[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
En åkare som Grate tycker jag sen har förtjänat sin plats - 6:a i sprinten i Lillehammer där startfältet mkt väl kan ha varit tuffare än det kommer att vara i OS p.g.a. norska extraplatser tycker jag indikerar topp-8-kapacitet.

Jag tvivlar bara på att herrarna har större chans på topp 8 i stafetten än Lovisa hade på 800m?
Jag skickar gärna så många som möjligt till OS.

Jag tvivlar bara på att herrarna har större chans på topp 8 i stafetten än Lovisa hade på 800m?
Nja, i den enda stafett som körts denna säsong kom svenska herrarna sexa, och då hade de både Norges och Rysslands andralag före sig, dvs sverige var fyra om dessa räknas bort. Svårt att se att Lovisa hade haft chans på ett sånt resultat.

En åkare som Grate tycker jag sen har förtjänat sin plats - 6:a i sprinten i Lillehammer där startfältet mkt väl kan ha varit tuffare än det kommer att vara i OS p.g.a. norska extraplatser tycker jag indikerar topp-8-kapacitet.
Håller med, medaljchans känns dock tufft men kanske inte nödvändigt. Offensiv åkning men bensinen har flera gånger tagit slut när det drar ihop sig och de stora elefanterna börjar dansa.

Det skulle jag säga indikerar att du har större tro på Lindhs förmåga jämfört med de flesta och/eller lägre tro på svenska herrstafettlagets kapacitet.

I senaste VM, d.v.s. i år, var Sverige fyra, 1.16 efter segrande lag. Nionde lag var Japan, 4.19 efter. Det är ganska stor skillnad där.

Håller med, medaljchans känns dock tufft men kanske inte nödvändigt. Offensiv åkning men bensinen har flera gånger tagit slut när det drar ihop sig och de stora elefanterna börjar dansa.
Medalj ska nog oerhört mkt till för. Jag tycker det vore en positiv överraskning om Grate skulle gå till final i OS. Dock tycker jag att han visat på topp-8-kapacitet.

Lite snokande ger att Andersson, Karlsson och Kalla verkar hängt kvar nere i Davos sedan VC var där. Troligtvis är väl även Dahlqvist där. Var i alla fall kvar ett tag i Davos och med tanke på att Karlsson är där och väl även amerikanska laget så är det nog ingen högoddsaren att den gula västen firar jul i Schweiz. Dyvik och Olsson tror jag är hemma i Sverige och Hagström i Norge.

Ryska truppen till TdS. Av kända namn är det väl främst Ustiugov som saknas.

Herrar:
Artem Maltsev
Gleb Retivykh
Alexander Bolshunov
Alexey Chervotkin
Denis Spitsov
Alexander Terentyev
Ivan Yakimushkin
Andrey Melnichenko
Ilja Semikov
Ilja Poroshkin

Damer:
Julia Stupak
Natalya Nepryaeva
Yana Kirpichenko
Tatiana Sorina
Veronika Stepanova
Anastasia Rygalina
Lilia Vasilyeva
Ekaterina Smirnova

Program och sändningstider för Tour de Ski 2021-2022
(med reservation för ändringar)

Lenzerheide, Schweiz
Tisdag 28 december
11.00 Sprint fristil, damer och herrar
SVT1 och SVT Play sänder enligt följande:
9.55 Vinterstudion
11.00 Prolog
12.35 Vinterstudion
14.00 Finaler
15.40 Vinterstudion

Onsdag 29 december
13.30 Damer 10 km klassiskt
15.05 Herrar 15 km klassiskt
SVT1 och SVT Play sänder enligt följande:
9.55 Vinterstudion
12.30 Vinterstudion
13.30 Damer
14.35 Vinterstudion
15.00 Herrar
16.20 Vinterstudion

Oberstdorf, Tyskland
Fredag 31 december
12.55 Damer 10 km fristil
15.25 Herrar 15 km fristil
TV6/Viaplay sänder enligt följande:
12.00 Viaplay vinter
12.55 Damer
13.45 Viaplay vinter
15.25 Herrar
16.00 Viaplay vinter

Lördag 1 januari
09.30 Sprint klassisk stil, damer och herrar
09.30 Prolog
11.00 Viaplay vinter
12.00 Finaler
13.40 Viaplay vinter

Val di Fiemme, Italien
Måndag 3 januari
12.40 Damer 10 km klassisk masstart
14.50 Herrar 15 km klassisk masstart
12.00 Viaplay vinter
12.40 Damer
14.50 Herrar

Tisdag 4 januari
11.30 Damer 10 km fristil masstart, final climb
15.25 Herrar 10 km fristil masstart, final climb
11.00 Viaplay vinter
11.20 Damer
15.15 Herrar

- trenden med bara 10/15km fortsätter, är inte det lite trist med noll och ingen variation?
ingen skiathlon tex.

Ja, med varannat varv enbart stakning uppför, vore spännande?

Jag kan ha fel, men har verkligen skiathlon varit med i TdS? Håller dock med om att det är ett rätt fantasilöst och lite enformigt upplägg som bjuds på.

Jag tänkte på wc lopp generellt, vad jag kan se av programmet är det bara en skiathlon och en 30/50km(masstart) i vinter(förutom OS) annars bara 10/15km hela tiden, minns inte hur det varit tidigare men det känns enformigt som sagt.

Absolut. Är väl inte alltför konspiratoriskt att tro att TV-bolagen har ngt med saken att göra.

Jaha, blir det något OS för Burman? Med så mkt strul som det varit hittills denna säsong börjar det kännas som det är tveksamt, tyvärr.

Genom att klippet ovan är det officiella från FIS och det verkar svårt att hitta något annat är det nästan så att jag misstänker att FIS har någon som sitter och ser till att alla "piratklipp" som laddas upp plockas bort.

Jag satt och letade efter ett mer utförligt sammandrag från femmilen i det mästerskapet men gick bet på det.
Här har du hela loppet om det kan vara till någon glädje :)

Här har du hela loppet om det kan vara till någon glädje :)
Tack, men mästerskapet vi diskuterade var det i Seefeld, dvs det var femmilen där som jag var ute efter. Alltså den Holund vann. Primärt var jag intresserad av hur det gick till när Holund skapade luckan.

Även Anton Persson tvingas tydligen ställs in sin TdS-medverkan.

Tack, men mästerskapet vi diskuterade var det i Seefeld, dvs det var femmilen där som jag var ute efter. Alltså den Holund vann. Primärt var jag intresserad av hur det gick till när Holund skapade luckan.
Ja det var det ju, skyller på feber ;)

Angående Halfvarson mm. Övertränade, undertränade, ur form, ont i ryggen, förkylda. Hur bra koll har tränarna egentligen på träning, och på sina adepter?

En sak som jag hängt upp mig på är vad Halfvarsson sa i en intervju innan förra säsongen (har jag för mig). Ett ljus hade gått upp för honom, att han tog i för mycket på distanspassen, hade för hög puls. Och inför den säsongen skulle han ta det lugnare på de passen, så som det var tänkt.

Det var ungefär så han sa, kommer inte ihåg exakta orden, men det var lite oroande att läsa. Har inte tränarna mer koll än så på han som då var stjärnan i laget, eller rättare sagt skulle vara det.

Verkar tyvärr som att "flugan" Östbergs hälsoproblem fortsätter, tråkigt, hon är ju alltid en glad och positiv kraft utåt iaf, jag skulle önska att man kunde vara öppnare med problemet men det kanske är hennes eget val, jag vet inte.

Senast redigerad av en moderator:
Angående Halfvarson mm. Övertränade, undertränade, ur form, ont i ryggen, förkylda. Hur bra koll har tränarna egentligen på träning, och på sina adepter?

Det var ungefär så han sa, kommer inte ihåg exakta orden, men det var lite oroande att läsa. Har inte tränarna mer koll än så på han som då var stjärnan i laget, eller rättare sagt skulle vara det.
Vi har funderat precis på detsamma. Inför förra säsongen byggde han mera muskelmassa i överkroppen(?). Jag har svårt att förstå hur tränarna reagerade då.

Vi har funderat precis på detsamma. Inför förra säsongen byggde han mera muskelmassa i överkroppen(?). Jag har svårt att förstå hur tränarna reagerade då.
Det var väl inför förra säsongen han bytte till Mattias Reck som tränare? Han hade ju fungerat bra för Team Ramudden, men för Calle blev det ju bara fel. Antingen funkar väl hans cykelinspirerade träning bättre för långlopp, eller så är det ingen träning alls som fungerar på Calle. Det har ju inte gått så bra hittills i år heller…

En sak som jag hängt upp mig på är vad Halfvarsson sa i en intervju innan förra säsongen (har jag för mig). Ett ljus hade gått upp för honom, att han tog i för mycket på distanspassen, hade för hög puls. Och inför den säsongen skulle han ta det lugnare på de passen, så som det var tänkt.

Man kan ju tycka att en så pass rutinerad åkare som Calle borde kunna hålla koll på att det går lugnt på de lugna passen, men det verkar som han har svårt för att bromsa.

Jag tror att det var s.a. Calle i yngre år tränade ganska lite och trodde att han skulle klara sig med det. Min hypotes är att han då kanske kom undan med att köra hårt på de flesta pass. När han sedan fick klart för sig att det höll på juniornivå att ligga på ganska låg träningsvolym men för att komma upp på toppnivå som senior krävdes mer volym och där har han haft svårt att hitta rätt mellan att köra hårt och lugnt. Sen är han ju känslig för sjukdomar vilket inte är så lyckat på nivån och ju högre träningsvolym, desto svårare att få det att funka utan att bli sjuk.

Man kan ju tycka att en så pass rutinerad åkare som Calle borde kunna hålla koll på att det går lugnt på de lugna passen, men det verkar som han har svårt för att bromsa.

Att Calle inte riktigt har koll på passen förvånar mig inte så mycket, men att tränarna inte reagerat tycker jag är mycket förvånande.

Och oroande, det förklarar kanske också det jag skrev i inledningen av mitt inlägg, överträning, underträning, ur form, ryggproblem etc. Alltså allmänt för svenska truppen.

T.ex. Pichler hade stenkoll på hur hans adepter tränade (intrycket jag fått iaf), och Calle var ju affischnamnet under några år. Så att ingen reagerade på hans distanspass är konstigt. Sen vet jag ju inte om det ses lika viktigt ute i verkligheten med pulszonerna, på Happy kan man ju bli avstängd på livstid om det kommer fram att man gått över pulszon 2 på något distanspass.

Jag är inte så säker att tränarna inte haft koll.

Jag har inte så bra koll på tidslinjen, men det var den artikeln jag menade i mitt inlägg. Alltså innan tränarbytet, så som det blev (eller skulle bli) efter tränarbytet har jag nog tagit för givet att det fungerar/fungerat för alla i landslagstrupperna, att tränarna har koll.
"
Den här sommaren och hösten har tränaren Mattias Nilsson analyserat i stort sett varje pass.
– Han kollar pulszonerna efter i princip varje pass, säger Calle Halfvarsson.
Mattias Nilsson bekräftar:
– Det har varit ett väldigt stort fokus sedan i våras. Vi har jobbat mer aktivt med pulsfiler och avstämningar, säger han.

"

Förändring från vad?

Det är ju ingen liten amatörskidklubb i Skåne vi pratar om, eller landslagsledningen ser mest till att ordna resorna till tävlingarna typ "träna lite nu i veckan va så ses vi till tävlingen".

Jag tror de väljer hur mycket de använder landslagets stötteapparat. Vissa har ju landslagstränarna även som personliga tränare, men väldigt många har andra personliga tränare. Calle verkar vissa år ha haft landslagstränarna som personlig tränare (ex.vis i artikeln fr 2018), men förra året hade han som sagt Mattias Reck som personlig tränare. Får lite intryck att han bytt ganska ofta, och då är det ju svårt att få nån kontinuitet.

Jag tror de väljer hur mycket de använder landslagets stötteapparat. Vissa har ju landslagstränarna även som personliga tränare, men väldigt många har andra personliga tränare. Calle verkar vissa år ha haft landslagstränarna som personlig tränare (ex.vis i artikeln fr 2018), men förra året hade han som sagt Mattias Reck som personlig tränare. Får lite intryck att han bytt ganska ofta, och då är det ju svårt att få nån kontinuitet.

Jo förklaringarna till att det är som det är är inga konstigheter egentligen. Så "förvånad" var kanske ett dåligt ordval, "märkligt" är nog en bättre beskrivning.

Jag tycker det är märkligt att det inte är mer styrning från landslagsledningen. Det är ändå ett av våra mest statusfyllda landslag vi pratar om. Som jag skrev så har jag fått uppfattningen att Pichler hade samma koll på samtliga i skidskyttelandslaget som Mattias Nilsson enligt artikeln hade på Calle. Och det med mycket mindre resurser än längdskidslandslaget.

EDIT:
Utan att veta egentligen har jag nog tagit för givet att det varit stenkoll på alla som ingår i landslaget.

I Calles fall var det ju sen så att de största framgångarna kom innan denna artikel så kollen från landslaget verkar i det fallet inte hjälpt.

Amerikanska TdS-truppen.

Damer
Alayna Sonnesyn
Jessie Diggins
Rosie Brennan
Hailey Swirbul
Julia Kern
Hannah Halvorsen
Sophia Laukli
Novie McCabe
Katharine Ogden
Rosie Frankowski (reserv)

Herrar
Zak Ketterson
James Clinton Schoonmaker
Ben Ogden
Kevin Bolger
Gus Schumacher
Luke Jager
Logan Hanneman
Adam Martin (reserv)

Intressant väderprognos för onsdagens 10/15 km i klassisk stil (intervallstart). Ruggläge?!

1640610449112.png

Ser just nu rätt vintrigt ut vid skidstadion i Val di Fiemme.
1640682209740.png

Undrar dock om det kommer att finnas någon snö utanför spåren då touren kommer dit i början av nästa vecka. Värme förutspås under veckoslutet.
1640682274196.png

Och även om det ser ut att inte bli fullt så varmt i början av nästa vecka kommer de nog knappast att frysa i alla fall när det är dags för tävlingar givet att prognosmakarna gjort sitt jobb väl.
1640682353210.png

Risken är att Diggins får en minut på Karlsson redan idag. Inte alls bra.

Gissning: Det kommer att bli minst en LL-tid från första heatet i kvartsfinalerna på damsidan. Diggins och Faehndrich kommer inte att hålla igen.

Ja tror tyvärr att Diggins kniper totalen, hon är en ganska komplett skidåkare.
Hennes kritiska etapper är väl morgondagens klassiska lopp med individuell start och dessutom förväntat snöfall och temperatur på någon plusgrad samt den klassiska masstarten i Val di Fiemme (etapp 5) där hon ju i fjol tappade en del. Sen skulle Karlsson kanske kunna plocka lite på sista etappen, men Diggins visade ju i fjol att hon kan klara den etappen rätt bra.

Håller med Blomman om att det var lite överraskande sena heat som valdes av en del av de åkare som åkte bra i kvalet.

Tillbaka
Topp