Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag brukar ibland läsa olika åkares instagram, tamigfan chockerande vad vissa kan skriva med kommentater om utseende mm, vad är det för fel på folk..?
![]()
”Chockad över tonen – de bjuder ju ut mig”
Ryska längdskidåkaren Veronika Stepanova har slagit sig in i världseliten i vinter. Det hade inte gått utan svenske läkaren Gunnar Winroth. – Han räddade min säsong, säger Stepanova – som också ryter ifrån mot opassande meddelanden från svenskar och norrmän på Instagram.www.expressen.se
Vad var det jag sa! Sundling är en mästerskapsåkare, var rädd ett tag att hon skulle spräcka min analys genom att komma 1a.OK. För mig är en mästerskapsåkare en som typiskt presterar på topp just på mästerskap. Northug är väl urtypen för mästerskapsåkare - 15 guld (20 medaljer) på OS&VM men "bara" 18 VC-segrar. Sen behöver det inte nödvändigtvis vara segrar men jag vill ha en åkare som under ett skapligt antal säsonger varit som bäst just i mästerskap och Sundling har, av olika skäl, inte varit det.
Resultaten i VC under säsongen innan Seefeld var:
1:a i Lillehammer
23:a i Davos (troligen höjdrelaterat; har för mig att hon har svårt för höjd utan acklimatisering)
3:a i Dresden
4:a i Otepää
Sen 4:a på VM. Ja, med fall och kanske inte hennes fel men den typen av situationer är en del av sprintåkningen och Falla gick i spets och slapp problemen. Kanske var det ett taktiskt misstag av Sundling att inte försöka gå i tät. Kanske hade hon inte kapacitet. Någonstans blir det dock rätt akademiskt om man går på något annat än just placering i mästerskap.
Oj. Du sticker ut hakan där, djärvt tips!Ska man gissa att Sundling och Dahlqvist kör för svenska förstalaget imorgon och att de kommer att vara favoriter?
Tove åkte tydligen i Idre idag. Dock ingen pangsuccé. Nu får jag erkänna att jag inte har örnkoll på juniorerna men jag hade nog trott att namn som Ingesson, Rosenberg och Ericsson som ju hävdade sig hyggligt i lopp med seniorerna förra säsongen skulle vara i topp, men istället var det två tjejer födda 2004, Isaksson och Oskarsson, som toppade resultatlistan i loppet över 7,5 km fristil.Hon verkar i alla fall vara med i juniorlandslaget https://www.skidpepp.se/2021/05/01/landslagstrupper-2021-22/
Samt att hon gjorde premiär med nummerlapp i Vålådalen runt 22 oktober https://www.instagram.com/toveeriicsson/
Hittar dock inget resultat från den tävlingen.
Sen är det viktigt att skilja på skateskär och riktningsförändring, det förstnämnda gör någon enstaka åkare ibland och det sistnämnda gör ganska många. Och än så länge finns det väl inget tvång på att nyttja spåren när det finns (som fis har reglerat), så riktningsförändringen bör vara en fullt godkänd kurvtagning.Angående långloppen så tycker ju jag att det ser ut som det är en hel del tjuvskejtskär i kurvor där det finns spår då de står och stakar mellan spåren. Känns inte helt kul.
Min kommentar var skriven utifrån svårigheten att avgöra vad som är vad. Jag upplever att det är olika hur mkt olika åkare trycker till i dessa riktningsförändrande skejtskär när de står utanför spåren. Genom att dessa skär är en fördel jämfört med att stå i spåret tycker jag det är bättre att ha en regel som säger att skejtskär är förbjudna om det finns spår, oavsett om det är tjuvskejtande eller bara ärligt riktnkngsförändrande, och att man tar bort spåren i kurvor som är så skarpa att det inte går att ta dem i full fart utan att ta skejtskär. Då slipper man dagens i mina ögon olustiga situation med gränsdragningar.Sen är det viktigt att skilja på skateskär och riktningsförändring, det förstnämnda gör någon enstaka åkare ibland och det sistnämnda gör ganska många. Och än så länge finns det väl inget tvång på att nyttja spåren när det finns (som fis har reglerat), så riktningsförändringen bör vara en fullt godkänd kurvtagning.
Min kommentar var skriven utifrån svårigheten att avgöra vad som är vad. Jag upplever att det är olika hur mkt olika åkare trycker till i dessa riktningsförändrande skejtskär när de står utanför spåren. Genom att dessa skär är en fördel jämfört med att stå i spåret tycker jag det är bättre att ha en regel som säger att skejtskär är förbjudna om det finns spår, oavsett om det är tjuvskejtande eller bara ärligt riktnkngsförändrande, och att man tar bort spåren i kurvor som är så skarpa att det inte går att ta dem i full fart utan att ta skejtskär. Då slipper man dagens i mina ögon olustiga situation med gränsdragningar.
Vasaloppet i år var ett typexempel på när situationen blir halvt hopplöst när de står utanför spåren i stort sett konsekvent och det är svårt att avgöra vad som är ok och inte vad gäller dessa riktningsförändringar/skejtskär.
I La Cascata (avslutningsbacken på Marcialonga) har de ju reglerat detta hårt så det är ju inte helt okänt som koncept inom långloppen heller.
Tror att det är så. Ofta har de ju inte heller spår i kurvor så det ska vara tydligt. Dessutom är det ju ofta varningar för ”technique violation” vilket jag gissar har med detta att göra, sedan om dessa varningar leder till nåt verkligt straff i praktiken vet jag inte.Håller med. Men hur är det i VC. Man får stå utanför spåren men är det på ett ställe där det finns spår får man inte ta några kliv?
Tror att det är så. Ofta har de ju inte heller spår i kurvor så det ska vara tydligt. Dessutom är det ju ofta varningar för ”technique violation” vilket jag gissar har med detta att göra, sedan om dessa varningar leder till nåt verkligt straff i praktiken vet jag inte.
De gör det i VC ibland också, och jag har gått för mig att det är i dessa lopp det ofta blir dessa muntliga varningar. Men om det blir nåt verkligt straff i praktiken av en sådan (eller snarare en bunt sådana) har jag inte sett.Problemet verkar ju vara när de då "måste" stå mellan spåren då måste de väl kliva ibland. Men det kanske de aldrig gör i VC men i Visma görs ju det.
Ja varningar verkar delas ut ganska friskt men att det ska bli nåt mer verkar aldrig hända?
Jo, jag har också för mig det, men vet inte exakt hur regeln lyder. Det var f.ö. under nåt av loppen igår i samband med ett spurt- eller bergspris som det dök upp ”Jury case” eller nåt i grafiken och Blomman sade att det nog var spårbytena som nån åkare gjort som skulle kollas.Kan ha fel men jag har för mig att jag hört sägas att det finns regler mot evinnerligt spårbytande. Visserligen är man ju då i någon mån tillbaka i bedömningsträsket men ett spårbyte är i alla fall en lite större manöver än ett skejtskär/en riktningsförändring när man åker utanför spåren så jag tycker det borde vara lite enklare att hantera.