Vem har förstört altorp?

Banarne

Medlem
Vem har förstört altorp?
Är det någon här som vet varför det lagts på stenmjöl på vissa partier i Altorps cykelspår? Vissa ställen har det grusats av enbart några meter, medan andra ställen som t.ex. ovanför infoskylten nere vid tåget har de grusat av sträckor om ca50-100m. Det är spår från maskiner så det verkar inte vara någon små-pulare..?

Någon?

Vem har förstört altorp?
Det är väl ett kombinerat promenad/cykelspår så det är väl för att göra det lättare för dem som väljer att gå.

Vem har förstört altorp?
Jag läste först ”Alltihop” och just då var svaret ju uppenbart..
009CF2AD-DA2C-4CC6-A574-299F503262A8.jpeg

Vem har förstört altorp?
Jag frågade kommunen varför..
Tydligen har en del cyklister tyckt att spåret var för svårt. Samt att man velat skydda rötter och fixa några av surhålen.
Men jag håller med, den lilla charmen spåret hade har helt försvunnit nu

Vem har förstört altorp?
Jag frågade kommunen varför..
Tydligen har en del cyklister tyckt att spåret var för svårt. Samt att man velat skydda rötter och fixa några av surhålen.
Men jag håller med, den lilla charmen spåret hade har helt försvunnit nu
Det här är för mig det trista med MTB i populära områden. Någon blir kränkt över att det är lera på cykeln och att de int klarade alla passager på första försöket, sedan "anpassas" det så att alla blir nöjda. Jag har favoritslingor där jag inte klarat allt på 10 år (medan andra lyckats, det är jag som är begränsningen).

Vem har förstört altorp?
Surhål är motivet hemmavid. Sen är det enklare för mormor att cykla på ett salsgolv. Win win så länge man inte vill cykla MTB eller ha en naturupplevelse

Vem har förstört altorp?
Är det inte jättebra att tröskeln till cykling sänks så att nybörjare kan få en positiv upplevelse av sporten på ett enklare uppmärkt spår? Alla ”experter” som tycker det är tråkigt kan ju välja en av de miljontals stigar som finns vilt i skogen på andra ställen.

Vem har förstört altorp?
Är det inte jättebra att tröskeln till cykling sänks så att nybörjare kan få en positiv upplevelse av sporten på ett enklare uppmärkt spår? Alla ”experter” som tycker det är tråkigt kan ju välja en av de miljontals stigar som finns vilt i skogen på andra ställen.
Problemet uppstår när de populära lederna lockar till sig nybörjarna, som sedan kräver anpassning. Det bästa du kan göra som nybörjare är att hitta en klubb, t.ex friluftsfrämjandet, som lär dig cykla i skogen istället för att bygga om den.

Vem har förstört altorp?
I närförort till Stockholm är det inte så mycket till miljontals stigar. Det går ju att lösa med flytt längre ut eller att slänga cykeln i en bil och lägga mer tid på varje enskilt cykeltillfälle, men nog kan man få tycka att det är tråkigt att en fin slinga inte längre är rolig, och att rolig cykling inte längre finns lättillgänglig? Det ena utesluter inte det andra.

Vem har förstört altorp?
Man undrar hur många som påpekat detta till kommunen... Eller skriker de enstaka extremt högt?

Jag ser faktiskt inte riktigt charmen heller med att kunna cykla över varenda hinder... Finns det något svårt får man backa och prova igen. Det som ni är inne på är jag helt med på!

Vem har förstört altorp?
Det här är lite roligt.
Det har lagts grus på en stig här också, så det mer liknar en vanlig gångväg eller vad man skall säga.
Gick in på Hitta för att se om det kanske är någon privat ägare av fastigheten där och såg då att den biten tillhör en väldigt stor samfällighet.
Samma samfällighet sträcker sig bort där det finns en privat fastighetsägare som är väldigt ilsk mot folk som går och cyklar nedanför personen i fråga. Visar sig att samma samfällighet går där också.
Nu tillåter redan strandskyddet tillträdet där egentligen, men i och med att det inte ens är en privat fastighet där så har ägaren av grannfastigheten verkligen inte mycket att säga till om.

Vem har förstört altorp?
Ja jag har ju inte sett hur de gjort. Om de har gjort om en stig till en smal makadam-väg i skogen så var det nog lite överdrivet kan jag hålla med om.
Det finns säkert alla nyanser av detta. När det är riktiga surhål som är orsaken så tror jag det är rätt generellt att det är bättre med spång. Ser i alla fall trevligare ut. Jag accepterar att stigen är förstörd men vill gärna ha kvar naturupplevelsen.

Vem har förstört altorp?
Här måste jag lyfta fram Uppsala kommun som ett föredöme (för de är de långt ifrån alltid...). När de "förstörde" en av stadens populärare stråk, Gula stigen, genom att göra grusväg av den så anlade de en ny, rolig led parallellt med Gula. Vi får se om de gör något motsvarande med de nya grusvägs-"förbättringarna" i Lunsen eller om de tycker att det finns andra stigar så att det räcker redan.

För övrigt anser jag att det är ett satans otyg att lobotomera populära mtb-leder bara för att de av vissa upplevs som för svåra. Om de håller på att förstöras av slitage och blöta så är det väl bra om just de partierna förstärks och/eller dräneras, men inte som det gjorts i vissa fall genom grusvägifiering. Vad är nästa steg, att sanda isen vid allmänhetens åkning så att alla föräldrar utan skridskor ska kunna vara med sina barn på isen?

Vem har förstört altorp?
En oväntad? effekt blir nu att alla cyklar snabbare vilket kan skapa nya problem iom att spåret är delat.
Senast körde jag varvet 3 min snabbare än tidigare utan att trycka på.

Förhoppningsvis kommer det bli bättre med tiden eftersom det är fint grus och inte makadam som antagligen kan tas upp av underlaget.

Spåret är ganska kort men jag upplevde det som att ganska stor del var "fixat", kanske 20%

Vem har förstört altorp?
En oväntad? effekt blir nu att alla cyklar snabbare vilket kan skapa nya problem iom att spåret är delat.
Senast körde jag varvet 3 min snabbare än tidigare utan att trycka på.

Förhoppningsvis kommer det bli bättre med tiden eftersom det är fint grus och inte makadam som antagligen kan tas upp av underlaget.

Spåret är ganska kort men jag upplevde det som att ganska stor del var "fixat", kanske 20%
En naturlig lösning på ev problem blir att förbjuda cykling i spåret... ;-)

Vem har förstört altorp?
Här måste jag lyfta fram Uppsala kommun som ett föredöme (för de är de långt ifrån alltid...). När de "förstörde" en av stadens populärare stråk, Gula stigen, genom att göra grusväg av den så anlade de en ny, rolig led parallellt med Gula. Vi får se om de gör något motsvarande med de nya grusvägs-"förbättringarna" i Lunsen eller om de tycker att det finns andra stigar så att det räcker redan.

För övrigt anser jag att det är ett satans otyg att lobotomera populära mtb-leder bara för att de av vissa upplevs som för svåra. Om de håller på att förstöras av slitage och blöta så är det väl bra om just de partierna förstärks och/eller dräneras, men inte som det gjorts i vissa fall genom grusvägifiering. Vad är nästa steg, att sanda isen vid allmänhetens åkning så att alla föräldrar utan skridskor ska kunna vara med sina barn på isen?
Det där med sandning av skridskobana löste kommunen hemma hos oss , kommunen hade inte råd att spola vår bana så vi (bostadsrättsföreningen) har skött om det själva i många år nu , snöröjning och halkbekämpning sköts av kommunen , eftersom det är kommunal mark men funkar oftast dåligt men helt plötsligt hade de sandat båda skridskobanorna , tur i ”oturen” var att det var riktigt kallt så vi kunde skrapa å sopa och spola igen , man slutar aldrig förvånas.?
Mange

Vem har förstört altorp?
Då kan ju dessa nybörjare göra egna lätta spår, istället för att förstöra de spår som redan finns och har använts i tiotals år. Samma problematik hemmavid, det tas bort stenar och läggas hundratals timmar på att köra ut grus istället för att lära sig cykla.
Sen tycker jag det är lite patetiskt att man börjar med att grusa skogen och anlägga vägar, jag menar du har valt sporten själv, passar det inte byt sport det finns flera.

Vem har förstört altorp?
Då kan ju dessa nybörjare göra egna lätta spår, istället för att förstöra de spår som redan finns och har använts i tiotals år. Samma problematik hemmavid, det tas bort stenar och läggas hundratals timmar på att köra ut grus istället för att lära sig cykla.
Sen tycker jag det är lite patetiskt att man börjar med att grusa skogen och anlägga vägar, jag menar du har valt sporten själv, passar det inte byt sport det finns flera.
Jag antar och hoppas att det är kommunal mark och att kommunen valt att göra så här för att de vill främja aktivitet hos invånarna. Jag tycker det är bra i grunden i så fall (sen om det gjorts på ett optimalt sätt just i Altorpsskogen verkar ju inte så många av oss egentligen veta).
Kommer fler cyklister (”nybörjare”) ut i skogen så är det i mina ögon positivt. Att några ”experter” tycker det är töntigt att förenkla svåra passager är nog ur folkhälsosynpunkt ointressant för kommunen. Bättre om tex barn och icke-entusiaster kommer ut i skogen på en MTB utan att behöva gå halva spåret och därmed tappa intresset för cykling.
Som sagt, det finns gott om andra stigar på nära håll även här om man vill.

Vem har förstört altorp?
Jag antar och hoppas att det är kommunal mark och att kommunen valt att göra så här för att de vill främja aktivitet hos invånarna. Jag tycker det är bra i grunden i så fall (sen om det gjorts på ett optimalt sätt just i Altorpsskogen verkar ju inte så många av oss egentligen veta).
Kommer fler cyklister (”nybörjare”) ut i skogen så är det i mina ögon positivt. Att några ”experter” tycker det är töntigt att förenkla svåra passager är nog ur folkhälsosynpunkt ointressant för kommunen. Bättre om tex barn och icke-entusiaster kommer ut i skogen på en MTB utan att behöva gå halva spåret och därmed tappa intresset för cykling.
Som sagt, det finns gott om andra stigar på nära håll även här om man vill.
Jag bor i Danderyd (men plockar fram min MTB alldeles för sällan...), och har för mig att du inte bor så långt bort. Vilka stigar tänker du på då? Ärlig, öppen fråga, jag vill känna till fler. :-)

Vem har förstört altorp?
Jag bor i Danderyd (men plockar fram min MTB alldeles för sällan...), och har för mig att du inte bor så långt bort. Vilka stigar tänker du på då? Ärlig, öppen fråga, jag vill känna till fler. :-)
Inte för att jag är någon expert på MTB i Täbytrakten, men jag har cyklat fin cykling (med vägvisare, jag hittar inte själv) i Rinkebyskogen som ju är ett stenkast bort. Därifrån kan man ju cykla på stigar bort mot Väsjöbacken, Rösjön, Fjäturen och allt vad det heter. Arninge/Ullna är ju också nära. Även mer nordost mot Rydbo, Täljö är nära. Eller Skavlöten och norrut.

Vem har förstört altorp?
Problemet är väl när "kommunal fritidssamordnare" tror att de vet vad MTB är och sedan anlägger grusväg i skogen och lägger ut bilder på korpulent tant med cykel som upptäckt tjusningen i att cykla. Alla är nöjda utom utövarna (blev du kränkt av korpulent tant kan du ersätta dt med blekfet gubbe). Jag vet att min i min kommun förfasades ovan nämnda samordnare över att områden de godkänt för cykling var för tekniska. De kunde inte ta ansvar för det, vilket ingen heller bett dem om.

Vem har förstört altorp?
Problemet är väl när "kommunal fritidssamordnare" tror att de vet vad MTB är och sedan anlägger grusväg i skogen och lägger ut bilder på korpulent tant med cykel som upptäckt tjusningen i att cykla. Alla är nöjda utom utövarna (blev du kränkt av korpulent tant kan du ersätta dt med blekfet gubbe). Jag vet att min i min kommun förfasades ovan nämnda samordnare över att områden de godkänt för cykling var för tekniska. De kunde inte ta ansvar för det, vilket ingen heller bett dem om.
Jag tror det finns ett stort värde i lättåkta och uppmärkta MTB-spår. Spåret i Sigtuna och det i Åkersberga är utmärkta exempel på det. Där cyklar många som (tror jag) inte skulle dra ut i köttigare terräng elller ens ”naturstig”. Sen att det kanske inte tilltalar majoriteten här inne är nog en annan sak.
(Dock blir kanske inte en fin stig en bra lättåkt stig bara för att man slänger ut lite grus utan kräver att den som bygger och ”förenklar” banan har kunskap om hur det bör göras, i detta avseende kan hända att Altorpsspåret inte blivit rätt, vad vet jag?)

Vem har förstört altorp?
Blev nyfiken och tog en tur i Altorp nyss - jag har kört hundratalet varv där under de senaste 6 åren.

Blev ledsen och förvånad. Slumpvisa sträckor är grusade / förstörda med stenmjöl. De värsta surhålen är inte grusade. De svåraste/roligaste knixarna (korta, branta stenhälls-klättringar) samt några rotiga/steniga utförslöpor är (som tur är!) orörda. De delar som förstörts var vacker, flowig, hårdpackad naturstig, med spridda rötter och stenar. Inte svårt eller läskigt, men mycket nog för att vara intressant. Jag har haft med barnen här sedan 6 års ålder... Sammantaget finns det fortfarande många ställen som en nybörjare går bet på, men charmen är helt borta. Begriper ingenting.

Tänk om de istället anlagt en kortare grusbana med lite gupp i närheten för barn! Då hade naturstigen bibehållits och så hade man fått något som passar barn.

Går lite dåligt för Danderyd nu på den här fronten. I somras anlades en discgolf-bana i Danderyd (Stocksund) som är helt obegriplig. Jag är en hygglig amatörspelare, men när 6 av 9 utkast är blinda och banan kantad av djupa taggbuskar så blir man lite avskräckt. Har hört att kommunen valde bort att anlita professionell banarkitekt och istället ritade själva - "hur svårt kan det vara?"...

Vem har förstört altorp?
Jag tror det finns ett stort värde i lättåkta och uppmärkta MTB-spår. Spåret i Sigtuna och det i Åkersberga är utmärkta exempel på det. Där cyklar många som (tror jag) inte skulle dra ut i köttigare terräng elller ens ”naturstig”. Sen att det kanske inte tilltalar majoriteten här inne är nog en annan sak.
(Dock blir kanske inte en fin stig en bra lättåkt stig bara för att man slänger ut lite grus utan kräver att den som bygger och ”förenklar” banan har kunskap om hur det bör göras, i detta avseende kan hända att Altorpsspåret inte blivit rätt, vad vet jag?)
Sigtuna har ju dock något för allt från helstel barncykel till freeride-hoj på hoppled. Nu har jag inte kört i Altorp men finns den variation av både lättåkt och teknisk så gynnar det ju alla.

Vem har förstört altorp?
I närförort till Stockholm är det inte så mycket till miljontals stigar. Det går ju att lösa med flytt längre ut eller att slänga cykeln i en bil och lägga mer tid på varje enskilt cykeltillfälle, men nog kan man få tycka att det är tråkigt att en fin slinga inte längre är rolig, och att rolig cykling inte längre finns lättillgänglig? Det ena utesluter inte det andra.

Det är ca 1 km från Altorpsspårets västligaste spets till de ostligaste stigarna i Rinkebyskogen. Att bo i Danderyd och tycka att rolig cykling inte längre finns lättillgänglig för att det lagts stenmjöl på Altorpsspåret är snudd på lite gnälligt:

Skärmbild 2021-12-20 160909.png

Vem har förstört altorp?
Kan man inte låtsas att man droppar 2 meter till platt eller bombar stenkistor i full fart så ska man inte förstöra för tuffa cyklister som behöver 180 mm fjärdingsväg samt fullface för att stå och titta på svåra passager i Hellas. Då ska man hellre vara hemma och skämmas.

Nej, man ska inte behöva "kollidera" med en rött, därför har man sågat "hål" i rötterna på nya spåret på Lovön (som overigens är jättefin).

Vem har förstört altorp?
Det är ca 1 km från Altorpsspårets västligaste spets till de ostligaste stigarna i Rinkebyskogen. Att bo i Danderyd och tycka att rolig cykling inte längre finns lättillgänglig för att det lagts stenmjöl på Altorpsspåret är snudd på lite gnälligt:

Visa bilaga 529297
Jag tänkte på tillåten cykling i terräng. Det blå Altorpspåret är med korta undantag den enda tillåtna stigen i kommunen. I reservatet som täcker större delen av Rinkebyskogen på kartan gäller cykelförbud annat än på väg.

Vem har förstört altorp?
En gång i tiden när de flesta hade råd med en bra mtb, vilket inte sällan var en HT, så var stigarna ganska släta. Sen blev det populärt och de flesta skaffade FS och stigarna blev uppkörda och fulla med breda surhål. Sen blev en FS dyrare än en bra bil med inte för högt miltal. Jag gillar inte heller när de gör cykelbanor av stigarna men när man väl rastar HTn så blir de stigarna både snabba och roliga. Och det är ju bra om de kan funka med en HT också.

Vem har förstört altorp?
Blev nyfiken och tog en tur i Altorp nyss - jag har kört hundratalet varv där under de senaste 6 åren.

Blev ledsen och förvånad. Slumpvisa sträckor är grusade / förstörda med stenmjöl. De värsta surhålen är inte grusade. De svåraste/roligaste knixarna (korta, branta stenhälls-klättringar) samt några rotiga/steniga utförslöpor är (som tur är!) orörda. De delar som förstörts var vacker, flowig, hårdpackad naturstig, med spridda rötter och stenar. Inte svårt eller läskigt, men mycket nog för att vara intressant. Jag har haft med barnen här sedan 6 års ålder... Sammantaget finns det fortfarande många ställen som en nybörjare går bet på, men charmen är helt borta. Begriper ingenting.

Tänk om de istället anlagt en kortare grusbana med lite gupp i närheten för barn! Då hade naturstigen bibehållits och så hade man fått något som passar barn.

Går lite dåligt för Danderyd nu på den här fronten. I somras anlades en discgolf-bana i Danderyd (Stocksund) som är helt obegriplig. Jag är en hygglig amatörspelare, men när 6 av 9 utkast är blinda och banan kantad av djupa taggbuskar så blir man lite avskräckt. Har hört att kommunen valde bort att anlita professionell banarkitekt och istället ritade själva - "hur svårt kan det vara?"...
Låter ju trist. Om ”förbättringen” varken gjort så att surhål försvunnit eller gjort att passager som kan vara avskräckande för nybörjaren blivit lättare att passera så är det knappast någon förbättring för någon.

Vem har förstört altorp?
Har nu inte sett förödelsen själv och tycker att det är tråkigt att man gör inverkan på naturstigar. Ser helst att mina skattepengar används till annat.

Det kan dock finnas en poäng med ett bra nybörjarspår. Har själv försökt få med fru och barn ut i Altorp men som oerfaren stigcyklist är även detta förhållandevis enkla spår lite knixigt med alla rötter och liknande.

För oss som gillar "riktig" stigcykling finns Rinkebyskogen som tillsammans med områdena upp mot Rösjön och Fjäturen ger möjlighet till fantastiskt fin stigcykling.

Tillbaka
Topp