[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Såg ju ut som Settlin snarast var fräschare än Kveli i mål.

Man sitter mest här och undrar vad som händer i Orsa? finns lite att finslipa på ..

Jag förstår inte varför de är så rädda för att lägga upp grafik i rutan. Borde finnas mkt att göra där vad det gäller att skildra vad som faktiskt sker i loppet.

Dessutom behöver de ngn slags hantering av orimliga mellantider på skiclassics hemsida. Två minuter före Stian Berg vid 6,6 km tror jag inte på.

1639819636496.png

Långlopp verkar fånga upp många endorfinknarkare? Haag, Björgen, Sundby, Aukland mm mm

Häggström 28:a just nu. Borde dock räcka. Inte så många kvar och mest lite sämre åkare.

Undrar varför MEP skickade fram skidan när han var klart först över mållinjen.

Sömskar ser mer eller mindre oberörd ut medan Bångman nog var lite trött.

Tre svenska herrar vidare, Grate (11), Berglund (24) och Häggström (28). Jonsson och Svensson utslagna med ca 1,7 sekunder.

Lite oväntat att Johaug sätts som en av de två som ska avsluta för Ragde.

Snyggt av Jonna att bromsa in så att de bakom kör ihop och vurpar ?

Dahlqvist och Sundling såg ju stabila ut. Lundgren inte lika säker.

Varför envisas Hård och Blomqvist med att säga det löjliga ”Lager” istf ”Lager 157” som är teamets namn? Ren lathet bara? De uttalar ju de andra teamens fulla namn, så det kan ju inte vara nån löjlig regel att inte uttala företagsnamn i public service…

Svårt att göra det bättre än Maja, trycker till rejält när det behövs för att behålla positionen, sen kan ingen svara på slutet heller, känns som total kontroll ?

Jag brukar ibland läsa olika åkares instagram, tamigfan chockerande vad vissa kan skriva med kommentater om utseende mm, vad är det för fel på folk..?

Jag brukar ibland läsa olika åkares instagram, tamigfan chockerande vad vissa kan skriva med kommentater om utseende mm, vad är det för fel på folk..?

Man är tyvärr inte förvånad… ?

OK. För mig är en mästerskapsåkare en som typiskt presterar på topp just på mästerskap. Northug är väl urtypen för mästerskapsåkare - 15 guld (20 medaljer) på OS&VM men "bara" 18 VC-segrar. Sen behöver det inte nödvändigtvis vara segrar men jag vill ha en åkare som under ett skapligt antal säsonger varit som bäst just i mästerskap och Sundling har, av olika skäl, inte varit det.

Resultaten i VC under säsongen innan Seefeld var:

1:a i Lillehammer
23:a i Davos (troligen höjdrelaterat; har för mig att hon har svårt för höjd utan acklimatisering)
3:a i Dresden
4:a i Otepää

Sen 4:a på VM. Ja, med fall och kanske inte hennes fel men den typen av situationer är en del av sprintåkningen och Falla gick i spets och slapp problemen. Kanske var det ett taktiskt misstag av Sundling att inte försöka gå i tät. Kanske hade hon inte kapacitet. Någonstans blir det dock rätt akademiskt om man går på något annat än just placering i mästerskap.
Vad var det jag sa! Sundling är en mästerskapsåkare, var rädd ett tag att hon skulle spräcka min analys genom att komma 1a.

Skämt åsido, det var svettigt med allt stök.
Kändes som att startpositionen betydde rätt mycket, hur avgörs det egentligen? Efter placering i kval/heat, eller slumpas? Eller att dom får välja utifrån placering?

Nu har Dahlqvist det där trycket i benen över pucklar, hon liksom bara trycker till och lämnar dom andra, har saknat det. Hon hade det mot slutet av säsongen 19/20 har jag för mig, eller om det var 18/19, pre Svahn.

Ingen höjdardag för svenska sprintherrarna. Två ut i kvalet och ingen av de tre som gick vidare var inte riktigt nära att klara att gå vidare från kvartsfinalerna.

Ska man gissa att Sundling och Dahlqvist kör för svenska förstalaget imorgon och att de kommer att vara favoriter?

Hade varit coolt om Svahn och dom andra varit med. Dahlqvist + Sundling + Svahn + Hagström/Ribom/Dyvik att fördela på 2 lag.

Hon verkar i alla fall vara med i juniorlandslaget https://www.skidpepp.se/2021/05/01/landslagstrupper-2021-22/

Samt att hon gjorde premiär med nummerlapp i Vålådalen runt 22 oktober https://www.instagram.com/toveeriicsson/
Hittar dock inget resultat från den tävlingen.
Tove åkte tydligen i Idre idag. Dock ingen pangsuccé. Nu får jag erkänna att jag inte har örnkoll på juniorerna men jag hade nog trott att namn som Ingesson, Rosenberg och Ericsson som ju hävdade sig hyggligt i lopp med seniorerna förra säsongen skulle vara i topp, men istället var det två tjejer födda 2004, Isaksson och Oskarsson, som toppade resultatlistan i loppet över 7,5 km fristil.

1639862206255.png

Skönt att ski classics är igång så man slipper nöja sig med treminuterslopp på viasat :cool:

Misstänkte att Astrid skulle vara stark, och det var hon!

Bra dag idag, två lopp ski classics och två lopp
skidskytte
!

Vad lustigt, jag är ingen fan av långloppen direkt, men reklamen på 6an skrämde iväg mig dit, så jag har jag missat sprintstaffetten nu? Damernas? Herrarnas pågår.

Sprintstafett är den gren inom längdskidor som jag tycker minst om och på en så platt bana som i Dresden är det än värre.

Noterar att Diggins känns lite strulbenägen i den där typen av lopp i synnerhet när det inte går i maxfart.

Maja har ju dock uppenbart en växel till på slutet jämfört med konkurrenterna så det var egentligen mest strul som skulle kunnat hota en svensk seger i damklassen. Vare sig Lundgren eller Solin stärkte i mina ögon sina OS-chanser denna helg. Solin kanske inte hade så mkt mer än drömmar om det men Lundgren tror jag i alla fall in i säsongen hade en del förhoppningar.

Häggström tycker jag såg rätt seg ut. Fattas en del till den formen han hade för några säsonger sedan.

Angående långloppen så tycker ju jag att det ser ut som det är en hel del tjuvskejtskär i kurvor där det finns spår då de står och stakar mellan spåren. Känns inte helt kul.

På damsidan var det ju klart att bästa åkare vann. Slind körde smart och såg riktigt vass ut i stakningen uppför. Britta ser rätt krokig ut och är lite halvdan på att riktigt ligga i rygg. Vad gäller att spurta i slutet av lopp är hon dock duktig. Klar spurtseger mot Korsgren som ju är bra på sprint och ändå ett antal år yngre än Britta.

På herrsidan får väl resten av fältet hoppas att Vokuev inte hittar någon taktikcoach. Dra mycket och spurta på allt under loppet är knappast idealiskt om man vill maximera sannolikheten att vinna lopp.

Tycker sprintstafett är skitkul att se på. Actionfyllt, taktiskt och stenhårt. Bästa formen av masstart imho.

Härligt att se de svenska tjejerna dominera.

Fredriksson vill förutom Sundling och Dahlqvist ha Ribom och Hagström i sprintlaget till OS med Dyvik som främsta utmanare. Inte så kontroversiellt i mina ögon.

Angående långloppen så tycker ju jag att det ser ut som det är en hel del tjuvskejtskär i kurvor där det finns spår då de står och stakar mellan spåren. Känns inte helt kul.
Sen är det viktigt att skilja på skateskär och riktningsförändring, det förstnämnda gör någon enstaka åkare ibland och det sistnämnda gör ganska många. Och än så länge finns det väl inget tvång på att nyttja spåren när det finns (som fis har reglerat), så riktningsförändringen bör vara en fullt godkänd kurvtagning.

Sen är det viktigt att skilja på skateskär och riktningsförändring, det förstnämnda gör någon enstaka åkare ibland och det sistnämnda gör ganska många. Och än så länge finns det väl inget tvång på att nyttja spåren när det finns (som fis har reglerat), så riktningsförändringen bör vara en fullt godkänd kurvtagning.
Min kommentar var skriven utifrån svårigheten att avgöra vad som är vad. Jag upplever att det är olika hur mkt olika åkare trycker till i dessa riktningsförändrande skejtskär när de står utanför spåren. Genom att dessa skär är en fördel jämfört med att stå i spåret tycker jag det är bättre att ha en regel som säger att skejtskär är förbjudna om det finns spår, oavsett om det är tjuvskejtande eller bara ärligt riktnkngsförändrande, och att man tar bort spåren i kurvor som är så skarpa att det inte går att ta dem i full fart utan att ta skejtskär. Då slipper man dagens i mina ögon olustiga situation med gränsdragningar.

Vasaloppet i år var ett typexempel på när situationen blir halvt hopplöst när de står utanför spåren i stort sett konsekvent och det är svårt att avgöra vad som är ok och inte vad gäller dessa riktningsförändringar/skejtskär.

I La Cascata (avslutningsbacken på Marcialonga) har de ju reglerat detta hårt så det är ju inte helt okänt som koncept inom långloppen heller.

Senast ändrad:
Min kommentar var skriven utifrån svårigheten att avgöra vad som är vad. Jag upplever att det är olika hur mkt olika åkare trycker till i dessa riktningsförändrande skejtskär när de står utanför spåren. Genom att dessa skär är en fördel jämfört med att stå i spåret tycker jag det är bättre att ha en regel som säger att skejtskär är förbjudna om det finns spår, oavsett om det är tjuvskejtande eller bara ärligt riktnkngsförändrande, och att man tar bort spåren i kurvor som är så skarpa att det inte går att ta dem i full fart utan att ta skejtskär. Då slipper man dagens i mina ögon olustiga situation med gränsdragningar.

Vasaloppet i år var ett typexempel på när situationen blir halvt hopplöst när de står utanför spåren i stort sett konsekvent och det är svårt att avgöra vad som är ok och inte vad gäller dessa riktningsförändringar/skejtskär.

I La Cascata (avslutningsbacken på Marcialonga) har de ju reglerat detta hårt så det är ju inte helt okänt som koncept inom långloppen heller.

Håller med. Men hur är det i VC. Man får stå utanför spåren men är det på ett ställe där det finns spår får man inte ta några kliv?

Håller med. Men hur är det i VC. Man får stå utanför spåren men är det på ett ställe där det finns spår får man inte ta några kliv?
Tror att det är så. Ofta har de ju inte heller spår i kurvor så det ska vara tydligt. Dessutom är det ju ofta varningar för ”technique violation” vilket jag gissar har med detta att göra, sedan om dessa varningar leder till nåt verkligt straff i praktiken vet jag inte.

Tror att det är så. Ofta har de ju inte heller spår i kurvor så det ska vara tydligt. Dessutom är det ju ofta varningar för ”technique violation” vilket jag gissar har med detta att göra, sedan om dessa varningar leder till nåt verkligt straff i praktiken vet jag inte.

Problemet verkar ju vara när de då "måste" stå mellan spåren då måste de väl kliva ibland. Men det kanske de aldrig gör i VC men i Visma görs ju det.
Ja varningar verkar delas ut ganska friskt men att det ska bli nåt mer verkar aldrig hända?

Problemet verkar ju vara när de då "måste" stå mellan spåren då måste de väl kliva ibland. Men det kanske de aldrig gör i VC men i Visma görs ju det.
Ja varningar verkar delas ut ganska friskt men att det ska bli nåt mer verkar aldrig hända?
De gör det i VC ibland också, och jag har gått för mig att det är i dessa lopp det ofta blir dessa muntliga varningar. Men om det blir nåt verkligt straff i praktiken av en sådan (eller snarare en bunt sådana) har jag inte sett.

Att det oftare sker i långlopp kan nog bero på att deras spår nog körs upp längre tid innan loppet (pga längre sträckor) och det inte körs i dem innan loppet (uppvärmning sker väl på startplatsen), så sannolikheten är nog större att dessa spår hunnit bli sträva och att det därför går lättare på manchestern.

En lösning är ju att kräva att finns det spår ska dessa användas. Men då blir det väl ett evinnerligt spårbytande istället…

Senast ändrad:
Kan ha fel men jag har för mig att jag hört sägas att det finns regler mot evinnerligt spårbytande. Visserligen är man ju då i någon mån tillbaka i bedömningsträsket men ett spårbyte är i alla fall en lite större manöver än ett skejtskär/en riktningsförändring när man åker utanför spåren så jag tycker det borde vara lite enklare att hantera.

Kan ha fel men jag har för mig att jag hört sägas att det finns regler mot evinnerligt spårbytande. Visserligen är man ju då i någon mån tillbaka i bedömningsträsket men ett spårbyte är i alla fall en lite större manöver än ett skejtskär/en riktningsförändring när man åker utanför spåren så jag tycker det borde vara lite enklare att hantera.
Jo, jag har också för mig det, men vet inte exakt hur regeln lyder. Det var f.ö. under nåt av loppen igår i samband med ett spurt- eller bergspris som det dök upp ”Jury case” eller nåt i grafiken och Blomman sade att det nog var spårbytena som nån åkare gjort som skulle kollas.

Här är regeln. Men det är en bedömning kring vad som är frekvent byte av spår. Att bryta mot regeln leder till en verbal varning. Är regelbrottet grovt kan det ge en skriftlig varning eller diskvalificering. Två skriftliga varningar inom en säsong leder till avstängning i nästa tävling. (Om jag tolkade det rätt)

310.2.2.3 Turning techniques comprise of steps with the inner ski and pushes with the outer ski in order to change skiing direction. The sections of the course where turning techniques are allowed must be clearly marked.
310.2.2.4 Where there are one or more set tracks, repeatedly changing or stepping in and out of tracks is not allowed.
310.2.2.5 Single or double-skating is not allowed.

Detta är FIS-regelverket, eller hur? Lyder SkiClassics under detta regelverk eller har de eget?

Tillbaka
Topp