl gått lite så det är ingen köprekommendation. Samtidigt så sitter ju mips i varje hjälm nuförtiden så omsättningen lär vara stabil över tid. Kan de expandera på marknader som MC, skidsport och ridning så finns det nog mer att hämta.

[OT] Köpläge på börsen?
Jag köpte Mips i början på 2018, några månader efter introduktionen tror jag. Den hade gått upp lite men sen fallit tillbaka till under teckningskursen. Då slog jag till och köpte för 250 kalla, har jag önskat många gånger att jag gjorde. I verkligheten var det ett mycket, mycket mer blygsamt belopp… Men ändå kul att få ha varit med en börsraket på väg upp, jag har som mest legat typ 2100% plus.
Jag skulle inte gå in i Mips idag med förhoppning om en ny rusning, jag tror inte att marknaden ser den potentialen idag. Jag behåller dock (större delen) av mitt innehav eftersom jag tycker att företaget har förutsättningar för att vara stabila med en mer normal värdeutveckling framöver. Men om de lyckas komma in på fler marknader, som Fundadores föreslår, kanske det drar iväg igen?

Thule har också gått skapligt sista åren.

[OT] Köpläge på börsen?
Jag köpte Mips i början på 2018, några månader efter introduktionen tror jag. Den hade gått upp lite men sen fallit tillbaka till under teckningskursen. Då slog jag till och köpte för 250 kalla, har jag önskat många gånger att jag gjorde. I verkligheten var det ett mycket, mycket mer blygsamt belopp… Men ändå kul att få ha varit med en börsraket på väg upp, jag har som mest legat typ 2100% plus.
Jag skulle inte gå in i Mips idag med förhoppning om en ny rusning, jag tror inte att marknaden ser den potentialen idag. Jag behåller dock (större delen) av mitt innehav eftersom jag tycker att företaget har förutsättningar för att vara stabila med en mer normal värdeutveckling framöver. Men om de lyckas komma in på fler marknader, som Fundadores föreslår, kanske det drar iväg igen?

Thule har också gått skapligt sista åren.

Jag gick in betydligt senare och missade boomen men är nöjd med 250% upp på kort tid. Helt ok avkastning men nu tror jag den kommer ligga stabilt och tuffa på. Man ångrar alltid att man inte kastade in mer pengar i raketerna.

[OT] Köpläge på börsen?
Tåget har väl gått lite så det är ingen köprekommendation. Samtidigt så sitter ju mips i varje hjälm nuförtiden så omsättningen lär vara stabil över tid. Kan de expandera på marknader som MC, skidsport och ridning så finns det nog mer att hämta.

Och just de marknaderna har de väl dessutom funnits på ganska länge?

[OT] Köpläge på börsen?
Happy har samma sårbarhet som placera, log4h eller vad det nu kallas. Plus att FI snart hör av sig till ägarna så hela forumet kommer raderas helt, utan förvarning.

log4j-core RCE-nyheten kom i fredags; om jag inte missminner mig så stängde placera.nu-forumet i torsdags. Så just den grejen är nog orelaterad.

Men FI och börspåverkande läkare etc är nog större sannolikhet.

[OT] Köpläge på börsen?
Just MIPS gick ner typ 7% igår. ?
Ouch, tack till tidigare som skrev att MIPS tåget har rullat.

Vad är kopplingen till att denna tråd väcktes upp just veckan efter att placera.nu-forumet stängdes?
Jag såg en artikel om att pelotons aktie störtdök dagen efter lanseringen av nya sex and the city rebooten där Mr big dör strax efter att använt sin träningscykel av nämnt märke.

Att placera.nu forumet stängde dörrarna har jag däremot missat. Förmycket skitsnack?

[OT] Köpläge på börsen?
Det mesta har väl reats ut de senaste tre-fyra månaderna. Tur att jag handlar hela tiden, annars hade jag ju haft ännu mindre på börskontot! ?

[OT] Köpläge på börsen?
Med tanke på vad dom gör skulle jag sög att företaget är sjukt övervärderat, men jag är inget proffs. Riktkursen är fortfarande hög.
Straffade för ett lite svagare bokslut än förväntat, och eftersom Mips är som det är så blir det en rejäl rörelse.

Ska man äga Mips får man vara beredd på att det kan gå ner 5-10% en ”vanlig” dag. Man får också vara beredd på att det kan gå upp motsvarande… :-)

[OT] Köpläge på börsen?
Idag kommer den med det bästa psyket att vinna över de som anser sig vara bra på trading. Det spelar ingen roll vilket värdepapper som man äger, allt kommer att falla nedåt utom oljan.

[OT] Köpläge på börsen?
Ge det ett par timmar så ska du nog se att det blir rött på skärmen. Lär väl bli ganska snårigt de närmaste veckorna. Osäkerhet är börsens värsta fiende, som det heter.

Saxar från Johan Bynelius på Linkedin:

"Swiss Finance Institute har studerat militära konflikter efter andra världskriget. Det visade sig att det oftast är osäkerhetsperioden före ett krig som är värst för börskurserna. Själva krigsutbrottet leder ofta till en kursuppgång. Undantaget är när krigsutbrottet kommer som en överraskning.
(Invasionen gör mig förbannad och rädd men mitt yrke är att vara investerare därav fokus på det.)"

1645727294721.jpg

[OT] Köpläge på börsen?

"Swiss Finance Institute har studerat militära konflikter efter andra världskriget. Det visade sig att det oftast är osäkerhetsperioden före ett krig som är värst för börskurserna. Själva krigsutbrottet leder ofta till en kursuppgång. Undantaget är när krigsutbrottet kommer som en överraskning.
(Invasionen gör mig förbannad och rädd men mitt yrke är att vara investerare därav fokus på det.)"

Visa bilaga 541308
Likadant med Covid, till och med rekylen kom ju långt innan första vågen ens var över, och sedan dess genererar Covid som mest en axelryckning i finansvärlden.

[OT] Köpläge på börsen?

Visa bilaga 541308
Som det verkar nu är det ju mest sanktionerna man är rädda för. Efter Bidens tal igår när det stod klart att energisektorn undantas och även banksystemet (Swift) så vände ju Wall Street upp och slutade t.o.m. på plus.

Tillbaka
Topp