Blev nyfiken och tog en tur i Altorp nyss - jag har kört hundratalet varv där under de senaste 6 åren.
Blev ledsen och förvånad. Slumpvisa sträckor är grusade / förstörda med stenmjöl. De värsta surhålen är inte grusade. De svåraste/roligaste knixarna (korta, branta stenhälls-klättringar) samt några rotiga/steniga utförslöpor är (som tur är!) orörda. De delar som förstörts var vacker, flowig, hårdpackad naturstig, med spridda rötter och stenar. Inte svårt eller läskigt, men mycket nog för att vara intressant. Jag har haft med barnen här sedan 6 års ålder... Sammantaget finns det fortfarande många ställen som en nybörjare går bet på, men charmen är helt borta. Begriper ingenting.
Tänk om de istället anlagt en kortare grusbana med lite gupp i närheten för barn! Då hade naturstigen bibehållits och så hade man fått något som passar barn.
Går lite dåligt för Danderyd nu på den här fronten. I somras anlades en discgolf-bana i Danderyd (Stocksund) som är helt obegriplig. Jag är en hygglig amatörspelare, men när 6 av 9 utkast är blinda och banan kantad av djupa taggbuskar så blir man lite avskräckt. Har hört att kommunen valde bort att anlita professionell banarkitekt och istället ritade själva - "hur svårt kan det vara?"...