[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Angående Hagströms och Dyvik frånvaro i Dresden såg jag ett uttalande från Byström om att de troligen ska åka TdS och att det därför är bättre att de åker hem och får en träningsperiod inför det snarare än att åka till Dresden där träningsförhållandena för skidåkning är dåliga.

Jag vet inte. Det lät ju inte som att det var kört för Kalla i alla fall vad gäller OS då beskedet kom om hennes tiodagars träningsperiod.

Antingen är det väl TdS som hon får använda som kval eller så blir det allt på ett kort i skandinaviska cupen i Falun efter trettonhelgen.

Det sades ju att hon visat bra resultat på tester under hösten och hon har ju trots allt ett rätt skapligt facit i mästerskap. Om hon kan komma i den form hon var i Oberstdorf i fjol så tycker jag tveklöst hon har i OS-truppen att göra. Om hon däremot är som i Lillehammer så lär hon inte vilja åka till OS själv heller.

Skulle skidåkningen se ut som diverse tester skulle ju Kalla, Calle och Burman dominera totalt.

Skulle skidåkningen se ut som diverse tester skulle ju Kalla, Calle och Burman dominera totalt.
I Kallas fall kan man väl dock säga att hon har lite annan historik än de två andra. Att Calle presterar bra på tester i augusti har ju historiskt mer varit en säker indikator på förkylning i november/december än på god mästerskapsform. Jag tänker att hon tidigare har lyckats bra på många mästerskap och att testerna i alla fall visar att grundkapaciteten inte är borta. Om hon hade visat dåliga testresultat och presterat så dåligt som varit fallet hittills denna VC-säsong hade det varit mer oroväckande.

Det Ingesson sade häromdagen var ju att de ”sett en tydlig försämring i fysiologin sedan Gällivare och helgen innan då hon hade riktigt bra pass på rullbandet”. Säger väl iofs inte om han bara pratar om prestationerna i spåret eller om de även gjort nya tester på bandet, men låter ju lite så.

Ja, det är ju rätt tydligt i tävlingsspåret att det inte gått åt rätt håll sedan Gällivare. Första loppet där var ju rätt OK, det andra klart sämre och i VC har det ju inte varit någon höjdare.

Helt klart är ju att hon måste hitta vända det hela och det ordentligt för att det ska bli något OS.

I Kallas fall kan man väl dock säga att hon har lite annan historik än de två andra. Att Calle presterar bra på tester i augusti har ju historiskt mer varit en säker indikator på förkylning i november/december än på god mästerskapsform. Jag tänker att hon tidigare har lyckats bra på många mästerskap och att testerna i alla fall visar att grundkapaciteten inte är borta. Om hon hade visat dåliga testresultat och presterat så dåligt som varit fallet hittills denna VC-säsong hade det varit mer oroväckande.

Jag tycker bara det är lite kul med med allt snack om bra tester när det inte visar sig i spåret. Sen tycker jag iofs man kan se det på lite olika sätt. Om testerna visar på bra resultat men det sen inte visar sig i spåret kan man ju tycka det är oroväckande. Men man kan ju iofs se det som att grundkapaciteten finns som du säger.

Jag tycker bara det är lite kul med med allt snack om bra tester när det inte visar sig i spåret. Sen tycker jag iofs man kan se det på lite olika sätt. Om testerna visar på bra resultat men det sen inte visar sig i spåret kan man ju tycka det är oroväckande. Men man kan ju iofs se det som att grundkapaciteten finns som du säger.
Min gissning är att det ändå finns en skaplig korrelation mellan tester och tävlingsresultat. Annars har jag svårt att se att de år efter år skulle hålla på och göra dessa tester. Ren spekulation men jag misstänker att om hon skulle ha gjort (eller kanske har gjort) test efter Lillehammer så skulle resultatet varit klart sämre än tidigare.

Och Kalla har ju en rätt lång karriär så det borde finnas en god historik att jämföra med. Svårare med en förstaårssenior misstänker jag.

Senast ändrad:
Min gissning är att det ändå finns en skaplig korrelation mellan tester och tävlingsresultat. Annars har jag svårt att se att de år efter år skulle hålla på och göra dessa tester. Ren spekulation men jag misstänker att om hon skulle ha gjort (eller kanske har gjort) test efter Lillehammer så skulle resultatet varit klart sämre än tidigare.

Jo jag håller med. Cyklister brukar ju ibland snacka om att siffrorna är där de ska osv men att de ändå blir ifrånkörda och att det då beror på att de andra har blivit bättre.

Sundling såg ju riktigt stark ut i premiären. Ska bli spännande att se hur några veckor i gips har påverkat det. Jag tror inte på vinst, men final.

Jo jag håller med. Cyklister brukar ju ibland snacka om att siffrorna är där de ska osv men att de ändå blir ifrånkörda och att det då beror på att de andra har blivit bättre.
Mm, finns ju absolut risker med att stirra sig blind på siffror som mäter någon enstaka aspekt. Om syreupptaget gått upp men det finns andra kritiska delar som försämrats kan det ju mkt väl vara de andra aspekterna som är de som begränsar. Jag misstänker att det för cykel är lättare att ha koll på prestation via tester om man kör tempo än linjelopp.

Sundling såg ju riktigt stark ut i premiären. Ska bli spännande att se hur några veckor i gips har påverkat det. Jag tror inte på vinst, men final.
Finns ju en viss strulrisk på den där banan. Tänker också spontant att den kanske passar Dahlqvist bättre än Sundling.

Oups, rörde till det med VM/OS, gör ett nytt försök.

Ska bli spännande med Sundling i OS (vilket jag tar givet att det blir). Är hon inte lite av en mästerskapsåkerska? Jag tänker på VM i Oberstdorf. Men också i Seefeld, när hon och Dahlqvist vurpade där så låg väl Sundling i vinnarhålet (och Dahlqvist drog ner henne), man vet ju inte hur det hade gått men det såg bra ut tills vurpan.

Varken i Seefeld eller Oberstdorf så pratades det så mycket om Sundling innan mästerskapen har jag för mig. Och DN:s rubrik efter vurpan i Seefeld var "Sprintguldet till Norge när Dahlqvist föll". Sista säsongen som Stina dominerade var Sundling en av få som slog Stina i en spurt i en VC-sprint, kommer inte ihåg vilken, så kapaciteten finns där definitivt. Jag trodde faktiskt på Sundling innan finalen i Oberstdorf, men som jag minns det var hon inte favorit.

Fallet på isfläcken var ju inte mycket att göra något åt, annars tycker jag att hon verkar hyfsat akrobatisk, om det blir stökigt på OS-banan så kan det isf vara en fördel. Minns någon Sverigepremiär när hon vurpade i en sväng i nerförsbacke, hon slog en kullerbytta, landade på skidorna och fortsatte som om inget hänt. Och om det var sprinten när Svahn skadade sig, i starten av något heat gjorde hon en piruett* och vann sen det heatet ändå.

EDIT: *alltså piruett istället för att vurpa, som det såg ut hade nog dom flesta vurpat där istället.

EDIT2: Hade rört ihop OS/VM å det grövsta.

Senast ändrad:
Långloppen drar ju igång nu också, hoppas vid GUD att Marit inte kommer dominera, det orkar jag inte se längre! ? Britta verkar ju vara tillbaka i god form.

Orkar inte se långlopp alls, ser så löjligt ut på nåt sätt med det där stakandet.

VM 2021 var första mästerskapet sedan junior-VM 2014 där Sundling tog medalj. Har varit olika anledningar till att hon inte varit med/lyckats i mästerskapen därefter men känns inte som något som utmärker en mästerskapsåkerska. Sprintsegrarna både 2014 och 2021 togs i tämligen överlägsen stil. Min maggropskänsla utan att ha riktigt tittat igenom det att hon har en tendens att kunna strula till det och egentligen är som bäst när hon är tillräckligt stark för att kunna gå i spets hela loppen.

Långloppen drar ju igång nu också, hoppas vid GUD att Marit inte kommer dominera, det orkar jag inte se längre! ? Britta verkar ju vara tillbaka i god form.
Ska Björgen köra alla lopp? Jag fick för mig att hon av familjeskäl skulle hoppa över en del "mindre lopp". Jag kan dock ha fel.

Hon ska köra nu i Grönklitt iaf. Kan tänka mig att hon hoppar några av de mindre nere i Europa för att slippa vara där nere veckor i sträck, och kanske åker ner till ett par stycken bara (typ Marcialonga och nåt till), och sedan kör de hemma i Skandinavien.

Ska Björgen köra alla lopp? Jag fick för mig att hon av familjeskäl skulle hoppa över en del "mindre lopp". Jag kan dock ha fel.
"Tävlingarna som hon tänker åka är Jizerská Padesátka, Marcialonga, Vasaloppet, Birkebeineren och Reistadløpet."

Det var väl planen med 5 lopp, beror nog mycket på hur det går tror jag, blir inte förvånad om det blir fler lopp med hennes "tävlingssinne" Orsa Grönklitt ingick väl inte i planen först.
Kan tänka mig att vasaloppet är det hon absolut vill vinna, var ju nära senast.

Senast redigerad av en moderator:
Om Johaug, som det hintats om, ställer upp i Reistad ska det nog mkt till om Björgen ska vinna det.

Kan tänka mig att om hon skulle kunna vinna Birken på blanka skidor skulle det vara rätt stort också - dels ett "hemmalopp" och dels skulle hon i så fall vara första kvinna som vann loppet utan fästvalla.

Längdåkare är friska individer minsann..?

De får väl göra som Olsson och skaffa sig en stuga och isolera sig i.

Settlin och Haag ska tydligen in i långloppscirkusen för Engcon resp. Kaffebryggeriet. Känns som rätt tveksamt om det kommer att gå så bra, i synnerhet för Haag. Å andra sidan är väl hon inte så seriöst satsande längre.

VM 2021 var första mästerskapet sedan junior-VM 2014 där Sundling tog medalj. Har varit olika anledningar till att hon inte varit med/lyckats i mästerskapen därefter men känns inte som något som utmärker en mästerskapsåkerska. Sprintsegrarna både 2014 och 2021 togs i tämligen överlägsen stil. Min maggropskänsla utan att ha riktigt tittat igenom det att hon har en tendens att kunna strula till det och egentligen är som bäst när hon är tillräckligt stark för att kunna gå i spets hela loppen.
Jag räknar in Seefeld. Hon låg 2a efter Falla i sista kurvan, och det var Dahlqvist som strulade till det. Visst, det är ren spekulation men någon medalj hade det förmodligen blivit. Gången hon slog Stina i spurten säsongen när Stina dominerade låg hon 2a innan upploppet, tror Stina blev lika förvånad som alla tittare.

Med mästerskapsåkare menar jag någon som höjer sig både formmässigt och mentalt (mer än andra). En del kör sämre p.g.a. anspänningen på mästerskap även om formen är bra.
Och om man tittar på statistiken så var hon inte frekvent på pallen direkt under VM-säsongerna men prickade ändå in det just i mästerskapen. Som sagt, jag tycker det skall bli spännande o se vad hon kan göra i OS. Om hon kan träna/tävla fullt innan.

EDIT:
Möjligt att det är så att hon måste ligga i topp, kommer inte ihåg hur loppen utvecklats. Därför jag försökte hitta Seefeld-sprinten på Youtube. Men men...

EDIT2:
Sen tror jag tyvärr inte hon har samma vinnarskalle som Stina och Svahn.

Senast ändrad:
Försökte hitta sprinten i Seefeld-VM på youtube men går bet. Hittar bara en massa från teamsprinten. Har dom svenska myndigheterna gjort ett filter som censurerar den sprinten?
Kan någon hitta den åt mig?

Inte hela, men man ser i alla fall vurpan vilket jag misstänker delvis är vad du ville ha!?

Jag räknar in Seefeld. Hon låg 2a efter Falla i sista kurvan, och det var Dahlqvist som strulade till det. Visst, det är ren spekulation men någon medalj hade det förmodligen blivit. Gången hon slog Stina i spurten säsongen när Stina dominerade låg hon 2a innan upploppet, tror Stina blev lika förvånad som alla tittare.

Med mästerskapsåkare menar jag någon som höjer sig både formmässigt och mentalt (mer än andra). En del kör sämre p.g.a. anspänningen på mästerskap även om formen är bra.
Och om man tittar på statistiken så var hon inte frekvent på pallen direkt under VM-säsongerna men prickade ändå in det just i mästerskapen. Som sagt, jag tycker det skall bli spännande o se vad hon kan göra i OS. Om hon kan träna/tävla fullt innan.

EDIT:
Möjligt att det är så att hon måste ligga i topp, kommer inte ihåg hur loppen utvecklats. Därför jag försökte hitta Seefeld-sprinten på Youtube. Men men...

EDIT2:
Sen tror jag tyvärr inte hon har samma vinnarskalle som Stina och Svahn.
OK. För mig är en mästerskapsåkare en som typiskt presterar på topp just på mästerskap. Northug är väl urtypen för mästerskapsåkare - 15 guld (20 medaljer) på OS&VM men "bara" 18 VC-segrar. Sen behöver det inte nödvändigtvis vara segrar men jag vill ha en åkare som under ett skapligt antal säsonger varit som bäst just i mästerskap och Sundling har, av olika skäl, inte varit det.

Resultaten i VC under säsongen innan Seefeld var:

1:a i Lillehammer
23:a i Davos (troligen höjdrelaterat; har för mig att hon har svårt för höjd utan acklimatisering)
3:a i Dresden
4:a i Otepää

Sen 4:a på VM. Ja, med fall och kanske inte hennes fel men den typen av situationer är en del av sprintåkningen och Falla gick i spets och slapp problemen. Kanske var det ett taktiskt misstag av Sundling att inte försöka gå i tät. Kanske hade hon inte kapacitet. Någonstans blir det dock rätt akademiskt om man går på något annat än just placering i mästerskap.

Genom att klippet ovan är det officiella från FIS och det verkar svårt att hitta något annat är det nästan så att jag misstänker att FIS har någon som sitter och ser till att alla "piratklipp" som laddas upp plockas bort.

Jag satt och letade efter ett mer utförligt sammandrag från femmilen i det mästerskapet men gick bet på det.

Hur kan de tillåta att de sänder utan klocka i bild? FIS har en förbaskat massa regler kring allt möjligt men de har inte krav på att de ska klämma in en klocka i bild på tävlingar.

Ja, ruggigt irriterande utan klocka i bild.
Skandal är kanske ett starkt ord, men undermåligt är det hur som helst.

Genom att producenterna är så dåliga på att följa loppet kan jag tycka att det vore bra om kommentatorerna höll en blick på mellantiden och rapporterade bra passeringar där och sen höll koll på när de går i mål. Nu lät Forsberg t.ex. rätt överraskad över Quintins bra tid i mål.

Hade de haft någon som hade tänkt lite hade de kunnat lägga in textinformation med mellantidspasseringar i bild, antingen längst ner eller till höger.

Lider producenten av kronofobi (eller vad det nu kallas när man har skräck för klockor)?

Blir intressant att se hur Settlin kommer att greja detta.

Är det bara jag eller verkar detta konstigt?
1639817127052.png

Tillbaka
Topp